InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Procedura insolven?ei. Depunerea cererii de admitere a creantei bugetare cu depa?irea termenului legal prevazut de art. 100 alin. 1 lit. b din Legea nr. 85/2014. Decaderea din dreptul de inscriere in tabelul de crean?e.

(Decizie nr. 472 din data de 21.09.2016 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Faliment | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Procedura insolven?ei.  Depunerea cererii de admitere a creantei bugetare cu depa?irea termenului legal prevazut de art. 100 alin. 1 lit. b din Legea nr. 85/2014. Decaderea din dreptul de inscriere in tabelul de crean?e.

Sec?ia a II-a  civila - Decizia nr. 472/21  septembrie  2016


Prin Decizia nr. 472/2016 pronun?ata de Curtea de Apel Alba Iulia – Sec?ia a II-a Civila s-a respins apelul declarat de creditoarea Administratia Judeteana a Finantelor Publice ……... impotriva Incheierii din 16.05.2016 pronuntata de judecatorul sindic in dosarul nr. ……….. al Tribunalului ………
Pentru a decide astfel, instan?a de apel a re?inut ca:
Prin Incheierea  din 16.05.2016 pronuntata de judecatorul sindic in dosarul nr. …….. al Tribunalul ……….. s-a respins ca tardiva cererea de admitere a creantelor formulata de Administratia Judeteana a  Finantelor Publice ………, in contradictoriu cu debitoarea SC C.P. SRL.
Pentru a hotari astfel, judecatorul sindic a retinut urmatoarele:
Creditoarea AJFP …….. a inregistrat la data de 03.05.2016 cerere de admitere a creantelor si inscrierea creantei sale in suma de 249.093 lei in tabelul creditorilor fata de debitoarea SC C.P. SRL, reprezentand obligatii fiscale principale stabilite prin Decizia de impunere nr…/25.04.2016, in urma inspectiei fiscale.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr. 85/2014, ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura  fiscala.
Administratorul judiciar CII B.I. a opinat in sensul respingerii cererii de creanta ca fiind tardiv formulata, fata de prevederile art.102 alin. 1 teza II din Legea nr.85/2014.
Examinand actele si lucrarile dosarului, judecatorul sindic a motivat ca cererea de admitere a creantelor pentru suma de 249.093 lei formulata de AJFP …….. reprezinta obligatii fiscale principale, stabilite prin Decizia de impunere nr…/25.04.2016, in urma  inspectiei fiscale.
Potrivit dispozitiilor art.102 alin.1 teza II din Legea nr. 85/2014, creditorii bugetari vor inregistra cererea de admitere  a  creantei in termenul prevazut la art. 100 alin.1 lit.b, urmand ca, in termen de 60 de zile de la data publicarii in BPI a notificarii privind deschiderea procedurii, sa inregistreze un supliment al cererii de admitere a creantei initiale, daca este cazul.
Prin Sentinta nr.112/C/08.02.2016, pronuntata in prezentul dosar, a fost fixat  termenul limita pentru inregistrarea cererilor de admitere a creantelor asupra averii debitorului  la data de 23.03.2016.
Notificarea deschiderii procedurii insolventei a fost publicata in BPI, conform  dovezii  nr…/25.02.2016.
Prin  urmare, cererea de creanta bugetara formulata de AJFP ……….. a fost inregistrata   cu depasirea termenului de 60 de zile prevazut de art. 102 alin. 1 teza II din Legea nr. 85/2014, fiind tardiv formulata.
Impotriva acestei hotarari a declarat apel creditoarea Administratia Judeteana a Finantelor Publice …………., care a solicitat admiterea apelului si obligarea administratorului  judiciar sa  inscrie  in tabelul definitiv de creante suma de 249.093 lei.
In motivarea apelului se arata ca, initial, debitoarea nu figura in evidentele organului fiscal cu sume de plata, insa, in urma analizei de risc efectuata de organul de inspectie fiscala s-a decis necesitatea efectuarii unei inspectii fiscale. In temeiul art. 102 din Legea nr. 85/2014 a efectuat, in conformitate cu prevederile Titlului VII din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, o inspectie fiscala partiala la SC C.P. SRL cu privire la verificarea modului de constituire, evidentiere, declarare si virare a impozitului de profit, impozitului pe dividende si a taxei pe valoarea adaugata datorate bugetului general consolidat al statului.
In urma inspectiei fiscale partiale organele de control au emis Decizia de impunere nr. …/25.04.2016 prin care s-a stabilit in sarcina debitoarei obligatii fiscale in suma totala de 249.093 lei, reprezentand impozit pe profit, impozit pe dividende si TVA, impreuna cu majorarile de intarziere, dobanzile si penalitatile de intarziere aferente acestora.
La data de 03.05.2016, creditoarea a inregistrat la Tribunalul ………. declaratia de creanta, prin care a solicitat inscrierea la masa credala a debitoarei cu suma de 249.093 lei, reprezentand debite, dobanzi si penalitati de intarziere datorate bugetului general stabilite prin Decizia de impunere nr…/25.04.2015.
Art.102 alin.1 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei nu prevede in mod expres sanctiunea decaderii pentru nedepunerea suplimentului declaratiei de creanta peste termenul de 60 zile de la publicarea in BPI a notificarii privind deschiderea procedurii.
A sustinut apelanta ca, in aceste conditii, in care legiuitorul nu a prevazut in mod expres sanctiunea ce intervine in cazul in care un anumit act se formuleaza peste termen, acel termen este unul de recomandare, cum este si termenul prevazut de art. 46 alin. 3 din Legea nr. 85/2014, prin urmare apreciaza ca sanctiunea decaderii poate interveni numai in situatia in care textul legal prevede in mod expres sanctiunea care se va aplica pentru neindeplinirea actului intr-un anumit termen.
Prin intampinare, B.I., in calitate de administrator judiciar al debitoarei SC C.P. SRL, a solicitat respingerea apelului.
Analizand sentinta atacata prin prisma motivelor invocate, se constata urmatoarele:
In art.102 alin.1 din Legea nr. 85/2004 se prevede ca sunt creante anterioare si creantele bugetare constatate printr-un raport de inspectie fiscala intocmit ulterior deschiderii procedurii, dar care are ca obiect activitatea anterioara a debitorului. In termen de 60 de zile de la data publicarii in BPI a notificarii privind deschiderea procedurii, organele de inspectie fiscala vor efectua inspectia fiscala si vor intocmi raportul de inspectie fiscala, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Creditorii bugetari vor inregistra cererea de admitere a creantei in termenul prevazut la art. 100 alin. (1) lit. b), urmand ca, in termen de 60 de zile de la data publicarii in BPI  a notificarii privind deschiderea procedurii, sa inregistreze un supliment al cererii de admitere a creantei initiale, daca este cazul.
Astfel, cererea de admitere a creantei bugetare se depune in termenul de maximum 45 de zile de la data deschiderii procedurii, la fel ca in cazul oricarui creditor, insa, legiuitorul a prevazut in favoarea creditorului bugetar un termen suplimentar, calculat de la data publicarii in BPI a notificarii privind deschiderea procedurii, in vederea intocmirii si depunerii unui supliment al cererii de admitere a creantei initiale.
In speta, prin Sentinta nr.112/C/2016 pronuntata de judecatorul sindic in dosarul nr. ………. al Tribunalului ………. a fost admisa cererea formulata de creditoarea SC  R.C. SRL, prin lichidator judiciar CII P.A., si, in conformitate cu dispozi?iile art. 72 alin. 6 din Legea nr. 85/2014, s-a deschis procedura generala de insolventa impotriva debitoarei SC C.P. SRL si   s-a stabilit termenul limita de inregistrare a cererilor de admitere a creantelor la data de 23.03.2016.
Notificarea de deschidere a procedurii de insolventa a fost publicata in Buletinul Procedurilor de Insolventa nr…/25.02.2016.
Creditoarea DGRFP ….. – AJFP ….. a depus la data de 03.05.2016 cerere de inscriere a creantei in suma de 249.093 lei la masa credala a debitoarei SC C.P. SRL – in insolventa, in baza Deciziei de impunere nr…/25.04.2015.
Prin urmare, creditoarea nu a depus cererea de admitere a creantei in termenul legal prevazut de art. 100 alin. 1 lit. b din lege, ci, cu depasirea si a termenului de 60 de zile, acordat cu titlu suplimentar creditorilor bugetari, prin art. 102 alin. 1 din Legea nr. 85/2004, pentru inregistrarea unui supliment la cererea initiala, deci nu pentru depunerea cererii propriu-zise de admitere a creantei.
Cat priveste natura acestui termen de 60 de zile, fiind vorba despre o exceptie de la regula generala a inregistrarii declaratiilor de creanta de catre creditori, este de stricta interpretare, astfel ca este imperativ, si nu de recomandare.
In consecinta, fata de cele expuse, cu temei a retinut judecatorul sindic ca cererea creditoarei AJFP ……., de admitere a creantei bugetare, a fost tardiv formulata, fiind aplicabile dispozitiile art. 114 alin. 1 teza I din Legea nr. 85/2014, conform carora titularul de creante anterioare deschiderii procedurii, care nu depune cererea de admitere a creantelor pana la expirarea termenului prevazut la art. 100 alin. (1) lit. b), la care se face trimitere si in art.102 alin. 1 din lege, va fi decazut, cat priveste creantele respective, din dreptul de a fi inscris in tabelul creditorilor si nu va dobandi calitatea de creditor indreptatit sa participe la procedura.
Pentru acestea considerente, Curtea constata ca hotararea instantei de fond este legala si temeinica, motiv pentru care, in temeiul dispozitiilor art. 480 din Codul de procedura civila va fi respins, ca nefondat, apelul de fata.


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017