InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE DECIZIE DE IMPUNERE EMISA DE C.A.S. CONTRIBUtIE DATORATA ASIGURARILOR DE SANATATE, PRIN RAPORTARE LA VENITURILE REALIZATE DIN PROFESII LIBERE SI LIBERALE. -art.257 alin.1 si alin.2 lit.a, b si f din Legea nr.95/200

(Decizie nr. 4575 din data de 06.12.2013 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECtIA A II - A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE DECIZIE DE IMPUNERE EMISA DE C.A.S. CONTRIBUtIE DATORATA ASIGURARILOR DE SANATATE, PRIN RAPORTARE LA VENITURILE REALIZATE DIN PROFESII LIBERE SI LIBERALE.
-art.257 alin.1 si alin.2 lit.a, b si f din Legea nr.95/2006;
-art.35 din O.M.F.P. nr.617/2007.

Instanta de fond a retinut corect ca reclamantul are calitatea de salariat al SC M. C. SRL S., incepand cu data de 01.11.1997, potrivit adeverintei nr. 15/15.05.2013 emisa de aceasta societate comerciala, precum si cea de angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata, incepand cu data de 26.03.2010 al SC C. S. M. SRL, aspect ce rezulta din cuprinsul adeverintei nr. 6/10.10.2011 emisa de aceasta din urma. Ambele unitati angajatoare au atestat, prin adresele amintite, ca reclamantului i s-a retinut si virat lunar contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
In conformitate cu dispozitiile art. 257 din L.95/2006:"(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri realizate din desfasurarea unei activitati dependente;
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
f) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit, numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) - d), alin. (2^1) si (2^2) si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar".
In speta, judecatorul fondului a aplicat eronat prevederile legale expuse mai sus apreciind ca in conditiile in care s-a facut dovada ca reclamantul obtine venituri de natura salariala pentru care i se retine si vireaza contributia pentru asigurarile de sanatate, acesta nu mai datoreaza contributie pentru ipotetice venituri din profesii liberale, a caror existenta nu a fost dovedita de parata.
Dupa cum rezulta din fisierul ANAF existent la dosar (care a stat la baza emiterii deciziei de impunere conform dispozitiilor art. 35 din OMFP nr. 617/2007), reclamantul intimat a realizat, in perioada 2006-2010, venituri si din profesii libere si comerciale, care nu pot fi considerate ipotetice in conditiile in care datele au fost transmise de catre ANAF in baza unui protocol existent la nivel central intre Ministerul de Finante si CNAS, iar in plan local intre DGFP Bihor si CAS Bihor.
Instanta de recurs a constatat, pe de alta parte, ca recurentul reclamant nu a contestat faptul ca a realizat si venituri din profesii liberale, invocand doar interpretarea gresita a prevederilor art. 257 din Legea nr. 95/2006 de catre CAS Bihor, in sensul ca in situatia in care obtine venituri de natura salariala pentru care se plateste contributia la fondul de sanatate, este obligat sa achite contributia si dupa veniturile realizate din profesii libere.
Contrar pozitiei exprimate de instanta de fond, in opinia instantei de control judiciar, din interpretarea prevederilor art. 257 din Legea nr. 95/2006  rezulta, raportat la situatia din speta, ca reclamantul (care nu realizeaza venituri din categoria celor mentionate la lit. f de la alin. 2 al  art. 257 din Legea nr. 95/2006, cum gresit a retinut prima instanta ), avea obligatia de a plati contributia la fondul de sanatate atat dupa veniturile realizate din salarii (conform lit. a de la alin. 2 al art. 257 din Legea nr. 95/2006 ) cat si dupa veniturile realizate din profesii libere si/sau comerciale (conform lit. b de la alin. 2 al art. 257 din Legea nr. 95/2006 ).

Decizia nr.4575/CA/06.12.2013 a Curtii de Apel Oradea - Sectia a II -a civila,  de contencios administrativ si fiscal.

Prin sentinta nr.3899/CA/23.05.2013 Tribunalul Bihor a admis cererea formulata de reclamantul C.  T. I. in contradictoriu cu parata C.  A. S. BIHOR si in consecinta:
A dispus anularea Deciziei nr. 31917/15.12.2011 precum si a Deciziei de impunere nr. 1135/2011, emisa de parata.
A obligat parata in favoarea reclamantei la plata sumei de 4,3 lei cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta astfel, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele :
Reclamantul are calitatea de salariat al SC M. C. SRL S., incepand cu data de 01.11.1997, potrivit adeverintei nr. 15/15.05.2013 emisa de aceasta societate comerciala, precum si cea de angajat cu contract individusl de munca pe durata nedeterminata, incepand cu data de 26.03.2010 al SC C. S. M. SRL, aspect ce rezulta din cuprinsul adeverintei nr. 6/10.10.2011 emisa de aceasta din urma.
Ambele unitati angajatoare au atestat, prin adresele amintite, ca reclamantului i s-a retinut si virat lunar contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
Prin Decizia de Impunere nr. l135/2011, a fost stabilita in sarcina reclamantului obligatia de plata a sumei de 60.825 lei, reprezentand contributie datorata asigurarilor de sanatate, majorari de intarziere si penalitati.
Acestea au fost calculate prin raportare la evidentele ANAF privind veniturile realizate de reclamant din profesii libere si comerciale.
Reclamantul a contestat acest act administrativ fiscal, conform dispozitiilor art. 7 al.1 din Legea nr.554/2004 coroborat cu art.205 si urmatoarele O.G.92/2003, contestatia sa fiind insa respinsa, prin Decizia nr. 31917/15.12.2011.
In conformitate cu dispozitiile art. 257 din Legea nr.95/2006 "persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).
Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%*), care se aplica asupra:
 a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri realizate din desfasurarea unei activitati dependente;
f) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit, numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a)-d), alin. (2^1) si (2^2) si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar".
Prin urmare, in conditiile in care s-a facut dovada ca reclamantul obtine venituri de natura salariala pentru care i se retine si vireaza contributia pentru asigurarile de sanatate, acesta nu mai datoreaza contributie pentru ipotetice venituri din profesii liberale, a caror existenta nu a fost dovedita de parata.
Fata de cele retinute, in temeiul dispozitiilor art. 18 din Legea nr.554/2004, instanta a admis cererea reclamantului, astfel ca a dispus anularea Deciziei nr.31917/15.12.2011, privind solutionarea contestatiei, iar pe cale de consecinta, anularea Deciziei de Impunere nr.l135/2011 emisa de parata.
In temeiul dispozitiilor art. 274 al. 1 Cod procedura civila, fiind in culpa procesuala, a fost obligata parata, in favoarea reclamantului, la plata sumei de 4,3 lei reprezentand cheltuieli de judecata.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs recurenta parata C.N.A.S. - C.J.A.S. Bihor solicitand admiterea recursului, modificarea sentintei atacate, in sensul mentinerii actelor atacate.
Arata ca instanta de fond de fond a retinut in mod gresit ca in conditiile in care s-a facut dovada ca reclamantul obtine venituri de natura salariala pentru care i se retine si vireaza contributia pentru asigurarile de sanatate, acesta nu mai datoreaza contributie pentru ipotetice venituri din profesii liberale, a caror existenta nu a fost dovedita.
Ori, asa cum rezulta din fisierul ANAF, existent la dosar, reclamantul C. T. I. in perioada 2006-2010 a realizat venituri si din profesii libere si comerciale.
Aceste venituri nu pot fi considerate ipotetice in conditiile in care datele au fost transmise de catre ANAF in baza unui protocol existent la nivel central intre Ministerul de Finante si CNAS, iar pe plan local intre DGFP Bihor si CAS Bihor.
Decizia de impunere contestata s-a emis in baza prevederilor art. 35 din Ordinul 617/2007 care prevede ca "...Decizia de impunere poate fi emisa de organul competent al CAS si pe baza informatiilor primite pe baza de protocol de la ANAF."
Faptul ca reclamantul a realizat si venituri din profesii liberale si/sau comerciale nu a fost contestat de acesta, nici prin contestatia nr. 31917/03.11.2011 depusa la CAS Bihor si nici prin prezenta actiune. S-a contestat doar o presupusa interpretare gresita a prevederilor art. 257 din Legea nr. 95/2006 de catre CAS Bihor, in sensul ca in conditiile in care reclamantul obtine venituri de natura salariala pentru care se plateste contributia la fondul de sanatate acesta obligat sa achite contributia A dupa veniturile realizate din profesii libere.
Reclamantul avea obligatia de a plati contributia la fondul de sanatate atat dupa veniturile realizate din salarii cat si dupa veniturile realizate din profesii libere si/sau comerciale.
Interpretarea prevederilor art. 257 din Legea 95/2006 de catre instanta de fond, in ceea ce priveste aceasta speta este eronata, avand in vedere ca reclamantul realizeaza venituri salariate si venituri din profesii comerciale si nicidecum venituri la care se refera prevederile art. 257 alin. (2) litf) din Legea 95/2006.
Totodata, considera ca instanta de fond nu a avut in vedere Decizia nr. 705/ 2007 a ICCJ care a statuat ca, casele de asigurari de sanatate care asigura colectarea contributiilor catre Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate urmaresc asigurarea unui interes general, respectiv indeplinirea obligatiei statului de a ocroti sanatatea publica, ceea ce justifica de asemenea protectia deosebita acordata drepturilor de creanta ale acestor institutii.
In drept a invocat dispozitiile legale mentionate in recurs.
Intimatul prin reprezentant a solicitat respingerea recursului si mentinerea sentintei atacate ca legala si temeinica, fara cheltuieli de judecata.
Examinand sentinta atacata prin prisma motivelor de recurs invocate, precum si sub toate aspectele, in baza prevederilor art. 304 ind. 1 Cod procedura civila, instanta a apreciat recursul declarat de recurenta CAS Bihor ca fiind fondat, pentru urmatoarele considerente:
Instanta de fond a retinut corect ca reclamantul are calitatea de salariat al SC M. C. SRL S., incepand cu data de 01.11.1997, potrivit adeverintei nr. 15/15.05.2013 emisa de aceasta societate comerciala, precum si cea de angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata, incepand cu data de 26.03.2010 al SC C. S. M. SRL, aspect ce rezulta din cuprinsul adeverintei nr. 6/10.10.2011 emisa de aceasta din urma. Ambele unitati angajatoare au atestat, prin adresele amintite, ca reclamantului i s-a retinut si virat lunar contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
In conformitate cu dispozitiile art. 257 din L.95/2006:"(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri realizate din desfasurarea unei activitati dependente;
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
f) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit, numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) - d), alin. (2^1) si (2^2) si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar".
In speta, judecatorul fondului a aplicat eronat prevederile legale expuse mai sus apreciind ca in conditiile in care s-a facut dovada ca reclamantul obtine venituri de natura salariala pentru care i se retine si vireaza contributia pentru asigurarile de sanatate, acesta nu mai datoreaza contributie pentru ipotetice venituri din profesii liberale, a caror existenta nu a fost dovedita de parata.
Dupa cum rezulta din fisierul ANAF existent la dosar (care a stat la baza emiterii deciziei de impunere conform dispozitiilor art. 35 din OMFP nr. 617/2007), reclamantul intimat a realizat, in perioada 2006-2010, venituri si din profesii libere si comerciale, care nu pot fi considerate ipotetice in conditiile in care datele au fost transmise de catre ANAF in baza unui protocol existent la nivel central intre Ministerul de Finante si CNAS, iar in plan local intre DGFP Bihor si CAS Bihor.
Instanta de recurs a constatat, pe de alta parte, ca recurentul reclamant nu a contestat faptul ca a realizat si venituri din profesii liberale, invocand doar interpretarea gresita a prevederilor art. 257 din Legea nr. 95/2006 de catre CAS Bihor, in sensul ca in situatia in care obtine venituri de natura salariala pentru care se plateste contributia la fondul de sanatate, este obligat sa achite contributia si dupa veniturile realizate din profesii libere.
Contrar pozitiei exprimate de instanta de fond, in opinia instantei de control judiciar, din interpretarea prevederilor art. 257 din Legea nr. 95/2006  rezulta, raportat la situatia din speta, ca reclamantul (care nu realizeaza venituri din categoria celor mentionate la lit. f de la alin. 2 al  art. 257 din Legea nr. 95/2006, cum gresit a retinut prima instanta ), avea obligatia de a plati contributia la fondul de sanatate atat dupa veniturile realizate din salarii (conform lit. a de la alin. 2 al art. 257 din Legea nr. 95/2006 ) cat si dupa veniturile realizate din profesii libere si/sau comerciale (conform lit. b de la alin. 2 al art. 257 din Legea nr. 95/2006 ).
In consecinta, in baza considerentelor expuse, in temeiul prevederilor art. 312 Cod de procedura civila, cu raportare la prevederile art. 304 punctul 9 din acelasi cod si ale art. 257 din Legea nr.95/2006, Curtea de Apel Oradea a admis ca fondat recursul declarat de recurenta C. A. S. BIHOR, impotriva sentintei nr.3899/23.05.2013 a Tribunalului Bihor, care a fost modificata in totalitate in sensul respingerii actiunii formulate de reclamantul C. T. I. impotriva paratei C. A. S. BIHOR, ca neintemeiate.
Fara cheltuieli de judecata in recurs.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006