HOTĂRÂRE nr. 243/1993

HOTĂRÂREA nr. 243 din 7 iunie 1993 cu privire la indexarea salariilor cu începere de la 1 iunie 1993

Intrare în vigoare 11 iunie 1993

Guvernul României hotărăște:

Articolul 1

Începând cu data de 1 iunie 1993, ca urmare a creșterii, peste nivelul prognozat, a prețurilor de consum în perioada martie-aprilie 1993, valoarea indexării medii pe salariat, calculată pe baza salariului mediu brut la nivelul economiei, este de 2.800 lei lunar brut.

Articolul 2

Salariul mediu brut de calcul pentru stabilirea fondului de salarii pentru care nu se plătește impozit suplimentar în luna iunie 1993 și în continuare se va determina pe baza salariului mediu brut de calcul aferent lunii mai 1993, la care se va adauga, potrivit art. 2 alin. (4) și art. 4 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 1/1993, valoarea medie bruta a indexării de 2.800 lei.

Articolul 3

Modul concret de indexare a salariilor în limita celor prevăzute la art. 1 și 2 se stabilește de către consiliul de administrație al fiecărei societăți comerciale cu capital majoritar de stat sau regii autonome la care salariile se stabilesc prin negociere, cu consultarea sindicatelor sau, după caz, a reprezentanților salariaților în funcție de fondul ce poate fi destinat plății salariilor, rezultat în raport cu producția sau volumul de activitate realizat, fără ca, prin aceasta, unitatea sa înregistreze pierderi. La regiile autonome cu subvenție, indexarea se va face cu încadrarea în subvențiile aprobate potrivit legii.

Articolul 4

(1) Salariile personalului din instituțiile publice se indexează, începând cu data de 1 iunie 1993, cu coeficientul de 6,0%. Sumele rezultate din indexare se includ în drepturile la care se referă, obținându-se noile cuantumuri ale acestora.

(2) Compensația stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 177/1993 și care, conform prevederilor acestei hotărâri, se acordă personalului din instituțiile publice separat de celelalte drepturi salariale, nu se indexează în condițiile prezentei hotărâri.

Articolul 5

Prevederile art. 4 se aplică în mod corespunzător și la regiile autonome cu specific deosebit, la care salariile sunt aprobate prin hotărâri ale Guvernului.

Articolul 6

Nivelurile noi ale salariilor pentru personalul instituțiilor publice, precum și pentru personalul regiilor autonome cu specific deosebit vor fi calculate și transmise acestora de Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

Articolul 7

(1) Salariul de baza minim brut pe țara se menține la nivelul stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 208/1993.

(2) Personalul din cadrul societăților comerciale cu capital majoritar de stat și din regiile autonome, la care salariile se stabilesc prin negociere, încadrat la data de 31 mai 1993 la nivelul salariului de baza minim brut pe țara, poate beneficia de indexarea prevăzută în prezenta hotărâre, în condițiile stabilite de unitatea în cadrul căreia își desfășoară activitatea.

Articolul 8

Pentru somerii aflați în plata, precum și pentru persoanele cărora li se deschide dreptul la ajutorul de șomaj sau alocația de sprijin până la data apariției prezentei hotărâri, conform prevederilor Legii nr. 1/1991, republicată, drepturile respective se vor acorda indexate cu coeficientul de 6,0%, începând cu 1 iunie 1993 sau, după caz, de la data stabilirii acestora.

Articolul 9

Noile transe de venituri lunare impozabile ce se aplică începând cu drepturile salariale ale lunii iunie 1993 sunt cele prevăzute în anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Articolul 10

Aplicarea prevederilor prezentei hotărâri nu constituie temei legal pentru majorarea prețurilor și tarifelor.

Articolul 11

În aplicarea prevederilor prezentei hotărâri, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Finanțelor pot emite precizări.

=====
PRIM-MINISTRU NICOLAE VACAROIU
Contrasemnează: --------------- p. Ministru de stat,
ministrul muncii și protecției sociale, Dorel Mustatea, subsecretar de stat Ministru de stat,
ministrul finanțelor, Florin Georgescu
Anexa 1
TRANȘELE DE VENITURI IMPOZABILE ȘI COTELE DE IMPOZIT ce se vor aplica începând cu plata drepturilor salariale pentru luna iunie 1993
Venitul lunar impozabil - lei - Impozit lunar
până la 2.800 lei 6%
2.801 - 3.100 lei 168
10% pentru ceea ce depășește 2.800 lei
3.101 - 4.200 lei 198
18% pentru ceea ce depășește 3.100 lei
4.201 - 7.100 lei 396
22% pentru ceea ce depășește 4.200 lei
7.101 - 11.500 lei 1.034
23% pentru ceea ce depășește 7.100 lei
11.501 - 17.200 lei 2.046
24% pentru ceea ce depășește 11.500 lei
17.201 - 29.100 lei 3.414
25% pentru ceea ce depășește 17.200 lei
29.101 - 40.500 lei 6.389
26% pentru ceea ce depășește 29.100 lei
40.501 - 57.600 lei 9.353
28% pentru ceea ce depășește 40.500 lei
57.601 - 86.400 lei 14.141
31% pentru ceea ce depășește 57.600 lei
86.401 - 115.400 lei 23.069
35% pentru ceea ce depășește 86.400 lei
115.401 - 144.200 lei 33.219
40% pentru ceea ce depășește 115.400 lei
peste 144.200 lei 44.739
45% pentru ceea ce depășește 144.200 lei

Alte acte din Monitorul Oficial din data de 11 iunie 1993