InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Sfera de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.

(Decizie nr. 47 din data de 03.03.2006 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

Sfera de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces  la informatiile de interes public.
Prin sentinta civila nr. 522/E din 7 octombrie 2005, Tribunalul Iasi a admis in parte actiunea formulata de reclamantul L.E. in contradictoriu cu paratul Z.M., secretar al Municipiului Pascani, pe care l-a obligat sa comunice reclamantului, pe cheltuiala acestuia, copii dupa: hotararea nr. 7/1.03.1996  Consiliului Local al Municipiului Pascani, hotararea nr. 29 /10.2004 prin care s-a aprobat raportul de evaluare a terenului in suprafata de 5732,7 m2 situat in str. Morilor nr. 8 si a caietului de sarcini, hotararea Consiliului Local al Municipiului Pascani nr. 81/30.09.2004, hotararea din 23.12.2004 a Consiliului Local Pascani prin care s-a probat vanzarea la licitatie publica a terenului in suprafata de 5732,7 m2 situat in str. Morilor nr. 8 si caietul de sarcini privind conditiile vanzarii la licitatie aferent hotararii mentionate, respingand cererea reclamantului privind acordarea de daune morale.
Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut ca, potrivit art. 7 din Legea nr. 544/2001, autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarile de informatii de interes public si ca, desi paratul sustine ca prin adresa nr. 2019/11.02.2005 l-ar fi invitat pe reclamant pentru a-si ridica copiile xerox dupa actele solicitate, el nu face dovada comunicarii efective acestei instiintari, neexistand confirmarea de primire, ca in cazul adresei nr. 19492/10.01.2005.
Apreciind ca reclamantul nu se afla in posesia nici unuia din actele solicitate, instanta a dispus obligarea paratului de a proceda la comunicarea documentelor, pe cheltuiala petentului, astfel cum prevede art. 9 din Legea nr. 554/2001, respectiv cererea de acordare de daune morale pe motiv ca obligatia de comunicare revine doar institutiilor si autoritatilor publice si ca reclamantul nu si-a dovedit in nici un fel cererea, simpla nerespectare a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 neconducand in mod automat la acordarea de daune morale.
Recursul petentului Z.M. in calitatea sa de secretar al Consiliului Local al Municipiului Pascani a fost admis, cu modificarea in parte a sentintei nr. 522/E/2005 a Tribunalului Iasi, in fond respinsa cererea reclamantului L.E. privind eliberarea copiilor de pe actele administrative solicitate, cu mentinerea solutiei de respingere a cererii reclamantei de obligare a petentului la plata de daune, retinand urmatoarele:
Z.M. a fost chemat in judecata in calitatea sa de secretar al Municipiului Pascani, pe motiv ca nu a dat curs cererilor inregistrate sub nr. 1/06.01.2005 si sub nr. 7/06.09.2004, adresate Consiliului Local Pascani, prin care solicita eliberarea de copii dupa inscrisuri continand informatii de interes public, respectiv dupa hotarari adoptate de Consiliul Local Pascani si dupa documente ce au stat la baza lor.
Reclamantul si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile Legii nr. 544/2001 din 12.10.2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
Raportat la statutul juridic al paratului, la obiectul actiunii si la dispozitiile legale ce reglementeaza liberul acces la informatiile de interes public, curtea a constatat ca in cauza de fata paratul nu avea obligatia legala de a comunica reclamantului nici unul din inscrisurile solicitate.
Este adevarat ca, potrivit dispozitiilor art. 85 (1) lit. h si j din Legea nr. 215/2001, secretarul unitatii administrativ teritoriale are atributia de a comunica persoanelor interesate actele emise de Consiliul Local sau de primar si de a elibera extrase sau copii de pe orice act din arhiva Consiliului Local si ca, tocmai in considerarea acestor prevederi legale, Curtea de Apel, prin decizia nr. 134/C.A. din 11 iulie 2005 a retinut ca, in principiu, acesta poate fi chemat in judecata pentru a raspunde de modul in care si-a dus la indeplinire atributiile stabilite prin lege.
Dar, intre posibilitatea de a chema in judecata si faptul de a obliga pe secretar sa elibereze copii de pe acte determinate, aflate in arhiva Consiliului Local, exista diferente esentiale ce tin de materialitatea obligatiei, cat si de procedura in care persoana interesata are posibilitate de a-si exercita dreptul recunoscut prin lege.
Reclamantul nu pretinde ca cele sapte inscrisuri solicitate se refera la persoana sau interesele sale, ci doar ca i s-a obstaculat, prin necomunicare, exercitiul dreptului la liberul acces la informatii de interes public, recunoscut prin Legea nr. 544/2001.
Ori, pentru exercitarea dreptului consacrat prin Legea nr. 544/2001, legiuitorul a instituit o procedura si responsabilitati diferite de cele stabilite prin O.G. nr. 27/2002 pentru reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor si respectiv prin O.G. nr. 33/2002 privind reglementarea eliberarii certificatelor si adeverintelor de catre autoritatile publice centrale si locale.
Astfel, conform art. 7 din Legea nr. 544/2001, obligatia de a raspunde in scris la solicitarea informatiilor de interes public revine autoritatilor si institutiilor publice, care, potrivit art. 4 din acelasi act normativ, trebuie sa organizeze compartimente specializate de informare si relatii publice sau sa desemneze persoane cu atributii in acest domeniu.
In cauza nu s-a dovedit ca Z.M. a fost desemnat, in conditiile de reglementare evocate, sa asigure, personal si nemijlocit, activitatea de informare si relatii publice la nivelul Municipiului Pascani, sfera atributiilor prevazute potrivit Legii nr. 544/2001 fiind diferita de cea stabilita prin Legea nr. 215/2001.
In sarcina paratului s-ar fi putut retine cel mult faptul neaducerii la indeplinire a dispozitiilor cuprinse in sentinta civila nr. 821/E din 27 octombrie 2004, pronuntata de Tribunalul Iasi in dosarul nr. 7156/2004 prin care Consiliul Local Pascani a fost obligat sa comunice lui L.E. copii extras dupa Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Local Pascani si dupa procesul-verbal incheiat in sedinta acestei autoritati din data de 07.07.2004 pentru ca, intr-un atare caz, obligatia isi avea suportul in prevederile art. 85 (1) lit. e din Legea nr. 215/2001.
Cum, prin actiunea de fata se solicita alte inscrisuri decat cele mentionate in dispozitivul sentintei civile nr. 821/E din 27.10.2004 a Tribunalului Iasi, Z.M. nu poate fi facut raspunzator de faptul necomunicarii de copii dupa cele sapte inscrisuri enumerate in petitul cererii introductive in instanta, intrucat acestea exced sfera atributiilor stabilite prin Legea nr. 215/2001, organizarea si asigurarea activitatii de informare si relatii publice nefiind atributia nemijlocita a secretarului unitatii administrativ-teritoriale, care este in cazul dedus judecatii Municipiului Pascani.
Mai mult decat atat, functionarul public, categorie din care face parte si secretarul municipiului, nu poate fi chemat in judecata, in fata instantei de contencios administrativ, decat in conditiile art. 16 din Legea nr. 554/2004, raspunderea functionarului public trebuind cercetata in raport cu raspunderea autoritatii administrative, cu atat mai mult cu cat solicitarea  a fost adresata exclusiv Consiliului Local al Municipiului Pascani, subiect de drept administrativ distinct de functia si persoana secretarului municipiului.
(Decizia nr. 47/C.A./ din 03.03. 2006)
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014