InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Decizie de impunere emisa de angajator drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii. Exonerare plata.

(Decizie nr. 1663 din data de 14.10.2013 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Prejudicii, daune; Salarizare | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Decizie de impunere emisa de angajator drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii. Exonerare plata.

Legea nr.84/2012 - art.1, 2.

Potrivit art. 2 din acest act normativ se aproba exonerarea de la plata pentru sumele reprezentand venituri de natura salariala stabilite in conditiile art. 1 pe care personalul din sectorul bugetar trebuie sa le restituie ca urmare a deciziilor de impunere emise de angajatori drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii.

   Sectia pentru conflicte de munca si asigurari sociale - Decizia civila nr.1663/14 octombrie 2013.

Prin actiunea civila inregistrata la Tribunalul Sibiu sub dosar nr. 7801/85/2012, reclamantul T.N„R S.” Sibiu a chemat-o in judecata pe parata N.R. solicitand obligarea acesteia la restituirea sumei de 2478 lei reprezentand drepturi speciale incasate necuvenit in perioada ianuarie–august 2011 in baza contractului colectiv de munca aprobat prin H.C.L. 164/2005.
In motivarea actiunii reclamantul arata ca parata a beneficiat in baza raporturi de munca derulate intre parti si acordului/ contractului colectiv de munca aprobat prin HCL nr.164/2005 de drepturile pretinse.
Urmarea actiunii de audit financiar pe anul 2011, Camera de Conturi S. prin Decizia nr.(…)/2012 a dispus in sarcina conducerii reclamantului obligatia de stabilire a intinderii prejudiciului cauzat prin plata drepturilor banesti acordate angajatilor in 2011 in baza acordului/contractului colectiv de munca aprobat prin HCL nr.164/2005 si restituirea acestor sume deoarece au fost acordate fara o justificare legala.
Avand in vedere caracterul executional al acestei decizii si in considerarea prevederilor art.1341 alin.1, art.1344, art.1635 si urm Cod Civil, reclamantul sustine ca se impune admiterea actiunii.
Parata nu a formulat intampinare dar a solicitat suspendarea judecarii cauzei pana la solutionarea dosarului nr.6817/85/2012.
Tribunalul Sibiu-sectia I Civila, prin sentinta  civila  nr.691/10.06.2013, pronuntata in cauza a respins actiunea.
Cu privire la cererea de suspendare a cauzei, Tribunalul a apreciat ca prevederile art.244 pct.1 Cod procedura civila reglementeaza un caz de suspendare legala facultativa si ca oportunitatea luarii acestei masuri nu se justifica, avand in vedere ca actul care constituie obiectul cercetarii judecatoresti (decizia nr.(…)/2012) ?i care este supus executarii, impune analiza prin prisma interesului actiunii in raport cu prevederile Legii nr.84/2012.
Cu privire la fondul pricinii, prima instanta, retine, in esenta, faptul ca parata a fost angajata reclamantului si in aceasta calitate a beneficiat de drepturi speciale conform contractului colectiv de munca aprobat prin H.C.L. 164/2005 pentru perioada ianuarie – august 2011.
Reclamantul a fost supus unui audit financiar iar, prin Decizia nr.(..)/2012 s-a dispus inlaturarea deficientelor constatate, respectiv restituirea sumelor acordate fara justificare legala deoarece s-au incalcat prevederile art.3 lit.b ?i art.37 din Legea nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si art.14 din Legea 273/2006 privind finantele publice locale.
La data de 14.06.2012 s-a adoptat Legea nr.84/2012 publicata in Monitorul Oficial nr.401/15.06.2012.
Prin dispozitiile art.2, 3 se inlatura efectele analizei de legalitate a cheltuielilor publice stabilite prin contracte colective incheiate de autoritati administrative cu personalul contractual privind acordarea unor drepturi salariale pentru mentinerea sanatatii si securitatii muncii, tinuta, statuand prin vointa legiuitorului exonerarea persoanelor, personal contractual pentru perioada supusa controlului, de la plata sumelor incasate cu acest titlu.
Chiar daca nelegalitatea cheltuielilor bugetare angajate de autoritatea supusa auditului invocate de Curtea de Conturi prin raportul de audit fac obiectul contestarii de catre reclamant, argumentele de legalitate nu mai sunt de natura sa justifice un interes legitim pentru promovarea unei actiuni in restituirea sumelor incasate ca drepturi speciale.
Aceasta deoarece chiar legiuitorul a inteles prin Legea nr.84/2012 sa inlature de la executare aceste sume, ceea ce face de prisos analiza legalitatii actelor de audit financiar asupra modului de acordare a sumelor reprezentand drepturi speciale salariale pentru anul 2010.
Prin urmare, intrucat paratul in calitate de personal contractual a beneficiat de aceste drepturi, constatate prin Decizia nr.(…)/2012 ca fiind acordate cu incalcarea dispozitiilor legale la momentul acordarii, se incadreaza in ipoteza normei juridice, Tribunalul, constata, astfel, ca acesta este indreptatit sa beneficieze de regimul de amnistie prev. de Legea nr. 84/2012.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs, in termen legal, reclamantul solicitand modificarea sentintei atacate in sensul admiterii actiunii.
In expunerea de motive recurentul critica sentinta atacata ca fiind data cu aplicarea si interpretarea gresita a legii, deoarece  prin aparitia Legii nr.84/2012, reclamantul nu a fost exonerat de plata prejudiciului cauzat prin plata drepturilor de natura salariala acordate angajatilor in anul 2011 in baza acordului/contractului colectiv de munca aprobat cu HCL nr.164/2005.
Arata recurentul ca pe rolul Tribunalului Sibiu se afla actiunea in contencios administrativ (dosar civil nr. 6817/85/2012) avand ca obiect anularea deciziei nr.(…)/01.06.2012 si Incheierii nr.(…)/10.08.2012 emise de Curtea de Conturi S. si ca pana la solutionarea dosarului cu acest obiect intimatul nu poate fi exonerat de plata sumelor reprezentand venituri de natura salariala.
In drept invoca: art. 299, 304 pct. 9, 312 alin.(3) Cod de procedura civila.
CURTEA, analizand sentinta atacata prin prisma criticilor formulate cat si din oficiu conform cerintelor art. 304 indice 1 Cod procedura civila in limitele statuate de art.306 alin.(2) Cod procedura civila, retine urmatoarele :
Recursul este nefondat.
La data de  18.06.2012  a intrat in vigoare Legea nr.84/2012 privind unele masuri referitoare la veniturile de natura salariala ale personalului platit din fonduri publice publicata in Monitorul Oficial nr.401 din 15 iunie 2012.
Aceasta lege se aplica asa cum se mentioneaza expres in art. 1 personalului din sectorul bugetar platit din bugetul general consolidat al statului ale carui venituri de natura salariala au fost stabilite pana la intrarea in vigoare a Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare, in baza: a) contractelor sau acordurilor colective de munca incheiate, inregistrate la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale sau, dupa caz, la inspectoratele teritoriale de munca si necontestate la instantele judecatoresti competente;  b) hotararilor consiliilor locale si judetene; c) contractelor de munca/conventiilor civile incheiate in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene, conform Ghidului de finantare, in care Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului sau unitatile si institutiile aflate in subordine/coordonare au calitatea de beneficiar/partener.
Potrivit art. 2 din acest act normativ: se aproba exonerarea de la plata pentru sumele reprezentand venituri de natura salariala stabilite in conditiile art. 1 pe care personalul din sectorul bugetar trebuie sa le restituie ca urmare a deciziilor de impunere emise de angajatori drept consecinta a constatarii de catre Curtea de Conturi a unor prejudicii.
  Prin aceasta dispozitie legiuitorul a statuat in sensul lipsirii de efecte a masurilor dispuse prin actele Curtii de Conturi, inlaturand efectele nelegalitatii constate prin actele organului de control.
In speta, ne aflam intr-o atare situatie, prin actiunea de fata recurentul reclamant, in calitate de angajator, solicitand obligarea paratei la restituirea sumei reprezentand drepturi speciale, incasate in perioada ianuarie–august 2011, in baza contractului colectiv de munca aprobat prin H.C.L. 164/2005, urmarea constatarii de catre Curtea de Conturi, prin Decizia nr.(…)/2012 a acordarii acestor sume fara justificare legala, apreciindu-se ca s-au incalcat prevederile art.3, lit.b si art.37 din Legea nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si art.14 din Legea 273/2006 privind finantele publice locale.
Astfel, instanta de fond, in mod justificat a respins actiunea, retinand ca este de prisos analiza legalitatii actelor de audit financiar asupra modului de acordare a sumelor reprezentand drepturile speciale pentru anul 2011, atata vreme cat chiar legiuitorul a intelese sa inlature de la executare aceste sume prin adoptarea unei legi speciale in acest sens.
In acest context, solutionarea prezentei cauzei, asa cum corect a retinut prima instanta, nu depinde de solutionarea cauzei nr.6817/85/2012 aflata pe rolul Tribunalul Sibiu.
Fata de cele ce preced, Curtea, in conformitate cu prevederile  art. 312 alin.(1) din Codul de procedura civila a respins ca nefondat recursul.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Prejudicii, daune; Salarizare

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017