InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Control Curtea de Conturi. Indemnizatia de conducere pentru cadrele didactice universitare.

(Decizie nr. 2424 din data de 27.09.2011 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Cadre didactice | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

    Control Curtea de Conturi. Indemnizatia de conducere pentru cadrele didactice universitare.
     
     Ordinul M.E.N. nr.3546/1998, ca act normativ subsecvent, de punere in aplicare a Legii nr.128/199,, pentru executarea careia a fost emis, stabileste tocmai criteriile de diferentiere, astfel ca acesta este pe deplin aplicabil, nefiind abrogat expres sau implicit de vreun act normativ ori cazut in desuetitudine.
     In concluzie, reclamanta la stabilirea si acordarea indemnizatiei de conducere pentru functiile ce fac obiect de disputa in prezenta cauza trebuia sa aplice dispozitiile Ordinului M.E.N. nr. 3546/1998, hotararea instantei de fond ce constata o asemenea stare de lucruri fiind temeinica si legala.
     
     Sectia  de contencios administrativ si fiscal - Decizia nr. 2424/27 septembrie  2011
     
     Constata ca pe rolul Tribunalului Sibiu - Sectia comerciala si de contencios administrativ s-a inregistrat sub nr. 6139/85/2010 actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta U.L.B. Sibiu in contradictoriu cu parata C.C. a Romaniei solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta in cauza sa se dispuna anularea in parte a incheierii nr. 25/09.12.2010 emisa de aceasta autoritate publica si mentinerea indemnizatiilor de conducere in cuantumul stabilit.
     In fapt, reclamanta motiveaza ca in urma controlului efectuat de catre auditorii publici externi din cadrul C.J.C. Sibiu, prin procesul verbal de constatare nr. 1659/07.06.2010 s-a constatat ca au fost acordate indemnizatii de conducere in cuantum mai mare decat cel legal, pentru un numar de 18 angajati. In valorificarea actelor de audit, prin decizia nr. 31/15.07.2010, pct. 3, s-a dispus identificarea tuturor situatiilor de acordare a indemnizatiei de conducere in cuantum mai mare decat cel legal si recuperarea sumelor platite nejustificat precum si regularizarea obligatiilor cu bugetul de stat pentru contributiile dobandite suplimentar.
     Institutia auditata a formulat contestatie impotriva pct. 3 din decizie iar prin incheierea nr. 25/09.12.2010 - C.C. a Romaniei - Departamentul IX a admis in parte contestatia, in ceea ce priveste masura referitoare la indemnizatia sefului catedrei V, mentinand celelalte masuri dispuse prin pct. 3 din decizia contestata, pentru restul de 17 angajati.
     Autoritatea de audit si Comisia de solutionare a contestatiilor au interpretat eronat dispozitiile Legii nr. 128/1997, ale O.G. nr.15/2008 si ale Ordinului M.E.N. nr. 3546/1998 atunci cand au dispus, respectiv mentinut masurile de recuperare a sumelor.
     In drept, au fost invocate dispozitiile art. 108 din Regulamentul privind organizarea si desfasurarea activitatii specifice C.C. si ale art. 1 din Legea nr. 554/2004.
     Pentru sustinerea actiunii, au fost anexate incheierea nr. 25/09.12.2010 a C.C. a Romaniei, decizia nr. 31/15.07.2010 a C.C. a  Judetului Sibiu, procesul verbal de constatare.
     Parata C.C. a Romaniei a formulat intampinare si a solicitat respingerea actiunii reclamatei, sustinand ca incheierea nr.25/2010 emisa de C.C. a Romaniei este temeinica si legala. Pentru stabilirea corecta a indemnizatiei, in aplicarea O.G. nr.15/2008, se impune si respectarea criteriilor aprobate prin Ordinul nr. 3546/1998, respectiv incadrarea pe trepte de indemnizatie, cu limite minime si maxime si incadrarea pe trepte a sefilor de catedra prin asimilarea cu indemnizatia prevazuta pentru sectorul stiintific al Universitatii.
     Prin dispozitiile O.G. nr. 15/2008 s-a modificat cuantumul indemnizatiei de conducere pentru functia de sef de catedra insa calcularea acesteia trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 128/1997 si ale Ordinului M.E.N. nr. 3546/1998.
     Prin sentinta administrativa nr. 215/CA/2011 pronuntata de Tribunalul Sibiu s-a respins actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta U.L.B. Sibiu in contradictoriu cu parata C.C.  a Romaniei
     Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut urmatoarele:
     Auditorii publici externi din cadrul Camerei de Conturi a Judetului Sibiu au efectuat un control in perioada 19.04.2010-07.06.2010, la U.L.B. Sibiu privind modul de utilizare a resurselor acordate unitatilor de invatamant superior si a veniturilor proprii realizate din taxele incasate de la studenti.
     Prin pct. B din procesul verbal de control s-a constatat ca in anul 2009 au fost acordate unui numar de 18 angajati cu functii de conducere (decan, prodecan, lector stiintific facultate, sef catedra), indemnizatie de conducere in cuantum mai mare decat cel legal implicit fiind majorata si baza de calcul pentru contributiile sociale. Prin acordarea nejustificata a acestor sporuri au fost incalcate dispozitiile art. 71 si 91 din Legea nr. 28/1997 si a criteriilor de diferentiere.
     Valorificandu-se actul de control, a fost emisa de catre C.C. Sibiu decizia nr. 31/15.07.2010, care la pct. 3 a dispus identificarea tuturor situatiilor de acordare a indemnizatiilor de conducere acordate in alt cuantum decat cel legal si recuperarea sumelor platite nejustificat precum si regularizarea obligatiilor pentru contributiile sociale.
     U.L.B. Sibiu a formulat contestatie impotriva pct. 3 din decizie iar C.C. a Romaniei - Departamentul IX- prin incheierea nr. 25/09.12.2010 a admis in parte contestatia, in ceea ce priveste indemnizatia sefului catedrei V, fiind respinsa pentru celelalte indemnizatii.
     Impotriva incheierii nr. 25/2010 a C.C. a Romaniei a formulat actiune in contencios administrativ reclamanta si a solicitat anularea acesteia in ceea ce priveste celelalte 17 persoane si neobligarea institutiei la recuperarea sumelor dispuse.
     Deliberand asupra actiunii reclamantei, instanta a constatat ca aceasta este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
     Incheierea nr. 25/09.12.2010 a C.C. a Romaniei a fost emisa cu respectarea dispozitiilor O.u.G. nr. 15/2008, raportate la dispozitiile Legii nr. 128/1997 si ale Ordinului MEN nr. 3546/1998.
     Prin dispozitiile O.G. nr.15/2008 privind cresterile salariale care se vor acorda in anul 2008 si 2009 personalului din invatamant se reglementeaza majorarile salariale cu referire la coeficientii de multiplicare si indemnizatiile pentru persoanele care ocupa functiile de conducere. In cuprinsul actului normativ nu sunt prevazute conditiile de acordare a indemnizatiilor de conducere, iar in anexa 4 se precizeaza sa indemnizatiile de conducere se calculeaza potrivit art. 91 alin. 1 din Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic.
     Potrivit dispozitiilor art. 91 alin. 2 din Legea nr. 128/1997, in forma de la data acordarii drepturilor salariale, stabilirea cuantumului indemnizatiilor se face in functie de specificul institutiei de invatamant superior, de numarul posturilor didactice si de numarul studentilor. Criteriile de diferentiere intre institutiile de invatamant superior, precum si in interiorul acestora se stabilesc de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii.
     Criteriile de diferentiere au fost stabilite prin Ordinul M.E.N. nr. 3546/1998.
     Asa fiind, pentru acordarea indemnizatiilor de conducere stabilite prin anexa nr. 4 la O.G. nr. 15/2008, era necesar ca institutia publica sa procedeze la aplicarea criteriilor prevazute in Ordinul nr. 3546/1998 si sa acorde indemnizatiile diferentiat in functie de treapta de incadrare a facultatilor, departamentelor si catedrelor, numarul de studenti si numarul de posturi didactice ocupate de personal didactic titular, inclusiv avand in vedere numarul de cel putin 12 posturi didactice ocupate pentru a fi acordate indemnizatiile de conducere.
     Constatarile auditorilor externi care au apreciat ca acordarea indemnizatiei este conditionata de incadrarea pe trepte a functiilor de sef de catedra a fost apreciata ca este conforma cu legea.
     Aceasta a fost si pozitia C.S.C., care a admis contestatia impotriva masurii referitoare la indemnizatia sefului Catedrei V, pentru aceasta catedra fiind indeplinite conditiile de acordare a indemnizatiei, potrivit dispozitiilor art. 91 alin. 1 din Legea nr. 128/1997 si a  criteriilor de diferentiere.
     Sustinerile paratei potrivit cu care Ordinul 3546/1998 a fost abrogat nu au fost primite, intrucat nici prin dispozitiile O.G. nr.15/2008 si nici prin alt act normativ nu s-a dispus abrogarea acestui ordin.
     Impotriva acestei hotarari a declarat recurs reclamanta solicitand modificarea acesteia in sensul admiterii actiunii asa cum a fost formulata.
     In motivarea optiunii sale procesuale reclamanta sustine ca senatul universitatii a aprobat si acordat in mod legal cuantumul indemnizatiei de conducere, dar instanta de fond a interpretat in mod eronat legislatia aplicabila in speta. Pana la intrarea in vigoare a O.G. nr. 15/2008, reclamanta prin forul sau decizional a stabilit si acordat indemnizatii de conducere pentru persoanele in aceste functii in conformitate cu dispozitiile art. 91 alin. 1 si 2 din Legea nr. 128/1997, norma explicitata prin Ordinul M.E.N. nr. 3546/1998, ce contine norme de stricta interpretare si aplicare, ce se raporteaza exclusiv la prevederile art. 91 din Legea nr. 128/1997, ordin ce nu reglementeaza un mecanism de stabilire pe trepte a cuantumului indemnizatiei de conducere.
     In anul 2009, cuantumul indemnizatiei pentru functiile de prodecan, secretar stiintific si de sef de catedra s-a stabilit pe baza anexei 4 la O.u.G. nr. 15/2008, act normativ care dupa intrare sa in vigoare nu a mai beneficiat de o reglementare secundara din partea Ministerului Educatiei care sa adopte alte criterii de diferentiere, astfel ca Ordinul M.E.N. nr. 3546/1998 si-a incetat aplicabilitatea.
     Asimilarea functiei de sef de catedra cu cea de secretar stiintific al senatului, facuta de auditorii externi este considerata abuziva, in conditiile in care toata legislatia ulterioara in domeniu lasa la latitudinea fiecarei institutii de invatamant superior conditiile de constituire si functionare a structurilor academice si, implicit, a functiilor de conducere a acestora.
     La stabilirea cuantumului indemnizatiilor de conducere Senatul universitar a avut in vedere numarul total de studenti inmatriculati la toate ciclurile si formele de invatamant, si nu cum au luat in considerare auditorii numai studentii pentru locuri subventionate de la buget.
     In drept se invoca art. 304 pct. 9, art. 3041 si art. 312 C.p.civ.
     Prin intampinare parata C.C. a Romaniei a solicitat respingerea recursului reclamantei apreciind hotararea instantei de fond drept temeinica si legala.
     Analizand sentinta atacata sub toate aspectele cauzei conform art. 3041 C.p.civ., cat si prin prisma criticilor formulate prin recurs, Curtea a costat ca recursul reclamantei este nefondat pentru considerentele ce urmeaza a fi expuse in continuare:
     Sintetizand criticile reclamantei, Curtea observa ca reclamanta se plange in esenta de inaplicabilitatea dispozitiilor Ordinului M.E.N. nr.3546/1998, sustinand ca forul decizional al reclamantei la stabilirea indemnizatiilor de conducere pentru persoanele ce ocupa aceste functii, nu era obligat de a aplica criteriile de diferentiere stabilite de ministrul educatiei prin acest ordin.
     Sub acest aspect este de observat ca ambele parti accepta ca pentru anul universitar 2009 pentru functiile de conducere de sef de catedra, indemnizatiile de conducere sunt cele prevazute in anexa 4 din O.G. nr.15/2008, indemnizatia de conducere pentru aceasta categorie de functii fiind majorata de la 10-15% la 20-25%.
     Insa asa cum a sustinut parata, si a fost insusit in mod corect de instanta de fond, anexa IV din O.G. nr. 15/2008 care reglementeaza in mod detaliat aceste majorari ale indemnizatiilor de conducere, stabileste ca indemnizatia se calculeaza conform art. 91 alin. (1) din Legea nr. 128/1997. Aceasta norma de trimitere dispune la randul ei ca "Stabilirea cuantumului indemnizatiilor intre limitele prevazute la alin. (1) (modificate, asa cum s-a aratat, prin O.G. nr. 15/2008) se face in functie de specificul institutiei de invatamant superior, de numarul posturilor didactice si de numarul studentilor. Criteriile de diferentiere intre institutiile de invatamant superior, precum si in interiorul acestora se stabilesc de Ministerul Invatamantului.
     Ori, Ordinul M.E.N. nr. 3546/1998, ca act normativ subsecvent, de punere in aplicare a acestei din urma norme, pentru executarea careia a fost emis, stabileste tocmai criteriile de diferentiere, astfel ca acesta este pe deplin aplicabil, nefiind abrogat expres sau implicit de vreun act normativ ori cazut in desuetitudine.
     In concluzie, reclamanta la stabilirea si acordarea indemnizatiei de conducere pentru functiile ce fac obiect de disputa in prezenta cauza trebuia sa aplice dispozitiile Ordinului M.E.N. nr. 3546/1998, hotararea instantei de fond ce constata o asemenea stare de lucruri fiind temeinica si legala.
     De asemenea, asa cum rezulta din actele administrativ fiscale contestate, parata la elaborarea acestora si luarea masurilor contestate a luat in considerare la calculul indemnizatiei pentru prodecan si secretar stiintific, care prevede drept criteriu nr. de studenti, situatia  tuturor studentilor din evidentele reclamantei la data de 01.01.2009, indiferent de ciclul si forma de invatamant. Parata care contesta aceasta sustinere, n-a facut proba contrara nici in fata instantei de fond nici in recurs, astfel ca si aceasta critica este apreciata ca neintemeiata.
     Astfel, Curtea constata ca in cauza nu sunt incidente motivele de recurs invocate de reclamanta, astfel ca in temeiul art. 312 C.p.civ. a fost respins recursul acesteia ca nefondat.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cadre didactice

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017