InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Act normativ al autoritatii administrative locale. Competente.

(Decizie nr. 31 din data de 13.02.2006 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

1. Act normativ al autoritatii administrative locale. Competente.
Prin sentinta civila nr. 494/E din 22 septembrie 2005, Tribunalul Iasi a admis actiunea formulata de reclamantul Prefectul Judetului Iasi in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al Municipiului Iasi, constatand nulitatea hotararii nr. 246 din 30 mai 2005, adoptata de acesta din urma.
Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut ca, prin hotararea nr. 246 din 30 mai 2005, Consiliul Local Iasi a aprobat regulamentul privind blocarea/deblocarea rotilor autovehiculelor sau remorcilor oprite, stationate si parcate neregulamentar pe domeniul public al Municipiului Iasi, anexa la hotarare, si ca, potrivit acestuia, activitatea de blocare/deblocare a rotilor autovehiculelor si remorcilor se executa de Directia de Servicii Publice Municipale Iasi, din cadrul Primariei Municipiului Iasi.
S-a mai retinut ca, potrivit art. 6 din Regulamentul anexa la H.C.L. nr. 246/2005, in cazul opririi, stationarii si parcarii neregulamentare, se procedeaza la blocarea rotilor, iar contravenientul datoreaza contravaloarea prestarii serviciului de blocare/deblocare ce este perceputa de Primaria Municipiului Iasi, urmand ca in cazul nesolicitarii deblocarii rotilor, autovehiculul sa fie ridicat  cu autoplatforma si depozitat in baza D.S.P.M. Iasi, tarifele percepute de aceasta unitate urmand sa fie suportate de proprietarul autovehiculului.
Prima instanta a apreciat ca, potrivit art. 60 alin. 1 din O.U.G. nr. 195/2002, se considera oprire/imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drum public, pe o durata de cel mult 5 minute, peste aceasta durata imobilizarea considerandu-se stationare, organele de politie putand dispune in baza art. 61 din acelasi act normativ, ridicarea si depozitarea in spatii special amenajate a autovehiculelor oprite sau stationate neregulamentar pe partea carosabila si care constituie un obstacol  pentru circulatia publica, contravaloarea cheltuielilor pentru transportul si depozitarea vehiculului oprit sau stationat neregulamentar suportandu-se de proprietarul acestuia.
Raportandu-se la dispozitiile O.U.G. nr. 195/2002, prima instanta a apreciat ca oprirea, stationarea sau parcarea vehiculelor pe partea carosabila reprezinta contraventie si ca sanctiunea complementara se aplica de catre agentul constatator-politist si ca reglementarea prin hotararea Consiliului Local Iasi a unei sanctiuni complementare la o contraventie la regimul circulatiei pe drumurile publice, ce se aplica de catre salariatii Primariei Iasi, care colecteaza si fondurile acumulate ca urmare a stabilirii unei taxe de blocare/deblocare a rotilor ori pentru ridicarea autovehiculelor, contravine prevederilor art. 2 alin. 2 din O.G. nr. 2/2001.
Recursul introdus de paratul Consiliul Local Iasi a fost admis, cu modificarea in tot a sentintei civile nr. 494/E/2005, in sensul respingerii actiunii reclamantului Prefectul Judetului Iasi in contradictoriu cu paratul Consiliul Local Iasi cu obligarea reclamantului la plata cheltuielilor de judecata, retinandu-se urmatoarele:
Actul administrativ contestat reglementeaza activitatea de blocare/deblocare a rotilor autovehiculelor sau remorcilor oprite, stationate si parcate neregulamentar pe domeniul public al Municipiului Iasi.
Din continutul regulamentului anexa la H.C.L. nr. 246/30.05.2005 rezulta ca Directiei de Servicii Publice Municipale din cadrul Primariei Iasi ii era data in competenta activitatea de constatare a opririi, stationarii si parcarii neregulamentare, alaturi de agentii Politiei rutiere, luarea masurilor de blocare/deblocare a rotilor, de ridicare si de depozitare a autovehiculelor/remorcilor, precum si activitatea de incasare a contravalorii prestatiei.
Din terminologia utilizata rezulta fara echivoc ca directia de Servicii Publice Municipale Iasi are statut de "prestator" si nu cea de agent constatator in sensul art. 93 alin. 1 din O.U.G. nr. 195/2002, la art. 8 din regulament stabilindu-se de astfel ca cel care aplica sanctiuni contraventionale este "agentul constatator al Politiei rutiere".
Faptul ca oprirea, stationarea si parcarea neregulamentara constituie contraventii si ca organele de politie sunt cele care pot aplica si sanctiunea complementara prevazuta de art. 61 din O.U.G. nr. 195/2002 nu inseamna, in mod automat, ca primarul ori imputernicitii Consiliului Local s-ar substitui organelor de politie si ca masura blocarii/deblocarii rotilor ori ridicarea si depozitarea autovehiculelor in baza D.S.P.M. Iasi nu poate fi tratata si intr-un alt cadru normativ decat cel prevazut de Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 194/2002.
Prima instanta nu a avut in vedere ca, potrivit prevederilor din anexa la Legea nr. 213/1998, strazile, pietele publice, parcurile publice, precum si zonele de agrement fac parte din domeniul public al Municipiului Iasi si ca, conform art. 38(2) lit. f din Legea nr. 215/2001, Consiliul local administreaza domeniul public si privat, avand dreptul de a se stabili masuri de utilizare a drumurilor si a intregii structuri apartinand cailor de comunicatii de interes local (litera. l).
In considerarea calitatii de administrator al domeniului public si de organizator al serviciilor publice locale, Consiliului Local Iasi trebuia sa i se recunoasca dreptul de a adopta masuri specifice de utilizare a infrastructurii rutiere municipale, drept ce este independent de dreptul de a constata si aplica sanctiuni contraventionale la normele privind circulatia pe drumurile publice.
Ori utilizarea domeniului public, in alte conditii decat cele reglementate, indreptateste autoritatea administrativa emitenta a actului contestat sa ia masuri proprii, fara a fi nevoie sa procedeze la aplicarea de sanctiuni contraventionale, fie ele si complementare, faptul ca masura ridicarii unui vehicul ce ocupa neregulamentar domeniul public poate fi calificata si sanctionata ca si contraventie neinsemnand o ingradire ori o anulare a dreptului autoritatii administrative de a adopta masuri proprii, cu caracter pur administrativ, de a-si apara dreptul si interesele nascute din statutul sau organizator si de conducator al serviciilor publice municipale, reglementarile de ordin administrativ neinlaturand si nesuprapunandu-se cu reglementarile adoptate in materie contraventionala.
Ca raspunderea administrativa poate coexista alaturi de raspunderea contraventionala, o dovedesc prevederile H.G. nr. 147/1992, care recunosc primarilor si imputernicitilor consiliilor locale dreptul de a lua masuri de blocare si de ridicare a autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar.
Chiar daca la art. 5 din actul normativ citat s-a prevazut ca blocarea ori restituirea autovehiculelor se efectueaza dupa ce s-a facut dovada achitarii amenzii contraventionale, aceasta nu inseamna ca masura administrativa este conditionata de aplicarea in prealabil a sanctiunii contraventionale, autoritatile administrative putand actiona si independent de agentul constatator al contraventiei.
Prin activitatea reglementata de Hotararea Consiliului Local nr. 246/2005 nu se face altceva decat sa se redea domeniului public functionalitatea stabilita prin lege, tarifele percepute aparand ca o despagubire platita proprietarului domeniului public pentru utilizarea in conditii neregulamentare a infractiunii rutiere si pentru acoperirea cheltuielilor efectuate cu aducerea acesteia in parametrii optimi.
De altfel, H.G. nr. 147/1992 nu este singurul act normativ prin care legiuitorul a permis autoritatilor publice locale sa ia masuri de asigurare a utilizarii corespunzatoare a bunurilor apartinand domeniului public si a serviciilor publice, dreptul de interventie si de reglementare prin acte administrative fiindu-le recunoscut acestora prin Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat, H.G. nr. 2406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz sau chiar Legea nr. 50/1991, care permite ca orice constructie executata fara autorizatie pe terenuri apartinand domeniului public sa fie desfiintate pe cale administrativa.
(Decizia nr. 31/C.A./13.02.2006)
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014