InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Galati

Interpretarea art. 45 alin. 1 din legea nr. 128/1997. reducerea cu 2 ore a normei didactice pentru personalul didactic cu peste 25 ani vechime si gradul didactic i confera dreptul acestor persoane de a fi salarizata pentru activitatea depusa suplimentar

(Decizie nr. 69 din data de 20.02.2007 pronuntata de Curtea de Apel Galati)

Domeniu Cereri | Dosare Curtea de Apel Galati | Jurisprudenta Curtea de Apel Galati

 Prin sentinta civila nr.1003/9.11.2006 pronuntata de Tribunalul Vrancea in dosarul nr.2772/91/2006, a fost respinsa ca neintemeiata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul Inspectoratul  Scolar Judetean Vrancea.
A fost admisa actiunea privind conflictul de munca intervenit intre reclamantii A. M., P. M., P. F., V. L.si L. G. reprezentati de Sindicatul Liber din Invatamant Vrancea si paratii Inspectoratul Scolar Judetean Vrancea , Scoala cu clasele I-VIII Sl. Bradului, Primaria comunei Sl. Bradului si Consiliul  Local  al comunei Sl. Bradului.
Au fost obligati  paratii la  plata drepturilor salariale solicitate de reclamanti calculate incepand cu data de 22.06.2003 reprezentand contravaloarea muncii prestata in plus de 2 ore saptamanal fata de norma didactica , actualizata in functie de rata inflatiei la data platii efective.
Au fost obligati  paratii sa  asigure reducerea normei didactice cu 2 ore saptamanal in conditiile art.45 al.1 din Legea nr.128/1997.
Impotriva sentintei civile a declarat recurs paratul Inspectoratul Scolar Judetean Vrancea criticand-o ca fiind nelegala si netemeinica.
Prin decizia civila nr. 69/R/20.02.2007, Curtea de Apel Galati a respins ca nefundat recursul declarat de parata fata de urmatoarele considerente:
            Statului ii revine obligatia asigurarii conditiilor  optime necesare            asigurarii si desfasurarii in bune conditii a activitatii de invatamant , inclusiv prin alocarea fondurilor  nominalizate distinct in bugetul de stat si bugetele locale.
Conform  art.140 din lege, Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului ca organ de specialitate are raspunderea de a elabora si de a aplica politica educationala, are drept de initiativa si de executie in domeniul politicii financiare si a resurselor  umane din sfera educatiei si colaboreaza cu alte ministere in dezvoltarea invatamantului.
In realizarea acestor atributii sunt organizate si  functioneaza inspectoratele scolare ca organe descentralizate de specialitate , subordonate Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului , si raspund inclusiv de modul de organizare si de functionare a retelei de invatamant preuniversitar, asigura aplicarea legislatiei in asigurarea, coordonarea si desfasurarea procesului de invatamant , coordoneaza incadrarea unitatilor de invatamant  cu personal didactic necesar, in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic.
         In asigurarea descentralizarii fondurilor necesare la nivelul unitatilor de invatamant, prin Hotararea Guvernului nr.538/2001 au fost prevazute atributiile specifice ce revin inspectoratelor scolare judetene pentru ca masurile  necesare finantarii cheltuielilor cu pregatirea scolara in cursul unui exercitiu financiar sa se efectueze potrivit dispozitiilor legale in materie prin asistenta tehnica acordata in vederea repartizarii sumelor defalcate din unele  venituri ale bugetului de stat pentru bugetele unitatilor administrativ-teritoriale  si, in cadrul acestora,  pe fiecare institutie de invatamant preuniversitar de stat.
Inspectoratele  scolare judetene prin compartimentele de contabilitate si informatizare centralizeaza situatiile  privind executia bugetara pe institutii de invatamant  si transmit Consiliului National al Finantarii Invatamantului Preuniversitar de Stat situatia trimestriala /anuala privind executia bugetara din institutiile de invatamant preuniversitar de stat.
Astfel de atributii in domeniul resurselor umane si salarizarii personalului in baza executiei bugetare unitatilor invatamantului preuniversitar de stat au fost prevazute in sarcina inspectoratelor scolare judetene prin normele metodologice din 20.11.2004 privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat.
Ca atare rezulta ca obligatiile din speta in cauza revin paratului Inspectoratul  Scolar judetean Vrancea, astfel ca exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive a fost corect respinsa ca nefondata de catre prima instanta.
Pe fondul cauzei, se retine ca potrivit art.42 din Legea nr.128/1997, activitatea personalului didactic de predare cuprinde atat activitati didactice de predare-invatare, de instruire practica si evaluare conform planurilor de invatamant cat  si activitati de pregatire metodico-stiintifica si activitati de educatie complementare procesului de invatamant.
In ceea ce-i priveste pe educatori, invatatori si institutori norma didactica reprezinta numarul de ore necesare realizarii activitatilor didactice de predare-invatare , instruire practica si de evaluare pentru fiecare grupa de prescolari sau pentru grupe combinate, respectiv pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase  simultane din cadrul acesteia, unde nu se pot constitui clase separate.
Numai ca prin dispozitiile art.45 al.1 din aceeasi lege s-a prevazut pentru personalul didactic de predare si de instruire practica cu o vechime  in invatamant de peste 25 ani, cu gradul  didactic I, sa  beneficieze de reducerea normei didactice cu 2 ore saptamanal fara diminuarea salariului.
Prin personal didactic sunt desemnate persoanele din sistemul de invatamant responsabile cu instructia  si educatia (art.3 al.1  din Legea nr.128/1997) .
In consecinta, printr-o interpretare logica si sistematica a dispozitiilor legale enuntate rezulta ca  s-a  prevazut in mod  nediscriminatoriu si in cazul educatorilor, invatatorilor si institutiilor in categoria carora se incadreaza reclamantii care indeplinesc si celelalte conditii legate de vechimea in invatamant si gradul  didactic detinut reducerea normei didactice cu 2  ore saptamanal fara diminuarea salariului.
Astfel ca munca prestata de aceste persoane peste norma didactica redusa potrivit celor de mai sus reprezinta o munca suplimentara care trebuie retribuita in mod corespunzator.
In lipsa unor dovezi privind achitarea corespunzatoare a unor asemenea drepturi salariale cuvenite reclamantilor in perioada de referinta , dispozitia instantei de fond de obligare a paratului la plata sumelor de bani  actualizate cu rata inflatiei la data platii efective apare ca fiind conforma cu principiul  repararii integrale a  prejudiciului ce le-a fost cauzat .
In consecinta, a fost respins ca nefondat recursul declarat de paratul Inspectoratul Scolar judetean Vrancea impotriva sentintei civile  nr.1003/09.11.2006 pronuntata de Tribunalul Vrancea.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007