InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Neamt

Plata drepturilor salariale reprezentand transele suplimentare care se acorda la 30 ani, respectiv 35 ani de activitate in invatamant.

(Sentinta civila nr. 584 din data de 03.10.2008 pronuntata de Tribunalul Neamt)

Domeniu Cadre didactice | Dosare Tribunalul Neamt | Jurisprudenta Tribunalul Neamt

Plata drepturilor salariale reprezentand transele suplimentare care se acorda la 30 ani, respectiv 35 ani de activitate in invatamant.
Conform dispozitiilor art. 50 (1)( 2)din Legea nr. 128/1997, personalul didactic din invatamantul preuniversitar beneficiaza de transele de vechime la salarizare stabilite de lege si de trei transe suplimentare care se acorda la 30, respectiv 35 si la peste 40 ani de activitate in invatamant. Pentru fiecare din transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei de vechime.

Sectia civila. SENTINTA CIVILA NR. 584/03.10.2008 (dosar nr.  1149/103/2008)

Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 1149/103 din 20.05.2008, reclamanta  A.E, cu domiciliul in Piatra Neamt, a chemat in judecata Scoala de Arte si Meserii Bodesti, jud. Neamt, Consiliul Local al comunei Bodesti, jud. Neamt si Inspectoratul Scolar Judetean, str. Locotenent Draghescu nr. 4A jud. Neamt, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta acestia sa fie obligati la plata drepturilor salariale neacordate reprezentand contravaloarea transelor suplimentare care se acorda la 30 de ani si respectiv la 35 de ani de activitate in invatamant conf. art.50 al.(l) si (2) din Legea 128/1997, pe ultimii 3 ani actualizate in functie de rata inflatiei, precum si pe viitor si includerea acestor sume atat in bugetul unitatii scolare a carei salariata este, cat si in cel al Consiliului local. Reclamanta mai solicita sa se faca mentiunile corespunzatoare in carnetul de munca, in sensul inscrierii acestor transe suplimentare, corespunzatoare perioadei acordate.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca potrivit dispozitiilor art. 50 al. l si 2 din legea 128/1997, personalul didactic preuniversitar beneficiaza de transele de salarizare stabilite de lege si de trei transe suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate in invatamant si pentru fiecare din transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei de vechime. Intrucat paratii nu au respectat aceste prevederi si nu i- au achitat drepturile salariale stabilite de aceste dispozitii legale, solicita admiterea actiunii astfel cum a fost formulata si obligarea paratilor la plata acestor drepturi.
In drept, reclamanta si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art. 112 Cod procedura civila, art. 283 alin. 1 lit. c din Codul muncii, art. 67 din Legea 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca.
In dovedirea celor sustinute prin actiune, reclamanta a depus la dosar copii dupa actul de identitate, carnetul de munca, precum si adeverinta prin care se confirma vechimea sa in munca.
Paratul Inspectoratul Scolar Judetean Neamt, a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca netemeinica si nelegala pentru urmatoarele motive:
Pe cale de exceptie a invocat lipsa calitatii sale  procesuale pasive motivat de faptul ca intre acesta si personalul salariat din invatamant nu exista raporturi de munca. Calitatea de angajator o detine doar directorul unitatii de invatamant cu personalitate juridica, asa cum este prevazut la art. 11 alin. 5 din Legea 128/1997 precum si in Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor din invatamantul preuniversitar. Se mai arata ca ISJ Neamt nu este ordonator de credite pentru fondurile alocate cheltuielilor de personal din invatamant din cadrul finantarii de baza, ci la nivel judetean, Consiliul Judetean are calitatea de ordonator de credite pentru fondurile aferente invatamantului. Pe fond, precizeaza ca ISJ Neamt nu are competente legale in a urmari cum se calculeaza si se platesc in sistem salariile, dar potrivit art. 50 alin. 1 si 2 din Legea 128/1997, reclamanta a primit coeficientul de 1/25, fiind inclus in salariul de baza.
         In concluzie, a solicitat respingerea actiunii formulate. In drept, a invocat dispozitiile art. 115 - 118 cod procedura civila.
Paratii Scoala de Arte si Meserii Bodesti si Consiliul Local al comunei Bodesti nu au depus intampinare.
La termenul din data de 27 iunie 2008, instanta a pus  in vedere paratei ISJ Neamt si Scoala de Arte si Meserii Bodesti, sa faca dovada platii drepturilor salariale pretinse de catre reclamanta prin actiune, precum si sa prezinte, in functie de componenta salariului, modul de calcul al acestor drepturi. Ca urmare a acestei solicitari, parata Scoala de Arte si Meserii Bodesti a depus  la dosarul cauzei state de plata pe lunile februarie si aprilie 2008 , iar ISJ Neamt a detaliat modul de calcul al salariilor cadrelor didactice, facand mentiunea ca, din aceste inscrisuri ar reiesi  modul de calcul al salariilor reclamantei cu acordarea transelor solicitate.
Tribunalul,analizand actele si lucrarile dosarului constata ca, trebuie sa se pronunte in cauza cu prioritate  asupra exceptiilor invocate de parati,astfel cum obliga dispozitiile art.137 Cod Procedura Civila .
Fata de exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a ISJ Neamt, instanta a constatat ca este nefondata, motivat de faptul ca, potrivit prevederilor art. 17 alin. 7 si ale art. 166 din Legea invatamantului nr.84/1995, invatamantul preuniversitar este subordonat, prin inspectoratele scolare, Ministerului Educatiei si Cercetarii, inspectoratele scolare fiind organe descentralizate de specialitate, cu atributii de administrare a procesului   educational,   respectiv   cu   atributii  in repartizarea cadrelor didactice, incheierea si modificarea contractelor de munca ale acestora, inclusiv in salarizarea lor, modificarea salariilor cadrelor didactice neputandu-se realiza decat cu aprobarea inspectoratelor scolare. Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului ca organ de specialitate are raspunderea de a elabora si de a aplica politica educationala, are drept de initiativa si de executie in domeniul politicii financiare si a resurselor umane din sfera educatiei si colaboreaza cu alte ministere in dezvoltarea invatamantului.
In realizarea acestor atributii sunt organizate si functioneaza Inspectoratele scolare ca organe descentralizate de specialitate, subordonate Ministerului Educatiei Cercetarii si Tineretului ce raspund inclusiv de modul de organizare si de functionare a retelei de invatamant preuniversitar, asigurand aplicarea legislatiei in coordonarea si desfasurarea procesului de invatamant si coordonand incadrarea unitatilor de invatamant cu personalul didactic necesar, in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic.
Inspectoratele scolare judetene prin compartimentele de contabilitate si informatizare, centralizeaza situatiile privind executia bugetara pe institutii de invatamant si transmit Consiliului National al Finantarii invatamantului Preuniversitar de Stat situatia trimestriala/anuala privind executia bugetara din institutiile de invatamant preuniversitar de stat.
Astfel de atributii in domeniul resurselor umane si salarizarii personalului in baza executiei bugetare unitatilor invatamantului preuniversitar de stat au fost prevazute in sarcina inspectoratelor scolare prin Normele metodologice din 30.11.2004 privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat.
Ca atare rezulta ca obligatiile din speta in cauza revin paratului ISJ Neamt si pe cale de consecinta, exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive va fi respinsa ca nefondata.
Pe fondul cauzei, tribunalul, analizand actele depuse la dosarul cauzei, sustinerile partilor precum si textele legale in materie, a retinut urmatoarea situatie de fapt si de drept:
Conform dispozitiilor art.50 alin. 1 si 2 din Legea 128/1997, personalul didactic din invatamantul preuniversitar beneficiaza de transele de vechime la salarizare stabilite de lege si de trei transe suplimentare, care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate in invatamant. Pentru fiecare din transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
Reclamanta a indeplinit conditia legala pentru acordarea   transelor suplimentare ce se acorda la implinirea a 30 de ani si respectiv 35 de ani de activitate insa nu au primit aceste transe, paratii nefacand nici o dovada in acest sens.
Astfel din fisele  de salarii depuse de Scoala de Arte si Meserii Bodesti (filele 66-67) nu rezulta ca in modalitatea de calcul a drepturilor salariale, au fost avute in vedere si transele suplimentare prevazute de actul normativ mai sus aratat.
In acest sens trebuie subliniat ca desi s-a solicitat in mod expres celor doua parate (I.S.J. Neamt si Scoala de Arte si Meserii Bodesti) sa expliciteze pe larg si in concret cum s-au acordat aceste cresteri ale coeficientului de ierarhizare corespunzator transelor suplimentare de vechime, paratele s-au limitat la depunerea unor state de plata din al caror cuprins nu rezulta ca s-ar fi aplicat respectivele cresteri salariale, aratand totodata ca respectivele cresteri salariale sunt incluse direct in salariul de baza.
In masura in care s-a sustinut acordarea acestei majorari a coeficientului de ierarhizare, paratele ar fi trebuit sa depuna eventual spre comparatie fisele de calcul al salariului pentru un cadru didactic cu 29 ani vechime in invatamant si pentru un cadru didactic (cu aceeasi functie, incadrare si grad didactic) dar cu peste 30 de ani, respectiv peste 35 ani vechime in invatamant, functie de care sa se poata verifica in mod efectiv daca acesteia din urma i s-a aplicat in realitate pretinsa majorare a coeficientului de ierarhizare reflectat printr-un venit salarial mai mare, la conditii de functie si grad didactic identice.
Sustinerea conform careia cresterea salariala corespunzatoare celor trei transe suplimentare de vechime in munca ar fi inclusa de legiuitor direct in salariul de baza este total nefondata si nu poate fi primita intrucat coeficientii de ierarhizare prevazuti in Anexa 2 sunt coeficienti de baza functie de care se determina salariul si asupra acestora se aplica majorarea prevazuta de art. 50 alin.1 si 2 din Legea 128/1997 republicata, majorare ce are in vedere "transele suplimentare de vechime", chiar notiune de suplimentar folosita de legiuitor conducand la ideea unui drept ce vine sa se adauge in plus la dreptul de baza.
In plus, desi paratele au sustinut ca s-au platit drepturile salariale majorate pretinse de reclamanta pentru perioada 20.05.2005 la zi, acestea nu au depus statele de plata decat pentru lunile februarie si aprilie 2008 (filele 66 - 67 dosar), facand totodata precizari doar asupra pretinsul mod corect de calcul al salariului pentru anul 2008 (conform relatiilor comunicate prin adresa nr. 9848/22.09.2008 - filele 61-63 dosar) fara a face vreo referire la drepturile salariale cuvenite anterior acestei perioade, respectiv pentru intervalul mai 2005 - dec. 2007.
Modul mai mult sumar in care paratele au inteles sa faca dovada acordarii acestei pretinse majorari salariale cuvenite reclamantei, prin depunerea statelor de plata mai sus mentionate (din care nu rezulta o asemenea imprejurare), indreptateste tribunalul sa concluzioneze in sensul nedovedirii situatiei pretinse de cele doua parate  carora le revenea, de altfel si sarcina probei, in conformitate cu dispozitiile art. 287 Codul muncii (sarcina probei vizeaza in acest caz in mod direct angajatorul Scoala de Arte si Meserii Bodesti, care nu si-a formulat aparari in cauza).
De mentionat ca drepturile salariale pretinse de reclamanta prin prezenta actiune nu se confunda si nu au nicio legatura cu indexarile succesive acordate prin diferite acte normative personalului din sectorul bugetar.
Un alt argument care vine sa sustina neaplicarea majorarii coeficientului de ierarhizare cuvenita reclamantei si deci neacordarea drepturilor salariale aferente acestei majorari este reprezentat de faptul ca nici pana in prezent nu au fost elaborate normele metodologice care sa precizeze modul de aplicare concreta a dispozitiilor legale in cauza, acesta fiind in realitate si motivul pentru care nici paratul Inspectoratul Scolar Neamt si nici parata Scoala de Arte si Meserii Bodesti, nu au fost in masura sa prezinte in concret modalitatea in care ar fi aplicat cresterea salariala in discutie.
Pe de alta parte, neelaborarea unor norme metodologice nu poate constitui un eventual argument in favoarea paratilor, intrucat legea prevede in mod clar si neconditionat acordarea transelor suplimentare de vechime, iar legea trebuie respectata intocmai, fara a se astepta elaborare unor eventuale instructiuni.
In consecinta, apreciind ca reclamanta este pe deplin indreptatita la acordare acestor majorari corespunzator transelor suplimentare de vechime prevazute de art. 50 alin 1 si 2 din Legea 128/1997 si ca paratele nu au facut dovada acordarii respectivei majorari, tribunalul a admis actiunea, astfel cum a fost formulata, iar paratii au fost obligati la plata drepturilor banesti cuvenite cu titlul mai sus aratat, in cuantum actualizat cu indicele de inflatie la momentul platii efective
Aceste drepturi au fost calculate incepand cu data de 20.05.2005, in raport cu dispozitiile art. 3 alin. 1 din Decretul nr. 167/1958 privind prescriptia extinctiva.
Totodata paratii au fost obligati sa plateasca drepturile salariale  reprezentand transele suplimentare si pe viitor si sa efectueze mentiunile corespunzatoare in carnetul de munca al reclamantei, conform  prevederilor  art. 6 din Decretul 92/1976.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cadre didactice

Acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice - Sentinta civila nr. 96 din data de 06.02.2014
Cadru Didactic. Indemnizatie de pensionare. - Decizie nr. 187/A din data de 05.05.2014
Control Curtea de Conturi. Indemnizatia de conducere pentru cadrele didactice universitare. - Decizie nr. 2424 din data de 27.09.2011
Cadre didactice. Transe suplimentare de vechime. - Decizie nr. 1515 din data de 05.09.2011
Recurs - dreptul cadrelor didactice ce-si desfasoara activitatea intr-o alta localitate decat cea de domiciliu la contravaloarea transportului efectuat lunar. - Decizie nr. 270 din data de 04.03.2011
Cadre didactice - Sentinta civila nr. 274 din data de 09.03.2009
EMITEREA DECIZIEI DE IMPUNERE DUPA REINSER?IA DEBITORULUI IN CIRCUITUL ECONOMIC - Decizie nr. 1168/C din data de 22.11.2017
CONTESTA?IA LA EXECUTARE FORMULATA DE UN CREDITOR IPOTECAR, BANCA, PRIN CARE SE SOLICITA ANULAREA PROCESULUI VERBAL DE DISTRIBUIRE A PRE?ULUI IN CARE SE REGASESC ?I SUMELE DE BANI DISTRIBUITE ALTOR EXECUTORI JUDECATORE?TI CARE AU INCEPUT EXECUTAREA ACELUI - Decizie nr. 25/RC din data de 10.04.2017
OBLIGA?IA DE ELIBERARE A PA?APOARTELOR – MINORI NEINCLU?I IN CERTIFICATELE DE CETA?ENIE ALE PARIN?ILOR - Sentinta civila nr. 620/C din data de 09.05.2017
ACORDAREA DESPAGUBIRII PENTRU INCETAREA ANTICIPATA A CONTRACTULUI - Decizie nr. 140/AC din data de 08.05.2017
EXPRESIA BUNEI CREDIN?E LA INCHEIEREA ?I EXECUTAREA CONTRACTULUI, IN CONTEXTUL IN CARE NU A FOST DUBLATA PRINTR-O CLAUZA IDENTICA, IN FAVOAREA INTIMATULUI, APLICABILA IN SITUA?IA INCETARII CONTRACTULUI DIN CULPA FURNIZORULUI - Decizie nr. 186/AC din data de 22.05.2017
ACORDAREA DE DESPAGUBIRI PENTRU INCETAREA ANTICIPATA A CONTRACTULUI DE PRESTARI SERVICII DE TELEFONIE - Decizie nr. 201/AC din data de 07.06.2017
CONTRAVALOAREA JUSTEI DESPAGUBIRI PENTRU INCETAREA ANTICIPATA A CONTRACTULUI CU TELEKOM SA INAINTE DE EXPIRAREA DURATEI CONTRACTUALE DE 24 DE LUNI. - Decizie nr. 20/Ac din data de 16.01.2017
SUSPENDARE EXECUTARE ACT EMIS DE AUTORITA?ILE LOCALE - Sentinta civila nr. 1163/C din data de 07.11.2017
AC?IUNE IN CONSTATARE CLAUZE ABUZIVE - Sentinta civila nr. 15/AC din data de 16.01.2017
SUSPENDARE DISPOZI?IEI ?EFULUI POLI?IEI RUTIERE PRIN CARE SE SUSPENDA DREPTUL DE CONDUCERE - Sentinta civila nr. 840/C din data de 11.08.2017
FAPTA ILICITA IMPUTATA PARATEI DE COCONTRACTANTUL SAU CE CONSTA IN OMITEREA INDEPLINIRII OBLIGA?IILOR ASUMATE PRIN CONVEN?IE - Sentinta civila nr. 728/C din data de 14.06.2017
CESIUNEA CREAN?ELOR REZULTATE DIN CONTRACTELE INCHEIATE CU INSTITU?IILE PUBLICE - Sentinta civila nr. 618/C din data de 09.05.2017
CONTESTA?IE LA EXECUTARE – SUSPENDARE EXECUTARE - Decizie nr. 70/AC din data de 27.02.2017
OBLIGATIVITATEA PROCEDURII PREALABILE IN CAZUL ATACARII IN INSTAN?A A HOTARARII CONSILIULUI LOCAL - Sentinta civila nr. 916/C din data de 19.09.2017