Act administrativ cu caracter individual. Actiune in anulare formulata de catre un tert
(Sentinta comerciala nr. 32 din data de 13.02.2009 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)Prin actiunea inregistrata la data de 21 august 2007, pe rolul Curtii de Apel Suceava - Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal, reclamanta T.I.I. in contradictoriu cu Ministerul Agriculturii, Padurii si Dezvoltarii Rurale si SC AGROMEC SA , a solicitat sa se dispuna anularea Certificatului de Atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria MO7nr. 0942 din 20 decembrie 1993 emis de Ministerul Agriculturii, Padurii si Dezvoltarii Rurale pentru suprafata de 7321 m.p. teren.
Prin sentinta nr. 195 din 3 decembrie 2007, Curtea de Apel Suceava - sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal, a respins - ca inadmisibila actiunea promovata de reclamanta retinand in motivare faptul ca reclamanta nu s-a conformat dispozitiilor art. 7 din Legea 554/2004 in sensul de a se adresa autoritatii publice emitente - Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - pentru a solicita revocarea, in parte, a certificatului de atestare criticat.
Prin decizia 1623 din 15 aprilie 2008, ICCJ- sectia contencios administrativ si fiscal a admis recursul promovat de reclamanta, a casat sentinta recurata si a dispus trimiterea cauzei pentru rejudecare la aceeasi instanta, cu motivarea ca, analizarea cauzei prin retinerea exceptiei constand in lipsa procedurii prealabile, s-a facut prin incalcarea principiului contradictorialitatii, exceptia nefiind pusa in discutia contradictorie a partilor litigante, ceea ce conduce la nulitatea hotararii pronuntate.
Prin aceeasi decizie s-a dispus ca instanta de trimitere sa procedeze la verificarea sustinerilor recurentei reclamante privind: indeplinirea procedurii prealabile ( conditie de admisibilitate a actiunii) si respectiv apararile ce vizeaza fondul litigiului.
Instanta de trimitere investita cu rejudecarea cauzei, in raport de motivele de casare, retine urmatoarele:
1. Cu privire la exceptiile invocate de societatea parata, curtea retine urmatoarele:
Certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, emis in conformitate cu prevederile HG 834/1991, este un act administrativ in sensul art. 1(1) lit. C din Legea 554/2004, astfel incat actiunea prin care se solicita anularea sau modificarea unui astfel de certificat se circumscrie prevederilor art. 1 din lege si este de competenta instantei de contencios administrativ, chiar si in pofida faptului ca dreptul de proprietate asupra terenului atribuit prin certificatul atacat a fost inscris in CF.
Cu referire la calcularea si respectarea termenului instituit de lege inlauntrul caruia persoana vatamata intr-un drept al sau este obligata sa declanseze procedura prealabila atacarii actului administrativ in discutie, Curtea constata ca reclamanta este tert in raport de actul administrativ atacat, astfel incat ii sunt aplicabile dispozitiile art. 7(3) din lege, respectiv termenul de 6 luni calculat din " momentul in care a luat cunostinta, pe orice cale, de existenta acestuia".
Jurisprudenta nu este unanima in a numi circumstantele care constituie "moment" al luarii la cunostinta in sensul art. 7 alin. 3 din lege: unele instante considerand ca inscrierea dreptului de proprietate in CF constituie momentul luarii la cunostinta, argumentat pe opozabilitatea operatiunii - art. 22, 26, 27 din Legea 7/1996, alte instante apreciind ca derularea corespondentei cu autoritatea administrativa ar reprezenta un atare moment; iar altele apreciaza ca se impune administrarea unui amplu si util probatoriu care sa demonstreze caracterul efectiv al luarii la cunostinta al certificatului de atestare criticat.
Instanta se raliaza acestui ultim punct de vedere exprimat, sens in care, statueaza ca adresa nr. 6276 din 29 mai 2007 prin care Primaria comunei expediaza duplicatul certificatului de atestare in discutie la dosar 8782/193/2006 al Judecatoriei Botosani in care - parte litiganta - este reclamanta din prezenta cauza, formeaza convingerea certa asupra luarii la cunostinta - in sensul legii - de actul contestat.
Retinand acest moment, declansarea procedurii prealabile s-a facut inlauntrul termenului stabilit de lege ( f. 54 dosar).
Curtea de apel Suceava - Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal - prin sentinta nr.32 din 13 februarie 2009, a constatat ca reclamanta justifica calitate procesuala activa in prezenta cauza, in conditiile in care nu este contestat faptul ca autorul reclamantei a fost proprietarul initial al terenului in litigiu, iar reclamanta are in curs de derulare pe rolul instantelor judecatoresti (dosar nr. 8782/193/2006 al Judecatoriei Botosani) dosar avand ca obiect reconstituirea dreptului de proprietate cu privire la acest teren, prin invocarea calitatii sale de mostenitoare a proprietarului initial, defunctul S.D.
In considerarea argumentelor expuse mai sus, Curtea a statuat ca exceptiile invocate nu sunt intemeiate
2. Cu referire la fondul cauzei Curtea a retinut urmatoarele:
Prin Legea 15/1990 s-a instituit cadrul legal prin care fostele unitati economice de stat se transformau in societati comerciale prin preluarea activului si pasivului acelor unitati economice.
In aplicarea respectivei legi, pentru cazul specific al terenurilor (in aplicarea art. 19 si 20 din Legea 15/1990) s-a emis HG 834/1991.
Potrivit prevederilor HG 834/1991, eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate este conditionata de: detinerea in folosinta a terenurilor de catre societatile comerciale - la data infiintarii lor - si evaluarea masurii in care aceste terenuri le sunt necesare desfasurari activitatii conform obiectului lor de activitate - evaluari ce trebuie sa aiba la baza criteriile elaborate in aplicarea acestei hotarari.
Criteriile comune ale M.F. si M.L.P.A.T date in aplicarea HG 834/1991 stabilesc componenta documentatiei necesare pentru eliberarea Certificatului de Atestare respectiv: documentatia topografica, titlul asupra terenului, procesele verbale de delimitare, documentele privind infiintarea societatii, documentele de constituire a comisiei de stabilire si evaluare a terenurilor din cadrul societatii, insa evaluarea necesitatii terenurilor pentru buna desfasurare a activitatii societatii este atributul exclusiv al comisiei astfel infiintate, evaluare ce are la baza procesarea si interpretarea intregii documentatii de specialitate pusa la dispozitia sa.
Din perspectiva celor aratate mai sus, in speta este a se observa ca partile nu contesta faptul ca la data infiintarii societatii parate ( fosta S.M.A.) sectia V. M. (indicata la pct. 6 in centralizatorul de la f. 8 dosar 337/39/2007) avea in folosinta suprafata de 7321 mp teren ( delimitat cu gard - conform depozitiilor martorilor audiati.
Din aceasta suprafata de teren: suprafata de 400 mp i-a fost atribuita in baza Deciziei nr. 542/1973 a fostului Comitet Executiv al Consiliului Popular al Judetului Botosani iar diferenta de 6921 mp teren era detinuta fara titlu, contractul de concesiune fiind incheiat cu autoritatile locale, la data de 4 octombrie 1993- ulterior datei intocmirii documentatiei care a stat la baza eliberarii certificatului de atestare( documentatie inregistrata sub nr. 535 din 13 septembrie 1993 f. 7 dosar 337/39/2007).
Din consultarea aceleiasi documentatii prealabile emiterii certificatului urmeaza a se observa ca, urmare a masuratorilor topografice cat si a verificarii actelor de provenienta, Comisia abilitata a facut propuneri pentru emiterea certificatului de atestare numai in limita suprafetei totale de 26.730 mp teren si nu 57.575 mp teren ( pentru suprafata de teren in litigiu numai in limita suprafetei de 400 mp teren si nu pentru 7321 mp teren) - a se vedea f. 27, 32, 33 dosar - pentru diferenta de teren detinuta dar nejustificata cu acte de provenienta, facandu-se recomandarea ca societatea sa se adreseze organelor abilitate pentru rezolvarea situatiei juridice.
Contrar acestei recomandari, certificatul de atestare a fost eliberat pentru intreaga suprafata de teren detinuta, desi comisia abilitata nu si-a exprimat in mod clar optiunea in sensul ca si diferenta de teren detinuta fara acte de provenienta ar fi necesara normalei desfasurari a activitatii societatii nou infiintate.
Asa fiind, in considerarea si a concluziilor din raportul de expertiza topo atasat la dosar, Curtea a constatat ca Certificatul de Atestare se impune a fi eliberat numai pentru suprafata de 400 m.p. teren - si nu pentru suprafata de 7321 m.p.- la Vorona Mare - teren ce este ocupat de constructii si necesar functionarii acestor constructii, sens in care a admis - in parte - actiunea reclamantei.
Procesul verbal de vecinatate este un act intocmit de expertul topograf (lucrare ce se regaseste in capitolul " Masuratori topografice" din cadrul documentatiei prealabile), iar invitarea vecinilor in vederea intocmirii lui ofera garantii numai sub aspectul delimitarii terenului nu si sub aspectul evaluarilor ulterioare ale Comisiei abilitate si respectiv al legalitatii certificatului de atestare eliberat in final.
Curtea a lua act de precizarile reclamantei in sensul ca actiunea vizeaza numai anularea partiala a certificatului de atestare nu si cererile privind: suspendarea actului administrativ; anularea documentatiei intocmite de OCPI Botosani si plata daunelor morale.
Prin sentinta nr. 195 din 3 decembrie 2007, Curtea de Apel Suceava - sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal, a respins - ca inadmisibila actiunea promovata de reclamanta retinand in motivare faptul ca reclamanta nu s-a conformat dispozitiilor art. 7 din Legea 554/2004 in sensul de a se adresa autoritatii publice emitente - Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - pentru a solicita revocarea, in parte, a certificatului de atestare criticat.
Prin decizia 1623 din 15 aprilie 2008, ICCJ- sectia contencios administrativ si fiscal a admis recursul promovat de reclamanta, a casat sentinta recurata si a dispus trimiterea cauzei pentru rejudecare la aceeasi instanta, cu motivarea ca, analizarea cauzei prin retinerea exceptiei constand in lipsa procedurii prealabile, s-a facut prin incalcarea principiului contradictorialitatii, exceptia nefiind pusa in discutia contradictorie a partilor litigante, ceea ce conduce la nulitatea hotararii pronuntate.
Prin aceeasi decizie s-a dispus ca instanta de trimitere sa procedeze la verificarea sustinerilor recurentei reclamante privind: indeplinirea procedurii prealabile ( conditie de admisibilitate a actiunii) si respectiv apararile ce vizeaza fondul litigiului.
Instanta de trimitere investita cu rejudecarea cauzei, in raport de motivele de casare, retine urmatoarele:
1. Cu privire la exceptiile invocate de societatea parata, curtea retine urmatoarele:
Certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, emis in conformitate cu prevederile HG 834/1991, este un act administrativ in sensul art. 1(1) lit. C din Legea 554/2004, astfel incat actiunea prin care se solicita anularea sau modificarea unui astfel de certificat se circumscrie prevederilor art. 1 din lege si este de competenta instantei de contencios administrativ, chiar si in pofida faptului ca dreptul de proprietate asupra terenului atribuit prin certificatul atacat a fost inscris in CF.
Cu referire la calcularea si respectarea termenului instituit de lege inlauntrul caruia persoana vatamata intr-un drept al sau este obligata sa declanseze procedura prealabila atacarii actului administrativ in discutie, Curtea constata ca reclamanta este tert in raport de actul administrativ atacat, astfel incat ii sunt aplicabile dispozitiile art. 7(3) din lege, respectiv termenul de 6 luni calculat din " momentul in care a luat cunostinta, pe orice cale, de existenta acestuia".
Jurisprudenta nu este unanima in a numi circumstantele care constituie "moment" al luarii la cunostinta in sensul art. 7 alin. 3 din lege: unele instante considerand ca inscrierea dreptului de proprietate in CF constituie momentul luarii la cunostinta, argumentat pe opozabilitatea operatiunii - art. 22, 26, 27 din Legea 7/1996, alte instante apreciind ca derularea corespondentei cu autoritatea administrativa ar reprezenta un atare moment; iar altele apreciaza ca se impune administrarea unui amplu si util probatoriu care sa demonstreze caracterul efectiv al luarii la cunostinta al certificatului de atestare criticat.
Instanta se raliaza acestui ultim punct de vedere exprimat, sens in care, statueaza ca adresa nr. 6276 din 29 mai 2007 prin care Primaria comunei expediaza duplicatul certificatului de atestare in discutie la dosar 8782/193/2006 al Judecatoriei Botosani in care - parte litiganta - este reclamanta din prezenta cauza, formeaza convingerea certa asupra luarii la cunostinta - in sensul legii - de actul contestat.
Retinand acest moment, declansarea procedurii prealabile s-a facut inlauntrul termenului stabilit de lege ( f. 54 dosar).
Curtea de apel Suceava - Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal - prin sentinta nr.32 din 13 februarie 2009, a constatat ca reclamanta justifica calitate procesuala activa in prezenta cauza, in conditiile in care nu este contestat faptul ca autorul reclamantei a fost proprietarul initial al terenului in litigiu, iar reclamanta are in curs de derulare pe rolul instantelor judecatoresti (dosar nr. 8782/193/2006 al Judecatoriei Botosani) dosar avand ca obiect reconstituirea dreptului de proprietate cu privire la acest teren, prin invocarea calitatii sale de mostenitoare a proprietarului initial, defunctul S.D.
In considerarea argumentelor expuse mai sus, Curtea a statuat ca exceptiile invocate nu sunt intemeiate
2. Cu referire la fondul cauzei Curtea a retinut urmatoarele:
Prin Legea 15/1990 s-a instituit cadrul legal prin care fostele unitati economice de stat se transformau in societati comerciale prin preluarea activului si pasivului acelor unitati economice.
In aplicarea respectivei legi, pentru cazul specific al terenurilor (in aplicarea art. 19 si 20 din Legea 15/1990) s-a emis HG 834/1991.
Potrivit prevederilor HG 834/1991, eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate este conditionata de: detinerea in folosinta a terenurilor de catre societatile comerciale - la data infiintarii lor - si evaluarea masurii in care aceste terenuri le sunt necesare desfasurari activitatii conform obiectului lor de activitate - evaluari ce trebuie sa aiba la baza criteriile elaborate in aplicarea acestei hotarari.
Criteriile comune ale M.F. si M.L.P.A.T date in aplicarea HG 834/1991 stabilesc componenta documentatiei necesare pentru eliberarea Certificatului de Atestare respectiv: documentatia topografica, titlul asupra terenului, procesele verbale de delimitare, documentele privind infiintarea societatii, documentele de constituire a comisiei de stabilire si evaluare a terenurilor din cadrul societatii, insa evaluarea necesitatii terenurilor pentru buna desfasurare a activitatii societatii este atributul exclusiv al comisiei astfel infiintate, evaluare ce are la baza procesarea si interpretarea intregii documentatii de specialitate pusa la dispozitia sa.
Din perspectiva celor aratate mai sus, in speta este a se observa ca partile nu contesta faptul ca la data infiintarii societatii parate ( fosta S.M.A.) sectia V. M. (indicata la pct. 6 in centralizatorul de la f. 8 dosar 337/39/2007) avea in folosinta suprafata de 7321 mp teren ( delimitat cu gard - conform depozitiilor martorilor audiati.
Din aceasta suprafata de teren: suprafata de 400 mp i-a fost atribuita in baza Deciziei nr. 542/1973 a fostului Comitet Executiv al Consiliului Popular al Judetului Botosani iar diferenta de 6921 mp teren era detinuta fara titlu, contractul de concesiune fiind incheiat cu autoritatile locale, la data de 4 octombrie 1993- ulterior datei intocmirii documentatiei care a stat la baza eliberarii certificatului de atestare( documentatie inregistrata sub nr. 535 din 13 septembrie 1993 f. 7 dosar 337/39/2007).
Din consultarea aceleiasi documentatii prealabile emiterii certificatului urmeaza a se observa ca, urmare a masuratorilor topografice cat si a verificarii actelor de provenienta, Comisia abilitata a facut propuneri pentru emiterea certificatului de atestare numai in limita suprafetei totale de 26.730 mp teren si nu 57.575 mp teren ( pentru suprafata de teren in litigiu numai in limita suprafetei de 400 mp teren si nu pentru 7321 mp teren) - a se vedea f. 27, 32, 33 dosar - pentru diferenta de teren detinuta dar nejustificata cu acte de provenienta, facandu-se recomandarea ca societatea sa se adreseze organelor abilitate pentru rezolvarea situatiei juridice.
Contrar acestei recomandari, certificatul de atestare a fost eliberat pentru intreaga suprafata de teren detinuta, desi comisia abilitata nu si-a exprimat in mod clar optiunea in sensul ca si diferenta de teren detinuta fara acte de provenienta ar fi necesara normalei desfasurari a activitatii societatii nou infiintate.
Asa fiind, in considerarea si a concluziilor din raportul de expertiza topo atasat la dosar, Curtea a constatat ca Certificatul de Atestare se impune a fi eliberat numai pentru suprafata de 400 m.p. teren - si nu pentru suprafata de 7321 m.p.- la Vorona Mare - teren ce este ocupat de constructii si necesar functionarii acestor constructii, sens in care a admis - in parte - actiunea reclamantei.
Procesul verbal de vecinatate este un act intocmit de expertul topograf (lucrare ce se regaseste in capitolul " Masuratori topografice" din cadrul documentatiei prealabile), iar invitarea vecinilor in vederea intocmirii lui ofera garantii numai sub aspectul delimitarii terenului nu si sub aspectul evaluarilor ulterioare ale Comisiei abilitate si respectiv al legalitatii certificatului de atestare eliberat in final.
Curtea a lua act de precizarile reclamantei in sensul ca actiunea vizeaza numai anularea partiala a certificatului de atestare nu si cererile privind: suspendarea actului administrativ; anularea documentatiei intocmite de OCPI Botosani si plata daunelor morale.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014