InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Legea nr.544/2001. Procedura prealabila. Termen de sesizare a instantei.

(Decizie nr. 604 din data de 18.10.2004 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Legea nr.544/2001. Procedura prealabila. Termen de sesizare a instantei.

Prevederile legale ale articolului  21 alineatul  2 din Legea nr. 544/2001 ce reglementeaza procedura prealabila sesizarii instantei sunt facultative. Dar daca reclamantul doreste sa urmeze aceasta procedura prealabila el nu se mai poate incadra in termenul de sesizare a instantei de contencios administrativ, prevazut de articolul 22 din lege, decat daca termenul de 30 de zile se raporteaza la refuzul de a furniza  informatii comunicat ca efect al solutionarii reclamatiei administrative si nu la primul refuz.

Sectia comerciala si contencios administrativ - Decizia civila nr.604/18 octombrie 2004

Prin sentinta civila nr.307/CA/2004 pronuntata de Tribunalul Alba in dosar nr.2552/2004 s-a admis exceptia inadmisibilitatii actiunii in contencios administrativ si s-a respins actiunea reclamantei apartinand S.C. D.N.C. “P". S.R.L. impotriva paratului I.P.J. Bistrita Nasaud. S-a respins exceptia tardivitatii acestei actiuni, iar reclamanta a fost obligata la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 1.031.250 lei.
Pentru a pronunta aceasta solutie instanta a retinut ca reclamanta a adresat Postului de politie cererea nr.18/26.01.2004, la care a primit raspuns prin adresa nr.7/4.02.2004.
Instanta a considerat ca potrivit art.21 din Legea nr.544/2001, reclamanta trebuia sa depuna o reclamatie la conducatorul unitatii in 30 de zile de la luarea la cunostinta, iar dupa epuizarea procedurii prealabile, potrivit art.22 din lege, se poate formula plangere la Sectia contencios a tribunalului in 30 de zile de la data expirarii termenului prevazut de articolul 7.
Instanta a apreciat ca reclamanta nu a urmat procedura expres prevazuta de art.21 si 22 din Legea nr.544/2001, astfel ca actiunea este inadmisibila.
Impotriva hotararii a declarat recurs reclamanta apartinand S.C. D.N.C. “P". S.R.L. solicitand a se dispune modificarea hotararii in sensul admiterii actiunii.
In motivarea recursului se sustine in esenta ca in mod gresit instanta a apreciat ca nu este indeplinita procedura prevazuta de art.21 si 22 din Legea nr.544/2001, intrucat la cererea nr.18/26.01.2004, reclamanta a primit raspuns prin adresa nr.7/4.02.2004 si nefiind multumita de acest raspuns a adresat reclamatia nr.51/28.02.2004, la care a primit un raspuns prin adresa nr.59/23.04.2004.
Recursul reclamantei este fondat.
Conform art.21 din Legea nr.544/2001 “Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat.
Impotriva refuzului prevazut la alin.(1) se poate depune reclamatie la conducatorul autoritatii sau a institutiei publice respective in termen de 30 de zile de la luarea  la cunostinta de catre persoana lezata.
Daca dupa cercetarea administrativa reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul se transmite persoanei lezate in termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei si va contine atat informatiile de interes public solicitate initial cat si mentionarea sanctiunilor disciplinare luate impotriva celui vinovat".
Potrivit art.22 din aceeasi lege “In cazul in care persoana se considera vatamata in drepturile sale prevazute in prezenta lege, aceasta face plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carei raza teritoriala domiciliaza sau in a carei raza teritoriala se afla sediul autoritatii ori a institutiei publice. Plangerea se face in termen de 30 de zile de la data expirarii termenului prevazut de articolul 7.
Instanta poate obliga autoritatea sau institutia publica sa furnizeze informatia de interes public solicitate si sa plateasca daune morale si/sau patrimoniale".
Prevederile legale ce reglementeaza procedura prealabila sesizarii instantei cu o cerere fundamentata pe Legea nr.544/2001 sunt facultative, prevedere ce se deduce din art.21 al legii care foloseste expresia “se poate depune reclamatie ...".
O atare  stipulatie este, de altfel, in acord cu prevederile art.21 din Constitutia Romaniei si art.6 al C.E.D.O. pe care Romania a ratificat-o in anul 1995.
Dar daca reclamantul doreste sa urmeze aceasta procedura prealabila el nu se mai poate incadra in termenul de sesizare a instantei de contencios prev.de art.22 din lege, decat daca termenul de 30 de zile se raporteaza la refuzul de a da un raspuns favorabil in urma reclamatiei administrative si nu la primul refuz.
In speta, reclamanta a adresat Postului de Politie Salva cererea pentru obtinerea de informatii de interes public, nr.18 din 26.10.2004, adresand mai multe intrebari (fila 4 dosar fond).
Postul de Politie Salva a raspuns cu adresa nr.7/4.02.2004 inregistrata la reclamanta sub nr.42/19.02.2004.
Reclamanta, considerand nemultumitor acest raspuns prin faptul ca tacit s-a refuzat sa se raspunda punctual la cate intrebari adresate la cererea initiala, a comunicat Postului de Politie Salva aceasta opinie prin adresa nr.51/28.02.2004 solicitand un raspuns concret la fiecare intrebare (fila 2 dosar fond).
Instanta avea toate elementele pentru a califica aceasta cerere ca o reclamatie in temeiul art.21 din Legea nr.544/2001. Faptul ca nu a fost adresata expres conducatorului Postului de Politie Salva nu constituie un impediment la o atare calificare, caci din continutul adresei rezulta clar ca reclamanta s-a plans impotriva refuzului tacit de a raspunde unora dintre intrebarile sale, refuz tacit pus in evidenta de raspunsul expres doar la una din intrebari.
Termenul de 30 de zile de la data luarii la cunostinta despre refuzul tacit este respectat, iar faptul ca odata primita reclamatia, seful Postului de Politie Salva a raspuns cu intarziere reclamantei prin adresa 59/23.04.2004 care a fost comunicata reclamantei cu scrisoare recomandata la 10.05.2004 (fila 19 dosar fond) nu-i este imputabil reclamantei.
Primind raspunsul la reclamatia administrativa, reclamanta avea 30 de zile pentru a se adresa instantei, drept stipulat la art.22 din lege si explicitat in art.36 din Normele de aplicare “Solicitantul care dupa primirea  raspunsului la reclamatia administrativa se considera in continuare lezat poate face plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului in termen de 30 de zile de la expirarea termenelor prevazute de art.7 din Legea nr.544/2001".
Ultima parte a textului legii este considerat ca trebuie raportat la prevederile art.7 din lege, in sensul ca reclamanta are dreptul de a face plangere la instanta in 30 de zile de la data cand a aflat refuzul autoritatii administrative de a-i solutiona favorabil reclamatia si implicit cererea.
Instanta de recurs a apreciat ca hotararea atacata este data cu gresita aplicare si interpretare a legii (art.21, 22 din Legea nr.544/2001) si prin ignorarea unei probe esentiale (reclamatia administrativa din 28.02.2004 a reclamantei) astfel ca fiind incidente prevederile art.304 pct.9 si 10 din Codul de procedura civila, a admis recursul potrivit art.312 si 312 alin.5 din Codul de procedura civila, a casat hotararea cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleasi instante pentru a se considera legal sesizata potrivit art.21, 22 din Legea nr.544/2001 si art.109 Cod procedura civila.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017