InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bucuresti

Anulare act administrativ

(Sentinta civila nr. **** din data de 25.11.2015 pronuntata de Tribunalul Bucuresti)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Bucuresti | Jurisprudenta Tribunalul Bucuresti

Dosar nr. …..
R O M A N I A

TRIBUNALUL BUCURESTI
SECTIA A II-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL

Sentinta civila Nr. …..
Sedinta publica de la 14 Octombrie 2015
Tribunalul constituit din:
****
****





Pe rol solutionarea  cauzei de contencios administrativ si fiscal privind pe reclamanta ….. si pe paratele ….., avand ca obiect anulare act administrativ …..
La apelul nominal facut in sedinta publica reclamanta, reprezentata de avocat, in baza imputernicirii avocatiale, aflate la dosarul cauzei, lipsa fiind paratele.
Procedura de citare este  legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta  care invedereaza faptul ca prin serviciul registratura s-a depus la data de parata ….. documentatia solicitata, iar la data de …. s-a depus de catre parata ….. precizari, dupa care,
Reclamanta, prin avocat, solicita amanarea cauzei fata de faptul ca parata …… nu a depus documentatia solicitata.
Tribunalul respinge solicitarea reclamantei, avand in vedere faptul ca parata a depus ceea ce se afla in evidenta sa si acorda cuvantul asupra cererii de repunere in termen.
Reclamanta, prin avocat, avand cuvantul asupra cererii de repunere in termen, solicita incuviintarea probei cu inscrisurile depuse la dosarul cauzei, insa fata de capatul de cerere avand ca obiect obligarea paratelor la emiterea unei hotarari pentru acordarea despagubirilor pentru bunurile solicitate de la autorul sau, solicita incuviintarea probei cu martori sau a unei declaratii notariale din partea martorului respectiv.
Tribunalul in temeiul art. 258 cod de procedura civila  incuviinteaza pentru parti, proba cu inscrisuri si respinge celelalte probe solicitate apreciind ca acestea exced cadrului prezentei cauze.
Nemaifiind alte cereri prealabile de formulat, exceptii de invocat sau probe de administrat, Tribunalul constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul asupra fondului.
Reclamanta, prin avocat, solicita admiterea contestatiei formulate impotriva deciziei nr…… si a si hot.nr……, precum si admiterea cererii de repunere in termen,  invederand faptul ca din dosarul cauzei reiese ca solicitantul …..  a formulat cerere de despagubire prin mandatar …., ambii decedand ulterior formularii acestei cereri. De asemenea arta ca  in calitate de fiica a solicitantului a depus anterior emiterii deciziei, actele necesare continuarii procedurii administrative, respectiv certificat de deces al tatalui sau, certificatul sau  de nastere, declaratie notariala cu privire la bunurile solicitate, dovada cetateniei romane a autorului sau, insa cu toate acestea parata a respins cererea pe considerentul ca dosarul administrativ este incomplet fara a preciza actele lipsa. A mai invederat ca intrucat solicitantul initial decedase, si-a desemnat un mandatar a carei procura se afla la dosarul cauzei, formuland  prin acesta contestatie impotriva hotararii ….., solicitand ….. comunicarea tuturor actelor la adresa mandatarului sau, insa aceasta nu a tinut cont de solicitarea sa, comunicand decizia la adresa mandatarului initial, ….., care era decedat si nici nu mai avea vreo calitate in respectivul dosar. Totodata a arata ca hotararile pronuntate de ambele autoritati in cauza nu sunt emise de pe numele persoanei indreptatite respectiv ….., ci pe numele ……, care era decedat. Pentru aceste motive precum si pentru faptul ca nu se face dovada comunicarii deciziei la adresa mandatarului desemnat si nici pe numele acestuia, solicita constatarea faptului ca nu au fost indeplinite conditie legale privind comunicarea deciziei si se afla in termenul legal de formulare a contestatiei, aratand ca a luat cunostinta de aceasta decizie cu ocazia unui alt dosar prin care s-a solicitat obligarea …… de emitere a deciziei, pe motiv ca expirase termenul prevazut de lege pentru solutionarea acesteia. Arata ca nu solicita cheltuieli de judecata.
Tribunalul decalara dezbaterile inchise si rentine cauza spre solutionare.


TRIBUNALUL

Deliberand asupra cauzei de fata constata urmatoarele:
Prin cererea formulata reclamanta ….. a chemat in judecata pe paratele …. si ……a solicitand:
1. Repunerea in termenul legal de contestare a Deciziei nr….. emisa de …..
2. Anularea deciziei nr….. emisa de ….
3. Admiterea contestatiei impotriva hotararii nr……
4. Anularea hotararii nr….. emisa de parata ….;
5. Obligarea paratelor la emiterea unei noi hotarari pentru acordarea despagubirilor pentru bunurile solicitate de autorul sau …..
In motivare a aratat urmatoarele aspecte: cererea de despagubire a fost facuta de …..prin mandatar …. iar pe parcursul solutionarii acestia au decedat. Ar fi fost depuse inscrisuri doveditoare privind decesul, calitatea de mostenitor si nu numai iar parata …. a emis Hotararea nr…… pe numele lui ….. Aceasta nu a fost comunicata reclamantei sau mandatarului acesteia astfel incat nu a avut cunostinta de ea decat la data de ….. A apreciat ca la dosar sunt toate documentele necesare pentru acordarea de despagubiri si ca, in situatia in care ar fi existat lipsuri acestea trebuiau si puteau fi aduse la cunostinta reclamantei.
Parata a formulat intampinare (fila ….) prin care a solicitat respingerea actiunii ca tardiv formulata respectiv neintemeiata.
Tribunalul a administrat proba cu inscrisuri.
Analizand materialul probatoriu administrat Tribunalul retine urmatoarele:
Prin Hotararea nr…… a Comisiei Judetene pentru Aplicarea Legii nr.9/1998 din cadrul institutiei Prefectului Judetului …. s-a hotarat respingerea cererii nr…… si nu s-a propus acordarea compensatiilor banesti numitului ….. S-a indicat faptul ca documentatia este incompleta (fila ….).
Decesul solicitantului la …. fusese adus la cunostinta autoritatilor iar reclamanta a instiintat la …. cu privire la adresa noului mandatar (fila …..). De asemenea, in contestatia impotriva acestei hotarari (fila …..) sunt indicate datele de contact. In cuprinsul contestatiei este invocata nemotivarea actului atacat.
Contestatia a fost solutionata prin Decizia nr…… iar adresa de comunicare a fost cea a vechiului mandatat (fila ….) – str. …. (…. – mandat fila ….) iar nu la str…… – mandat fila ….).
Reclamanta a formulat actiune pentru solutionarea contestatiei, fiind format dosar nr……. in cadrul Tribunalului ….., si, verificand incheierile din dosar se constata ca abia la data de …… a fost depusa la dosar decizia nr……..
Coroborand cele aratate anterior rezulta ca, initial, comunicarea deciziei …. a fost viciata iar reclamanta a aflat de aceasta la ….. astfel incat cererea de repunere in termen este lipsita de obiect (actiunea a fost formulata la …. in conditiile unei comunicari la ….) iar cererea de anulare este in termen, exceptia tardivitatii fiind neintemeiata
In privinta actelor contestate tribunalul are in vedere dispozitiile art.1 din legea 554/2004, potrivit carora „Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata”.
In principiu, motivarea actului administrativ, respectiv justificarea concreta a ratiunilor de fapt si de drept care au stat la baza emiterii acestuia, reprezinta o garantie a respectarii legii si a ocrotirii drepturilor individuale, o forma de protejare a individului impotriva arbitrariului puterii publice. Absen?a motivarii actului conduce la o imposibilitate vadita a oricarui organ cu atribu?ii jurisdic?ionale de a-i verifica legalitatea ?i temeinicia. Practic, in absen?a motivarii explicite, posibilitatea atacarii actului respectiv este iluzorie, de vreme ce judecatorul nu poate specula asupra motivelor care au determinat autoritatea administrativa sa ia o anumita masura.
Desigur motivare trebuie sa figureze chiar in cuprinsul actului ?i sa fie realizata de autorul sau, fiind imposibila suplimentarea sa ulterioara.
Privitor la necesitatea motivarii in fapt ?i in drept, intr-o masura suficienta ?i de natura a permite mai apoi exercitarea controlului judiciar, s-a pronun?at ?i ICCJ prin Decizia nr. 1580 din 11 aprilie 2008, aratandu-se ca puterea discre?ionara conferita unei autorita?i nu poate fi privita, intr-un stat de drept, ca o putere absoluta ?i fara limite. Exercitarea dreptului de apreciere prin incalcarea drepturilor ?i liberta?ilor fundamentale prevazute de lege, constituie exces de putere, in contextul in care Constitu?ia Romaniei prevede in art. 31 alin. 2 obliga?ia autorita?ilor publice de a asigura informarea corecta a ceta?eanului asupra treburilor publice ?i asupra problemelor de interes personal. Prin urmare, in opinia ICCJ, orice decizie de natura a produce efecte privind drepturile ?i liberta?ile fundamentale trebuie motivata inclusiv din perspectiva posibilita?ii persoanei ?i a societa?ii de a aprecia asupra legalita?ii masurii, respectiv asupra respectarii grani?elor dintre puterea discre?ionara ?i arbitrariu, fiindca a accepta teza potrivit careia autoritatea nu trebuie sa-?i motiveze deciziile echivaleaza cu golirea de con?inut a esen?ei democra?iei ?i a statului de drept bazat pe principiul legalita?ii.
Inclusiv in jurisprudenta comunitara s-a re?inut ca motivarea trebuie sa fie adecvata actului emis ?i trebuie sa prezinte de o maniera clara ?i neechivoca algoritmul urmat de institu?ia care a adoptat masura atacata, astfel incat sa li se permita persoanelor vizate sa stabileasca motivarea masurilor ?i, de asemenea, sa permita cur?ilor sa efectueze revizuirea actului (cauza C - 367/95). Insuficien?a motivarii sau nemotivarea atrage nulitatea sau nevalabilitatea actelor comunitare (cauza C - 41/69, C - 509/93).
In mod concret in cuprinsul hotararii nr….. nu este indicat motivul in fapt si cel in drept iar decizia de solutionare a contestatiei nu poate suplini lipsa motivarii initiale (chiar daca si motivarea acesteia este infima, doar in sensul lipsei documentelor de recolonizare) intrucat abia dupa solutionarea in procedura administrativa  reclamanta a aflat ca poate lipsa documentelor de recolonizarea ar fi reprezentant motivul respingerii
Asadar, in spe?a au fost incalcate, pe langa prevederile art. 31 din Constitu?ie, art. 207 alineat 2 din OUG 34/2006 ?i prevederile art. 41 alineat 2 lit c) din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene ce consacra dreptul la buna administrare: „Orice persoana are dreptul de a beneficia, in ce prive?te problemele sale, de un tratament impar?ial, echitabil ?i intr-un termen rezonabil din partea institu?iilor, organelor, oficiilor ?i agen?iilor Uniunii ?i acest drept include in principal: ... c) obliga?ia administra?iei de a-?i motiva deciziile".
In vederea recunoasterii dreptului pretins, in acord cu disp. art. 1 din Legea 554/2004, va anula decizia nr…… si Hotararea nr……si ca o consecinta fireasca a anularii actelor administrative dar si pentru a respecta dreptul de apreciere al autoritatii va obliga pe parata ……la emiterea unei noi hotarari


PENTRU ACESTE MOTIVE,
         IN NUMELE LEGII
HOTARASTE


Respinge ca lipsita de obiect cererea de repunere in termen.
 Respinge exceptia tardivitatii ca neintemeiata.
 Admite in parte actiunea privind pe reclamanta ….. si pe paratele …...
Anuleaza decizia nr…… si Hotararea nr…….
 Obliga pe parata …… la emiterea unei noi hotarari .
Cu recurs in 15 zile de la comunicare. Recursul se depune la Tribunalul Bucuresti Sectia a II-a.
Pronuntata in sedinta publica azi, 14.10.2015.

    PRESEDINTE                                                                                      GREFIER
****                                              *****
Red. Jud. P.G.5 ex.







Prin decizia civila nr. ….. pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal a fost respins recursul declarat impotriva sentintei civile nr. ……. pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a II-a Contencios Administrativ si Fiscal.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014