InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Potrivit art.129 din Codul de procedura civila judecatorul are obligatia sa clarifice obiectul cererii deduse judecatii.

(Decizie nr. 483/R din data de 27.05.2008 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice; Procedura civila si penala (cai de atac; competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Potrivit art.129 din Codul de procedura civila judecatorul are obligatia sa clarifice obiectul cererii deduse judecatii.
Cata vreme nu s-a clarificat care este actul administrativ atacat, nu se poate pronunta o solutie de respingere ca tardiva a actiunii, cu atat mai mult cu cat reclamantul, care cere stabilirea unui alt calificativ decat cel acordat, face referire la mai multe acte emise de institutii diferite. Dupa identificarea actelor administrative atacate sau a dreptului invocat, instanta trebuie sa puna in discutie si calitatea procesuala a paratilor in functie de actul emis si contestat.

Prin sentinta nr.622 din 12.12.2007 pronuntata in dosarul nr.708/102/2007 Tribunalul Mures a admis exceptia privind tardivitatea introducerii actiunii si a respins actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul Sindicatul UNIREA TG-Mures pentru membrul de sindicat N.Z. in contradictoriu cu paratul Penitenciarul cu Regim Inchis Tg-Mures.
Pentru a pronunta aceasta sentinta prima instanta a retinut ca reclamantului N.Z. s-a comunicat decizia comisiei de solutionare a contestatiei in data de 31.01.2007 iar actiunea a fost inregistrata peste termenul de 15 zile prevazut de art.6 alin.2 din Legea nr.554/2004.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs Sindicatul UNIREA Tg-Mures, solicitand admiterea recursului si rejudecarea cauzei
In cererea de recurs s-a mentionat ca prima instanta a retinut ca hotararea comisiei de solutionare a contestatiei are natura unui act administrativ jurisdictional ori, procedura de evaluare a activitatii profesionale a functionarilor publici nu este o procedura bazata pe contradictorialitate pentru a se retine ca decizia are caracterul mentionat.
S-a arata ca dupa comunicarea deciziei Comisiei de solutionare a contestatiei prin adresa nr.U-69 din 08.01.2007, s-a adresat Ministerului Justitiei - organul ierarhic superior, solicitand reevaluarea  activitatii sale profesionale, conform art.7 alin.1 din Legea nr.554/2004. Acesta fiind nemultumit de raspunsul primit din partea Ministerului Justitiei, prin adresa nr.6008/75/P/2007, prin intermediul Sindicatului UNIREA Tg-Mures, in data de 26.02.2007, a introdus actiunea in instanta, in termenul prevazut la art.11 alin.1 din Legea nr.554/2004.
Analizand recursul formulat in cauza, prin prisma motivelor de recurs si a dispozitiilor art.3041 C.pr.civ. instanta a retinut urmatoarele:
Potrivit art.1 alin.1 din Legea nr.554/2004, “orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public"
Este adevarat ca actiunea a fost formulata neclar si nu s-a indicat exact care este actul administrativ atacat. Potrivit disp.art.129 C.pr.civ., judecatorul avea obligatia de a clarifica obiectul cererii deduse judecatii.
Dupa cum prevad disp.art.1 alin.1 din Legea nr.554/2004 judecatorul trebuia sa identifice actul administrativ atacat.
Cata vreme nu s-a clarificat care este actul administrativ atacat, nu intelegem cum putea prima instanta sa respinga actiunea ca tardiva.
Astfel cum este formulata actiunea, in sensul de a se stabili un alt calificativ decat cel acordat, se poate intelege ca reclamantul invoca un drept. Prima instanta trebuie sa clarifice daca este vorba de un act administrativ atacat sau de un drept invocat de catre reclamant.
In actiunea reclamantului cat si in recurs se face referire la mai multe acte emise de institutii diferite, respectiv de  Comisia de solutionare a contestatiei formulata de reclamant impotriva actului prin care i s-a acordat calificativul reclamantului pentru anul 2006, precum si de catre Ministerul Justitiei (adresa nr.6008/75/P/2007).
Dupa identificarea actului administrativ atacat sau a dreptului invocat, prima instanta  trebuie sa puna in discutie si calitatea procesual pasiva a paratilor in functie de actul emis.
In consecinta, in baza art.312 al.1, 2, 5 C.pr.civ. instanta a admis recursul formulat in cauza, a casat sentinta atacata si a trimis cauza spre rejudecare la Tribunalul Mures, urmand ca prima instanta sa puna in discutia partilor si sa clarifice toate aspectele mentionate mai sus.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice; Procedura civila si penala (cai de atac; competente etc.)

LEGEA NR.544/2001. INFORMATIE DE INTERES PUBLIC. CALITATE PROCESUALA PASIVA - Decizie nr. 830 din data de 14.07.2005
LEGEA NR.544/2001. INFORMATIE DE INTERES PUBLIC. CALITATE PROCESUALA PASIVA - Decizie nr. 830 din data de 14.07.2005
Conditiile in care se poate constata perimarea unei cereri de chemare in jude cata, al carui curs a fost intrerupt, ca urmare a suspendarii judecatii pe temeiul dispozitiilor art. 244 alin.1 pct.2 din Codul de procedura civila - Decizie nr. 1035 din data de 24.11.2011
Exceptie de nelegalitate. Limitele in care instanta de contencios administrativ poate actiona, in raport cu instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de nelegalitate a unui act administrativ - Decizie nr. 647/CA din data de 18.08.2011
Anulare act administrativ. Decizie de imputare - prejudiciu constand in decontarea sumelor cuprinse in prescrip?iile medicale eliberate unor pacien?i interna?i intr-o unitate spitaliceasca militara. - Sentinta civila nr. 102 din data de 26.09.2014
Insolven?a. Suspendare provizorie a executarii hotararii prin care s-a dispus intrarea debitoarei in faliment. - Hotarare nr. 34/CC din data de 10.03.2015
Insolven?a. Contesta?ie impotriva hotararii adunarii generale a creditorilor prin care a fost confirmat administratorul judiciar (desemnat provizoriu de judecatorul sindic). - Decizie nr. 396/A din data de 29.09.2014
Insolven?a. Confirmare plan de reorganizare judiciara. - Decizie nr. 606/A din data de 10.11.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Contribu?ia la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S.). - Decizie nr. 4332/R din data de 10.09.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Restituire taxa pe poluare ?i plata dobanda. Decizie de impunere pentru "dobanda necuvenita". - Decizie nr. 5817/R din data de 13.11.2014
Anulare act administrativ. Decizie de excludere la plata emisa de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Decizie nr. 6160/R din data de 17.12.2014
Contencios administrativ. Taxa de poluare - Decizie nr. 7669/R din data de 15.11.2013
Consecintele juridice ale inchiderii procedurii falimentului societatii debitoare asupra cauzelor aflate pe rolul instantelor in care respectiva societate este parte. Lipsa calitatii procesuale - Decizie nr. 8516/R din data de 10.12.2013
Faliment. Contestatie la tabelul preliminar de creante. Creantele supuse procedurii de verificare si exceptiile reglementate de lege - Decizie nr. 8517/R din data de 12.12.2013
Aspecte legate de Legea nr. 85/2006 privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva masurilor luate de practicianul in insolventa - Decizie nr. 8521/R din data de 12.12.2013
Faliment. Aspecte legate de solutionarea cererii de angajare a raspunderii personale materiale a persoanelor culpabile de ajungerea societatii debitoare in stare de insolventa. - Decizie nr. 8524/R din data de 12.12.2013
Faliment. Contestatie impotriva tabelului definitiv de creante. Consecinta modificarii tabelului definitiv de creante asupra planului de distribuire - Decizie nr. 7631/R din data de 14.11.2013
Faliment. Notificarea creditorilor. Procedura de notificare. Repunerea creditorului in termenul de depunere a declaratiei de creante. - Decizie nr. 7637/R din data de 14.11.2013
Faliment. Aspecte legate de constituirea cautiunii, ca si forma de reducere a riscurilor la care este supus furnizorul fortat de aplicarea art. 38 din Legea nr. 85/2006. - Decizie nr. 7639/R din data de 14.11.2013
Contencios administrativ. Clauze ale contractului colectiv de munca in care au fost negociate drepturi materiale acordate salariatilor, functionari publici, personal platit din fondurile publice - Decizie nr. 7656/R din data de 15.11.2013