InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Botosani

Litigiu de munca. Personal din invatamant. Conditiile de acordare a sporului prevazut de art. 41 alin. 3 lit. A din CCMUNN 2895/2006

(Sentinta civila nr. 800 din data de 12.06.2009 pronuntata de Tribunalul Botosani)

Domeniu Cadre didactice | Dosare Tribunalul Botosani | Jurisprudenta Tribunalul Botosani

      Sentinta civila    800 din  12.06.2009 .Dosar xxxx/40/2009
      
      
      
      Litigiu de munca. Personal din invatamant. Conditiile de acordare a sporului prevazut de art. 41 alin. 3 lit. A  din CCMUNN 2895/2006.
      
      
      Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Botosani la data de 12 martie 2009 Liga Sindicatelor din Invatamant Botosani  in calitate de reprezentant legal pentru membri de sindicat P. I., A. E., F. M., V. V., C. M. si  M. E.,  angajati ai Colegiului National " X" Botosani a chemat in judecata paratii  Colegiul National " X" Botosani  si Consiliul Local Botosani solicitand obligarea paratilor la plata retroactiva a diferentelor de drepturi salariale reprezentand contravaloarea sporului de 10 % din salariul de baza pentru  conditii penibile pentru personalul nedidactic - ingrijitori,  fochisti, paznici, bucatari, etc. pe o perioada de 3 ani anterioara introducerii actiunii, actualizate  in functie de indicii de inflatie pana la data platii efective.
      Totodata a solicitat obligarea paratilor la acordarea acestui spor de 10 % din salariul de baza  in conformitate cu art. 41 alin. 3 lit. a) din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 -2010.
      In motivare a aratat ca in data de 31 ianuarie 2005 a fost inregistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pentru anii 2005- 2006 publicat in Monitorul Oficial Partea a V-a nr. 1 din  22 februarie 2005.
      Potrivit art. 40 alin. 3 lit. a) din acest contract salariatii beneficiaza de un spor de 10 % din salariul de baza  pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile.
      De asemeni conform art. 41 alin. 3 lit. a) din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 -2010 inregistrat sub nr. 2895 din  29.12.2006 salariatii beneficiaza de un spor de 10 % din salariul de baza pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, iar potrivit art. 2 alin. 1 din Contractele  pe anii 2005- 2006 si respectiv 2007 -2010 contractul colectiv de munca unic la nivel national cuprinde drepturile si obligatiile angajatorilor si ale salariatilor cu privire la conditiile generale de munca prevazute de legislatia in vigoare precum si celelalte convenite in procesul de negociere.
      Invoca de asemenea reclamantii art. 3 alin. 1 lit. a) din aceleasi contracte colective, dispozitiile art. 11 alin. 1 lit. d) din Legea 130/1996,   art. 100 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pentru anii 2005 -2006 si respectiv 101 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 -2010 subliniind ca potrivit acestora clauzele contractului se produc pentru toti salariatii incadrati in unitatile din tara indiferent de forma de capital social drepturile neputand fi  stabilite sub nivelul celor stabilite prin contracte.
      Mai arata reclamantii ca trebuie avut in vedere caracterul obligatoriu al Contractului Colectiv de Munca Unic la Nivel National, caracter garantat de art. 41 alin. 5 din Constitutia Romaniei.
      Invedereaza reclamantii ca la nivel de ramura invatamant Contractele Colective de Munca nu contin clauze referitoare la acordarea sporului de  10 % personalului din invatamant - ingrijitor, ce-si desfasoara activitatea in conditii penibile astfel ca dispozitiile Contractului Colectiv de Munca la Nivel National se aplica fiind obligatoriu inclusiv pentru acesti angajati.
      Potrivit criteriilor de normare a personalului nedidactic din invatamantul preuniversitar transmise prin Notificarea nr. 44990 din  12.12.1999 a Ministerului Educatiei Nationale -  Directia Generala a Finantelor normarea posturilor de ingrijitor se face la gradinite in functie de numarul copiilor, iar la scolile primare, gimnaziale si liceale in functie de suprafata de curatenie.
      Potrivit acestei notificari in suprafata de curatenie se cuprind salile de clasa, coridoare, sali de sport, cabinete, laboratoare, birouri, biblioteca, scari, grupuri sanitare, sali de spectacol si, cu exceptia grupurilor sanitare se  iau in calcul numai suprafetele orizontale ale acestor spatii.
      In conditiile in care ingrijitorii se ocupa de curatenia din unitatea din invatamant inclusiv in grupurile sanitare considera reclamantii ca indeplinesc conditiile pentru acordarea sporului.
      Arata ca in unele  judete acesta se acorda ingrijitorilor  in baza Hotararii comisiei paritare incheiate intre sindicate si Inspectoratul Scolar Judetean ca spre exemplu in municipiul Bucuresti si in judetele Bihor, Cluj, Ialomita si Maramures.
      Arata ca, reclamantii sunt incadrati pe functia de ingrijitor, paznic, fochist desfasurandu-si activitatea in conditii penibile .
      In conditiile in care unitatile din invatamant nu au acordat sporul de 10 % pentru conditii penibile reglementat de art. 40 alin. 3 lit. a) din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel  National pe anii 2006-2006 si respectiv de art. 41 alin. 3 lit. a) din Contractul Colectiv de Munca Unica la Nivel National pe anii 2007 -2010,   aceste unitati incalca prevederile art. 101 din Contract.
      In drept au invocat prevederile art. 112 Cod procedura civila,   283 alin. 1 lit. c),   241 alin. 1 lit. d) din Codul Muncii, art. 67 din Legea 168/1999, art. 28 din Legea sindicatelor  54/2003, art. 2 alin. 1, art. 3 alin. 1 lit. a), art. 40 alin. 3 lit. a),   art. 41 alin. 3 lit. a),   art. 100  si 101  din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2005, 2006, respectiv pe anii 2007- 2010, ale art. 11 alin. 1 lit. d) din Legea 130/1996 republicata.
      In dovedirea actiunii a solicitat administrarea probei cu inscrisuri.
      La cerere au fost anexate copii in extras ale contractelor colective de munca,   notificarea nr. 44990 din 28.12.1999 a Ministerului Educatiei Nationale, Hotarari ale comisiilor paritare din judetele Maramures, Ialomita, Bihor, lista cu numele si semnaturile reclamantilor, adeverinta privind  functia ocupata de catre reclamanti, copii ale actelor de identitate ale reclamantilor.
      Prin precizari depuse ulterior reclamantii  si-au modificat obiectul actiunii aratand ca solicita acordarea sporului de 10 % din salariul de baza pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile ( fila 25  si        27-28 dosar).
      Au aratat ca angajatii care detin functii de paznici, portari, bucatari, fochisti, spalatorese, ingrijitori, indeplinesc munca in conditii periculoase de munca ( potrivit art. 41 alin. 3 din Contract),   angajatii ce indeplinesc functia de fochisti, personal din bucatarii, spalatoreasa, paznici, portari, ingrijitori indeplinesc munca in conditii grele de munca incadrandu-se in aceleasi prevederi ale art. 41 alin. 3 din Contractul Colectiv de Munca, iar ingrijitorii isi desfasoara activitatea in conditii penibile de munca.
      In explicitarea motivelor de fapt au aratat reclamantii ca, privite la modul generic, conditiile de munca deosebite reprezinta acele conditii care, permanent sau in anumite perioade, pot afecta capacitatea de munca datorita gradului mare de expunere la risc.
      Sporul pentru conditii deosebite de munca arata ca este recunoscut atat prin Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National, dar si prin art. 2 din Hotararea nr. 1 din 10 mai 2007 a Comisiei Paritare - Inspectoratul Scolar Judetean, Liga Sindicatelor din Invatamant.
      Incadrarea in activitatea desfasurata in conditii de munca deosebite a tuturor categoriilor de salariati nominalizate in actiune se datoreaza faptului ca intreaga lor activitate se desfasoara efectiv in aceste locuri de munca potrivit programului normal de lucru, dupa cum urmeaza:
      -  conditiile periculoase de munca sunt prezente in cazul posturilor ce presupun factori deosebiti de  periculozitate, precum expunerea la contactul cu numeroase persoane straine, cu intentii potential agresive ( portari, paznici)
      - pericol   permanent  de accidente  datorata inhalarii de substante periculoase  ( ingrijitori, personal din spalatorii);
      - pericol de explozii cauzate de conductele de apa,  gaz  sau de cazane sub presiune etc. ( fochisti, personal intretinere sisteme de incalzire, personal din bucatarii, etc.)
      Conditiile grele de munca sunt definite prin faptul ca angajatii isi desfasoara activitatea in conditii vitrege mult mai grele decat conditiile obisnuite:
       - temperaturi extreme de lucru, fie foarte crescute, fie foarte scazute ( fochisti, personalul din bucatarii, personalul din spalatorii dar si paznicii sau portarii la cealalta extrema);
      - conditii fluctuante de temperatura in cazul posturilor care presupun trecerea de la o temperatura foarte ridicata  la una foarte  scazuta si invers ( in principiu aceleasi categorii ca si cele de mai sus);
      - munca in medii cu mirosuri greu suportabile, pestilentiale  care pe langa faptul ca pun persona intr-o postura penibila al perceptiei celor din jur, creeaza reale dificultati in indeplinirea sarcinilor de serviciu ( ingrijitori, femei de serviciu, intretinere, sisteme de canalizare etc.).
      Mai sustin reclamantii faptul ca, conditiile penibile de munca sunt acele conditii ce pun angajatul intr-o postura penibila din punct de vedere   al perceptiei celor din jur si sunt de natura a crea insasi angajatului un posibil complex de inferioritate fata de cei care il inconjoara.
      In aceasta categorie apreciaza ca sunt inclusi ingrijitorii si femeile de serviciu.
      Sporul solicitat de reclamanti - arata acestia - este distinct de sporul de nocivitate care e reglement de alt text decat cel invocat in actiune, respectiv de lit. B) art.  41 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National.
      Sustin ca nu are relevanta existenta sau inexistenta unui buletin de determinare a noxelor deoarece acesta este specific sporului de nocivitate iar nu sporului solicitat in cauza de fata.
      La precizari a fost anexata Hotararea nr. 1 din  10.05.2007 a Comisiei Paritare Inspectoratul Scolar Judetean Botosani - Liga Sindicatelor din Invatamant Botosani ( fila 30 dosar).
      In conformitate cu art. 129 Cod procedura civila s-au solicitat de la unitatea scolara relatii in legatura cu acordarea sporului de 10 % pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, in baza prevederilor art. 41 alin. 3 lit. a) din Contractul Colectiv de Munca Unica la Nivel National pentru reclamanti.
      Totodata s-a solicitat inaintarea fiselor posturilor privind pe acestia.
      Inscrisurile au fost inaintate impreuna cu adresa nr. 881 din  3 iunie 2009  prin care s-au aratat ca reclamantii  : P. I. - bucatar, A. E. - ingrijitor, F. M. - ingrijitor, V. V. - ingrijitor, C. M. - muncitor bucatarie si  M. E. - ingrijitor,  au beneficiat de sporul de 10 %   pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile in  baza prevederilor art. 41 alin. 3 lit. a)  din Contractul Colectiv de Munca Unica  la nivel de Ramura  Invatamant  incepand cu luna aprilie 2008.
     Legal citati paratii nu au formulat intampinare.
      Analizand actele si lucrarile dosarului instanta constata ca :
      Contractele colective de munca Unice la Nivel National pentru anii 2005 -2006, respectiv pentru anii 2007 -2010 prevad la articolul 40 alin. 3 lit. a) respectiv la art. 41 alin. 3 lit. a) ca sporurile minime ce se acorda in conditiile acestui contract sunt " a )  pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile,  10 % din salariul de baza .
      Reclamantii prin reprezentant considera ca li se cuvine sporul de 10 % din salariul de baza pentru conditii deosebite de munca, grele  periculoase sau penibile de 10 % conform art. 41 alin. 3 din CCMM indiferent de postul pe care il ocupa si de conditiile  concrete in care  isi desfasoara activitatea.
      In fapt, in calitate de personal contractual in cadrul unitatilor scolare pot activa persoane care indeplinesc efectiv functii de muncitor necalificat, muncitor calificat, ingrijitor, fochist, bucatar, paznic, spalatoreasa. Activitatea efectiva a acestora  rezulta din  fisa postului atasata la dosar de catre unitatea scolara la solicitarea   instantei.
      Sunt salarizati in baza OUG 24/2000, actul normativ stabilind nivelul indemnizatiei de baza  de care beneficiaza aceste persoane, nu si sporurile  pe care ar trebui sa le primeasca.
       Prevederile privind acordarea sporurilor pentru activitati grele, periculoase sau vatamatoare au fost inserate in HG  281/1993.
      Potrivit art. 8 din acest act normativ salariatii angajati in unitatile bugetare aveau dreptul sa primeasca un spor pentru conditii grele, periculoase sau vatamatoare de  pana la 15 %, iar stabilirea in concret a locurilor de munca la care se acorda aceste sporuri trebuia facuta in raport cu un ordin comun emis de Ministerul Sanatatii si Ministerul Muncii.
      Pe rolul Tribunalului Botosani au fost inregistrate peste 100 de dosare in care in calitate de reclamanti au figurat personal contractual din cadrul unitatilor scolare membrii ai Ligii Sindicatelor din Invatamant prin care au fost solicitate drepturi salariale reprezentand  contravaloarea sporului de 10 %.
      Intrucat dosarele nu au fost solutionate in contradictoriu cu Ministerul Educatiei  Cercetarii si Inovarii la primele cauze s-au solicitat relatii de la acest minister in legatura cu posibilitatea acordarii sporului de 10 % personalului contractual din unitatile scolare  .
      Ministerul Educatiei a comunicat ca exista normative de incadrare a locurilor de munca ocupate de aceste persoane in categoria celor ce ar trebui sa beneficieze de sporul  de 10 %  invocand in acest sens Regulamentul Nr. 6366 /1993  emis in aplicarea HG 281/1993.
      La dosar nu a fost depusa nici o dovada din care sa rezulte ca s-a solicitat organelor competente sa evalueze  locurile de munca pe care le ocupa reclamantii in asa fel incat sa se stabileasca posibilitatea acordarii sporului de 10 % pentru desfasurarea unei activitati in conditii efective de munca grea, periculoasa sau vatamatoare.
             Potrivit Contractului colectiv de munca unic la nivel national (CCMUN)  in situatia in care partile nu se inteleg in ceea ce priveste interpretarea sau aplicarea unor clauze contractuale, la solicitarea oricareia dintre ele trebuie constituita o comisie paritara inclusiv la nivel de unitate care sa stabileasca in ce mod urmeaza a fi puse in aplicare prevederile ce au provocat divergenta. Astfel potrivit art. 7 din CCMUN 2001/2005 si art. 90 din CCMUN 2895/2006 pentru rezolvarea problemelor ce puteau sa apara in aplicarea contractului, partile convin sa instituie o comisie paritara.
      La nivelul judetului Botosani a fost constituita o asemenea comisie paritara fiind emisa Hotararea nr. 1 din 10.05.2007 prin care s-a stabilit ca unitatile scolare sa fie atentionate sa procedeze la aplicarea art. 43 lit. a) din CCMUN  privind acordarea sporului de 10 % din salariul de baza pentru conditii deosebite de munca in urma parcurgerii tuturor procedurilor legale precum si cuprinderea sumelor aferente in buget.
      In comparatie cu Hotararile comisiilor paritare atasate la dosar  incheiate la nivelul judetelor Maramures,   Ialomita si Bihor  in cazul judetului Botosani  s-a prevazut ca trebuie acordat sporul pentru conditii deosebite de munca,  dar numai dupa parcurgerea procedurilor prevazute de lege .
      Instanta interpreteaza aceasta sintagma in sensul ca partile sunt cele care pot stabili de comun acord daca incadreaza un anumit post in cadrul celor care presupun desfasurarea unei activitati  in conditiile enumerate la art. 41 alin. 1 lit. a) din CCMUN  si,  respectiv, daca este necesara parcurgerea procedurii aratate de HG 281/1993 raportat la Regulamentul 6366/1993 .De altfel asa cum s-a aratat mai sus o parte din reclamanti beneficiaza deja de sporul de 10% in baza intelegerii partilor,  tocmai in considerarea activitatii efective desfasurate de acestia .
      Instanta nu poate stabili ca activitatea reclamantilor P. I., A. E., F. M., V. V., C. M. si  M. E. s-a desfasurat in conditii grele, periculoase sau vatamatoare atata timp cat nu are in competenta sa analizeze  in ce mod se desfasoara zilnic activitatea acestora. Monitorizarea acestei activitati trebuie efectuata de catre organele abilitate stabilite de HG 281/1993 raportat la Regulamentul 6366 a Ministerului Sanatatii si Ministerului Muncii.
      In ceea ce priveste conditiile penibile de munca, reclamantii prin  precizarile depuse la dosar au aratat ca activitatea ingrijitorilor ar trebui sa se incadreze in aceasta categorie . Au mai aratat ca activitatea efectiva a angajatului in raport cu fisa postului ar putea  sa-l puna intr-o postura  penibila din punct de vedere al perceptiei celor din jur si ar trebui sa fie de natura de a crea insasi angajatului un posibil complex de inferioritate fata de cei care il inconjoara .
      Ca si in situatia celorlalte 3 sporuri aratate mai sus si in ceea ce priveste sporul de conditii penibile sunt aplicabile prevederile privind constituirea comisiei paritare inclusiv la nivel de unitate care sa stabileasca daca  si in ce conditii trebuie acordat acest spor.
      In toate dosarele aflate pe rolul Tribunalului Botosani s-au solicitat relatii cu privire la acordarea acestui spor de 10 %  .
      Instanta a constatat ca in unele unitati scolare partile au stabilit sa acorde acest spor de conditii penibile de munca ca si sporul de conditii periculoase, grele sau vatamatoare de munca. In plus,  in unele situatii acest spor a fost in cuantum  mai mic de 10 %, nivel maxim stabilit de CCMUN tocmai in considerarea activitatii efective pe care o desfasoara fiecare angajat .
      Instanta nu se poate substitui acordului de vointa a partilor  si sa stabileasca, fara a avea dovezi in acest sens, ca activitatea reclamantilor s-a desfasurat sau  se desfasoara in conditii penibile.
      Pentru a se putea stabili daca acesti angajati trebuie sa beneficieze de sporul de 10%, trebuie evaluate conditiile efective in care isi desfasoara activitatea in fiecare unitate scolara si posibilitatea ca activitate acestora sa fie observata de catre alte persoane ce se gasesc in unitatea scolara respectiva.
       Doar in raport cu aceste criterii relevate chiar de catre reclamanti prin precizarile depuse la dosar privind posibilitatea de a fi pusi acestia intr-o  postura penibila  din punct de vedere al perceptiei celor din jur se poate stabili ca trebuie sa se acorde sporul privind conditii penibile de activitate.
      De altfel, din fisa individuala a postului de ingrijitor rezulta ca in principiu un angajat ce ocupa o asemenea functie are atributii ce nu tin neaparat de efectuarea curateniei zilnice in grupurile sanitare.  Astfel, un ingrijitor trebuie sa se ocupe si de scuturarea presurilor unde este cazul, ingrijirea florilor din salile de clasa,  holuri si curte, aspirarea prafului, maturatul si spalatul zilnic, preluarea materialelor pentru curatenie.
      Aceste activitati nu pot fi considerate ca fiind desfasurate in conditii nedorite de munca.
          De altfel in privinta sporului pentru conditii penibile Tribunalul Botosani a mai stabilit anterior solutionarii prezentei ca "Din inscrisurile existente la dosarul cauzei, respectiv fisa individuala a postului pentru fiecare dintre reclamante rezulta atributiile si responsabilitatile acestora. Printre acestea nu sunt elemente din care sa rezulte ca activitatea lor ar fi prestata in conditii penibile." Prin sentinta civila 1472 din 20.10.2008 data in dosar  2995/40/2008 din care a fost preluat fragmentul redat mai sus Tribunalul Botosani  a stabilit ca ingrijitoarele angajate la o alta unitate scolara  nu au dreptul la spor pentru conditii penibile in lipsa determinarii efective a posturilor in care activitatea se desfasoara in asemenea conditii .
             Nu in ultimul rand,  instanta mai arata ca in ceea ce priveste conditiile grele, periculoase sau vatamatoare de munca sunt aplicabile si prevederile Contractului colectiv de munca la nivel de ramura invatamant  5521/2004 pentru o parte din perioada analizata care stabilea prin art. 36 ca salariatilor din invatamant li se cuvine "Pentru conditii grele de munca, un spor de pana la 15% din salariul de baza, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective. Locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului si conditiile de acordare se stabilesc de catre minister cu consultarea sindicatelor si cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al Ministerului Finantelor Publice." Art. 42 alin. 4 din acelasi contract stabilea ca "Nominalizarea salariatilor care isi desfasoara activitatea in locuri de munca in conditii deosebite se face de catre angajator impreuna cu sindicatele semnatare ale contractului colectiv de munca teritorial."
                  La dosar nu a fost depus nici un document din care sa rezulte indeplinirea procedurii prevazute de acest contract colectiv de munca la nivel de ramura
          In raport cu cele aratate instanta va respinge ca nefondata actiunea.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cadre didactice

Acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice - Sentinta civila nr. 96 din data de 06.02.2014
Cadru Didactic. Indemnizatie de pensionare. - Decizie nr. 187/A din data de 05.05.2014
Control Curtea de Conturi. Indemnizatia de conducere pentru cadrele didactice universitare. - Decizie nr. 2424 din data de 27.09.2011
Cadre didactice. Transe suplimentare de vechime. - Decizie nr. 1515 din data de 05.09.2011
Recurs - dreptul cadrelor didactice ce-si desfasoara activitatea intr-o alta localitate decat cea de domiciliu la contravaloarea transportului efectuat lunar. - Decizie nr. 270 din data de 04.03.2011
Cadre didactice - Sentinta civila nr. 274 din data de 09.03.2009
Plata drepturilor salariale reprezentand transele suplimentare care se acorda la 30 ani, respectiv 35 ani de activitate in invatamant. - Sentinta civila nr. 584 din data de 03.10.2008
Recurs - dreptul cadrelor didactice ce-si desfasoara activitatea intr-o alta localitate decat cea de domiciliu la contravaloarea transportului efectuat lunar. - Decizie nr. 270 din data de 04.03.2011
Cadre didactice - Sentinta civila nr. 274 din data de 09.03.2009
Acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice - Sentinta civila nr. 96 din data de 06.02.2014
Acordarea diferentelor de drepturi salariale rezultate din neaplicarea Legii nr. 349/2004 personalului didactic cu functii de conducere - Sentinta civila nr. 1875 din data de 26.09.2013
Transe suplimentare de vechime prevazute de art. 50 din Legea nr.128/1997. Conditii de admisibilitate in cazul persoanelor cu functii de conducere. - Sentinta civila nr. 895 din data de 19.11.2009
Recunoasterea dreptului educatorilor, invatatorilor si institutorilor cu vechime in invatamant de peste 25 de ani si gradul didactic I la reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal, fara diminuarea salariului si la plata drepturilor salariale ... - Sentinta civila nr. 933 din data de 24.10.2006
Incidenta disp.art. 106 alin.2 din Legea nr.128/1997 privind statutul personalului didactic si a art.128 din Legea nr.19/2000 - Sentinta civila nr. 293 din data de 02.02.2009
Aplicabilitatea art.14 si 15 din Legea 128/1997 conform carora perioada de detasare de care poate beneficia un cadru didactic titular este de 6 ani. Aplicabilitate art. 5 din Leg. 29/1990 care prevede termenul de 1 an de zile de formulare acti... - Sentinta civila nr. 19 din data de 08.02.2005
Plata drepturilor salariale reprezentand transele suplimentare care se acorda la 30 ani, respectiv 35 ani de activitate in invatamant. - Sentinta civila nr. 584 din data de 03.10.2008
Titularizare pe post/catedra in baza Legii nr.1/2011 - Sentinta civila nr. 2888 din data de 20.06.2012
Fond - litigiu de munca. Autoritate de lucru judecat. Conditii. Primordialitatea autoritatii de lucru judecat fata de principiul obligativitatii deciziilor date in interesul legii. - Sentinta civila nr. 2183/F din data de 23.07.2013
Calitatea procesuala activa intr-o cauza avand ca obiect restituirea de catre cadrele didactice a unor drepturi salariale incasate necuvenit, urmare a unor constatari ale Camerei de Conturi. - Sentinta civila nr. 2724F din data de 16.10.2012
Cadre didactice. Ajutor de nastere. Obligativitatea clauzei din contractul colectiv de munca la nivel de ramura invatamant referitoare la plata ajutorului de nastere - Decizie nr. 969 din data de 06.05.2008