Contencios administrativ. Acces la informatii de interes public. Conditii
(Decizie nr. 162 din data de 03.07.2006 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)Contencios-administrativ. Acces la informatii de interes public. Conditii
Decizia nr.162/03.07.2006
Prin sentinta civila nr. 41/CA/20.03.2006, Tribunalul Vaslui a respins cererea formulata de reclamanta S.A., in contradictoriu cu parata Primaria Municipiului Barlad - Serviciul taxe si impozite.
Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut ca, prin cererea inregistrata sub nr. 132/C/2006, reclamanta a solicitat lamuriri cu privire la modul in care parata a calculat impozitul pe cladiri si teren, aflate in proprietatea sa, in sensul de a se preciza daca este corecta impunerea de a plati impozit pe terenul plantat cu vie si pomi fructiferi ca pentru un teren neconstruit, ca prin adresa nr. 296 din 20 octombrie 2005 Primaria Barlad i-a facut cunoscut modul de impozitare aplicat pentru terenul detinut si ca, in cazul in care reclamanta sar fi considerat vatamat prin actul de impunere, ea ar fi trebuit sa solicite anularea acestuia, dovedind ca terenul in suprafata de 334 m2 este altfel structurat decat cum s-a retinut in acel act, in conditiile in care cererea nu a fost sustinuta de nici un act si nu s-a solicitat administrarea de probe.
Curtea a respins recursul reclamantei ca nefundat, retinand urmatoarele:
Prin cererea introductiva, adresata instantei de contencios-administrativ, reclamanta a solicitat, in mod explicit, ca ceea ce solicita este ca autoritatea administrativa competenta sa-i "comunice daca este corecta impunerea mea de a plati impozit pe terenul ce este plantata vie si pomi fructiferi ca teren neconstruit".
Reclamanta nu a aratat, astfel cum dispozitiile art. 112 Cod procedura civila o obligau, nici care era autoritatea administrativa pe care intelegea sa o cheme in judecata si nici temeiurile de drept ale actiunii, introducerea in cauza a Primariei Municipiului Barlad, in calitatea de parata, dispunandu-se, din oficiu, de catre tribunal, prin incheierea din 13 februarie 2006.
Raportat la obiectul actiunii - cererea de a se obliga autoritatea administrativa parata sa raspunda la petitia ce i s-a adresat Serviciul taxe si impozite din cadrul Primariei Barlad - in mod justificat prima instanta a constatat ca aceasta nu mai are obiect, din moment ce prin adresele nr. 296 din 20 octombrie 2005 si 94 din 25.04.2005, parata a raspuns in mod detaliat la petitiile inregistrate la aceasta autoritate in cursul anului 2005.
Prin comunicarea catre petitionar a raspunsului dat petitiei ce acesta a adresat paratei, se considera ca aceasta si-a indeplinit obligatia instituita prin art. 8 din O.G. nr. 27/2002, chiar daca raspunsul nu a multumit-o pe reclamanta.
In recurs, reclamanta, ghidandu-se dupa considerentele hotararii recurate, solicita in schimb "anularea declaratiei de impunere inregistrata sub nr. 2174 din 19.01.2004, intrucat este incorecta" si cere si "intocmirea unui act corespunzator realitatii", ceea ce echivaleaza cu formularea unor cereri noi, fapt interzis de art. 316 coroborat cu art. 294 Cod procedura civila. Chiar daca s-ar trece peste acest incident procedural, ceea ce nu este posibil, cererea reclamantei-recurente tot nu ar putea fi primita, intrucat, contestandu-se un act administrativ fiscal (declaratie de impunere), ea era obligata sa urmeze procedura consacrata de art. 175 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala.
Astfel, daca s-a apreciat ca declaratia de impunere inregistrata sub nr. 2174/19.01.2004 este "incorecta", reclamanta era indreptatita sa conteste actul administrativ fiscal, in termenul si conditiile aratate de art. 176, art. 177 si art. 179 din Codul de procedura fiscala.
Doar impotriva deciziei privind solutionarea contestatiei, reclamanta putea sesiza instanta de contencios administrativ competenta, astfel cum impun prevederile art. 188 Cod procedura fiscala, procedura pe care reclamanta nu a urmat-o, fapt ce face imposibila cercetarea pe fond a cererii sale de a se verifica modul in care a fost stabilit impozitul pe terenul ocupat cu plantatie de vita de vie si pomi fructiferi. Cum impozitul pe teren si cladiri este anual, nimic nu o impiedica pe reclamanta-recurenta sa reia procedura contencioasa, respectand insa termenele si conditiile prevazute pentru sesizarea instantei.
Decizia nr.162/03.07.2006
Prin sentinta civila nr. 41/CA/20.03.2006, Tribunalul Vaslui a respins cererea formulata de reclamanta S.A., in contradictoriu cu parata Primaria Municipiului Barlad - Serviciul taxe si impozite.
Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut ca, prin cererea inregistrata sub nr. 132/C/2006, reclamanta a solicitat lamuriri cu privire la modul in care parata a calculat impozitul pe cladiri si teren, aflate in proprietatea sa, in sensul de a se preciza daca este corecta impunerea de a plati impozit pe terenul plantat cu vie si pomi fructiferi ca pentru un teren neconstruit, ca prin adresa nr. 296 din 20 octombrie 2005 Primaria Barlad i-a facut cunoscut modul de impozitare aplicat pentru terenul detinut si ca, in cazul in care reclamanta sar fi considerat vatamat prin actul de impunere, ea ar fi trebuit sa solicite anularea acestuia, dovedind ca terenul in suprafata de 334 m2 este altfel structurat decat cum s-a retinut in acel act, in conditiile in care cererea nu a fost sustinuta de nici un act si nu s-a solicitat administrarea de probe.
Curtea a respins recursul reclamantei ca nefundat, retinand urmatoarele:
Prin cererea introductiva, adresata instantei de contencios-administrativ, reclamanta a solicitat, in mod explicit, ca ceea ce solicita este ca autoritatea administrativa competenta sa-i "comunice daca este corecta impunerea mea de a plati impozit pe terenul ce este plantata vie si pomi fructiferi ca teren neconstruit".
Reclamanta nu a aratat, astfel cum dispozitiile art. 112 Cod procedura civila o obligau, nici care era autoritatea administrativa pe care intelegea sa o cheme in judecata si nici temeiurile de drept ale actiunii, introducerea in cauza a Primariei Municipiului Barlad, in calitatea de parata, dispunandu-se, din oficiu, de catre tribunal, prin incheierea din 13 februarie 2006.
Raportat la obiectul actiunii - cererea de a se obliga autoritatea administrativa parata sa raspunda la petitia ce i s-a adresat Serviciul taxe si impozite din cadrul Primariei Barlad - in mod justificat prima instanta a constatat ca aceasta nu mai are obiect, din moment ce prin adresele nr. 296 din 20 octombrie 2005 si 94 din 25.04.2005, parata a raspuns in mod detaliat la petitiile inregistrate la aceasta autoritate in cursul anului 2005.
Prin comunicarea catre petitionar a raspunsului dat petitiei ce acesta a adresat paratei, se considera ca aceasta si-a indeplinit obligatia instituita prin art. 8 din O.G. nr. 27/2002, chiar daca raspunsul nu a multumit-o pe reclamanta.
In recurs, reclamanta, ghidandu-se dupa considerentele hotararii recurate, solicita in schimb "anularea declaratiei de impunere inregistrata sub nr. 2174 din 19.01.2004, intrucat este incorecta" si cere si "intocmirea unui act corespunzator realitatii", ceea ce echivaleaza cu formularea unor cereri noi, fapt interzis de art. 316 coroborat cu art. 294 Cod procedura civila. Chiar daca s-ar trece peste acest incident procedural, ceea ce nu este posibil, cererea reclamantei-recurente tot nu ar putea fi primita, intrucat, contestandu-se un act administrativ fiscal (declaratie de impunere), ea era obligata sa urmeze procedura consacrata de art. 175 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala.
Astfel, daca s-a apreciat ca declaratia de impunere inregistrata sub nr. 2174/19.01.2004 este "incorecta", reclamanta era indreptatita sa conteste actul administrativ fiscal, in termenul si conditiile aratate de art. 176, art. 177 si art. 179 din Codul de procedura fiscala.
Doar impotriva deciziei privind solutionarea contestatiei, reclamanta putea sesiza instanta de contencios administrativ competenta, astfel cum impun prevederile art. 188 Cod procedura fiscala, procedura pe care reclamanta nu a urmat-o, fapt ce face imposibila cercetarea pe fond a cererii sale de a se verifica modul in care a fost stabilit impozitul pe terenul ocupat cu plantatie de vita de vie si pomi fructiferi. Cum impozitul pe teren si cladiri este anual, nimic nu o impiedica pe reclamanta-recurenta sa reia procedura contencioasa, respectand insa termenele si conditiile prevazute pentru sesizarea instantei.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006
