InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Suceava

Anulare act fiscal. Scutire de TVA pentru exporturi sau alte operatiuni similare prevazute de Codul fiscal. Conditii.

(Decizie nr. 273 din data de 18.05.2006 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)

Domeniu Finante. Financiar. Implicatii ale Min. Finantelor | Dosare Curtea de Apel Suceava | Jurisprudenta Curtea de Apel Suceava

      Prin  actiunea in contencios administrativ introdusa la Tribunalul Botosani - sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal si inregistrata sub nr.  6695 din 07.11.2005, reclamanta SC "Jatex" SA Botosani in contradictoriu cu  parata DGFP a Judetului Botosani a  solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se anuleze decizia nr. 39 din 14.10.2005 precum  si decizia de impunere nr. IV/7102/3 din 25.07.2005  si cheltuieli de judecata.
      In motivarea actiunii in contencios fiscal, reclamanta a aratat ca  prin raportul de inspectie fiscala, organele fiscale au retinut ca in relatia comerciala pe care a avut-o cu SC "Zefir International" SA Bucuresti, in perioada 01.01- 30.04.2005, nu putea beneficia de scutirea TVA aferenta facturilor: 3491368 din 25.01.2005 in valoare de 858.454.520 lei, nr. 3491360 din 27.01.2005 in valoare de 356.760.320 lei, nr.  3491379 din 01.02.2005 in valoare de 348.148.480 lei, nr.  3491465 din 29.03.2005 in valoare de 240.273.000 lei si nr.  3491497 din 22.04.2005 in valoare de  358.488.900 lei deoarece  nu sunt indeplinite cerintele de la art. 4 din OMF nr. 1846/2003 si nici cele ale art. 2 din acelasi  act normativ.
      A mai  aratat reclamanta, ca societatea nu se afla  in ipoteza prevazuta de art. 4 din OMF nr. 1846/2003 in fapt fiind indeplinite cerintele articolului  nr. 2 al. 3 lit. "b" din acelasi ordin intrucat societatea exportatoare, SC "ZEFIR INTERNATIONAL" SA Bucuresti a  efectuat exportul produselor sale catre  beneficiarul extern in baza contractului comercial nr. 8 din 03.12.2004, facturile au fost emis  de societate insa intocmirea declaratiilor vamale s-a facut de societatea exportatoare, lipsa  unor mentiuni privind denumirea producatorului nefiindu-i imputabile.
      Parata DGFP a judetului Botosani , prin intampinare a solicitat respingerea actiunii in contencios fiscal, deoarece potrivit art. 2 al. 3 din OMFP nr. 1846/2003, aplicarea scutirii de TVA pentru exporturi sau alte operatiuni similare se face numai  daca potrivit contractului incheiat intre  producatorul bunurilor si exportator, expeditia sau transportul  bunurilor catre beneficiarul extern se face direct de la producator, ceea  ce nu  este cazul in speta.
      Tribunalul Botosani - sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal, prin sentinta nr.  84 din 20.03.2006 a admis actiunea  in contencios fiscal, a  anulat decizia nr. 39 din 14.10.2005 emisa de DGFP a judetului Botosani si decizia de impunere nr. IV/7102/3 din  25.07.2005.
      Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca din  contractul incheiat intre partile in litigiu rezulta  indubitabil ca bunurile produse de SC "Jatex" SA Botosani  sunt destinate exclusiv  exportului, existand intocmite si facturile fiscale emise de unitatea exportatoare si ca aceste documente fac dovada ca bunurile  exportate au fost produse de reclamanta fiind indeplinita astfel cerinta prevazuta de art. 2 lit. "b" pct. 3 din OMF nr. 1846/2003 referitoare la completarea rubricii 31.
      A mai retinut prima instanta ca  necompletarea  rubricii 31 de catre  exportatoare nu este imputabila producatorului si  constatarea organului fiscal referitoare la neindeplinirea cerintelor prevazute de art. 2 din OMF nr. 1846/2003 urmeaza sa fie  inlaturata, iar actiunea in contencios fiscal admisa.
      Impotriva sentintei a declarat recurs parata DGFP a  judetului Botosani care a  aratat ca  sentinta este nelegala deoarece reclamanta nu indeplineste conditiile cerute de art. 2 al. 3 din  OMFP nr.  1846/2003 pentru a beneficia de scutire TVA, deoarece  expeditia si  transportul bunurilor  catre beneficiarul extern nu s-a facut direct de la producator, iar reclamanta nu a dovedit conform art. 2 al. 3 lit. "b" ca  exista incheiat contract   cu unitatea exportatoare, cu factura fiscala emisa de  unitatea exportatoare si copia declaratiei vamale de export din care  sa rezulte ca s-a acordat liberul de  vama conform reglementarilor vamale in vigoare, in care la rubrica 31 se inscrie denumirea producatorului si localitatea.
      Recursul se incadreaza in dispozitiile art.  304 pct. 9 cod pr. civila.
      Potrivit dispozitiilor art. 2 al. 3 din OMFP nr.  1846/2003 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru  exporturi sau alte operatiuni similare prevazute la art.  143 al. 1  si  la art.  144 al. 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, beneficiaza de scutire TVA, daca  potrivit contractului incheiat intre producatorul  bunului exportator, expeditia si  transportul bunurilor catre beneficiarul extern se face direct de la producator, iar potrivit dispozitiilor art. 2 al. 3 lit. "b" din  ordinul citat, producatorul bunului justifica regimul de scutire  cu : contractul incheiat  cu unitatea exportatoare, factura fiscala emisa catre unitatea exportatoare si copia de pe declaratia vamala de export din care sa rezulte ca s-a  acordat liberul la  vama conform reglementarilor vamale in vigoare, in care la  rubrica 31 se inscrie denumirea producatorului si localitatea.
      Este evident faptul ca legiuitorul a inteles prin  dispozitiile art. 2 al. 3 lit. "b" din OMFP nr.  1846/2003 sa dispuna ca producatorul bunului sa justifice regimul de scutire TVA daca indeplineste cumulativ cerintele aratate. Ori, reclamanta, asa cum  rezulta din lucrarile dosarului nu indeplineste cumulativ  cerintele prevazute de art. 2 al. 3 lit. "b" din  ordinul citat. Astfel din contractul de prestari  servicii pentru export nr. 8 din 03.12.2004 intervenit intre partile in litigiu rezulta ca livrarea tricotajelor executate de prestator ( SC JATEX SA  Botosani) se face catre beneficiarul exportator ( SC ZEFIR INTERNATIONAL SA Bucuresti), ceea ce demonstreaza ca expeditia si transportul  bunurilor catre beneficiarul extern nu s-a facut direct de la producator asa cum  cer dispozitiile art. 2 al. 3 din OMFP nr. 1846/2003.
      Rezulta ca  expeditia si  transportul bunurilor producatorului s-a facut de la beneficiarul exportator si nu direct de la producator si din  declaratiile vamale, potrivit  carora la rubrica expeditor este inscris SC ZEFIR INTERNATIONAL SA cu sediul in Bucuresti, Soseaua Iancului nr. 90.
      In fine nici  la rubrica 31 din declaratiile vamale intocmite nu este inscrisa denumirea producatorului si localitatea, astfel cum cer dispozitiile legale precizate.
      Nu poate fi primita  sustinerea reclamantei cum ca  necompletarea rubricii 31 din declaratia vamala  cu numele si sediul producatorului, este culpa beneficiarului exportator, deoarece reclamanta avea obligatia sa  ceara exportatorului inscrierea corecta a rubricilor din declaratia vamala, stiut fiind ca in caz contrar nu va beneficia de scutire TVA, urmand sa inscrie in facturile intocmite pentru livrarile respective, TVA-ul aferent.
      Pe cale de consecinta, instanta a constatat ca in mod corect organul de control  fiscal a retinut prin raportul de inspectie  fiscala din 22.07.2005 ca reclamanta nu se incadreaza in scutirea de TVA prevazuta de art. 126 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si de art. 2 si 4 din OMFP nr. 1846/2003 si ca in mod justificat a fost respinsa contestatia promovata de reclamanta prin Decizia nr. 39 din 14.10.2005, motiv pentru care in baza art. 304 pct. 9 raportat la art.  312 al. 1 cod pr. civila, a admis recursul declarat de parata, si in rejudecare, a respins ca nefondata actiunea in contencios fiscal promovata de reclamanta, pentru anularea deciziei nr. 39 din 14.10.2005 si a deciziei de impunere nr. IV/7102/3 din 25.07.2005.
        

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Finante. Financiar. Implicatii ale Min. Finantelor

anulare decizie impunere - Sentinta civila nr. 4839 din data de 03.12.2013
anulare decizie - Sentinta civila nr. 4963 din data de 10.12.2013
anulare decizie de impunere - Sentinta comerciala nr. 162/CA din data de 03.04.2014
III. Probarea starii de fapt de catre organul de inspectie fiscala. Preluarea de informatii din actele de cercetare penala nu este suficienta pentru conturarea starii de fapt. - Decizie nr. 127/R din data de 17.01.2014
Intimata reclamanta este indreptatita la achitarea dobanzii fiscale datorate pentru depasirea termenului legal de 45 de zile prevazut de art.70 alin.1 Cod procedura fiscala in care recurenta parata avea obligatia restituirii a unei sume stabilite prin hot - Decizie nr. 1645/R din data de 02.04.2013
Contestatie formulata pe cale administrativa de contribuabil la organul fiscal. Obligatia DGFP de a solutiona aceasta contestatie formulata impotriva Raportului de Inspectie Fiscala. Solutionarea de instanta competenta a actiunii in contencios administra - Decizie nr. 339/r din data de 29.01.2013
Admisibilitatea actiunii unor persoane fizice care dovedesc calitatea de beneficiari ai prevederilor Decretului-Lege nr. 118/1990, fie ca mostenitor, fie ca sot supravietuitor. – Probe admisibile in conditiile art. 1169 Cod civil si art. 12 din Legea nr. - Decizie nr. 3171/R din data de 12.06.2013
Actiunea formulata de reclamanta cu privire la suspendarea executarii Deciziei emise de Camera de Conturi Judeteana – Admisibilitatea cererii de suspendare – dovedirea indeplinirii conditiilor prevazute de art. 14 si art. 15 din Legea nr. 554/2004. - Decizie nr. 3616/R din data de 21.08.2013
Admisibilitatea actiunii formulate de o autoritate publica locala in contradictoriu cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului – Anularea Deciziei de solutionare a contestatiei si a Notei de constatare a neregulilor emise de parat cu conditia dov - Sentinta civila nr. 117/F din data de 10.06.2013
Cerere de suspendare a executarii Deciziei de impunere emisa de DGFP. Conditii de admisibilitate a cererii de suspendare conform art. 14 din Legea nr. 554/2004 - Decizie nr. 3614 din data de 21.08.2013
Natura juridica a procesului verbal incheiat de organele fiscale la cererea organului de cercetare fiscala - Decizie nr. 55/R din data de 27.02.2007
Licitatie. Conditia experientei similare - Decizie nr. 18/R din data de 16.02.2006
Creditori-debitori - Sentinta civila nr. 40/CC din data de 21.02.2012
Admis contestatie anulare Hotararea Adunarii Creditorilor - Sentinta civila nr. 54/cc/sind din data de 27.02.2012
Drepturi salariale angaja?i SNTF Marfa ”CFR Marfa” S.A. corela?ie intre C.C.M. la nivel de unitate si C.C.M. la nivel de grup de unita?i - Sentinta civila nr. 1255/M din data de 27.09.2011
Raspunderea pentru evictiune; calitate procesuala pasiva - Decizie nr. 4/Ap din data de 20.01.2009
Nerespectarea de catre organul fiscal a tuturor prevederilor legale privind realizarea inspectiei fiscale. - Hotarare nr. 1624 din data de 04.05.2015
Proces-verbal de estimare a creantelor fiscale. Natura juridica. - Decizie nr. 2225 din data de 11.11.2010
Taxa de poluare achitata in intervalul 15.12.2008 – 13.02.2010. Caracter discriminatoriu . - Decizie nr. 1195 din data de 08.06.2010
VENITURI REALIZATE DE PERSOANE NEREZIDENTE. OBLIGATIA DE PLATA A IMPOZITULUI PE VENITURILE PERSOANEI NEREZIDENTE. CONTRACTE DE IMPRUMUT. NOVATIA DOBANZII. CONSECINTE. - Sentinta comerciala nr. 167 din data de 12.12.2005