InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Imobil preluat abuziv. Apartenenta la domeniul public. Imposibilitatea restituirii in natura. Calea procedurala a obtinerii de despagubiri.

(Decizie nr. 716 din data de 02.07.2007 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu Proprietate publica | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova



Dispozitiile Legii nr.10/2001se aplica prin coroborare cu dispozitiile Legii 213/19987 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
Art.11 din aceasta lege consacra caracterul inalienabil, insesizabil si imprescriptibil al bunurilor din domeniul public, iar prin art.1 din Legea 10/2001 se prevede posibilitatea acordarii de  masuri reparatorii in echivalent persoanelor indreptatite pentru imobilele preluate abuziv, in cazul in care nu este posibila restituirea in natura

Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Dolj, la data de 19.06.2006, reclamanta C.C.D. a chemat in judecata  Primarul Municipiului Craiova, solicitand instantei sa dispuna desfiintarea dispozitiei nr. 9542, emisa de Primarul Mun. Craiova, la data de 30.05.2006 si restituirea in natura a terenului in suprafata de 640 mp, situat in Craiova, str. N. Balcescu, nr. 26, jud. Dolj.
In motivele cererii, a aratat ca prin notificarea nr. 996/N/2001, a solicitat restituirea in natura a suprafetei de teren, aratand ca aceasta a fost preluata abuziv de catre stat, prin efectul HCM 583/1959, de la autorul C.P.
Prin sentinta civila nr. 49 din 22.01.2007, pronuntata de Tribunalul Dolj, in dosarul nr. 1165/2006, s-a respins contestatia.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca prin dispozitia contestata s-a propus acordarea de titluri de despagubiri reclamantei, intrucat nu este posibila restituirea in natura a imobilului,  si pentru ca prin notificare s-au solicitat masuri reparatorii prin echivalent, respectiv despagubiri banesti.
A mai retinut ca terenul solicitat a fost preluat in  baza dispozitiilor Decretului nr. 92/1950, mai exact in baza HCM 583/1959, privind completarea listelor anexa la Decretul 92/1950  si a fost afectat unei utilitati publice inca de la preluare, constituind o parte a Pietei Centrale din Craiova.
A avut in vedere instanta si HG 965/2002, prin care s-a atestat apartenenta terenului la domeniul public al Municipiului Craiova.
In drept, instanta a tinut cont atat de dispozitiile art. 9 alin.1 din Lg. 10/2001, care consacra principiul restituirii in natura ca masura reparatorie fundamentala cat si de dispozitiile art.11 din Lg. 213/1998, prin care se reglementeaza caracterul inalienabil al terenurilor care fac parte din domeniul public.
Un alt argument ce a dus la respingerea contestatiei s-a referit la faptul ca prin notificare s-au solicitat doar masuri reparatorii in echivalent, instanta retinand ca reclamanta a modificat cauza juridica a cererii de restituire fara a exista o notificare in termen si cu respectarea termenului prevazut de art. 21 din Lg. 10/2001.
Impotriva sentintei a declarat apel reclamanta, apreciind ca solutia data este gresita.
A argumentat ca dispozitiile Lg. 10/2001, care stabilesc conditiile de restituire in natura a imobilelor preluate abuziv nu disting dupa cum acestea au intrat sau nu, dupa preluare, in domeniul public, apreciind ca rationamentul instantei nu face altceva decat sa valideze cea de-a doua preluare abuziva  a aceluiasi imobil,respectiv dispozitia atacata.
A sustinut apelanta ca Lg. 213/1998 nu este incidenta pentru ca imobilul nu face parte din domeniul public, HG 965/2002  fiind ulterioara notificarii si imobilul este preluat abuziv - asa cum a retinut chiar instanta, astfel ca se impunea repararea  injustitiei si restituirea imobilului.
Apelul este nefondat.
Criticile reclamantei vizeaza doar unele din considerentele sentintei, cel privitor la apartenenta imobilului la domeniul public si acela preluat eronat.
Prima instanta nu a avut in vedere ca moment al trecerii imobilului in domeniul public data HG 965/2002, ci data nationalizarii imobilului, dispusa in baza HCM 583/1959 de completare a listelor anexa la Decretul 92/1950, retinand ca de la acea data imobilul a fost afectat unei utilitati publice.
HG nr. 965/2002 atesta apartenenta bunurilor din deciziile de inventariere intocmite conform art. 21 din Lg. 213/1998, la domeniul public si nu reprezinta un act normativ de trecere a bunurilor din domeniul privat in cel public.
Prin urmare, HG 965/2002 reprezinta un act de atestare a unei situatii juridice preexistente Lg. 10/2001 si nu de modificare a regimului juridic al imobilului in litigiu dupa data intrarii in vigoare a legii.
Dispozitiile Lg. 10/2001 s-au aplicat corect prin coroborare cu dispozitiile Lg. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
Art. 11 din aceasta lege consacra caracterul inalienabil, insesizabil si imprescriptibil al bunurilor din domeniul public, iar prin art. 1 din Lg. 10/2001, se prevede posibilitatea acordarii de masuri reparatorii in echivalent persoanelor indreptatite pentru imobilele preluate abuziv in cazul in care nu este posibila restituirea in natura.
O alta interpretare si aplicare a dispozitiilor Lg. 10/2001 ar duce la lipsirea de continut a dispozitiilor Lg. 213/1998, la desfiintarea unui domeniu al proprietatii prevazut de Constitutie.
Acordarea de masuri reparatorii in echivalent reclamantei pentru imobilul nationalizat nu inseamna o incalcare a Protocolului 1 la Conventia Europeana a Drepturilor Omului - care prevede dreptul statelor de a pune in vigoare legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosirea bunurilor in conformitate cu interesul general, pastrand un just echilibru in privinta garantarii dreptului individual.
De altfel, asa cum s-a retinut si in considerentele sentintei, chiar reclamanta, prin notificarea formulata, a solicitat acordarea de masuri reparatorii in echivalent, iar nu restituirea in natura a terenului, avand in vedere afectarea acestuia unei utilitati publice, respectiv destinatiei de piata - agroalimentara a imobilului.
Aceasta stare de fapt a terenului a fost confirmata prin expertiza tehnica efectuata in cauza.
Cum la situatia de fapt astfel stabilita, prima instanta a aplicat corect dispozitiile legale, nu se constata temeiuri de schimbare a sentintei, urmand ca, in baza art. 296 Cod pr. civ., sa se respinga ca nefondat apelul.

3
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Proprietate publica

Apel. Competenta teritoriala exclusiva in materia achizitiilor publice. Anulare sentinta pronuntata de instanta necomnpetenta si trimitere spre judecare instantei competente. - Decizie nr. 26/Ap din data de 18.06.2015
Constructie edificata pe terenul aflat in proprietatea statului. Inadmisibilitatea invocarii dreptului de proprietate asupra terenului aferent, pe temeiul art. 8 din D.L. 42/1990 si art. 36 din Legea nr. 18/1991 modificata. - Decizie nr. 963 din data de 15.06.2004
anulare act - Sentinta civila nr. 1875 din data de 28.11.2008
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Litigiu civil. Constatarea dreptului de proprietate asupra constructiilor realizate prin accesiune imobiliara. - Decizie nr. 962/RC din data de 24.06.2009
anulare act - Sentinta civila nr. 1875 din data de 28.11.2008
evacuare - Sentinta civila nr. 959 din data de 03.02.2011
obligatie de a face - Sentinta civila nr. 444 din data de 29.01.2008
Inadmisibilitate actiune in constatarea unui drept, dezmembramant al dreptului de proprietate al statului, lipsa calitate procesuala pasiva - Sentinta civila nr. 583/2013 din data de 09.04.2013
Actiune in constatare. Inadmisibilitate. - Sentinta civila nr. 1796 din data de 15.11.2011
Calitatea procesuala in cauzele avand ca obiect imobile din patrimoniul statului - Sentinta civila nr. 9753 din data de 26.06.2007
Actiune in constatarea existentei dreptului de proprietate. Calitate procesuala pasiva - Hotarare nr. 1 din data de 14.02.2013
Proprietatea publica este inalienabila. Reconstituirea dreptului de proprietate asupra unui teren aflat in proprietate publica in favoarea unei persoane private si punerea acesteia in posesia terenului ar reprezenta o incalcare a principiului inalien... - Sentinta civila nr. 1129 din data de 25.06.2010
Solutia Curtii de Apel Cluj cuprinsa in dispozitivul hotararii irevocabile, precum si considerentele decisive ale acesteia, adica acelea care constituie sustinerea necesara a dispozitivului, ce formeaza corp comun cu acesta (privitoare la suprafata r... - Sentinta civila nr. 785/F/2008 din data de 13.11.2009
Asa cum rezulta din notificarea formulata, reclamanta a solicitat restituirea de la parata S.C. S. SRL Cosbuc, persoana juridica infiintata in temeiul Legii nr. 31/1990, cu capital integral privat, care nu face parte din persoanele juridice prevazute... - Sentinta civila nr. 368/F/2009 din data de 13.11.2009
In ceea ce priveste diferenta de 292 m.p. solicitata prin actiunea civila de catre cele doua reclamante, s-a facut de catre parat proba contrarie in sensul ca acestea nu sunt persoane indreptatite in sensul art. 3 din Legea nr. 10/2001 republicata, i... - Sentinta civila nr. 105/2008 din data de 13.11.2009
Procedeul modificarii dispozitiei nr. 3031/2005, adoptat de primar, nesocoteste si este de natura sa suprime stabilitatea, precum si securitatea raporturilor juridice, a situatiilor de drept fixate intre parti cu caracter definitiv - Sentinta civila nr. 225/2008 din data de 13.11.2009
Actiune in constatarea dobandirii dreptului de proprietate asupra terenului aferent edificiului scoala. Citarea in cauza a Ministerului Finantelor Publice pentru Statul roman titular al dreptului de proprietate - Decizie nr. 73/R/2008 din data de 06.03.2008
Litigiu civil. Constatarea dreptului de proprietate asupra constructiilor realizate prin accesiune imobiliara. - Decizie nr. 962/RC din data de 24.06.2009