InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Mehedinti

Calitatea de consilier local nu poate fi asimilata cu o functie electiva, indemnizatia primita de consilierul local nu are caracter salarial, iar perioada in care o persoana a fost consilier local nu constituie vechime in munca.

(Sentinta comerciala nr. 1011 din data de 26.06.2008 pronuntata de Tribunalul Mehedinti)

Domeniu Vechime in munca | Dosare Tribunalul Mehedinti | Jurisprudenta Tribunalul Mehedinti



      Domeniu asociat -vechime in munca
      
      
      Calitatea de consilier local nu poate fi asimilata cu o functie electiva, indemnizatia primita de consilierul local nu are caracter salarial, iar perioada in care o persoana a fost consilier local nu  constituie vechime in munca.
     
       Activitatea de consilier local nu este o functie, ci o calitate, nu este salarizata, ci indemnizata, nu are caracter regulat, organizat si permanent, nu are program de lucru si atributii de serviciu, in afara celor prevazute expres prin lege, si nu poate fi asimilata cu o functie electiva .Perioada in care o persoana a fost consilier local nu constituie vechime in munca, iar indemnizatia primita de consilierul local nu are caracter salarial, fiind supusa  doar impozitarii.
       (Tribunalul Mehedinti-Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ- sentinta  nr.1011/26.06.2008)
       
       Prin cererea adresata acestei instante reclamantul D.C.A. a chemat in judecata pe parata Primaria comunei G. si Casa Judeteana de Pensii Mehedinti pentru ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta sa fie obligate sa-i recunoasca calitatea de asigurat obligatoriu prin efectul legii si implicit vechimea in munca in sistemul public de pensii  pentru perioada cat  a fost consilier local,sa se constate prin hotarare judecatoreasca faptul ca functia de consilier local implica calitatea de asigurat obligatoriu prin efectul legii in sistemul public de pensii, adica activitatea de consilier reprezinta vechime in munca si sa fie obligata Primaria comunei G. la plata contributiilor aferente CAS in sistemul public de pensii, pentru perioadele amintite.
In motivarea actiunii a aratat ca este consilier local in cadrul Consiliului Local din data de 20.06.1992 si pana in prezent.
Pe parcursul acestor perioade Primaria G. nu i-a recunoscut dreptul la asigurari sociale pentru pensie si implicit vechimea in munca, astfel ca nu i-a retinut  si virat contributia CAS la sistemul public de pensii , asa cum rezulta din aceeasi adeverinta  si refuza sa-i recunoasca calitatea de asigurat si vechimea in munca.
A considerat ca in calitate de consilier local este indreptatit la recunoasterea dreptului de a fi asigurat in sistemul public de pensii si implicit la recunoasterea perioadei de vechime in munca pentru activitatea desfasurata ca si consilier local.
In drept si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile Legii nr.19/2000, Legii nr.393/2004, Legii nr.154/1998 si a precizarilor emise de Casa Nationala de Pensii.
Prin sentinta  nr.1011/26.06.2008 pronuntata de Tribunalul Mehedinti-Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ  actiunea a fost respinsa ca neintemeiata cu urmatoarea motivare:
Reclamantul a fost consilier local in Consiliul Local al comunei G. si a beneficiat de indemnizatie pentru care  nu s-a retinut  si virat contributia de pensie (CAS)
In conformitate cu art.23 din Lg.215/2001 consilierii locali sunt alesi locali si in timpul mandatului indeplinesc o functie de autoritate publica.
            Pentru participarea la sedintele consiliului local si ale comisiilor de specialitate ,  consilierul primeste o indemnizatie, asa cum se prevede in art.52 alin.5 din Legea nr.215/2001.
           Indemnizatia primita de consilier nu  poate fi  asimilata cu indemnizatia incasata in exercitarea unor functii cu caracter de permanenta, cum ar fi aceea de primar,senator, deputat.
       Consilierii locali indeplinesc functie de autoritate publica si primesc indemnizatia pentru participarea la sedintele consiliului local si la comisiile de specialitate.
         Participarea la sedintele Consiliului Local nu poate fi asimilata cu desfasurarea activitatii in functii elective.
         Desfasurarea activitatii presupune o activitate constanta, cu caracter de continuitate si nu o activitate sporadica.
        Legiuitorul a avut in vedere acele activitati elective, continue in baza carora se realizeaza venit lunar permanent, in aceasta situatie aflandu-se doar primarul si viceprimarul ale caror contracte de munca se suspenda, de drept, pe durata indeplinirii mandatului, asa cum prevede art.61 alin.3 din Lg.215/2001.
        Textul art.5 alin.1 pct.II din Lg.19/2000 se refera la functiile elective din a caror  exercitare se realizeaza venituri cu caracter de continuitate.
          Pe perioada functiei elective se achita drepturile de asigurari sociale, pentru ca, ulterior, persoanele sa beneficieze, la calculul pensiei si de veniturile realizate in perioada cat au indeplinit functia electiva.
        Indemnizatia primita pentru participarea la sedinte nu poate influenta stagiul de cotizare si nici cuantumul pensiei.
       Activitatea de consilier local nu este o functie, ci o calitate, nu este salarizata, ci indemnizata, nu are caracter regulat, organizat si permanent, nu are program de lucru si atributii de serviciu, in afara celor prevazute expres prin lege, si nu poate fi asimilata cu o functie electiva .
       Aceasta activitate nu se desfasoara in baza unui contract de munca sau civil, ci in baza unui mandat, iar venitul obtinut este doar impozabil.
       Literatura juridica apreciaza ca un consilier local este un exponent al administratiei locale aflat la intersectia domeniului politic cu cel juridic si social, fapt care determina anumite caracteristici.
       Acestuia, pentru activitatea prestata, nu i se acorda o retributie sau remuneratie care sa aiba caracter salarial, ci i se acorda o indemnizatie in functie de participarea la sedintele consiliului local, care uneori se desfasoara la intervale de 1, 2 sau 3 luni. Acesta, avand in vedere ca participa la managementul interesului public, beneficiaza de un sprijin financiar asigurat de buget prin indemnizare. Dupa cum se poate vedea, aceasta indemnizare nu are caracter permanent, dupa cum nici activitatea desfasurata nu este permanenta, ea putand sa nu se desfasoare pe o perioada de 1, 2 sau chiar 3 luni.
        Intre consiliul local si consilierul local nu exista si nici nu vor exista vreodata raporturi de la angajat la angajator, iar calitatea de consilier este conferita de alegeri libere, indiferent de situatia materiala sau profesionala a alesului.
       Intrucat intre consilierul local si consiliul local nu exista raporturi de munca, implicit perioada in care o persoana a fost consilier local nu constituie vechime in munca, iar indemnizatia primita de consilierul local nu are caracter salarial, fiind supusa  doar impozitarii.

judecator Barbu Adela
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Vechime in munca

Reconstituire vechime - Sentinta civila nr. 843 din data de 18.10.2017
3. Vechime continua in magistratura. Vechime in functii juridice asimilata vechimii in magistratura. Dreptul la plata celor 7 indemnizatii de incadrare lunare brute, prevazute de art.81 alineat 1 din Legea 303/2004 privind Statutul Magistratilor. - Sentinta civila nr. speta 7 din data de 14.01.2008
Ucenicie. Valorificare ca si stagiu de cotizare si vechime in munca. - Decizie nr. 535 din data de 05.04.2017
Vechime in magistratura. Activitatea de secretar de primarie. - Decizie nr. 40 din data de 19.01.2015
Spor vechime in munca. Clauza contract individual de munca. - Decizie nr. 1848 din data de 11.11.2013
Ucenicie. Stagiu de cotizare. - Decizie nr. 104 din data de 24.01.2011
Vechime in magistratura. Pot fi asimilate vechimii in magistratura numai anumite functii expres si limitativ prevazute de lege. - Decizie nr. 773 din data de 15.06.2009
Incadrarea locurilor de munca in conditii speciale necesita intrunirea cumulativa a criteriilor prevazute de HG nr.1025/2003. Nedepunerea documentatiei legale in termenul prevazut de lege. Stabilirea culpei in nerespectarea termenului. - Decizie nr. 442 din data de 16.04.2009
Inadmisibilitatea actiunii raportat la dispozitiile art. 14 si 15 din Decretul nr.92/1976 privind carnetul de munca. - Sentinta civila nr. 757/C din data de 09.10.2009
Vechime in magistratura. Activitatea de secretar de primarie. - Decizie nr. 40 din data de 19.01.2015
reconstituire vechime in munca - Sentinta civila nr. 1868 din data de 28.02.2011
Reconstituire vechime in munca - Sentinta civila nr. 85 din data de 25.01.2010
Reconstituire vechime pentru munca prestata in cadrul fostelor C.A.P.-uri. Criterii avute in vedere. - Sentinta civila nr. 1382/2009 din data de 09.12.2010
Vechime in specialitate pentru personalul auxiliar al instantelor judecatoresti. - Sentinta civila nr. 1206 din data de 13.12.2006
Vechime in munca - Sentinta civila nr. 1126/LM/2010 din data de 09.03.2011
Pensii. art. 8, 12 si 14 din Legea nr.3/1977 - Sentinta civila nr. 7 din data de 21.01.2009
reconstituire vechime - Sentinta civila nr. 1259/CM din data de 26.10.2009
reconstituire vechime - Sentinta civila nr. 1259/CM din data de 26.10.2009
Inadmisibilitatea actiunii raportat la dispozitiile art. 14 si 15 din Decretul nr.92/1976 privind carnetul de munca. - Sentinta civila nr. 757/C din data de 09.10.2009
Acte ale autoritatilor publice - Hotarare nr. 275 din data de 03.02.2014