Nelegalitate decizie de impunere prin care a fost stabilita redeventa la procentul de 10% din valoarea productiei miniere fara ca in prealabil sa se fi incheiat vreun actul aditional intre autoritatea competenta si titular.
(Decizie nr. 67 din data de 11.01.2012 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia) Nelegalitate decizie de impunere prin care a fost stabilita redeventa la procentul de 10% din valoarea productiei miniere fara ca in prealabil sa se fi incheiat vreun actul aditional intre autoritatea competenta si titular.
Licenta este actul ce da dreptul de exploatare a resurselor minerale si se incheie prin negociere, iar fata de prevederea expresa si imperativa a legii ( art. 21, alin. 2 din Legea minelor) reiese ca prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei, deci si cele referitoare la pretul concesiunii, raman valabile pana la epuizarea actului, cu exceptia celor mai favorabile titularului.
Prevederile legale noi se aplica licentelor negociate dupa intrarea in vigoare, iar concesiunile incheiate anterior se deruleaza potrivit normelor legale existente la data incheierii lor valabile, astfel dupa cum a stabilit legiuitorul .
Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr.67/11 ianuarie 2012
Reclamantul a solicitat in contradictoriu cu parata Directia Generala a Finantelor Publice a judetului A. desfiintarea actelor fiscale emise de parata , si anume raportul de inspectie fiscala nr. 3/ 2010 si a Deciziei de impunere nr. 459/2010. Comuna L. este titulara licentei de exploatare nr.2890/2001 emisa de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale pentru o perioada de 20 ani, fiind stabilita redeventa miniera la 2% din productia miniera anuala, cota ce nu poate fi modificata potrivit dispozitiilor art. 21 si 60 din Legea minelor nr.85/2003.
Sectia a II-a Civila,de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Alba prin sentinta nr. 1373/CAF/2011 a admis actiunea in contencios administrativ si a anulat decizia de impunere. Instanta de fond a apreciat ca reclamantul are obligatia de a plati redeventa de 2% din licenta, potrivit art. 21 din Legea minelor, care stabileste ca prevederile legale stabilite la emiterea actului raman valabile pana la epuizarea licentei, cu exceptia prevederilor legale mai favorabile titularului, astfel ca reclamantul nu avea obligatia de a incheia acte aditionale.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata, solicitand respingerea actiunii reclamantului. Prin motivele de recurs se arata ca reclamantul avea obligatia de a renegocia redeventa cu ANRM, prin incheierea de acte aditionale, potrivit dispozitiilor art. IV din Legea nr. 262/2009 de aprobare a OUG nr. 101/2007 de completare a Legii minelor si a Legii petrolului.
In drept s-au invocat dispozitiile art. 304 pct. 9 din Codul de procedura civila .
Consiliul local a depus intampinare prin care solicita respingerea recursului , dispozitiile legale invocate prin motivele de recurs fiind inaplicabile cauzei , fiindca se refera la acorduri petroliere.
Curtea, analizand hotararea pronuntata de instanta de fond sub aspectul recursului paratei, constata ca este nefondat pentru urmatoarele considerente:
Comuna Livezile este titulara Licentei de exploatare nr. 2890/2001, incheiata cu ANRM, avand ca obiect exploatarea resurselor minerale de tip calcar industrial si de constructie din perimetrul Poiana Aiudului.
Redeventa miniera a fost stabilita la cota de 2% pe an din productia miniera .
Prin decizia de impunere a fost stabilita redeventa la procentul de 10% din valoarea productiei miniere pentru perioada 01 07 2008- 31 12 2009 , respectiv 0,35 euro/unitatea de productie miniera, conform art.45 alin.1 lit.c din Legea nr.85/2003 a minelor, modificata si completata prin OUG 101/2007, modificata si aprobata prin Legea nr.262/2009 si a Legii petrolului nr.238/2004, fiind recalculata redeventa miniera.
<LLNK 52003 85 12 Potrivit art. 1 din Legea minelor, resursele minerale situate pe teritoriul si in subsolul tarii si al platoului continental in zona economica a Romaniei din Marea Neagra, delimitate conform principiilor dreptului international si reglementarilor din conventiile internationale la care Romania este parte, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
Activitatea miniera reprezinta ansamblul de lucrari privind prospectiunea, explorarea, dezvoltarea, exploatarea, prepararea sau prelucrarea, concentrarea, comercializarea produselor miniere, conservarea si inchiderea minelor, inclusiv lucrarile aferente de refacere si reabilitare a mediului. Concesiune miniera reprezinta operatiunea juridica prin care statul, reprezentat de autoritatea competenta, in calitate de concedent, transmite pentru o perioada determinata unei persoane, in calitate de concesionar, dreptul si obligatia de a executa, pe risc si cheltuiala proprii, activitati miniere avand ca obiect resursele minerale ce cad sub incidenta prezentei legi, in schimbul unei redevente miniere pentru exploatare si al unei taxe pe activitatea de prospectiune, explorare si exploatare a resurselor minerale. Exploatarea reprezinta ansamblul de lucrari executate in subteran si/sau la suprafata pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea si livrarea acestora in forme specifice;
<LLNK 52003 85 12 23 0>
Licenta reprezinta actul juridic prin care se acorda concesionarea/darea in administrare a activitatilor miniere de explorare/exploatare - art. 3 pct. 17 din lege. Licenta de exploatare se acorda prin negociere si se incheie in forma scrisa.
In art. 21 (2) din Legea minelor se stabileste ca Prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei raman valabile pe toata durata acesteia, cu exceptia aparitiei unor eventuale dispozitii legale favorabile titularului.
Licenta se incheie prin negociere, fiind actul ce da dreptul de exploatare a resurselor minerale, iar fata de prevederea expresa si imperativa a legii, enuntate anterior, reiese ca prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei, deci si cele referitoare la pretul concesiunii, raman valabile pana la epuizarea actului , cu exceptia celor mai favorabile titularului. Prevederile legale noi se aplica licentelor negociate dupa intrarea in vigoare, iar concesiunile incheiate anterior se deruleaza potrivit normelor legale existente la data incheierii lor valabile, astfel dupa cum a stabilit legiuitorul .
Prevederile legale din art. 21 (4) din lege referitoare la imprejurarea ca Modificarea/completarea licentelor in vigoare se realizeaza prin acte aditionale semnate de autoritatea competenta si titular, se refera doar la situatia in care intervin modificari legislative favorabile titularului, situatie in care acestea nu se aplica automat , continutul licentei urmand a fi modificat prin acte aditionale incheiate intre concedent si concesionar.
Instanta de fond in mod temeinic si legal a retinut ca prevederile OUG 101/2007, modificata si aprobata prin Legea nr.262/2009 si a Legii petrolului nr.238/2004 nu se aplica licentei emisa Comunei Livezile fata de dispozitiile art. 21 al. 2 din Legea minelor .
In consecinta, a fost respins ca nefondat recursul declarat de parata Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Alba impotriva sentintei nr. 1373/CAF/2011 pronuntata de Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Alba.
Licenta este actul ce da dreptul de exploatare a resurselor minerale si se incheie prin negociere, iar fata de prevederea expresa si imperativa a legii ( art. 21, alin. 2 din Legea minelor) reiese ca prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei, deci si cele referitoare la pretul concesiunii, raman valabile pana la epuizarea actului, cu exceptia celor mai favorabile titularului.
Prevederile legale noi se aplica licentelor negociate dupa intrarea in vigoare, iar concesiunile incheiate anterior se deruleaza potrivit normelor legale existente la data incheierii lor valabile, astfel dupa cum a stabilit legiuitorul .
Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr.67/11 ianuarie 2012
Reclamantul a solicitat in contradictoriu cu parata Directia Generala a Finantelor Publice a judetului A. desfiintarea actelor fiscale emise de parata , si anume raportul de inspectie fiscala nr. 3/ 2010 si a Deciziei de impunere nr. 459/2010. Comuna L. este titulara licentei de exploatare nr.2890/2001 emisa de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale pentru o perioada de 20 ani, fiind stabilita redeventa miniera la 2% din productia miniera anuala, cota ce nu poate fi modificata potrivit dispozitiilor art. 21 si 60 din Legea minelor nr.85/2003.
Sectia a II-a Civila,de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Alba prin sentinta nr. 1373/CAF/2011 a admis actiunea in contencios administrativ si a anulat decizia de impunere. Instanta de fond a apreciat ca reclamantul are obligatia de a plati redeventa de 2% din licenta, potrivit art. 21 din Legea minelor, care stabileste ca prevederile legale stabilite la emiterea actului raman valabile pana la epuizarea licentei, cu exceptia prevederilor legale mai favorabile titularului, astfel ca reclamantul nu avea obligatia de a incheia acte aditionale.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata, solicitand respingerea actiunii reclamantului. Prin motivele de recurs se arata ca reclamantul avea obligatia de a renegocia redeventa cu ANRM, prin incheierea de acte aditionale, potrivit dispozitiilor art. IV din Legea nr. 262/2009 de aprobare a OUG nr. 101/2007 de completare a Legii minelor si a Legii petrolului.
In drept s-au invocat dispozitiile art. 304 pct. 9 din Codul de procedura civila .
Consiliul local a depus intampinare prin care solicita respingerea recursului , dispozitiile legale invocate prin motivele de recurs fiind inaplicabile cauzei , fiindca se refera la acorduri petroliere.
Curtea, analizand hotararea pronuntata de instanta de fond sub aspectul recursului paratei, constata ca este nefondat pentru urmatoarele considerente:
Comuna Livezile este titulara Licentei de exploatare nr. 2890/2001, incheiata cu ANRM, avand ca obiect exploatarea resurselor minerale de tip calcar industrial si de constructie din perimetrul Poiana Aiudului.
Redeventa miniera a fost stabilita la cota de 2% pe an din productia miniera .
Prin decizia de impunere a fost stabilita redeventa la procentul de 10% din valoarea productiei miniere pentru perioada 01 07 2008- 31 12 2009 , respectiv 0,35 euro/unitatea de productie miniera, conform art.45 alin.1 lit.c din Legea nr.85/2003 a minelor, modificata si completata prin OUG 101/2007, modificata si aprobata prin Legea nr.262/2009 si a Legii petrolului nr.238/2004, fiind recalculata redeventa miniera.
<LLNK 52003 85 12 Potrivit art. 1 din Legea minelor, resursele minerale situate pe teritoriul si in subsolul tarii si al platoului continental in zona economica a Romaniei din Marea Neagra, delimitate conform principiilor dreptului international si reglementarilor din conventiile internationale la care Romania este parte, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
Activitatea miniera reprezinta ansamblul de lucrari privind prospectiunea, explorarea, dezvoltarea, exploatarea, prepararea sau prelucrarea, concentrarea, comercializarea produselor miniere, conservarea si inchiderea minelor, inclusiv lucrarile aferente de refacere si reabilitare a mediului. Concesiune miniera reprezinta operatiunea juridica prin care statul, reprezentat de autoritatea competenta, in calitate de concedent, transmite pentru o perioada determinata unei persoane, in calitate de concesionar, dreptul si obligatia de a executa, pe risc si cheltuiala proprii, activitati miniere avand ca obiect resursele minerale ce cad sub incidenta prezentei legi, in schimbul unei redevente miniere pentru exploatare si al unei taxe pe activitatea de prospectiune, explorare si exploatare a resurselor minerale. Exploatarea reprezinta ansamblul de lucrari executate in subteran si/sau la suprafata pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea si livrarea acestora in forme specifice;
<LLNK 52003 85 12 23 0>
Licenta reprezinta actul juridic prin care se acorda concesionarea/darea in administrare a activitatilor miniere de explorare/exploatare - art. 3 pct. 17 din lege. Licenta de exploatare se acorda prin negociere si se incheie in forma scrisa.
In art. 21 (2) din Legea minelor se stabileste ca Prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei raman valabile pe toata durata acesteia, cu exceptia aparitiei unor eventuale dispozitii legale favorabile titularului.
Licenta se incheie prin negociere, fiind actul ce da dreptul de exploatare a resurselor minerale, iar fata de prevederea expresa si imperativa a legii, enuntate anterior, reiese ca prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei, deci si cele referitoare la pretul concesiunii, raman valabile pana la epuizarea actului , cu exceptia celor mai favorabile titularului. Prevederile legale noi se aplica licentelor negociate dupa intrarea in vigoare, iar concesiunile incheiate anterior se deruleaza potrivit normelor legale existente la data incheierii lor valabile, astfel dupa cum a stabilit legiuitorul .
Prevederile legale din art. 21 (4) din lege referitoare la imprejurarea ca Modificarea/completarea licentelor in vigoare se realizeaza prin acte aditionale semnate de autoritatea competenta si titular, se refera doar la situatia in care intervin modificari legislative favorabile titularului, situatie in care acestea nu se aplica automat , continutul licentei urmand a fi modificat prin acte aditionale incheiate intre concedent si concesionar.
Instanta de fond in mod temeinic si legal a retinut ca prevederile OUG 101/2007, modificata si aprobata prin Legea nr.262/2009 si a Legii petrolului nr.238/2004 nu se aplica licentei emisa Comunei Livezile fata de dispozitiile art. 21 al. 2 din Legea minelor .
In consecinta, a fost respins ca nefondat recursul declarat de parata Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Alba impotriva sentintei nr. 1373/CAF/2011 pronuntata de Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Alba.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Pietre si Metale pretioase
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017