InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Renta lunara privind veteranii de razboi se calculeaza conform prevederilor art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, in raport cu solda de grad si/sau solda de functie, dupa caz, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii

(Decizie nr. 2041 din data de 01.04.2009 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Veterani de razboi | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

Renta lunara privind veteranii de razboi se calculeaza conform prevederilor art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, in raport cu solda de grad si/sau solda de functie, dupa caz, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii
Decizia Civila nr.2041/01 aprilie 2009
Art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994 instituie patru categorii de veterani de razboi, in functie de medaliile si ordinele ce le-au fost conferite, stabilind drepturi distincte pentru fiecare dintre cele patru categorii. Prin art. 14/1 introdus prin O.U.G. nr. 12/2004, s-a dispus ca incepand cu luna martie 2004, renta lunara prevazuta la art. 13 si 14 se calculeaza, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii, stabilite conform legii.
Este adevarat ca utilizarea conjunctiei "si" in cuprinsul art. 14/1 introdus prin O.U.G. nr. 12/2004 si nu a expresiei "si/sau" a determinat posibilitatea interpretarii diferite a  dispozitiilor mentionate.  Insa, prin Decizia nr. 45/10.11.2008, obligatorie pentru instante conform art. 329 din Codul de procedura civila, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii stabilind ca dispozitiile art. 14/1 raportat la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, privind veteranii de razboi, republicata, astfel cum a fost completata prin O.U.G. nr. 12/2004, aprobata prin Legea nr. 210/2004, se interpreteaza in sensul ca renta lunara se calculeaza conform prevederilor art. 13 si 14 din lege, in raport cu solda de grad si/sau solda de functie, dupa caz, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii, eliminand astfel echivocul din textul art. 14/1.

      Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a respins ca neintemeiata, actiunea formulata de reclamanta PE, impotriva paratei Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti,
      Pentru a pronunta aceasta hotarare prima instanta a retinut ca reclamanta este sotie supravietuitoare de veteran de razboi, care a fost decorat cu Medalia "Barbatie si Credinta", clasa a IlI-a, cu spade.
      In aceasta calitate beneficiaza de prevederile art. 13 lit. b) coroborate cu art. 11 alin. 2 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, privind acordarea unei rente lunare echivalenta cu jumatate din 75% din solda de grad a unui sublocotenent.
      Tribunalul a apreciat ca sustinerile reclamantei in sensul ca, incepand cu data de 01.03.2004, aceasta renta trebuie calculata ca 50% din 75% din solda de grad si solda de functie, la minim, ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii, sunt neintemeiate.
      Astfel tribunalul a retinut ca art. 13 din Legea nr. 44/1994 prevede la litera a) drepturile veteranilor de razboi, si anume o renta lunara echivalenta cu solda de baza a unui sublocotenent, compusa din solda de grad si solda de functie la minim pentru cei decorati cu Ordinul Mihai Viteazul, respectiv o renta lunara echivalenta cu solda de grad a unui sublocotenent pentru cei decorati cu Ordinul Virtutea Aeronautica cu spade, clasa Cavaler.
      La litera b) din art. 13 se prevede dreptul celor decorati cu anumite ordine si medalii, enumerate limitativ, la o renta lunara echivalenta cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent.
      Art. 14 din acelasi act normativ prevede ca, veteranii de razboi care nu sunt decorati cu ordine, medalii sau cruci de razboi prevazute la art. 13, dar carora le-a fost conferita Medalia "Crucea Comemorativa a celui de-al doilea razboi mondial 1941-1945" beneficiaza de o renta lunara echivalenta cu 25% din solda de grad a unui sublocotenent.
      Asadar, instanta de fond a apreciat ca art. 13 si 14 instituie patru categorii de veterani de razboi, in functie de ordinele si medaliile care le-au fost conferite, stabilind drepturi distincte pentru fiecare categorie in parte.
      Prin O.U.G. nr. 12/2004 a fost introdus in Legea nr. 44/1994 un nou articol, respectiv 14/1, conform caruia "incepand cu luna martie 2004, renta lunara prevazuta la art. 13 si 14 se calculeaza, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale, stabilite conform legii."
      Tribunalul a apreciat ca semnificatia noului text introdus este cea care rezulta nu doar din interpretarea sistematica a art. 13, 14 si 14/1 din lege, in ordinea lor fireasca, ci si din nota de fundamentare a O.U.G. nr. 12/1994.
      Intentia legiuitorului nu a fost aceea de a egaliza pe toti veteranii de razboi, sub aspectul cuantumului rentei la care acestia sunt indreptatiti (adica de a se calcula pentru toti o renta echivalenta cu 100% din solda de grad si solda de functie ale unui sublocotenent), ci de a stabili drept criteriu de raportare nivelul minim al soldei de grad si/sau al soldei de functie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii.
      Acesta este elementul avut in vedere de legiuitor si nu modificarea procentelor sau al soldelor in functie de care se calculeaza renta. Ratiunea, explicata in nota de fundamentare, este aceea ca veteranii de razboi indreptatiti la renta lunara sunt pensionati fie in sistemul public, primind pensia de la casele teritoriale de pensii din structurile C.N.P.A.S., fie in sistemul militar, primind pensia de la Ministerul Apararii sau Ministerul Internelor si Reformei Administrative. In functie de sistemul de pensii din care fac parte, veteranii primeau rentele lunare, calculate conform art. 13 si 14, dar raportate, dupa caz, fie la nivelul soldei de grad si/sau functie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii, fie la nivelul soldei de grad si/sau functie din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative.
      Prin urmare, intrucat solda de grad si solda de functie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii urmau sa fie, incepand cu 01.03.2004, mai mari decat cele ale unui sublocotenent din cadrul M.I.R.A., drepturile veteranilor din aceeasi categorie ar fi fost diferentiate fara un motiv temeinic, prin simpla apartenenta la un sistem sau altul de asigurari sociale. Prin OUG nr. 12/2004 s-a urmarit tocmai inlaturarea acestei inechitati, prin stabilirea unui criteriu unic de acordare a rentei pentru cei decorati cu aceleasi medalii.
      Aceasta nu inseamna, a apreciat Tribunalul, ca nu se vor pastra diferentierile justificate intre veterani, in functie de categoria din care fac parte, adica in functie de medaliile sau ordinele care le-au fost conferite. Aceasta diferentiere, dupa cum se poate observa din art. 13 si 14, exista nu numai in privinta dreptului la renta lunara, ci si in privinta celorlalte drepturi (de exemplu, suprafata de teren pentru improprietarire).
      Mai mult, chiar din interpretarea gramaticala a textului art. 14 nou introdus se desprinde aceeasi concluzie. Textul arata ca rentele se vor calcula, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul M.Ap. Daca nu s-ar mentine diferentierile intre cele patru categorii de veterani nu ar mai exista ratiunea acestei mentiuni.
      In speta de fata, reclamanta este sotie supravietuitoare a unui veteran de razboi care face parte din categoria veteranilor mentionati la art. 13 lit. b), iar din sustinerile reclamantei rezulta ca aceasta a incasat renta in cuantumul la care era indreptatita, potrivit celor expuse anterior, respectiv jumatate din 75% din solda de grad, la minim, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii.
      Impotriva hotararii, in termen legal, a declarat recurs reclamanta criticand sentinta pentru considerentele urmatoare:
      Instanta de fond a facut o gresita aplicare a textului de lege, ceea ce tradeaza faptul ca aceasta nu a procedat la o analiza corecta a ansamblului probator existent la dosar.
      Fiind vaduva de veteran de razboi, decorat cu Medalia "Barbatie si Credinta*, clasa a IlI-a , cu spade, recurenta a solicitat recalcularea cuantumului rentei lunare de veteran de razboi, retroactiv, incepand cu data de 01.03.2004 avandu-se in vedere si nivelul soldei de functie , la minim a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale, astfel ca renta lunara ce i se cuvine sa fie egala cu jumatate din 75% din solda de grad si solda de functie, la minim a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii Nationale.
      Recurenta a sustinut ca instanta de fond a respins cererea ca neintemeiata dupa ce a procedat Ia o interpretare personala a dispozitiilor legale invocate, in ciuda dispozitiilor art. art. 14/1 din Legea nr.44/1994 astfel cum a fost modificata prin OUG nr. 12/2004 care stabilesc ca  incepand cu luna martie 2004, renta lunara prevazuta la art. 13 si 14 se calculeaza, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii nationale, stabilite conform legii".
      Nu numai dispozitiile OUG nr. 12/2004 impun recalcularea rentei lunare, a afirmat recurenta, dar chiar si in nota de fundamentare a acesteia , din care rezulta fara de tagada ca vointa legiuitorului a fost aceea de a nu crea un tratament preferential pentru unii veterani de razboi si, ca atare, a stabilit un criteriu unic de acordare a tentei lunare, avandu-se in vedere modul de calcul expus in actul normativ citat.
      Analizand sentinta recurata prin prisma criticilor formulate, Curtea retine ca recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente:
In mod corect instanta de fond a retinut ca art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994 instituie patru categorii de veterani de razboi, in functie de medaliile si ordinele ce le-au fost conferite, stabilind drepturi distincte pentru fiecare dintre cele patru categorii.
Prin art. 14/1 introdus prin O.U.G. nr. 12/2004, s-a dispus ca incepand cu luna martie 2004, renta lunara prevazuta la art. 13 si 14 se calculeaza, dupa caz, in functie de nivelul soldei de grad si al soldei de functie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii, stabilite conform legii.
      Intentia legiuitorului a fost doar aceea de a stabili criterii de raportare, sub aspectul cuantumului rentei, la nivelul minim al soldei de grad si al soldei de functie, dupa caz, ale unui sublocotenent din Ministerul Apararii, inlaturand raportarea la celelalte sisteme militare si nu acea de a calcula renta atat in raport de solda de grad, cat si de solda de functie pentru toate categoriile de veterani. Scopul urmarit prin intrarea in vigoare a respectivei ordonante a fost deci cel de a introduce un unic element de referinta in raport de care sa se determine rentele veteranilor de razboi - solda unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii - pentru ca intre diferitele categorii de veterani existau discrepante nejustificate, solda unui sublocotenent din cadrul MIRA fiind mai mica decat cea unui sublocotenent din Ministerul Apararii. Acesta este si sensul in care trebuie interpretata expunerea de motive a OUG nr. 12/2004.
      Adoptarea acestui act normativ a fost determinata de intrarea in vigoare a OUG nr. 2/2004, prin care solda unui sublocotenent din Ministerul Apararii se majorase, depasind-o semnificativ pe cea a unui sublocotenent din Ministerul Internelor si Reformei Administrative.
      Faptul ca OUG nr. 12/2004 este, in realitate, o consecinta a intrarii in vigoare a OUG nr. 2/2004  rezulta si din imprejurarea ca cele doua acte normative au fost adoptate la un interval foarte scurt de timp (nici doua luni de zile) de catre aceeasi autoritate, Guvernul Romaniei. Este un aspect ce rezulta si din continutul Notei de fundamentare a OUG 12/2004.
      De altfel, in continutul acestei note se face referire doar la veteranii de razboi decorati cu Ordinul "Mihai Viteazul" sau Ordinul "Virtutea Aeronautica cu spade, clasa Cavaler", respectiv categoria prev. de art. 13 alin. 1 lit. a din Legea nr. 44/1994, ceea ce inseamna ca ar trebui sa se considere ca doar acestia sunt vizati de OUG nr. 12/2004. Bineinteles, insa, ca un asemenea punct de vedere nu poate fi acceptat (caci s-ar ajunge sa se contravina art. 16 din Constitutie).
Este adevarat ca utilizarea conjunctiei "si" in cuprinsul art. 14/1 introdus prin O.U.G. nr. 12/2004 si nu a expresiei "si/sau" a determinat posibilitatea interpretarii diferite a  dispozitiilor mentionate.
  Insa, prin Decizia nr. 45/10.11.2008, pronuntata in dosarul nr. 23/2008, obligatorie pentru instante conform art. 329 din Codul de procedura civila, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii declarat de Procurorul General al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, stabilind ca dispozitiile art. 14/1 raportat la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, privind veteranii de razboi, republicata, astfel cum a fost completata prin O.U.G. nr. 12/2004, aprobata prin Legea nr. 210/2004, se interpreteaza in sensul ca renta lunara se calculeaza conform prevederilor art. 13 si 14 din lege, in raport cu solda de grad si/sau solda de functie, dupa caz, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii, eliminand astfel echivocul din textul art. 14/1.
Ca urmare, Curtea constata ca prima instanta a facut o corecta interpretare si aplicare a dispozitiilor art. 14/1 din Legea nr. 44/ 1994, retinand ca renta reclamantului s-a calculat in mod corect de catre intimata doar in raport de solda de grad la minim a unui sublocotenent din Ministerul Apararii.
      Nu se poate sustine teza la care face referire recurenta potrivit careia veteranii de razboi, indiferent de ordinele, medaliile si distinctiile pe care le-au primit, sunt indreptatiti sa li se calculeze renta ce li se cuvine, in functie de solda de grad si de functie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apararii, caci ar insemna sa se accepte ideea ca art. 14/1 a modificat implicit art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994, ceea ce nu s-a intamplat, intentia legiuitorului, clar exprimata, fiind doar aceea de a completa legea si nu de a o modifica in vreun fel.
      Intrucat art. 13 si 14 isi pastreaza continutul si dupa adoptarea art. 14/1 prin OUG nr. 12/2004, inseamna ca se mentin si diferentierile de calcul al rentei pentru categoriile de veterani de razboi la care fac referire textele in discutie.
      Acesta este sensul considerentelor sentintei, neexistand o contradictie in aprecieri, asa cum a sustinut recurenta.
      Pe de alta parte, persoanele despre care fac vorbire art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994 nu se afla in situatii identice, analoage sau macar comparabile, pentru simplul motiv ca nu li s-au conferit aceleasi medalii, ordine sau distinctii militare, stiut fiind ca asemenea semne distinctive se acorda in functie de importanta faptelor de arme savarsite de catre cei care le-au primit. Acesta este motivul pentru care legiuitorul a instituit un sistem diferentiat de calcul al rentelor pentru veteranii de razboi, atat procentual cat si cu baza de calcul diferita, dovada fiind faptul ca in continutul art. 14/1 se utilizeaza sintagma "dupa caz". Existenta acesteia confirma ipoteza ca la calculul rentei se vor mentine diferentierile dintre veteranii de razboi ce decurg din interpretarea art. 13 si 14, fiecare dintre cele patru categorii (cazuri) de veterani urmand sa beneficieze de o renta stabilita strict conform procentului si soldei, de grad si/sau functie, indicate expres de lege prin normele juridice sus amintite, fara a se putea interpreta ca ar exista un criteriu unic, asa cum a sustinut recurenta.
        



Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Veterani de razboi

Veteran de razboi decorat cu medalia „Crucea comemorativa al celui de-al doilea razboi mondial 1941-1945”. Calcul renta lunara. - Decizie nr. 304 din data de 07.04.2014
Modalitate de calcul a rentei cuvenite veteranilor de razboi - Decizie nr. 469 din data de 19.04.2010
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017
Litigiu de munca. Suspendare contract individual de munca. Aplicabilitatea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 279/2015. Natura juridica a drepturilor banesti aferente perioadei in care contractul individual de munca a fost suspendat. - Decizie nr. 1804 din data de 22.03.2017
Litigiu de munca. Incetare detasare. Inexistenta obligatiei de informare a angajatorului. - Decizie nr. 3175 din data de 24.05.2017
Litigiu de munca. Plata nedatorata. Modalitate de remunerare mai avantajoasa pentru salariat, respectiv plata in avans a unui numar de 6 salarii, mai inainte de executarea obligatiei corelative de a presta munca. - Decizie nr. 686 din data de 08.02.2017