InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Ialomita

Contencios administrativ-fiscal. Cererea personalului incadrat la Ministerul Administratiei si Internelor, posesor al decoratiilor "Meritul militar" si "In serviciul armatei" de stabilire a impozitului diminuat si restituirea impozitului calculat sup...

(Sentinta civila nr. 49F din data de 21.01.2008 pronuntata de Tribunalul Ialomita)

Domeniu Impozite si taxe | Dosare Tribunalul Ialomita | Jurisprudenta Tribunalul Ialomita


Prin  cererea  inregistrata pe rolul acestui   tribunal la data de 30 noiembrie 2007, sub nr.3722/98/2007( nr. vechi 2543/30.11.2007),  reclamantul H.C., cu domiciliul in  municipiul Slobozia, judetul Ialomita, a chemat in  judecata paratii MINISTERUL DE INTERNE  SI  REFORMA  ADMINISTRATIVA, cu sediul in Bucuresti, str.Piata  Revolutiei,  nr.1A, sector 1, INSPECTORATUL  JUDETEAN DE POLITIE  IALOMITA,  cu sediul in municipiul Slobozia, B-dul Matei  Basarab, nr.13-15, judetul Ialomita  si MINISTERUL  ECONOMIEI SI  FINANTELOR, cu sediul in Bucuresti, str.Apollodor, nr.17, sector 5, solicitand  obligarea acestora  la plata sumelor  banesti  cuvenite  si neachitate  ca urmare a reducerii impozitului pe venitul  din  salariu cu 40%, pentru perioada 01 ianuarie 2000 - 25.11.2001 si 50%  pentru perioada 26 noiembrie 2001 - 31 decembrie 2005,  sume  actualizate   cu  indicele de inflatie si dobanda aferenta, de la data  nasterii drepturilor  si  pana la  data efectuarii platii.
De asemenea, obligarea  paratului Ministerului Economiei si Finantelor sa  cuprinda in  bugetul propriu sumele necesare  platii drepturilor solicitate  de reclamant  si sa vireze  catre paratul Ministerul  de Interne  si Reforma Administrativa aceste fonduri .
In motivarea  cererii sale,  reclamantul a aratat  ca in  calitate de  politist a fost decorat cu  diferite ordine  militare,  situatie in care ar fi trebuit sa  beneficieze  de o reducere a impozitului pe venitul din salariu de 30% , 40%, respectiv 50%, potrivit Legii nr.80/1995, privind Statutul cadrelor militare si Legii nr.360/2002 privind Statutul politistului .
Desi  prevederile  Legii nr.80/1995, in legatura cu  reducerea impozitului  pe  venit din  salariu al  cadrelor  militare  au fost  abrogate partial in baza  art.86 alin.9 din O.G. nr.73/1999,  privind  impozitul pe venit, acest  ultim act  normativ prohibitiv a fost respins prin Legea nr.206/2002, astfel  incat,  considera  reclamantul, dreptul de a beneficia de reducerea impozitului pe venit a fost si este  in  continuare  suspendat fara temei  legal .
De altfel,  neacordarea acestui  drept  duce si la incalcarea   dispozitiilor art.42 din Constitutia Romaniei, privind  dreptul la norme de protectie sociala si art.53 din acelasi act  normativ  cu privire la restrangerea exercitarii unor  drepturi ca si art.38 din  Codul muncii,  care prevede  in  mod  imperativ  ca  drepturile persoanelor   incadrate in munca nu pot face obiectul  vreunei tranzactii, renuntari sau  limitari .
De aceea,  fiind  un  drept castigat  derivat  dintr-un raport  de munca  reducerea de   impozit pe venit  nu poate fi anulata prin actele  normative  mentionate mai sus.
In  dovedirea   cererii sale,  reclamantul a solicitat proba  cu  inscrisuri .
In drept, reclamantul si-a  intemeiat   cererea sa pe dispozitiile art.41 din  Constitutia  Romaniei, Legea nr.80/1995, legea nr.360/2002 si Legea nr.573/2004 .
Cererea este legal  scutita  de taxa de timbru, potrivit art.117, raportat la art.15 lit.a din Legea nr.146/1997 si art. 285 din Legea nr.53/2003 .
Prin intampinare,  paratul I.P.J.  Ialomita a solicitat respingerea  actiunii reclamantului, ca fiind  neintemeiata,  intrucat  pe de o parte Codul  fiscal  nu exclude  pe  politisti  de la  plata  impozitului pe salarii, iar pe de alta  parte Legea nr. 360/2002,  privind   statutul politistului  nu prevede  ca  politistul caruia  i s-au conferit ordine si medalii sa  beneficieze  de reducere  de impozit pe  venit,  iar  daca ar fi prevazut aceasta n-ar  fi avut aplicabilitate  fata  de dispozitiile  art.298 pct.44 Cod  fiscal .
La randul sau,  paratul Ministerul de Interne si Reforma  Administrativa a formulat  cerere de chemare in  garantie a Ministerului  Economiei  si  Finantelor,  solicitand  ca in  situatia  in care  este admisa  actiunea   reclamantului,  chematul in  garantie  sa  fie obligat sa  vireze paratului  sumele  necesare  acoperirii  drepturilor  acordate  reclamantului .
In  drept,  paratul  si-a  intemeiat  cererea  sa de chemare in garantie  pe  dispozitiile  art.60 - 63 Cod procedura civila .
Prin  intampinare,  acelasi parat  a  ridicat exceptia  prescrierii dreptului la actiune al reclamantului  pentru sumele  pretinse pe  perioada anterioara  datei  de 30 noiembrie 2004, avand  in  vedere dispozitiile  art.1 alin.1  si art. 3 alin.1  din Decretul nr.167/1958,  privitor la prescriptia  extinctiva .
Pe fondul cauzei, a solicitat  respingerea actiunii reclamantului, ca fiind  neintemeiata  avand in  vedere  ca abrogarea  dispusa prin O.G. nr.73/1999 are caracter definitiv .
In sustinerea  acestei  interpretari  se invoca si Decizia  nr.55 din 4 iunie 2007, pronuntata de Sectiile Unite ale Inaltei  Curti de Casatie si Justitie  cu ocazia  solutionarii  unui  recurs in  interesul  legii  si  care este obligatorie  pentru  instante, potrivit art.329 alin.3 Cod procedura civila .
In  sfarsit, chematul in  garantie Ministerul Economiei si Finantelor, pe cale de exceptie, a invocat  lipsa calitatii  sale procesuale pasive si inadmisibilitatea  cererii de chemare in garantie .
Referitor la prima exceptie, Ministerul Economiei si Finantelor a aratat ca nu poate avea calitate procesuala pasiva, intrucat  este  ordonator  principal de credite  pentru institutiile din  subordinea sa  neputand  fi  obligat  la plata unor drepturi  pentru salariatii  altor  institutii  cu care  nu se afla  in  raporturi  juridice .
Cu privire  la a doua  exceptie,  se invoca  faptul ca in cauza  nu sunt indeplinite  conditiile art.60-63 Cod procedura civila, intrucat  intre paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa si chematul in garantie Ministerul Economiei si Finantelor  nu exista  nici o  obligatie  de garantie,  Guvernul fiind  cel  raspunzator  de realizarea   prevederilor bugetare si repartizarea ordonatorilor principali de credite de sume de la bugetul de stat conform destinatiilor bugetare stabilite in conformitate cu legea bugetara anuala.
Din actele si lucrarile dosarului tribunalul retine urmatoarele:
Mai intai, in conditiile art.137 alin.1 Cod procedura civila, cu privire la exceptiile ridicate, tribunalul stabileste urmatoarele:
Exceptia prescrierii dreptului reclamantului de a solicita  sumele cuvenite ca urmare a reducerii impozitului pe salariu pentru perioada anterioara datei de 31.XI.2004 apare ca fondata.
Astfel, in conditiile dispozitiile art.117 din Legea 188/1999, rezulta ca prevederile privind legislatia functionarilor publici se completeaza cu reglementarile din legislatia muncii si cele din dreptul  comun civil.
Asa fiind, rezulta ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art.73 lit. d din Legea nr.168/1999, potrivit cu care termenul pentru introducerea unor cereri de natura celor formulate de reclamant este de 3 ani si curge de la data producerii pagubei, respectiv  data virarii impozitului pentru  fiecare luna de salariu .
Prin urmare,  rezulta ca in raport de data introducerii cererii - 30.XI.2007 dreptul  reclamantului de a pretinde sume cuvenite anterior datei de 30.XI.2004 este prescris.
Intemeiata apare si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Ministerul Economiei si Finantelor.
Astfel,  chemarea in judecata de reclamant a Ministerului Economiei si Finantelor, in calitate de parat si solicitarea obligarii acestuia la plata drepturilor pretinse prin cererea introductiva, nu este justificata legal atata timp cat intre acestia nu exista raportul juridic dedus judecatii, raport nascut din calitatea reclamantului de politist si care se realizeaza intre acesta si ceilalti doi parati ai cauzei si care genereaza drepturi si obligatii reciproce numai pentru acestia .
Prin urmare, neexistand identitate  intre persoana paratului Ministerul Economiei si Finantelor si cel obligat in raportul  dedus judecatii, exceptia lipsei calitatii procesuale pasive urmeaza a fi admisa ca fondata, iar actiunea reclamantului indreptata impotriva Ministerului Economiei si Finantelor urmeaza a fi respinsa ca fiind indreptata impotriva unei persoane lipsita de calitate procesuala pasiva.
In acelasi timp insa exceptia inadmisibilitatii cererii de chemare in garantie, exceptie ridicata de Ministerul Economiei si Finantelor, urmeaza a fi respinsa ca nefondata.
Potrivit art.4 din Legea 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, angajarea cheltuielilor din bugetul aprobat Ministerului de Interne si Reforma Administrativa se face numai in limita creditelor bugetare aprobate si orice utilizare a creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate, determina atragerea raspunderii celor vinovati, in conditiile art.72 din acelasi act normativ.
Dispozitiile art.19 lit.g si art.28 lit. e din acelasi act normativ prevad ca proiectele legilor bugetare anuale se elaboreaza de catre Guvern, prin Ministerul Economiei si Finantelor, pe baza propunerilor de cheltuieli detailate ale ordonatorilor principali de credite. In aceste circumstante legale corect a fost formulata cererea de chemare in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor tinand seama si de faptul ca in conditiile in care cererea de deschidere de credite bugetare in vederea achitarii drepturilor pretinse de reclamant nu ar fi aprobata de chematul in garantie, paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa ar fi pus in situatia de a nu putea asigura fondurile necesare solicitate prin actiune (in acest sens decizia civila nr.2665/R din 29.09.2006 a Curtii de Apel Bucuresti Sectia a VII-a Civila).
Pe fondul cauzei,  tribunalul retine urmatoarele: 
Potrivit inscrisurilor aflate la dosarul cauzei rezulta ca reclamantul,  in calitate de politist,  a fost decorat cu diferite merite militare.
Prin art.10 din Legea 80/1995,  privind statutul cadrelor militare s-a  prevazut ca beneficiaza de o reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40 % si respectiv 50 % cadrele militare in activitate decorate cu Ordinul ,,Meritul Militar" clasele III, II si I.
Ulterior, prin art.86 din OG nr.73/1999,  privind impozitul pe venit au fost abrogate prevederile art.10 din Legea 80/1995 referitoare la reducerea impozitului pe venit si dispozitiile OG nr.73/1999 au fost abrogate apoi prin O.G nr.7/2001 privind impozitul pe venit, intrata in vigoare la data de 1 ianuarie 2002.
In urma abrogarii OG nr.73/1999 prin OG nr.7/2001,   prima ordonanta a fost respinsa prin Legea 206/2002, iar la randul sau O.G nr.7/2001 a ramas in vigoare pana la abrogarea sa odata cu intrarea in vigoare a noului Cod fiscal la 1 ianuarie 2004.
Rezulta din examinarea reglementarilor ulterioare Legii nr.80/1995 ca in nici una din acestea nu a mai fost inclusa facilitatea reducerii de impozit pe venitul salarial prevazuta de art.10 din aceasta lege.
Potrivit art.62 din Legea nr.24/2000,  privind normele de tehnica legislativa, prevederile cuprinse intr-un act normativ, contrare unei noi reglementari de acelasi nivel sau de nivel superior trebuie abrogate. Abrogarea poate fi totala sau partiala. Abrogarea unei dispozitii sau a unui act normativ are caracter definitiv.
Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sa se repuna in vigoare actul normativ initial, facand exceptie numai prevederile din Ordonantele Guvernului, care au prevazut norme de abrogare si au fost respinse prin lege de catre Parlament.
In speta, art.10 din Legea nr.80/1995 a fost abrogat de dispozitiile art.86 din O.G. nr.73/1999 iar aceasta din urma ordonanta a fost la randul sau abrogata de noul act normativ care reglementa acest tip de impozit respectiv O.G.nr.7/2001.
In aceste conditii, nu mai are nici o relevanta faptul ca la data de 24 aprilie 2002 prin Legea nr.206/2002 a fost respinsa O.G. nr.73/1999 intrucat aceasta ordonanta fusese deja abrogata expres si inlocuita de noua reglementare a impozitului pe venit cuprinsa in O.G. nr.7/2001, in acord cu prevederile art.62 alin.1 din Legea nr.24/2000 asa incat proiectul de lege a ramas fara obiect.
In acest sens s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr.55/2007 intr-un recurs in interesul legii, decizie obligatorie in conformitate cu prevederile art.329 alin.3 partea finala din Codul de procedura civila.
Prin decizia nr.55/2007, admitandu-se recursul in interesul legii,  s-a stabilit ca, art.10 din Legea nr.80/1995 privind Statul Cadrelor Militare a fost abrogat cu caracter definitiv prin O.G. nr.73/1999 privind impozitul pe venit.
Nici legile speciale care reglementeaza Statutul Politistului, deoarece fac trimitere la art.10 din Legea nr.80/1995, abrogat, nu instituie facilitatile fiscale pretinse de reclamant.
In consecinta, aceasta fiind interpretarea legii, pe fond, actiunea reclamantului urmeaza a fi respinsa.
Nu se poate retine  incalcarea  dispozitiilor prevazute de  Constitutie la art.41 alin.2 si art.53, in  cauza  drepturile invocate de reclamant  nu fac parte din categoria masurilor de protectie, iar  pe de alta parte facilitatile  de impozitare reglementate de o lege au  fost  suprimate  tot  printr-o lege in  acord  cu  prevederile  Constitutiei .
De asemenea, in cauza nu-si gasesc aplicarea  nici dispozitiile art.38 din Codul muncii, intrucat nu este  vorba de o tranzactie in  legatura cu  renuntarea  sau limitarea  unor  drepturi  recunoscute  reclamantului prin  lege .
Respingandu-se  pe  fond actiunea  principala, ca o consecinta, urmeaza a se respinge si  cererea de chemare in  garantie  formulata de paratul Ministerul  de Interne si Reforma  Administrativa, impotriva  Ministerului Economiei si Finantelor .
Acestea fiind considerentele,  tribunalul  urmeaza a admite ca fondata exceptia prescrierii dreptului la actiune  al  reclamantului,  privind  plata  drepturilor  pretinse anterior  datei de 30 noiembrie 2004  si  va respinge actiunea acestuia, ca  prescrisa  pentru aceasta  perioada .
Va admite ca fondata exceptia  lipsei  calitatii procesuale pasive a paratului Ministerul Economiei si Finantelor  si va  respinge  exceptia  inadmisibilitatii  cererii de chemare in  garantie a Ministerului Economiei si  Finantelor  de catre  paratul Ministerul de Interne si Reforma Administrativa .
Va respinge ca neintemeiata  cererea formulata de reclamantul  M.S., impotriva  paratilor Inspectoratul  Judetean de Politie al Judetului Ialomita  si Ministerul  de Interne si  Reforma Administrativa si,  fata de Ministerul Economiei si Finantelor,   ca  fiind  indreptata  impotriva  unei persoane  lipsite  de calitate procesuala  pasiva .
Va respinge ca neintemeiata   cererea de chemare in  garantie  formulata  de paratul Ministerul  de Interne si Reforma Administrativa, impotriva  Ministerului Economiei si Finantelor .

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Impozite si taxe

Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009
ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006