InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

CALITATEA PROCESUALA PASIVA A SC ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANIA NORD SA IN LITIGIILE INTEMEIATE PE LEGEA 544/2001. NOTIUNEA DE AUTORITATE SAU INSTITUTIE

(Decizie nr. 268 din data de 10.09.2008 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Autoritatii (infractiuni contra) | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

     SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. CALITATEA PROCESUALA PASIVA A SC ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANIA NORD SA IN LITIGIILE INTEMEIATE PE LEGEA 544/2001. NOTIUNEA DE AUTORITATE SAU INSTITUTIE PUBLICA IN SENSUL ACESTUI ACT NORMATIV.
- art.2 lit.a din Legea 544/2001, art.4 din HG 675/2007, art.1 pct.5 lit.d si pct.12 din anexa OUG 101/2006.

     Art.2 lit.a din Legea 544/2001 prevede ca prin autoritate sau institutie publica se intelege si orice societate comerciala  care indeplineste cumulativ doua conditii : se afla sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si totodata stabile, dupa caz, o unitate administrativ teritoriala este actionar unic sau majoritar.
      Art.4 din HG 675/2007 prevede ca recurenta este o societate cu capital integral de stat, care este detinut in proportie de 88 % de SC ELECTRICA SA si in proportie de 12 % din SC PROPRIETATEA SA.
      OUG 101/2006 privind organizarea si functionarea AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR STATULUI Bucuresti prevede ca aceasta autoritate publica, prin reprezentantii lui in societatile enumerate in anexa aplica strategia si programele elaborate de Ministerul Economiei si Finantelor in domeniul energiei electrice conform art. 1 pct. 5 lit.d).
      In anexa acestui act normativ la pct. 12 apare SC DE DISTRIBUTII SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE "ELECTRICA"SA, de unde rezulta ca societatea recurenta este sub autoritatea unei autoritati publice centrale si avand capital integral de stat este o autoritate publica in sensul Legii 544/2001.

Prin Sentinta nr.98/10.03.2008 Tribunalul Bihor a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocate de parata SC ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANIA NORD SA.
A admis in parte actiunea formulata de reclamantul P.V.I. impotriva paratei SC ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANIA NORD SA.
A obligat parata sa furnizeze informatiile solicitate de reclamant, respectiv structura organizatorica si atributiile departamentelor din cadrul acestuia.
A respins capatul de cerere privind obligarea paratei la plata daunelor morale, parata a fost obligata la 300 lei cheltuieli de judecata partiala.
Pentru a pronunta astfel instanta de fond a retinut urmatoarele:
      Prin cererea inregistrata sub nr. 9982/2007, reclamantul a solicitat paratei sa ii furnizeze informatiile privind structura organizatorica si atributiile departamentelor acesteia.
      Raspunzand acestei cereri ( fila 4) parata a comunicat reclamantului  ca nu indeplineste cerintele prevazute de art. 2 alin.1 din Legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public pentru a fi considerata institutie publica, iar pe de alta parte, ca informatiile privind organigrama societatii i-au fost transmise nr.10176/26.09.2007.
      Cat priveste sustinerea paratei in sensul ca nu are calitatea de institutie publica, instanta de fond a constatat ca aceasta nu este intemeiata.
      Potrivit art. 2 din Legea nr.544/2001 modificata prin Legea nr.371/2006, prin autoritate sau institutie publica se intelege orice astfel de entitate care utilizeaza ori administreaza resurse financiare publice, orice regie autonoma, companie nationala precum si orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si la care statul roman, ori o unitate administrativ teritoriala este actionar unic ori majoritar.
      Dupa cum rezulta din adresa nr. 2382/09.10.2007 emisa de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului - AVAS- pachetul de actiuni detinut de stat la SC Electrica SA se afla in portofoliul sau, astfel ca atata vreme cat AVAS este institutie de specialitate a administratiei publice centrale careia ii sunt incidente dispozitiile Legii nr. 544/2001, implicit aceste dispozitii sunt aplicabile si societatii comerciale care detine actiuni ale statului.
      Instanta de fond a respins ca neintemeiata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de parata in acest sens.
      Cat priveste cererea propriu zisa, instanta de fond a retinut ca prin adresa nr. 10176/2007 i s-a comunicat reclamantului un raspuns solicitarilor sale insa acesta a fost doar partial pentru ca nu viza decat un departament al societatii ori reclamantul nu a facut o astfel de distinctie in cererea sa.
      Pentru aceste considerente, in temeiul art. 5 din Legea nr. 544 /2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, instanta de fond a admis cererea sub acest aspect si a obligat-o pe parata sa furnizeze reclamantului informatiile solicitate cu privire la structura organizatorica si atributiile departamentelor acesteia.
      Sub aspectul capatului de cerere privitor la daunele morale, acesta a fost respins ca nefondat atata vreme cat sustinerile reclamantului legate de stirbirea autoritatii sale si ridiculizarea sa de catre colegi sunt simple afirmatii lipsite de orice suport probatoriu.
      In temeiul art. 274 Cod procedura civila vazand ca cererea a fost admisa numai in parte, parata a fost obligata la plata sumei de 300 lei cheltuieli de judecata partiale...
      Impotriva aceleiasi sentinte a declarat recurs SC FDEE ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANAIA NORD SA solicitand modificarea sentintei in sensul respingerii actiunii.
      In motivarea recursului arata ca reclamantului i s-a raspuns in termen legal la toate solicitarile, iar organigrama societatii i s-a comunicat prin adresa 10.176/26.09.2007.
      Atributiile departamentelor acestora sunt cuprinse in ROF societatii, regulamentul de organizare si functionare este pe site-ul societatii la care au acces toti angajatii societatii.
      In mod gresit se retine ca reclamantului i s-a raspuns numai partial deoarece prin adresa 9528/19.09.2007 reclamantul solicita structura organizatorica a Centrului PRAM, prin urmare societatea si-a indeplinit obligatia.
      Reclamantul in cursul anului 2005 a formulat o actiune avand acelasi temei juridic, care a fost respinsa prin sentinta nr.35/2006 a Tribunalului Bihor.
      Instanta nu a analizat adresa AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR STATULUI Bucuresti prin prisma dispozitiilor Legii 554/2001 si s-a rezumat sa o invoce ca temei in motivarea sentintei.
      Societatea recurenta nu se regaseste printre entitatile care sunt supuse prevederilor acestei legi, iar informatiile solicitate nu au caracterul unor informatii de interes public.
      Recurenta este o societate comerciala pe actiuni care functioneaza in temeiul HG 1342/2001 si nu utilizeaza resurse financiare publice, ci resurse realizate ca venituri din activitatea proprie.
      Verificand legalitatea si temeinicia sentintei recurate sub aspectul tuturor motivelor invocate se constata ca recursul nu este fondat.
      In mod corect a retinut instanta de fond ca recurentul nu a raspuns corect la informatia solicitata, respectiv structura organizatorica si atributiile departamentelor acesteia deoarece, asa cum rezulta din actele depuse reclamantul a solicitat aceste informatii si i s-a raspuns doar cu privire la structura organizatorica si statul de functii al centrului PRAM.
      Faptul ca Legea 544/2001 prevede obligatia publicitatii anumitor informatii pe suport electronic nu inseamna ca la cerere autoritatea sau institutia publica este scutita de a comunica informatia solicitata in scris.
      Sentinta 35/CA/2006 a Tribunalului Bihor se refera la cereri adresate in anul 2005 recurentei si astfel nu are obiectul identic cu prezenta cauza.
      Adresa emisa de AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR STATULUI Bucuresti la care se face referire in cuprinsul cererii a fost analizata de instanta de fond si retinut continutul acestui act.
      In mod gresit sustine recurenta ca nu se incadreaza in entitatile care sunt supuse prevederilor Legii 544/2001.
      Art. 2 lit. a) din acest act normativ prevede ca prin autoritate sau institutie publica se intelege si orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si la care statul roman sau, dupa caz, o unitate administrativ teritoriala este actionar unic sau majoritar.
      HG 1342/2001 invocata de recurenta a fost abrogata prin HG 675/2007 si care in art. 4 prevede ca recurenta este o societate cu capital integral de stat, care este detinut in proportie de 88 % de SC ELECTRICA SA si in proportie de 12 % din SC PROPRIETATEA SA.
      OUG 101/2006 privind organizarea si functionarea AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR STATULUI Bucuresti prevede ca aceasta autoritate publica, prin reprezentantii lui in societatile enumerate in anexa aplica strategia si programele elaborate de Ministerul Economiei si Finantelor in domeniul energiei electrice conform art. 1 pct. 5 lit.d).
      In anexa acestui act normativ la pct. 12 apare SC DE DISTRIBUTII SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE "ELECTRICA"SA, de unde rezulta ca aceasta societate este sub autoritatea unei autoritati publice centrale si avand capital integral de stat este o autoritate publica in sensul Legii 544/2001.
      Informatiile solicitate sunt de interes public, aceasta fiind definita in art. 2 lit.b) din Legea 544/2001 in sensul ca se refera la orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati sau institutii publice.
      Este incontestabil ca structura organizatorica si atributiile departamentelor din cadrul recurentei priveste activitatea acesteia si atata timp cat nu este exceptata de art. 12 din Legea 544/2001 este o informatie de interes public.
      Nefiind nici un motiv care sa duca la casarea sau modificarea sentintei recurate in baza art.312 pct.1 Cod procedura civila se resping ambele recursuri ca fiind nefondate.
      In baza art.276 Cod procedura civila se vor compensa cheltuielile de judecata ale partilor pentru recursurile declarate, urmand ca in baza art. 274 Cod procedura civila sa fie acordate cheltuielile de judecata suportate de intimatul Popa Valentin Iustin cu intampinarea formulata la recursul declarat de SC FDEE ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANIA NORD SA.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Autoritatii (infractiuni contra)

Acordarea consimtamantului subsecvent pentru executarea a doua mandate europene de arestare, dupa ce persoana solicitata a fost predata autoritatilor solicitante, in baza unui alt mandat european de arestare, intemeiata pe dispozitiile art. 27 alin. 4 din - Decizie nr. 632/64/2012 din data de 02.09.2013
Interpretarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 335/2007, legea camerelor de comert din Romania prin care se prevede in mod imperativ interdictia de a se utiliza denumirea de „camera de comert”, de catre alte organizatii decat cele constituite cu respecta - Decizie nr. 887/R din data de 24.04.2013
Drept procesual civil. Contestatie in anulare - art.318 Cod procedura civila - Decizie nr. 814/R din data de 19.11.2009
Actiune in anularea hotararii A.G.A..Necesitatea stabilirii prin convocator a unei date de referinta ulterioara convocarii. Obligatia notificarii asociatilor ca situatiile financiare anulare sunt disponibile gratuit, la cerere. Nulitatea votului admi... - Decizie nr. 167/Ap din data de 03.11.2005
Faliment. Antrenarea raspunderii membrilor organelor de conducere.Raspunderea administratorului debitoarei pentru comiterea faptelor prevazute de art.137 alin.1 lit.a, d si e din Legea nr.64/1995 republicata. Conditiile pentru antrenarea raspunder... - Decizie nr. 153/R din data de 31.03.2005
Functionari publici. Incetare eliberare din functie GArda Financiara - Sentinta civila nr. 299/CA din data de 23.01.2012
cerere liberare sub control judiciar - Rezolutie nr. ** din data de 04.02.2010
Suspendare judecata in materie contraventionala- imposibilitate aplicare art.242 din codul de procedura civila - Decizie nr. 620/R/C din data de 22.05.2008
Insolventa - atragerea raspunderii personale patrimoniale a administratorului debitorului - Sentinta civila nr. 535/sind din data de 02.03.2009
NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 602/CA din data de 10.09.2008
Inadmisibilitatea invocarii exceptiei de nelegalitate a Raportului de audit de operatiuni intocmit de CURTEA DE CONTURI – Autoritatea de Audit. - Decizie nr. 7518 din data de 03.11.2014
Exercitarea de catre autoritatea publica a dreptului de apreciere cu exces de putere. - Decizie nr. 2556 din data de 07.05.2012
Autoritate de lucru judecat respinsa. - Sentinta civila nr. 8685 din data de 29.06.2010
Autoritate de lucru judecat respinsa. - Sentinta civila nr. 8685 din data de 29.06.2010
Acordarea consimtamantului subsecvent pentru executarea a doua mandate europene de arestare, dupa ce persoana solicitata a fost predata autoritatilor solicitante, in baza unui alt mandat european de arestare, intemeiata pe dispozitiile art. 27 alin. 4 din - Decizie nr. 632/64/2012 din data de 02.09.2013
Interpretarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 335/2007, legea camerelor de comert din Romania prin care se prevede in mod imperativ interdictia de a se utiliza denumirea de "camera de comert", de catre alte organizatii decat cele constituite cu respecta - Decizie nr. 887/R din data de 24.04.2013
Drept procesual civil. Contestatie in anulare - art.318 Cod procedura civila - Decizie nr. 814/R din data de 19.11.2009
Actiune in anularea hotararii A.G.A..Necesitatea stabilirii prin convocator a unei date de referinta ulterioara convocarii. Obligatia notificarii asociatilor ca situatiile financiare anulare sunt disponibile gratuit, la cerere. Nulitatea votului admi... - Decizie nr. 167/Ap din data de 03.11.2005
Faliment. Antrenarea raspunderii membrilor organelor de conducere. Raspunderea administratorului debitoarei pentru comiterea faptelor prevazute de art.137 alin.1 lit.a, d si e din Legea nr.64/1995 republicata. Conditiile pentru antrenarea raspunder... - Decizie nr. 153/R din data de 31.03.2005
Functionari publici. Incetare eliberare din functie GArda Financiara - Sentinta civila nr. 299/CA din data de 23.01.2012