InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Drobeta Turnu Severin

OBLIGATIA DE A FACE. iNMATRICULAREA FARA TAXA A AUTOVEHICULULUI SECOND-HAND. cALITATE PROCESUAL PASIVA A ORGANELOR ADMINISTRATIVE ALE STATULUI.

(Sentinta civila nr. 3445 din data de 02.09.2008 pronuntata de Judecatoria Drobeta Turnu Severin)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Judecatoria Drobeta Turnu Severin | Jurisprudenta Judecatoria Drobeta Turnu Severin


Obligatia de a face. Inmatricularea fara taxa a autovehiculului second - hand. Calitate procesual pasiva a organelor administrative ale statului

       Prin cererea adresata acestei instante la data de 01.02.2008 si inregistrata sub numarul 804/225/2008 reclamantul Orfescu Aristica a solicitat in contradictoriul cu paratii Prefectura Mehedinti, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehiculelor, Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin obligarea paratilor la inmatricularea fara taxa a autovehiculului proprietate personala, marca Seat Alhambra.
       In motivarea actiunii a sustinut ca in luna septembrie 2007 a cumparat din Germania autoturismul marca Seat Alhambra iar Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehiculelor refuza inmatricularea deoarece nu prezinta dovada platei taxei de inmatriculare.
       In drept si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art. 148 din  Constitutia Romaniei, pe dispozitiile art. 23, 25, 28 si 90 din Tratatul CEE raportat la directiva nr. 92/12/CE/1992 cu referire la dispozitiile art. 2141 ,2143 din Codul Fiscal al Romaniei introdus prin Legea 343 din 2006.
       La data de 19.02.2008 parata Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti a formulat intampinare prin care a invederat instantei ca reclamantul a mai formulat o actiune identica la data de 10.12.2007 pe rolul Tribunalului Mehedinti - Sectia Contencios Administrativ, inregistrata sub numarul de dosar 10623/101/2007, in cauza respectiva pronuntandu-se sentinta nr. 102/30.01.2008 prin care s-a declinat competenta in favoarea Judecatoriei Drobeta Turnu Severin, insa cum ulterior declinarii cauza nu a fost inca inregistrata pe rolul acestei instante s-a solicitat, in consecinta, suspendarea prezentei cauzei.
       La termenul din data de 18.03.2008 instanta a admis exceptia de litispendenta ridicata de reprezentanta Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin in dosarul cu numarul 1180/225/2008, inregistrat pe rolul acestei instante dupa declinarea de competenta in dosarul 10623/101/2007 al Tribunalului Mehedinti, dispunand conexarea celor doua dosare.
       La data de 18.03.2008 reclamantul si-a precizat actiunea in sensul ca a aratat ca este de acord sa achite taxa de inmatriculare la nivelul celor existente pentru un vehicul de acelasi tip din tara, depunind un set de inscrisuri reprezentind dovada achizitionarii autoturismului ce face obiectul cauzei .
       La data de 07.04.2008 parata Prefectura judetului Mehedinti a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii.
       La data de 26.02.2008 , piritele Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin, au depus intimpinare prin care solicita respingerea actiunii ca inadmisibila si invedereaza ca nu au calitate procesuala pasiva  in cauza pe motiv ca nu au nici o atributie in ceea ce priveste inmatricularea autovehicolelor.
       Analizind  probatoriile administrate in cauza instanta retine urmatoarele situatii de fapt si de drept .
       Prin cererea adresata acestei instante reclamantul Orfescu Aristica a solicitat in contradictoriul cu paratii Prefectura Mehedinti, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehiculelor, Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin obligarea paratilor la inmatricularea fara taxa a autovehiculului proprietate personala, marca Seat Alhambra, motivind actiunea a sustinut ca in luna septembrie 2007 a cumparat din Germania autoturismul marca Seat Alhambra iar Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehiculelor refuza inmatricularea deoarece nu prezinta dovada platei taxei de inmatriculare.
       In drept si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art. 148 din  Constitutia Romaniei, pe dispozitiile art. 23, 25, 28 si 90 din Tratatul CEE raportat la directiva nr. 92/12/CE/1992 cu referire la dispozitiile art. 2141 ,2143 din Codul Fiscal al Romaniei introdus prin Legea 343 din 2006.
       Se retine ca s-a depus la dosarul cauzei de catre reclamant un set de inscrisuri prin care acesta face dovada achizitionarii  autoturismului marca Seat Alhambra, si s-a solicitat inmatricularea acestuia prin plata unei taxe la nivelul celei existente pentru achizitionarea unui autovehicul similar pe piata interna .
       Instanta analizind probatoriul administrat in cauza ,observa ca reclamantul nu a depus nici o dovada din care sa reiasa ca ar fi achitat taxa auto de prima inmatriculare sau o taxa in cuantumul ce se plateste pentru inmatricularea autoturismelor in conditiile art. 7 lit. i din ordinul 1501/2006.
       Prin intimpinare piritele Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin, au invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, intrucit in speta nu au nici o atributie in evidentierea , si inregistrarea autoturismelor . Urmeaza a fi inlaturate sustinerile piritelor in acest sens motivat de faptul ca operatiunea tehnica de inmatriculare a autoturismelor second -hand nu este posibila fara plata taxei , incasata de organele administrative ale statului, ce nu emit nici un act fiscal , titlu de creanta care sa o materializeze , in acest sens insasi existenta obligatiei de plata a taxei echivaleaza cu existenta unui act administrativ, de care trebuie sa se tina cont deci este necesar ca hotarirea in speta sa le fie opozabila piritelor Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin. In consecinta instanta va respinge  exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, ca nefondata.
       In ceea ce priveste sustinerile piritelor din ambele intimpinari potrivit carora actiunea reclamantului este inadmisibila pe considerentul inechitatii fata de ceilalti cetateni care platesc acesta taxa , cit si pe considerentul ca toti cetatenii sint obligati sa contribuie  la cheltuielile publice ( art. 56 din Constitutia Romaniei), sau motivata de dispoziti precum ordinul MIRA , sau prevederile Codului Fiscal , acestea urmeaza a fi inlaturate , intrucit nimeni nu poate avea accesul ingradit la justitie , de a formula cereri si a si apara drepturile , fapt recunoscut si protejat atit de Constitutia Romaniei, Conventia Europeana a drepturilor Omului.
       In ceea ce priveste neclaritatea dispozitiilor comunitare in aceasta materie ceea ce ar face aplicabil dreptul intern, si aceste aparari urmeaza a fi inlaturate avind in vedere prevederile art. 148 alin 2 si 4 din Constitutie precum si  reglementarilor comunitare respectiv art. 90 paragraful 1 din tratatul constitutiv al UE, conform caruia nici un stat membru nu aplica direct sau indirect produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decit cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, obiectivul reglementarii comunitare ( hot. CJE in cauza WEIGEL 2004 ), este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditiile normale de concurenta pentru eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne , discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre.
       Intr-adevar in speta sint incidente dispozitiile comunitare care se opun unei taxe speciale de prima inmatriculare pentru achizitiile intercomunitare de autoturisme neinmatriculate   pe teritoriul national , asa cum este definita si in ordinul mira nr 1501/2006 art. 7 lit j, " taxa speciala" insa in ceea ce priveste plata unei taxe de inmatriculare in general conform art. 7 lit i din acelasi ordin, se poate spune ca actiunea este nefondata.
       Reclamantul desi nu ar trebui sa achite conform normelor de drept comunitar nici o taxa speciala de prima inmatriculare , fapt statuat si in practica judiciara , totusi acesta nu poate inmatricula autoturismul fara plata absolut a nici unei taxe, nici macar cea practicata asa cum arata in precizare "ca este de acord sa achite taxa de inmatriculare la nivelul celor existente pentru un vehicul de acelasi tip din tara", pentru inmatricularea unui autoturism de acelasi tip achizitionat de pe teritoriul tarii noastre. In speta acesta nu a facut dovada diligentelor sau platii taxelor de inmatriculare la nivelul taxelor  pentru un autovehicol similar ca marca si model achizitionat de pe teritoriul tarii.
       In ceea ce priveste insa sustinerea piritelor Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin, in raport de modificarile legislatiei priviind regimul taxei de prima inmatriculare ,instanta constata ca in raport de aceste prevederi respectiv, art. 14 alin 2 din OUG 50/2008 raportat la art.6 din HG 686/2008, conform carora s au abrogat dispozitiile art 214 indice 1 -214 indice 3 din codul fiscal, actiunea urmeaza a fi respinsa ca nefondata.Totodata va fi respinsa si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a piritelor Directia Generala a Finantelor Publice Mehedinti si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin, invocata de catre acestea, ca nefondata.
       
       
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006