InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Suceava

Exceptie de nelegalitate. Contraventie reglementata prin hotararea Consiliului local. Limite competentei autoritatii locale.

(Decizie nr. 818 din data de 14.03.2011 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)

Domeniu Competenta teritoriala | Dosare Curtea de Apel Suceava | Jurisprudenta Curtea de Apel Suceava

Prin cererea adresata  Judecatoriei  Radauti  sub nr. 4688/285/2010, la termenul de judecata din data de 20.07.2010, petenta  SC "Q" SA. - Radauti a invocat exceptia de nelegalitate a dispozitiilor art. 15 pct. 9 din Hotararea  Consiliului Local Radauti nr. 95/2009.
In motivarea  acestei exceptii, reclamanta a  aratat  ca dispozitiile art. 15 pct. 9 din Hotararea  Consiliului Local Radauti nr. 95/2009 sunt nelegale, deoarece aceeasi contraventie  este reglementata si de  art. 105 lin. 7 din OUG nr. 195/2002, fiind incalcate astfel disp. art. 2 alin. 2 din OG nr. 2/2001.
Dosarul a fost  inregistrat pe rolul Tribunalului Suceava la data de 08.10.2010.
Prin sentinta nr. 4327 din 05 noiembrie 2010, Tribunalul Suceava - sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal a admis exceptia de nelegalitate invocata de reclamanta SC "A" SA. - Radauti, judetul Suceava, in cauza  avand ca obiect "plangere contraventionala" formulata in contradictoriu cu paratii Primaria  Municipiului Radauti, judetul Suceava si a constatat nelegalitatea art. 15 pct. 9 din Hotararea nr. 95 din 21.05.2009 a Consiliului Local Radauti.
In fond, instanta  a apreciat ca exceptia de nelegalitate este intemeiata.
Prin procesul verbal de contraventie seria PC nr. 0004213  incheiat la data de  30.06.2010, reclamantei i-a fost aplicata o amenda contraventionala in cuantum de 2.500 lei pentru savarsirea contraventiei prev. de art. 15 pct. 9  din Hotararea nr. 95/2009 a Consiliului Local al municipiului Radauti.
Prin  hotararea mentionata, la art. 15 pct. 9 este sanctionata cu amenda contraventionala "depasirea mai mult de trei zile lucratoare a refacerii zonelor afectate de lucrari de interventie la retele tehnico - edilitare ", iar, potrivit art. 105 alin. 7 din O.U.G. nr. 105 / 2002,   constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda,  nerespectarea termenelor si conditiilor stabilite de administratorul drumului public si de politia rutiera privind amplasarea si executarea de lucrari in zona drumului public.
Asadar, aceeasi contraventie este reglementata, atat in art. 105 alin. 7 din O.U.G. nr. 105 / 2002. cat si in art. 15 pct. 9 din Hotararea nr. 95/2009 a Consiliului Local  al municipiului Radauti.
Conform art. 2 alin. 2 din O.G. nr.2/2001, "Prin hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale sau judetene se stabilesc si se sanctioneaza contraventii in toate domeniile de activitate pentru care acestora le sunt stabilite atributii prin lege, in masura in care in domeniile respective nu sunt stabilite contraventii prin legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului ".
Fata de aceste considerente, tribunalul a apreciat ca art. 15 pct. 9 din hotararea mentionata a fost elaborat prin incalcarea art. art. 2 alin. 2 din O.G. nr.2/2001.
Impotriva sentintei a declarat recurs Primaria Municipiului Radauti  si a aratat ca, contraventia stabilita prin art. 15 pct. 9 HCL nr. 95/2009 nu poate fi considerata ca fiind reglementata de art. 105 alin. 7 din OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, articol care se refera la nerespectarea termenelor stabilite in aviz  si in acord emis de politia rutiera privind amplasarea de lucrari in zona drumului public, deci nu privesc refacerea zonelor afectate de lucrari tehnico - edilitare, neputand fi incadrate in prevederile art. 2 pct. 2 din OG nr. 2/2001.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal, prin decizia nr.818/14.03.2011, a admis recursul si a modificat sentinta 4327/2010 in sensul ca, admitand exceptia de nelegalitate, constata nelegalitatea art. 15 pct. 9 din Hotararea nr. 95/21.05.2009 a Consiliului Local Radauti, in masura in care reglementeaza zona drumului public.
Pentru a se pronunta astfel, Curtea retinut urmatoarele considerente:
Prevederile  art. 105 al. 7 din OUG nr. 105/2002 fac referire doar la "zona drumului public". In schimb, art. 15 pct. 9 din HCL Radauti nr. 95/2009 se refera la  totalitatea zonelor unde exista retele tehnico-edilitare.
Evident aceste retele nu se afla doar in zona drumului public, iar interventii la acestea se  pot produce in orice zona. A lasa nereglementata o astfel de  situatie nu este de conceput fiind vorba de perimetrul urban in care Consiliul Local are indrituire  a dispune.
A anula in totalitate si nediferentiat o hotarare care dispune asupra lucrarilor efectuate in anumite zone, nereglementate de alt tip de acte cu caracter normativ nu este posibil.
In aceste conditii, Curtea  apreciaza ca, in conformitate cu  disp. art. 2 al. 2- OG nr. 2/2001, prin hotarare proprie, consiliul local in speta Consiliul Local Radauti putea stabili contraventia in ceea ce priveste interventiile si refacerea retelei  tehnico-edilitare, in masura in care prevederile OUG nr. 105/2002 nu reglementeaza aceste aspecte.  Art. 105 al. 7 se limiteaza a reglementa situatia  doar in ceea ce priveste drumul public.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Competenta teritoriala

Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
Competenta de solutionare a contestatiei impotriva deciziei de incetare a contractului de munca. Domiciliul reclamantului - Sentinta civila nr. 3 din data de 14.01.2014
Actiune formulata de un cetatean strain privind constatarea caracterului politic a masurii deportarii la munca fortata si acordare de despagubiri. - Sentinta civila nr. 411 din data de 11.04.2013
Conflict negativ de competenta. Succesiuni succesive. - Sentinta civila nr. 5/F din data de 19.02.2007
Conflict negativ de competenta. Inexistenta conditiilor care sa atraga competenta dupa calitatea persoanei. Stabilirea competentei de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Brasov. - Sentinta penala nr. 18/R din data de 27.06.2005
Competenta instantei romane. Prorogare de competenta. Contract in forma simplificata. Plata nedatorata. - Decizie nr. 33 din data de 04.05.2012
Actiune in conflict de munca promovata de organizatia sindicala in numele si pentru membrii sai de sindicat. Competenta teritoriala. - Decizie nr. 322 din data de 01.03.2010
Competenta teritoriala alternativa intre instantele domiciliilor paratilor-debitori principali. - Decizie nr. 464 din data de 27.05.2009
Functionar public. Eliberare din functie. Competenta teritoriala a instantei. Instanta legal sesizata. - Decizie nr. 611 din data de 13.05.2008
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Competenta instantei de contencios administrativ. Data si conditiile acordarii indemnizatiei. - Decizie nr. 735 din data de 03.06.2008
Raporturi comerciale. Momentul si locul nasterii obligatiei. Competenta teritoriala - Decizie nr. 305 din data de 13.02.2006
Conflict de munca. Instanta competenta teritorial, conform art.284 alin.1 din codul muncii. - Decizie nr. 859 din data de 21.10.2004
minori si familie- incredintare minor - Sentinta civila nr. 13 din data de 11.01.2010
Competenta teritoriala determinata de locul producerii rezultatului infractiunii. Conflict negativ de competenta. - Hotarare nr. 151 din data de 11.03.2010
Declinare de competenta - Sentinta penala nr. 835 din data de 05.12.2011
Incuviintare executare silita - Decizie nr. 1766 din data de 07.06.2011
Competenta teritoriala - Hotarare nr. - din data de 20.05.2015
Competen?a instan?ei de luare a unor masuri provizorii aplicabile pe teritoriul Romaniei, chiar daca in cauza ar fi incidenta o clauza compromisorie in favoarea unui arbitraj strain (art. 35 din Regulamentul nr. 1215/2012). - Decizie nr. 456R din data de 11.05.2016
Competenta instantei in executare silita - Decizie nr. 7 din data de 09.01.2012
Necompetenta generala a instantelor romane. Stabilirea corecta de catre instanta de fond a temeiului de drept prioritar. - Decizie nr. 125 din data de 13.03.2012