InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Onesti

contestatie la executare

(Sentinta civila nr. 2749 din data de 18.09.2012 pronuntata de Judecatoria Onesti)

Domeniu Contestatie la executare | Dosare Judecatoria Onesti | Jurisprudenta Judecatoria Onesti

R  O  M  A  N  I  A
JUDECATORIA ONESTI
JUDETUL BACAU
Dosar nr. 9386/180/2012
Inreg. la 09.07.2012                                                            - contestatie la executare -
                                                        
SENTINTA CIVILA NR. 2749
Sedinta publica din 18.09.2012
Instanta constituita din:
Presedinte – …
Grefier – ..
     
     
     Pe rol fiind judecarea actiunii civile formulata de contestatoarea  Administratia Nationala a Rezervelor de stat si Probleme speciale Unitatea Teritoriala ….cu sediul in …., in contradictoriu cu intimatul ….  domiciliat in ……  avand ca obiect „contestatie la executare”.
     Dezbaterile  au avut loc in data de 13.09.2012 si au fost consemnate in incheierea de la acea data si care face parte din prezenta hotarare, cand din lipsa de timp pentru deliberare instanta a amanat pronuntarea cauzei pentru aceasta data.

INSTANTA,

     Deliberand asupra cauzei civile de fata constata urmatoarele;
Prin cererea inregistrata sub nr. 9386/180/2012 pe rolul Judecatoriei Bacau, contestatoarea Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale Unitatea ….., in contradictoriu cu intimatul ….. a solicitat anularea actelor de executare intocmite in dosarul nr. 113/TAA/2012 al BEJ ….precum si suspendarea executarii silite.
Actiunea este scutita de plata taxei de timbru si cautiunii conform dispozitiilor OG nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata a institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii.
In motivare se arata ca executarea demarata este ilegala intrucat lipseste incheierea de incuviintare a executarii silite, iar prin OUG 71/2009 aprobata prin Legea nr. 230/2011, plata sumelor ce fac obiectul unor titluri executorii obtinute pana in data de 31.12.2011 in favoarea personalului din sectorul bugetar se va face esalonat pe parcursul a cinci ani, orice executare silita fiind suspendata de drept in aceasta perioada.
In drept s-au invocat prevederile art. 399-404 cod procedura civila.
In dovedire s-a solicitat proba cu inscrisuri.
Intimatul a formulat intampinare in prezenta cauza in temeiul dispozitiilor art. 115 cod procedura civila.
In motivare se arata ca dreptul consfintit prin titlul executoriu sentinta civila nr. 1126/2009 nu este un drept de natura salariala, norma de hrana fiind reglementata de dispozitiile speciale.
Pe cale de consecinta, apreciaza intimatul norma de hrana nu face obiectul esalonarii prin OUG nr. 71/2009.
Intimatul a precizat ca prezenta contestatie a ramas fara obiect intrucat Ministerul Administratiei si Internelor, ordonator principal de credite recunoaste prin adrese oficiale legalitatea acestui drept solicitand contestatorului comunicarea necesarului de credite pentru plata tuturor drepturilor banesti obtinute prin titluri executorii.
In drept s-au invocat prevederile codului fiscal, codului de procedura civila, OUG nr. 71/2009.
A fost atasat dosarul de executare silita nr. 113/TAA/2012 al B.E.J. …
Analizand materialul probator administrat in cauza, instanta retine urmatoarele:
Judecatoria Bacau a declinat competenta de solutionare a prezentei cauze in favoarea Judecatoriei Onesti, prin seninta civili nr. 6193/2012 pronuntata in dosar 9386/180/2012.
In considerente se mentioneaza sediul debitorului care determina competenta Judecatoriei Onesti ca instanta de executare.
La termenul de judecata din 23.08.2012, potrivit dispozitiilor art. 159 indice 1 cod procedura civila, instanta a constatat competenta Judecatoriei Onesti din punct de vedere general, material, teritorial conform art. 373 alin 2 si 3 cod procedura civila.
Pe fondul cauzei.
In cursul lunii iunie 2012 intimatul ….. a demarat procedura executarii silite in temeiul titlului executoriu sentinta civila nr. 1126/2009 pronuntata de Tribunalul Bacau in dosar 7517/110/2008.
Contrar sustinerilor contestatoarei sentinta civila a fost pusa in executare in conformitate cu prevederile art. 373 indice 1 cod procedura civila, instanta admitand cererea de incuviintare a executarii silite ( Incheiere de incuviintare a executarii silite pronuntata in dosar nr. 3288/270/2012 al Judecatoriei Onesti)
In ceea ce priveste actele de executare efectuate in dosarul de executare silita nr.113/TAA/2012 ( somatie de executare silita privind suma de 335.147,00 lei reprezentand norma de hrana si 10.839,25 lei cheltuieli de executare, proces verbal de stabilirea a onorariului si a cheltuielilor de executare) precum si motivele de nelegalitate invocate de catre contestator, instanta constata urmatoarele:
Prin actiunea principala contestatorul sustine ca dreptul acordat prin titlul executoriu intra sub incidenta OUG nr. 71/2009, iar executarea silita a sumelor acordate prin titluri executorii in favoarea personalului bugetar este suspendata de drept.
Pe de alta parte, intimatul sustine ca norma de hrana consfintita prin titlul executoriu nu reprezinta un drept de natura salariala si pe cale de consecinta nu intra sub incidenta OUG 71/2009.
In cursul judecatii, contestatoarea a precizat ca prin ordinul MAI nr. 138/2012 s-a stabilit procedura de executare silita pentru sumele obtinute in instanta de personalul bugetar urmand ca plata sa se efectueze esalonat in cinci transe. In continuare se arata ca au fost alocate unitatii contestatoare sumele necesare platii primei transe pe trei trimestre ale anului in curs, anexand la dosarul cauzei adresele cu numarul 5764/2012, respectiv 3740409/2012, emise de Ministerul Administratiei si Internelor.
Referitor la natura dreptului consfintit prin titlul executoriu, instanta apreciaza ca acesta reprezinta un drept de natura salariala si nu prezinta relevanta sub acest aspect faptul ca nu este inclus in venituri salariale si nu este impozabil, asa cum invoca intimatul.
Dispozitiile art. 55 alin 4 din Codul Fiscal trebuie interpretate din punct de vedere al prevederii “norma de hrana nu este inclusa in venitul salarial si nu se impoziteaza” in sensul ca acesta nu se cumuleaza cu veniturile salariale pentru calculul impozitului si nu in sensul excluderii din sfera notiunii de venit salarial al normei de hrana.
Potrivit aceluiasi articol in aliniatul 1 “Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.”
     Articolul 39 din codul muncii prevede drepturile salariatului printre care se enumera si “ alte drepturi prevazute de lege sau contractele colective de munca, iar OUG nr. 26/1996 prevede norma de hrana pentru anumite categorii de salariati.
Tribunalul Bacau, in complet legal investit pentru solutionarea litigiilor de munca a acordat acest drept si intimatului din prezenta cauza, potrivit titlului executoriu mai sus mentionat.
Inalta Curte de Casatie si Justitie statueaza prin decizia nr.14/2008 pronuntata in interesul legii , faptul ca tichetele de masa, tichetele cadou si alte instrumente similare acordate conform prevederilor legale si intelegerii partilor sunt incluse la categoria “ alte venituri” in contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 precum si faptul ca ele presupun existenta anumitor conditii de acordare. In considerentele acestei decizii se retin urmatoarele:  „ In raport cu continutul explicit al dispozitiilor legale mentionate, alocatia individuala de hrana sub forma tichetelor de masa se acorda, in toate cazurile, numai daca:
   - exista un contract individual de munca (persoana are calitatea de angajat);
   - angajatorul are capacitatea financiara de a suporta costurile tichetelor de masa;
   - exista clauze stabilite pentru contracte colective de munca referitoare la acordarea alocatiei individuale de hrana sub forma tichetelor de masa.
    Prestarea muncii se realizeaza in cadrul unor raporturi sociale care, odata reglementate pe norme de drept, devin, de regula, raporturi juridice de munca. « 
     Pe cale de consecinta, instanta apreciaza ca toate veniturile acordate in baza raporturilor juridice de munca au natura unor drepturi salariale indiferent ca sunt sau nu impozabile sau ca presupun anumite conditii de acordare, pentru anumite categorii profesionale.
Problema care se ridica in cauza pendinte este aceea privind respectarea prevederilor art. 6 din conventia europeana a drepturilor omului (durata rezonabila de solutionare a procesului civil - incluzand si faza de executare silita, principiul liberului acces la o instanta, dreptul la un proces echitabil ) date fiind circumstantele concrete ale spetei de fata.
     Asadar,  statul, prin institutiile sale, in calitate de creditor a emis mai multe acte normative prin care a amanat sau esalonat plata drepturilor acordate prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.
Potrivit dispozitiilor OUG 71/2009 aprobata prin Legea nr. 230/2011”Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2011, se va realiza dupa o procedura de executare care incepe astfel:
a) in anul 2012 se plateste 5% din valoarea titlului executoriu;
b) in anul 2013 se plateste 10% din valoarea titlului executoriu;
c) in anul 2014 se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;
d) in anul 2015 se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;
e) in anul 2016 se plateste 35% din valoarea titlului executoriu”
Dispozitiile OG nr. 22/2002 stabilesc alte facilitati pentru institutiile publice in cazul executarii obligatiilor de plata ale institutiilor publice stabilite prin titluri executorii. Potrivit art. 2 din acest act normativ „Daca executarea creantei stabilite prin titluri executorii nu incepe sau continua din cauza lipsei de fonduri,institutia debitoare este obligata ca, in termen de 6 luni, sa faca
demersurile necesare pentru a-si indeplini obligatia de plata. Acest
termen curge de la data la care debitorul a primit somatia de plata
comunicata de organul competent de executare, la cererea
creditorului.”
Jurisprudenta existenta la nivelul instantelor din Romania a statuat prin numeroase hotarari judecatoresti ( sentinta civila nr. 4307/2011 a Tribunalului Brasov, decizia civila nr. 1165/2009 a Curtii de Apel Bucuresti, sentinta civila nr. 141/2009 a Judecatoriei Odorheiu Secuiesc, sentinta civila 1605/2010 a Judecatoriei Nasaud) faptul ca in lumina jurisprudentei CEDO ( cauza Sandor vs. Romania, cauza Ruianu c. Romaniei,cauza V. Ionescu c. Romaniei, cauza Sabin Popescu c. Romaniei) exista un conflict intre prevederile art. 1 din OUG 71/2009 , art. 2 din OG 22/2002 ,si articolul 6 din conventia europeana a drepturilor omului. Instantele nationale au recunoscut forta supralegislativa a tratatelor internationale in materia drepturilor omului in dreptul intern si au acordat prioritate jurisprudentei europene in materie.
In cauza de fata instanta constata ca in mod nejustificat statul, prin institutiile sale in calitate de debitor isi aroga dreptul a amana sine die plata drepturilor salariale conferite prin titluri executorii. Astfel, abia in cursul lunii august 2012 ordonatorul principal de credite incepe plata unor drepturi salariale scadente inca din anul 2009 si acest lucru a fost consecinta procedurii de executare silita demarata in dosarul de executare silita nr. 113/TAAA/2012.
Pana in prezent, ordonatorul principal de credite nu si-a indeplinit obligatiile de plata nici macar in forma esalonata prevazuta in OUG nr. 71/2012 asa cum reiese din adresele emise de catre acesta (numerele 5764/2012, 3740409/2012).
Revenind la jurisprudenta curtii europene, instanta constata ca in cauza pendinte sunt aplicabile prevederile art. 20 din Constitutia Romaniei “Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.
Fata de cele anterior mentionate instanta apreciaza ca dispozitiile OUG nr. 71/2011 contravin dreptului intimatului la un proces echitabil in conditiile art. 6 din conventia europeana a drepturilor omului.
In cauza Ruianu c. Romaniei, Curtea Europeana stabileste: “Prin faptul ca timp de mai mult de opt ani autoritatile romane nu au luat masurile necesare in scopul executarii unei hotarari judecatoresti definitive si executorii, acestea au lasat prevederile articolului 6 alin 1 din conventie fara efect in situatia data.”
In cauza Sabin Popescu c. Romaniei aceeasi curte a reamintit ca dreptul de acces la justitie garantat de articolul 6 din conventie protejeaza de asemenea si executarea hotararilor judecatoresti definitive si obligatorii.  Curtea mentioneaza:. `In consecinta, executarea unei hotarari judecatoresti nu poate fi impiedicata, anulata sau intarziata intr-un mod excesiv.”   In plus, Curtea a considerat ca, „daca se poate admite ca statele intervin intr-o procedura de executare a unei hotarari judecatoresti, o asemenea interventie nu poate avea drept consecinta impiedicarea, anularea sau intarzierea intr-un mod excesiv a executarii, nici, cu atat mai mult, repunerea in discutie a fondului acestei hotarari. Curtea aminteste ca dreptul la executarea unei hotarari judecatoresti este unul dintre aspectele dreptului de acces la justitie (a se vedea Hotararea Hornsby impotriva Greciei, precitata, paragraful 40). „
Mai mult curtea europeana a considerat ” Imposibilitatea pentru reclamant de a obtine executarea completa a acestei incheieri constituie o ingerinta in dreptul sau la respectarea bunurilor, asa cum este prevazut de prima fraza a primului alineat al art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie Prin refuzul lor de a executa Incheierea din 11 iunie 1992 conform dispozitivului sau, autoritatile nationale l-au privat pe reclamant de dreptul sau de proprietate asupra celor doua parcele de teren in litigiu, fara a-i furniza vreo explicatie.”
Cu alte cuvinte refuzul autoritatilor de a aduce la indeplinire obligatiile de plata amanand executarea sine die constituie o atingere adusa dreptului prevazut de art. I Protocolul I.
Fata de considerentele anterior mentionate, instanta va respinge contestatia la executare formulata impotriva actelor de executare silita intocmite in dosar nr.113/TAA/2012 al BEJ …..
Va respinge cererea de suspendare a executarii silite.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII,
HOTARASTE:
     
     Respinge contestatia la executare formulata de contestatoarea Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale Unitatea …. cu sediul in …  in contradictoriu cu intimatul …. domiciliat …., impotriva actelor de executare silita intocmite in dosarul nr. 113/TAA/2012 al B.E.J. ….
     Respinge cererea de suspendarea executarii silite.
     Cu recurs in 15 zile de la comunicare
     Pronuntata in sedinta publica, azi 23.08.2012

Presedinte,                                                                                            grefier,



Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contestatie la executare

Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013