InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Conflict de munca. Contributie de asigurari sociale de sanatate. Functionari cu statut special din sistemul administratiei penitenciare.

(Decizie nr. 118/R din data de 13.02.2007 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale; Contracte de munca | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Conflict de munca. Contributie de asigurari sociale de sanatate. Functionari cu statut special din sistemul administratiei penitenciare.

Potrivit dispozitiilor art. 34 lit. c din Legea nr. 293/2004 functionarul public din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la asistenta medicala si psihologica, medicamente si proteze in mod gratuit, stabilite prin hotarare a guvernului. In aplicarea acestei legi a fost elaborata si pusa in aplicare H.G. nr. 1996/2004, care prevede ca aplicarea prevederilor legale referitoare la gratuitate se face in conditiile respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
In aceste conditii avand in vedere ca exista norme care instituie in mod expres in sarcina  reclamantilor obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se poate dispune obligarea angajatorului sa restituie sumele retinute cu acest titlu de la functionarii statut special din sistemul administratiei penitenciare.
  Prin  sentinta civila nr.1532/7 septembrie  2006 a Tribunalului Mures,  a fost respinsa exceptia prescriptiei dreptului material la actiune al reclamantilor; a fost respinsa exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor Administratia Nationala a Penitenciarelor, Ministerul Justitiei si CASAOPSNAJ, a fost  admisa in parte  actiunea civila formulata de reclamanti in contradictoriu cu Administratia Nationala a Penitenciarelor, Ministerul Justitiei si CASAOPSNAJ.
Paratii au fost obligati in solidar sa restituie reclamantilor sumele retinute cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate, in procent de 7% din toate drepturile de natura salariala cuvenite incepand cu data de 28 septembrie 2004 si pana la data pronuntarii prezentei hotarari; sumele nete indicate in tabel vor fi actualizate in functie de rata inflatiei incepand cu data retinerii lunare a fiecarei sume si pana la data platii efective.
Paratii au fost obligati sa nu mai incaseze din drepturile de natura salariale sume cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate incepand cu data pronuntarii si pana la adoptarea unei norme legale care sa instituie in mod expres in sarcina reclamantilor obligatia de plata a contributiilor.
Restul pretentiilor formulate de reclamanti au fost respinse.
A fost admisa cererea de chemare in garantie formulata de Administratia Nationala a Penitenciarelor in contradictoriu cu CASAOPSNAJ si in fine a fost obligata chemata in garantie sa restituie paratei Administratia Nationala a Penitenciarelor sumele obtinute de reclamanti prin prezenta hotarare.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut urmatoarele.
Potrivit art.283 alin.1 lit.c Codul muncii pretentiile reclamantilor nu sunt prescrise.
Potrivit art.3 din Legea 293/2004 reclamantii sunt functionari publici civili incepand cu data de 28 septembrie 2004, iar potrivit art.81 di n Legea 293/2004 aceasta lege se completeaza cu legislatia muncii respectiv Codul muncii si Legea 168/1999.
In temeiul disp.art.34 lit.c din Legea nr.293/2004, reclamantii au dreptul la asistenta medicala si medicamente in mod gratuit.
Instanta de fond a apreciat ca, "gratuitatea" reprezinta o dispozitie derogatorie de la Legea nr.145/1997 si OUG nr.150/2002. In aceasta ordine de idei s-a retinut ca ori de cate ori legiuitorul a dorit sa introduca obligatia de plata a contributiilor de asigurari sociale de sanatate a prevazut in mod expres acest lucru.
Apreciind asupra celor de mai sus instanta de fond  a considerat ca retinerea contributiilor de asigurari sociale de sanatate echivaleaza cu o restrangere a exercitiului dreptului la salarizare.
Cu referire la pretentiile reclamantilor pentru perioada 1 mai 2003 - 27 septembrie 2004, sunt incidente in cauza dispozitiile cuprinse in decizia III din 16 ianuarie 2006 pronuntata de ICCJ.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs Administratia Nationala a Penitenciarelor.
Recurenta a invocat in esenta imprejurarea ca hotararea instantei de fond este nelegala intrucat dispozitiile Legii 145/1997 nu prevad prin art.55, scutiri de plata a contributiei de 7% privind categoria de persoane din care fac parte reclamantii. Se mai arata ca HG 1996/2004 data in aplicarea Legii 293/2004, stipuleaza ca "aplicarea prevederilor alin.1 si 2 se face in conditiile respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei de asigurari sociale de sanatate".
Sub imperiul Legii 80/1995 gratuitatea  prev. de art.9 lit.b din aceasta lege, s-a raportat la prevederile HG 270/1999 care prevedea ca "cadrele militare in activitate au dreptul la asistenta medicala si medicamente in conditiile legii asigurarilor sociale de sanatate".
Impotriva aceleiasi hotarari a declarat recurs Ministerul Justitiei.
Recurentul a invocat prevederile art.304 pct.9 C.pr.civ. In dezvoltarea motivului de nelegalitate invocat s-a aratat ca prima instanta in mod gresit a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Justitiei intrucat parata Administratia Nationala a Penitenciarelor este institutie publica de interes national cu personalitate juridica potrivit art.2 din Legea 293/2004. Mai mult, sumele ce reprezinta contributia de asigurari sociale de sanatate  nu au fost retinute de catre Ministerul Justitiei, intre acesta si reclamanti neexistand raporturi de munca. Calitatea de ordonator principal de credite in raport cu Administratia Nationala a Penitenciarelor nu poate duce la concluzia ca Ministerul Justitiei are calitate procesuala pasiva.
In alta ordine de idei se arata ca prin decizia nr.III din 16 ianuarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca atat cadrele militare cat si politistii nu se regasesc in categoriile de persoane asigurate prin efectul legii cu scutire de plata a contributiei. In fine, se mai arata ca potrivit art.1 din HG 1996/2004 gratuitatea la care se refera prev. art.34 lit.c din Legea 293/2004 este conditionata de plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Impotriva sentintei civile mentionate, parata - chemata in garantie CASAOPSNAJ Bucuresti a inaintat in termen legal recurs, solicitand modificarea in tot a acesteia, rejudecarea pricinii si respingerea cererii de chemare in judecata, cu invocarea motivului prev. de art.304 pct.9 C.pr.civ., in sensul ca hotararea atacata este lipsita de temei legal si data cu incalcarea dispozitiilor legale in materia dedusa judecatii. In acest sens, se invoca incalcarea de catre prima instanta a dispozitiilor art.4 din Legea nr.145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate, care prevad ca sunt supuse in mod obligatoriu asigurarii, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, iar la exceptia de la art.6 din lege nu sunt prevazute categoriile de persoane din care fac parte reclamantii.
Recurenta a mai invocat dispozitiile Legii 293/2004 privind statutul functionarilor public din ANP raportat la HG 1996/2004.
Recursurile formulate in cauza au fost considerate  fondate pentru urmatoarele considerente:
Asupra exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Ministerul Justitiei, instanta de fond a solutionat in mod corect aceasta exceptie intrucat potrivit art.2 din legea 293/2004, Administratia Nationala a Penitenciarelor "functioneaza in subordinea Ministerului Justitiei". Aceasta din urma autoritate fata de parata Administratia Nationala a Penitenciarelor are calitatea de ordonator principal de credite. In aceste conditii  bugetele de venituri si cheltuieli ale fiecarui ordonator secundar sunt supuse verificarii si aprobarii de ordonatorul principal de credite. Calitatea procesual pasiva deriva din relatiile de subordonare de natura financiar-contabila, relatii care includ si sumele achitate reclamantilor cu titlu de drepturi salariale, sumele retinute acestora cu titlu de contributii, parti integrante ale capitolelor de cheltuieli in bugetele ordonatorilor secundari si respectivi principali de credite.
Cu referire la fondul cauzei, instanta de recurs a  retinut urmatoarele:
Criticile formulate de recurenti privind aplicabilitatea deciziei nr. III/2006 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt nefondate intrucat din considerentele sentintei atacate rezulta fara putinta de tagada imprejurarea ca instanta de fond a facut aplicarea acestei decizii, de altfel obligatorii, in sensul ca pretentiile reclamantilor au fost incuviintate in parte respectiv numai cele cu privire la perioada ulterioara intrarii in vigoare a dispozitiilor Legii 293/2004, respectiv data de 28 septembrie 2004.
Aspectele invocate de recurenti privind aplicarea gresita a dispozitiilor Legii 80/1995, HG 270/1999 si OG 150/2002, nu vor fi analizate intrucat se circumscriu aspectelor lamurite prin decizia ICCJ, decizie care, asa cum aratam a fost aplicata de prima instanta.
Cu referire la  gratuitatea prev. de art.34 lit.c din Legea 293/2004, criticile recurentilor sunt intemeiate intrucat potrivit dispozitiilor legale amintite, functionatul public din sistemul Administratiei Penitenciarelor are dreptul la asistenta medicala si psihologica, medicamente si proteze in mod gratuit, stabilite prin hotararea guvernului.
In aplicarea legii a fost elaborata si pusa in aplicare HG 1996/2004, privind conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale si psihologice a medicamentelor si protezelor pentru functionarii cu statut special din sistemul administratiei penitenciare.
Art.1 alin.3 din aceasta hotarare de guvern prevede ca aplicarea "prevederilor alin.1 si 2 (prevederile referitoare la gratuitate) se face in conditiile respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei de asigurari sociale de sanatate".
Avand in vedere aceste aspecte curtea apreciaza ca hotararea instantei de fond este nelegala intrucat exista norme ce instituie in mod expres in sarcina reclamantilor obligatia de plata a contributiei de asigurari  sociale de sanatate.
Fata de cele de mai sus, curtea a admis recursurile declarate, a modificat in parte hotararea atacata in sensul respingerii integrale a actiunii formulate de reclamanti precum si a cererii de chemare in garantie.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale; Contracte de munca

Obligatie de a face - acordare zile concediu - Sentinta civila nr. 2135 din data de 17.12.2008
Anulare act administrativ. Decizie de imputare - prejudiciu constand in decontarea sumelor cuprinse in prescrip?iile medicale eliberate unor pacien?i interna?i intr-o unitate spitaliceasca militara. - Sentinta civila nr. 102 din data de 26.09.2014
Insolven?a. Suspendare provizorie a executarii hotararii prin care s-a dispus intrarea debitoarei in faliment. - Hotarare nr. 34/CC din data de 10.03.2015
Insolven?a. Contesta?ie impotriva hotararii adunarii generale a creditorilor prin care a fost confirmat administratorul judiciar (desemnat provizoriu de judecatorul sindic). - Decizie nr. 396/A din data de 29.09.2014
Insolven?a. Confirmare plan de reorganizare judiciara. - Decizie nr. 606/A din data de 10.11.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Contribu?ia la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S.). - Decizie nr. 4332/R din data de 10.09.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Restituire taxa pe poluare ?i plata dobanda. Decizie de impunere pentru "dobanda necuvenita". - Decizie nr. 5817/R din data de 13.11.2014
Anulare act administrativ. Decizie de excludere la plata emisa de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Decizie nr. 6160/R din data de 17.12.2014
Contencios administrativ. Taxa de poluare - Decizie nr. 7669/R din data de 15.11.2013
Consecintele juridice ale inchiderii procedurii falimentului societatii debitoare asupra cauzelor aflate pe rolul instantelor in care respectiva societate este parte. Lipsa calitatii procesuale - Decizie nr. 8516/R din data de 10.12.2013
Faliment. Contestatie la tabelul preliminar de creante. Creantele supuse procedurii de verificare si exceptiile reglementate de lege - Decizie nr. 8517/R din data de 12.12.2013
Aspecte legate de Legea nr. 85/2006 privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva masurilor luate de practicianul in insolventa - Decizie nr. 8521/R din data de 12.12.2013
Faliment. Aspecte legate de solutionarea cererii de angajare a raspunderii personale materiale a persoanelor culpabile de ajungerea societatii debitoare in stare de insolventa. - Decizie nr. 8524/R din data de 12.12.2013
Faliment. Contestatie impotriva tabelului definitiv de creante. Consecinta modificarii tabelului definitiv de creante asupra planului de distribuire - Decizie nr. 7631/R din data de 14.11.2013
Faliment. Notificarea creditorilor. Procedura de notificare. Repunerea creditorului in termenul de depunere a declaratiei de creante. - Decizie nr. 7637/R din data de 14.11.2013
Faliment. Aspecte legate de constituirea cautiunii, ca si forma de reducere a riscurilor la care este supus furnizorul fortat de aplicarea art. 38 din Legea nr. 85/2006. - Decizie nr. 7639/R din data de 14.11.2013
Contencios administrativ. Clauze ale contractului colectiv de munca in care au fost negociate drepturi materiale acordate salariatilor, functionari publici, personal platit din fondurile publice - Decizie nr. 7656/R din data de 15.11.2013
Drepturi acordate salariatilor in baza unui contract colectiv de munca. Limitele negocierii drepturilor materiale in privinta personalului bugetar, platit din fondurile publice - Decizie nr. 6315/R din data de 10.10.2013
Obligatia de plata a contributiei la FNUASS, pentru veniturile suplimentare realizate de pensionari - Decizie nr. 6330/R din data de 10.10.2013
Aspecte legate de procedura de contestare a actelor administrativ fiscale reglementata de O.G. nr. 92/2003 rep - Decizie nr. 6328/R din data de 10.10.2013