InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Cerere de chemare in garantie. Admisibilitate.

(Decizie nr. 658/A din data de 07.11.2014 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Cereri; Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Intre parata chemata in judecata pentru plata drepturilor de natura salariala si Ministerul Educatiei Nationale exista raporturi juridice de drept administrativ, care iau nastere in virtutea obligatiilor legale specifice ce le revin in procesul bugetar, neexistand insa o obligatie de garantie sau de despagubire in cazul neexecutarii de catre o institutie publica a obligatiilor ce-i revin fie in baza raporturilor juridice de munca, fie in baza dispozitiilor Legii nr. 1/2011.
Chiar daca Ministerul Educatiei Nationale repartizeaza ordonatorilor principali de credite sumele alocate acestora prin bugetul de stat, indeplinind un rol de administrator al acestui buget, acesta nu are atributia de a le vira alte sume decat cele prevazute in legea bugetului de stat si cu respectarea acesteia.
Potrivit prevederilor art. 95 din Legea nr. 1/2011, I. S. J. Mures nu mai are atributii specifice angajatorului, pentru plata drepturilor salariale ale reclamantilor. Astfel, aceste atributii revin, potrivit prevederilor art. 96 alin. 7 si art. 97 lit. b si f ale aceluiasi act normativ, consiliului de administratie al unitatii de invatamant si directorului acesteia. Nu prezinta nicio relevanta din aceasta perspectiva imprejurarea ca I. S. J. Mures este semnatar al contractului colectiv de munca la nivel de ramura invatamant, in calitate de angajator.

Codul de procedura civila: art. 72;
Legea nr. 1/2011.

Deliberand asupra cauzei civile de fata, constata urmatoarele:
Prin Incheierea civila din data de 02.10.2014 a Tribunalului Mures, pronuntata in dosarul nr. 1684/102/2014 s-a respins ca inadmisibila cererea de chemare in garantie formulata de parata U. A. T. a Municipiului Tg.-Mures, prin Primar, impotriva I. S. J. Mures, Ministerul Educatiei Nationale si M. F. P..
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut ca, in cauza, nu sunt indeplinite conditiile impuse de art. 72 din Cod procedura civila.
Impotriva acestei hotarari parata U. A. T. a Municipiului Tg.-Mures, prin Primar, a declarat apel, solicitand schimbarea incheierii atacate si constatarea admisibilitatii cererii de chemare in garantie formulate.
In motivarea apelului, parata a aratat ca din incheierea atacata nu rezulta motivele pentru care prima instanta a respins ca inadmisibila cererea de chemare in garantie.
Apelanta a precizat ca drepturile salariale ale personalului didactic sunt alocate de la bugetul de stat, prin bugetele locale, astfel incat M. F. P. are obligatia, in temeiul Legii nr. 500/2002, sa faca demersurile necesare in vederea alocarii de fonduri pentru executarea obligatiei stabilite prin hotararea judecatoreasca.
De asemenea, s-a aratat ca potrivit art. 103 din  Legea nr. 1/2011 Ministerul Educatiei Nationale are drept de initiativa in domeniile politicii financiare si resurselor umane din domeniul educatiei, iar finantarea de baza aprobata anual prin legea bugetului de stat se repartizeaza cu asistenta tehnica de specialitate a inspectoratelor scolare judetene.
In ceea ce priveste I. S. J. Mures, s-a aratat ca acesta are legitimare procesuala in cauza, intrucat are atributii specifice angajatorului si este semnatar al Contractului colectiv de munca la nivel de ramura invatamant, unde la art. 2 se prevede ca are calitatea de angajator.
In drept, apelanta a invocat dispozitiile art. 72 si 64 din Codul de procedura civila.
Intimatul M. F. P. prin D. G. R. F. P. Brasov - A. J. F. P. Mures a  formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat si mentinerea ca legala si temeinica a incheierii atacate, aratand ca prima instanta in mod legal a respins ca inadmisibila cererea de chemare in garantie.
In acest sens, s-a aratat ca intre M. F. P. si Municipiul Tg.-Mures nu exista un raport juridic obligational, iar atributiile in materia bugetului de stat reglementate de art. 19 din Legea nr. 500/2002 nu pot constitui fundamentul unui asemenea raport.
Examinand hotararea atacata din perspectiva motivelor invocate, instanta de control judiciar a constatat urmatoarele:
Prin cererea de chemare in judecata, reclamantul Sindicatul  din Invatamant "S. H." Mures a solicitat, in contradictoriu cu paratii Gradinita cu program prelungit nr. x, pentru Gradinita cu program prelungit "A." si U. A. T. a Municipiului Tg-Mures, obligarea acestora la calculul si plata diferentelor de drepturi salariale rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008 incepand cu data de 13 mai 2011 si pentru viitor.
Din adeverintele depuse la dosarul cauzei in copie, rezulta ca reclamantii sunt angajati ai unitatii scolare parate, fiind cadre didactice.
Analizand cererea de chemare in garantie formulata de parata U. A. T. a Municipiului Tg.-Mures impotriva M. F. P., Ministerului Educatiei Nationale si Inspectoratului Judetean Mures, prima instanta a retinut ca nu sunt indeplinite conditiile art. 72 din Codul de procedura civila.
Astfel, potrivit textului legal mentionat partea interesata poate sa cheme in garantie o persoana impotriva careia ar putea sa se indrepte cu o cerere separata in garantie sau in despagubiri.
Parata si-a argumentat cererea de chemare in garantie a Ministerului Educatiei Nationale pe dispozitiile art. 103 si 111 din Legea nr. 1/2011.
Fata de prevederile legale invocate, instanta a constatat ca intre parata chemata in judecata pentru plata drepturilor de natura salariala si Ministerul Educatiei Nationale exista raporturi juridice de drept administrativ, care iau nastere in virtutea obligatiilor legale specifice ce le revin in procesul bugetar, neexistand insa o obligatie de garantie sau de despagubire in cazul neexecutarii de catre o institutie publica a obligatiilor ce-i revin fie in baza raporturilor juridice de munca, fie in baza dispozitiilor Legii nr. 1/2011.
Chiar daca Ministerul Educatiei Nationale repartizeaza ordonatorilor principali de credite sumele alocate acestora prin bugetul de stat, indeplinind un rol de administrator al acestui buget, acesta nu are atributia de a le vira alte sume decat cele prevazute in legea bugetului de stat si cu respectarea acesteia.
In ceea ce priveste chemarea in garantie a I. S. J. Mures, Curtea a constatat ca potrivit prevederilor art. 95 din Legea nr. 1/2011 acesta nu mai are atributii specifice angajatorului, pentru plata drepturilor salariale ale reclamantilor. Astfel, aceste atributii revin, potrivit prevederilor art. 96 alin. 7 si art. 97 lit. b si f ale aceluiasi act normativ, consiliului de administratie al unitatii de invatamant si directorului acesteia. Nu prezinta nicio relevanta din aceasta perspectiva imprejurarea ca I. S. J. Mures este semnatar al contractului colectiv de munca la nivel de ramura invatamant, in calitate de angajator.
Cat priveste chemarea in garantie a M. F. P., Curtea a constatat ca intre acesta si parata nu exista un raport juridic obligational.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 16 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finantelor publice, bugetul de stat se aproba prin lege, rectificarea bugetara urmand aceeasi procedura, conform principiului simetriei actelor juridice.
De asemenea, art. 28 din acelasi act normativ prevede ca M. F. P. are atributii in elaborarea proiectelor legilor bugetare pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite si rolul de administrator al bugetului statului prin repartizarea sumelor catre ordonatorii principali de  credite, neavand atributia de a vira acestora alte sume decat cele prevazute in legea bugetului de stat si nici de a proceda la modificarea bugetelor ordonatorilor principali de credite cuprinse in bugetul de stat.
De altfel, prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 sunt reglementate modalitatile prin care institutiile publice vor proceda la punerea in executare a titlurilor executorii, iar dispozitiile art. 2 din acest act normativ prevad expres ca, daca executarea creantei stabilite prin titluri executorii nu incepe sau continua din cauza lipsei de fonduri, institutia debitoare este obligata ca, in termen de 6 luni, sa faca demersurile necesare pentru a-si indeplini obligatia de plata.
Asadar, intre autoritatea chemata in garantie, M. F. P. si autoritatea publica parata nu exista un raport juridic obligational, iar atributiile stabilite in sarcina M. F. P. prin art. 19 din Legea nr. 500/2002 nu pot constitui fundamentul unui asemenea raport. 
De altfel, in acest sens, s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie in Decizia nr. 10/2011 pronuntata in recurs in interesul legii.
In consecinta, Curtea a constatat ca in mod legal prima instanta a respins ca inadmisibila cererea de chemare in garantie formulata de parata U. A. T. a Municipiului Tg.-Mures impotriva Ministerului Educatiei Nationale, I. S. J. Mures si M. F. P., urmand ca in temeiul dispozitiilor art. 480 alin. 1 din Codul de procedura civila sa respinga apelul declarat in cauza, cu consecinta pastrarii incheierii atacate.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri; Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Revocarea sau anularea suspendarii executarii pedepsei (art.447 C.p.p. si art.86 ind 4 C.p.). - Hotarare nr. 44 din data de 15.06.2015
Cerere de rejudecare a cauzei penale formulata de condamnat. Scopul exercitarii dreptului la rejudecare. Conditiile de admisibilitate ale cererii. Condamnat judecat in lipsa, care a cunoscut ca este acuzat intr-un proces penal - Decizie nr. 128/R din data de 30.01.2014
Recurs impotriva incheierii de anulare a cererii de chemare in judecata prevazute de art. 200 din Noul Cod de procedura civila. Inadmisibilitate - Decizie nr. 359 din data de 09.04.2014
Anulare act administrativ. Decizie de imputare - prejudiciu constand in decontarea sumelor cuprinse in prescrip?iile medicale eliberate unor pacien?i interna?i intr-o unitate spitaliceasca militara. - Sentinta civila nr. 102 din data de 26.09.2014
Insolven?a. Suspendare provizorie a executarii hotararii prin care s-a dispus intrarea debitoarei in faliment. - Hotarare nr. 34/CC din data de 10.03.2015
Insolven?a. Contesta?ie impotriva hotararii adunarii generale a creditorilor prin care a fost confirmat administratorul judiciar (desemnat provizoriu de judecatorul sindic). - Decizie nr. 396/A din data de 29.09.2014
Insolven?a. Confirmare plan de reorganizare judiciara. - Decizie nr. 606/A din data de 10.11.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Contribu?ia la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S.). - Decizie nr. 4332/R din data de 10.09.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Restituire taxa pe poluare ?i plata dobanda. Decizie de impunere pentru "dobanda necuvenita". - Decizie nr. 5817/R din data de 13.11.2014
Anulare act administrativ. Decizie de excludere la plata emisa de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Decizie nr. 6160/R din data de 17.12.2014
Contencios administrativ. Taxa de poluare - Decizie nr. 7669/R din data de 15.11.2013
Consecintele juridice ale inchiderii procedurii falimentului societatii debitoare asupra cauzelor aflate pe rolul instantelor in care respectiva societate este parte. Lipsa calitatii procesuale - Decizie nr. 8516/R din data de 10.12.2013
Faliment. Contestatie la tabelul preliminar de creante. Creantele supuse procedurii de verificare si exceptiile reglementate de lege - Decizie nr. 8517/R din data de 12.12.2013
Aspecte legate de Legea nr. 85/2006 privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva masurilor luate de practicianul in insolventa - Decizie nr. 8521/R din data de 12.12.2013
Faliment. Aspecte legate de solutionarea cererii de angajare a raspunderii personale materiale a persoanelor culpabile de ajungerea societatii debitoare in stare de insolventa. - Decizie nr. 8524/R din data de 12.12.2013
Faliment. Contestatie impotriva tabelului definitiv de creante. Consecinta modificarii tabelului definitiv de creante asupra planului de distribuire - Decizie nr. 7631/R din data de 14.11.2013
Faliment. Notificarea creditorilor. Procedura de notificare. Repunerea creditorului in termenul de depunere a declaratiei de creante. - Decizie nr. 7637/R din data de 14.11.2013
Faliment. Aspecte legate de constituirea cautiunii, ca si forma de reducere a riscurilor la care este supus furnizorul fortat de aplicarea art. 38 din Legea nr. 85/2006. - Decizie nr. 7639/R din data de 14.11.2013
Contencios administrativ. Clauze ale contractului colectiv de munca in care au fost negociate drepturi materiale acordate salariatilor, functionari publici, personal platit din fondurile publice - Decizie nr. 7656/R din data de 15.11.2013
Drepturi acordate salariatilor in baza unui contract colectiv de munca. Limitele negocierii drepturilor materiale in privinta personalului bugetar, platit din fondurile publice - Decizie nr. 6315/R din data de 10.10.2013