InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Inadmisibilitatea actiunii in contencios administrativ – fiscal in situatia in care nu a fost emisa decizia de solutionare a contestatiei administrative la data sesizarii instantei.

(Decizie nr. 5698 din data de 02.09.2014 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Inadmisibilitatea actiunii in contencios administrativ – fiscal in situatia in care nu a fost emisa decizia de solutionare a contestatiei administrative la data sesizarii instantei.

      Desi este necontestat ca reclamanta a respectat dispozitiile legale privind contestatia administrativa prealabila, care are caracter obligatoriu, in speta sunt aplicabile dispozitiile speciale reglementate de Codul de procedura fiscala, si nu dispozitiile de drept comun, care reglementeaza in mod expres categoria actelor administrative ce pot fi supuse jurisdictiei instantelor de contencios administrativ.
Asadar, analiza legalitatii actelor fiscale contestate de catre reclamanta-recurenta se realizeaza exclusiv in cadrul contestatiei asupra deciziei emise in solutionarea fondului contestatiei, in lipsa unei asemenea decizii neputand opera cenzura instantei de contencios administrativ.

Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr. 5698/02  septembrie 2014

Prin Sentinta nr.483/CAF/2014 pronuntata de Tribunalul Alba –Sectia de Contencios Administrativ ,Fiscal si de Insolventa s-a respins ca lipsita de obiect exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Administratiei Judetene a Finantelor Publice A.
S-a admis exceptia inadmisibilitatii invocata de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice B.   prin Administratia Judeteana a Finantelor Publice A. S-a respins actiunea formulata de reclamanta SC I.E. SRL in contradictoriu cu Directia Generala Regionala a Finantelor Publice B.  prin Administratia Judeteana a Finantelor Publice A.  avand ca obiect anularea partiala a Deciziei de impunere nr. 4/28.06.2013 intocmita de Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului A., Activitatea de Inspectie Fiscala in baza Raportului de Inspectie Fiscala nr. 11/28.06.2013, si obligarea autoritatii parate sa emita o noua decizie prin care sa anuleze din sarcina S.C. I.E. S.R.L. majorarile de intarziere aferente impozitului pe profit stabilit suplimentar in suma de 15.315 lei (10.113 lei majorari de intarziere si 5.202 penalitati de intarziere); majorari de intarziere in suma de 159 lei pentru TVA stabilita suplimentar si obligarea paratei la restituirea  acestor sume.
Impotriva hotararii a declarat recurs reclamanta SC I.E. SRL prin administrator special solicitand ,in temeiul art. 488 pct.8 Cod procedura  civila, casarea acesteia cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante, apreciind ca in mod gresit s-a admis exceptia inadmisibilitatii actiunii.
In sustinerea motivului de casare reclamanta subliniaza ca, asa cum a aratat si in cuprinsul actiunii introductive, dupa ce i-a fost comunicata decizia emisa de parata, in termenul legal, la data 02.08.2013 a procedat conform dispozitiilor art. 205 Cod  procedura  fiscala in sensul ca a formulat o contestatiei pe care a depus-o la organul fiscal emitent, conform dispozitiilor art. 206 alin. 3 din Cod  procedura  fiscala, iar conform dispozitiilor art. 207 alin. 3 c. pr. fiscal, organul emitent trebuia sa inainteze aceasta contestatie organului competent sa o solutioneze, in termen de 5 zile de la data inregistrarii.
Intrucat contestatia nu a fost solutionata in termenul de 45 de zile prevazut de art. 70 alin. 1 c. pr. fiscala, la data de 10.12.2013 a formulat prezenta actiune in temeiul art. 1 si art. 8 alin. 1 din  Legea nr.554/2004, a contenciosului administrativ, prin care a solicitat anularea actului administrativ si obligarea paratei la restituirea  sumelor retinute, neatacand decizia organului de solutionare a contestatiilor pentru ca o astfel de decizie nu a fost data pana in prezent.
Din moment ce organul administrativ competent caruia i-a fost inaintata spre solutionare contestatia, nu a solutionat-o, nu poate impiedica reclamanta sa isi realizeze dreptul pe calea actiunii in contencios administrativ.
Totodata, contrar celor retinute de instanta de fond, reclamanta considera ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. h din  Legea nr.554/2004, care nu contravin celor din Codul de procedura fiscala privind normele de solutionare a contestatiilor, avand in vedere ca aceste norme reglementeaza o procedura prealabila introducerii cererii actiunii in justitie, iar procedura ce urmeaza a se efectua in termenul prevazut de lege. Asadar nesolutionarea in termen a contestatiei de catre organul administrativ jurisdictional justifica sesizarea instantei de contencios fiscal.
In drept se invoca prevederile art. 488 pct. 8 Cod procedura civila.
In procedura prealabila primului termen de judecata s-a comunicat recursul paratei care insa nu a formulat intampinare.
Asupra recursului de fata instanta a retinut:
Problema care necesita analiza instantei de recurs este daca este admisibila o actiune in contencios administrativ impotriva actelor administrativ-fiscale primare, in conditiile in care nu a fost emis actul administrativ de solutionare a caii administrative de atac, prin care organul administrativ solutioneaza contestatia conform art. 218 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Desi este necontestat ca reclamanta a respectat dispozitiile legale privind contestatia administrativa prealabila, care are caracter obligatoriu, in speta sunt aplicabile dispozitiile speciale reglementate de Codul de procedura fiscala, si nu dispozitiile de drept comun, care reglementeaza in mod expres categoria actelor administrative ce pot fi supuse jurisdictiei instantelor de contencios administrativ.
Astfel, conform dispozitiilor art.218 din O.G. nr.92/2003, „(1) Decizia privind solutionarea contestatiei se comunica contestatorului, persoanelor introduse, in conditiile art.44, precum si organului fiscal emitent al actului administrativ atacat. (2) Deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate de catre contestatar sau de catre persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei potrivit art.212, la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, in conditiile legii.”.
Asadar, analiza legalitatii actelor fiscale contestate de catre reclamanta-recurenta se realizeaza exclusiv in cadrul contestatiei asupra deciziei emise in solutionarea fondului contestatiei, in lipsa unei asemenea decizii neputand opera cenzura instantei de contencios administrativ.
In ce priveste critica reclamantei vizand aplicarea prioritara a art. 2 alin.1 litera h din Legea nr.554/2004 fata de Cod  procedura  fiscala  este de retinut ca cele doua temeiuri juridice dau nastere unor actiuni in justitie distincte,respectiv  in cazul reglementat de art.205-218 Cod procedura  fiscala in instanta se solicita anularea deciziei de solutionare a contestatiei si a actelor administrativ fiscale,iar  in cazul in care organul fiscal cu atributii in solutionarea contestatiei nu a solutionat contestatia in  termen, obiectul unei actiuni fundamentata pe acest temei este, asa cum a retinut instanta de fond, obligarea DGRFP sa solutioneze contestatia, dar nicidecum anularea actelor fiscale primare.
Din cele de mai sus rezulta ca nu este incident motivul de casare reglementat de art.488 pct.8 Cod procedura  civila, astfel ca se a fost respins recursul reclamantei ca nefondat conform art.496 Cod procedura civila.


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017