InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. Achizitie publica

(Decizie nr. 2537 din data de 15.09.2014 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA A II - A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. Achizitie publica

-Art. 33 alin. 1 din O.U.G. nr. 34/ 2006
-Art. 179 alin. 3 si 4 din OUG nr. 34/2006
-Art. 2 alin. (2) din Ordinul ANRMAP nr. 171/2012
-Art. 35 alin. 2 din OUG nr. 34/2006

Autoritatea contractanta intimata a organizat procedura de atribuire a contractului de achizitie publica de lucrari, avand ca obiect "Reabilitarea si dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta a blocurilor operatorii a sectiei de chirurgie a Spitalului C. M. DR. G. C. - O., in vederea imbunatatirii calitatii serviciilor medicale (PROIECT H. AND R. P. T. H. IN D. and O. - Prevenirea riscurilor din sanatate prin blocuri operatorii de inalta performanta in D. si O., acronym JORDO)".
Ca urmare, obiectul investitiei il reprezinta reabilitarea si dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta a blocurilor operatorii, astfel ca specificatiile tehnice din caietul de sarcini trebuie sa corespunda nivelului calitativ, tehnic si de performanta al investitiei pe care doreste sa o faca intimata.
Conform prev. art. 33 alin.1 din OUG 34/2006, autoritatea contractanta are obligatia de a preciza in cadrul documentatiei de atribuire orice cerinta, criteriu, regula si alte informatii necesare pentru a asigura ofertantului/candidatului o informare completa, corecta si explicita cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire. Totodata, prev. art.35 din acelasi act normativ stabilesc ca:
(1) Caietul de sarcini contine, in mod obligatoriu, specificatii tehnice.
(2) Specificatiile tehnice reprezinta cerinte, prescriptii, caracteristici de natura tehnica ce permit fiecarui produs, serviciu sau lucrare sa fie descris, in mod obiectiv, in asa maniera incat sa corespunda necesitatii autoritatii contractante.
(3) Specificatiile tehnice definesc, dupa caz si fara a se limita la cele ce urmeaza, caracteristici referitoare la nivelul calitativ, tehnic si de performanta, cerinte privind impactul asupra mediului inconjurator, siguranta in exploatare, dimensiuni, terminologie, simboluri, teste si metode de testare, ambalare, etichetare, marcare si instructiuni de utilizare a produsului, tehnologii si metode de productie, precum si sisteme de asigurare a calitatii si conditii pentru certificarea conformitatii cu standarde relevante sau altele asemenea. In cazul contractelor pentru lucrari, specificatiile tehnice pot face referire, de asemenea, si la prescriptii de proiectare si de calcul al costurilor, la verificarea, inspectia si conditiile de receptie a lucrarilor sau a tehnicilor, procedeelor si metodelor de executie, ca si la orice alte conditii cu caracter tehnic pe care autoritatea contractanta este capabila sa le descrie, in functie si de diverse acte normative si reglementari generale sau specifice, in legatura cu lucrarile finalizate si cu materialele sau alte elemente componente ale acestor lucrari.
(4) Specificatiile tehnice se definesc astfel incat sa corespunda, atunci cand este posibil, necesitatilor/exigentelor oricarui utilizator, inclusiv ale persoanelor cu dizabilitati.
(5) Specificatiile tehnice trebuie sa permita oricarui ofertant accesul egal la procedura de atribuire si nu trebuie sa aiba ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natura sa restranga concurenta intre operatorii economici.
In speta, specificatiile tehnice din caietul de sarcini nu reprezinta obstacole nejustificate, deoarece precizarea acestor specificatii tehnice este justificata de necesitatea descrierii  fiecarui produs, serviciu si lucrare, in asa maniera incat sa corespunda nivelului de calitate al achizitiei dorite de  autoritatea contractanta, conform prev. art. 35 alin.2.
Prin modificarile cerute de petenta nu s-ar mai satisface cerintele intimatei pentru o astfel de achizitie, deoarece aceste modificari ar duce la achizitionarea altor tipuri de aparate medicale, cu alte caracteristici tehno-constructive decat cele avute in vedere de autoritatea contractanta.
Pe parcursul solutionarii contestatiei de catre CNSC, autoritatea contractanta a luat masuri de remediere a documentatiei de atribuire, masuri publicate in SEAP prin documentul denumit "Masuri de remediere", care se refera la specificatii tehnice ale acesteia, fara a afecta criteriile de calificare si selectie, ca urmare, nu sunt incidente prevederile art. 179 alin. (3) si alin. (4) clin OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare .
Analizand    legalitatea    modificarii    impuse    de    autoritatea contractanta, in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Ordinul ANRMAP nr. 171/2012, Consiliul a constatat ca modificarea specificatiilor tehnice inscrise in caietul de sarcini a fost stabilita in corespondenta cu necesitatile autoritatii contractante, asa cum reiese din art.35 alin. (2) din ordonanta,  respectiv "Specificatiile tehnice reprezinta cerinte, prescriptii, caracteristici de natura tehnica ce permit fiecarui produs, serviciu sau lucrare sa fie descris, in mod obiectiv, in asa maniera incat sa corespunda necesitatii autoritatii contractante".
In ceea ce priveste celelalte critici, Consiliul le-a respins in mod legal ca nefondate, intrucat contestatorul nu a precizat modul in care trebuiesc efectuate modificarile solicitate, ci s-a limitat la a sustine ca specificatiile tehnice stabilite de autoritate si a caror modificare o solicita corespund unui singur produs, fara sa prezinte dovezi din care sa rezulte ca modificarea cerintelor criticate conduc la obtinerea unui produs care sa asigure necesitatile autoritatii contractante.

Decizia nr. 2537/CA/15.09.2014 a Curtii de Apel Oradea - Sectia a II - a civila, de contencios administrativ si fiscal
Dosar 206/35/CA/2014

Prin decizia nr.1273/C11/1336 data de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor Bucuresti, a fost respinsa ca nefondata contestatia formulata de SC E. M. SRL, lider al asocierii formata din SC E. M. SRL si SC A. E. S. SRL, in contradictoriu cu autoritatea contractanta MUNICIPIUL O., fiind obligata autoritatea contractanta la decalarea datei-limita de depunere a ofertelor, prin publicarea unei erate, cu o perioada suficienta, astfel incat orice operator economic interesat sa dispuna de un timp rezonabil necesar pentru obtinerea informatiilor complete si relevante pentru elaborarea ofertei, dispunandu-se continuarea procedurii de achizitie publica.
Pentru a pronunta aceasta decizie, consiliul a retinut urmatoarele:
MUNICIPIUL O. a initiat procedura de atribuire a contractului de achizitie publica de lucrari, prin "cerere de oferte", avand ca obiect: "REABILITAREA SI DOTAREA CU ECHIPAMENTE MEDICALE DE INALTA PERFORMANTA A BLOCURILOR OPERATORII A SECTIEI DE CHIRURGIE A SPITALULUI C. M. DR. G. C. O. IN VEDEREA IMBUNATATIRII CALITATII SERVICIILOR MEDICALE" (PROIECT H. AND R. P. T. H. IN D. AND O.", cod CPV XXXXXXXX-X, elaborand, in acest sens, documentatia de atribuire aferenta si publicand, in SEAP, invitatia de participare nr. xxxxxx/xx.xx.xxxx, conform careia valoarea estimata este de 11.216.541,02 lei, fara TVA.
Potrivit invitatiei de participare, criteriul de atribuire ales este "pretul cel mai scazut". Avand in vedere criticile contestatorului, Consiliul s-a pronuntat asupra acestora, raportat la prevederile legale, in vigoare, din domeniul achizitiilor publice. Astfel, din continutul contestatiei si completarii acesteia, Consiliul a retinut ca SC E. M. SRL critica specificatii tehnice din caietul de sarcini si solicita "remedierea caietului de sarcini", respectiv anularea procedurii de atribuire, "intrucat prin modificarile aduse la documentatia de atribuire, autoritatea contractanta se afla in imposibilitatea de a adopta masurile corective fara ca acestea sa conduca la incalcarea principiilor prevazute la art.2 alin (2) lit. a) - f) din OUG nr. 34/2006".
Din analiza dosarului cauzei, Consiliul a constatat ca, urmare a contestatiei  depusa de SC E. M. SRL la Consiliu sub nr. xxxxx/xx.xx.xxxx, prin care se solicita modificarea documentatiei de atribuire, autoritatea contractanta a procedat la remedierea acesteia, achiesand, in parte, la solicitarile contestatorului, care, astfel, raman fara obiect; toate modificarile aduse documentatiei de atribuire sunt publicate in SEAP la data de 17.04.2014, prin documentul denumit "Masuri de remediere", care se refera la specificatii tehnice ale acesteia, fara a afecta criteriile de calificare si selectie, ca urmare, nu sunt incidente prevederile art. 179 alin. (3) si alin. (4) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Consiliul a constatat totodata si ca, publicarea in SEAP a documentului ,,Masuri de remediere" s-a facut in mod corect, cu aplicarea art. 2531 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. In acelasi sens, Consiliul a constatat ca MUNICIPIUL O. a respectat, in elaborarea caietului de sarcini, atat prevederile art.33 alin. (1), art. 35 alin. (1) si alin.(2) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si scopul si principiile prevazute de art. 2 al actului normativ precizat.
Analizand    legalitatea    modificarii    impuse    de    autoritatea contractanta, in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Ordinul ANRMAP nr. 171/2012, Consiliul a constatat ca modificarea specificatiilor tehnice inscrise in caietul de sarcini a fost stabilita in corespondenta cu necesitatile autoritatii contractante, asa cum reiese din art.35 alin. (2) din ordonanta,  respectiv "Specificatiile tehnice reprezinta cerinte, prescriptii, caracteristici de natura tehnica ce permit fiecarui produs, serviciu sau lucrare sa fie descris, in mod obiectiv, in asa maniera incat sa corespunda necesitatii autoritatii contractante".
In ceea ce priveste celelalte critici, Consiliul le-a respins ca nefondate, intrucat contestatorul nu a precizat modul in care trebuiesc efectuate modificarile solicitate, ci se limiteaza la a sustine ca specificatiile tehnice stabilite de autoritate si a caror modificare o solicita, corespund unui singur produs; nu prezinta dovezi din care sa rezulte ca modificarea cerintelor criticate conduc la obtinerea unui produs care sa asigure necesitatile autoritatii contractante; autoritatea contractanta precizand, in punctul de vedere transmis consiliului, care sunt necesitatile care au condus la stabilirea respectivelor specificatii tehnice.
Avand in vedere prevederile art. 71 coroborat cu art. 72 alin. (2) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul a obligat autoritatea contractanta la decalarea datei-limita de depunere a ofertelor, prin publicarea unei erate, cu o perioada suficienta, astfel incat orice operator economic interesat sa dispuna de un timp rezonabil necesar pentru obtinerea informatiilor complete si relevante pentru elaborarea ofertei. Luand in considerare aspectele de fapt si de drept expuse in motivare, in temeiul art. 278 alin. (5) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul a respins, ca nefondata, contestatia formulata de SC E. M. SRL, lider al Asocierii formata din SC E. M. SRL SI SC A.E.S. SRL in contradictoriu cu autoritatea contractanta MUNICIPIUL O., iar in temeiul art. 278 alin. (6) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, consiliul a dispus continuarea procedurii de achizitie publica.
Impotriva acestei decizii a formulat plangere petenta SC E. M. SRL - lider al asocierii formata din SC E. M. SRL si SC A.E.S. SRL, solicitand instantei admiterea plangerii, modificarea Deciziei nr. 1273/C11/1336 emisa de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor in data de 05.05.2014 si comunicata petentei la data de 07.05.2014, si pe cale de consecinta a se dispune, in principal, obligarea autoritatii contractante la eliminarea tuturor specificatiilor tehnice discriminatorii din fisa de date a achizitiei si caietul de sarcini conform celor aratate in cuprinsul plangerii, aferente procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica de lucrari, prin cerere de oferta off line, avand ca obiect "Reabilitarea si dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta a blocurilor operatorii a sectiei de chirurgie a Spitalului C. M. DR. G. C. - O., in vederea imbunatatirii calitatii serviciilor medicale (proiect JORDO)", nr. invitatie de participare in SEAP XXXXXX, din data de X.XX.XXXX Cod CPV: XXXXXXXX-X (Lucrari de constructii sali de operatii), cu o valoare estimata cuprinsa intre 10.216.541,02 LEI - 11.216.541,02 lei si pe cale de consecinta obligarea autoritatii contractante la continuarea procedurii de atribuire dupa remedierea caietului de sarcini in conformitate cu normativele si prevederile legale in vigoare, iar in subsidiar, anularea procedurii de atribuire intrucat prin modificarile aduse la documentatia de atribuire autoritatea contractanta se afla in imposibilitate de a adopta masurile corecte fara ca aceasta sa conduca la incalcarea principiilor prevazute la art. 2 alin. 2 lit. a-f din OUG 34/2006, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea plangerii se arata ca autoritatea contractanta, Municipiul O., a organizat procedura de atribuire a contractului de achizitie publica de lucrari, prin cerere de oferta offline, avand ca obiect "Reabilitarea si dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta a blocurilor operatorii a sectiei de chirurgie a Spitalului C. M. DR. G. C. - O., in vederea imbunatatirii calitatii serviciilor medicale (proiect JOR_DO), nr. invitatie de participare in SEAP XXXXXX, din data de X.XX.XXXX Cod CPV: XXXXXXXX-X (Lucrari de constructii sali de operatii), cu o valoare estimata cuprinsa intre 10.216.541,02 lei - 11.216.541,02 LEI, cu termen limita de depunere a ofertelor in data de 24.04.2014, ora 09:00 la invitatia de participare nr. XXXXXX din data de XX.XX.XXXX,  autoritatea  contractanta  a  atasat  documentatia  de  atribuire.
Petenta a luat la cunostinta de documentatia de atribuire in data de 10.04.2014 si, analizand-o, in dorinta de a participa la procedura de atribuire, a constatat ca aceasta contine cerinte restrictive si neconforme cu prevederile legale in materia achizitiilor publice, in vigoare. Conform art. 1 alin. 2 din OUG 34/2006 principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica sunt: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoasterea reciproca, transparenta si proportionalitatea. In organizarea acestei proceduri de atribuire aceste principii au fost incalcate de catre autoritatea contractanta, in special principiile nediscriminarii si tratamentului egal.
 In ceea ce priveste caietul de sarcini si fisa de date a achizitiei, solicita eliminarea tuturor specificatiilor tehnice, deoarece aceste prevederi fac trimitere la specificatii tehnice strict determinate, un singur operator economic incadrandu-se in aceste specificatii, operator care este concurentul petentei si a fost participant la licitatie alaturi de petenta. Caietul de sarcini trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu specificatii tehnice care se refera la nivelul calitativ, tehnic si de performanta, sa cuprinda cerinte privind impactul asupra mediului inconjurator, siguranta in exploatare, dimensiuni, terminologie, simboluri, teste si metode de testare, ambalare, etichetare, marcaje si instructiuni de utilizare a produsului, tehnologii si metode de productie, precum si sisteme de asigurare a calitatii si conditii pentru calificarea conformitatii cu standardele relevante.
Cu privire la aceste specificatii conditia esentiala este ca "specificatiile tehnice trebuie sa permita oricarui ofertant accesul egal la procedura de atribuire si nu trebuie sa aiba ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natura sa restranga concurenta intre operatorii economici" - art. 35 alin. 5 din OUG nr. 34/2006. Avand in vedere ca prin aplicarea OUG 34/2006 actualizata se garanteaza concurenta intre operatorii economici, si se asigura transparenta si integritatea procesului de achizitie publica, precum si utilizarea eficienta a fondurilor publice, introducerea unor obstacole nejustificate si nelegale in cadrul specificatiilor tehnice din caietul de sarcini si din fisele tehnice, prin indicarea unor specificatii tehnice care in mod singular sau/si concertat fac trimitere catre anumite produse, autoritatea contractanta a incalcat principiului tratamentului egal, restrangand concurenta intre operatorii economici si facand astfel imposibila depunerea de catre operatori economici a unor oferte care ar putea sa indeplineasca nevoile obiective ale acesteia. Cu titlu exemplificativ invedereaza instantei urmatoarele specificatii tehnice care sunt restrictive si incalca principiile stabilite de dispozitiile legale:
a) La "Specificatia tehnica numarul 1 - Lampa de operatie cu satelit si pregatire pentru camera video" se cer urmatoarele elemente:
- "Rotirea bratelor in plan vertical 360° fara oprire"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi, in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului la procedura, solicita utilizarea sintagmei "Rotirea bratelor in plan vertical sa se realizeze in intervalul 180° - 360°".
- "Rotirea cupolei in plan vertical minim 400° fara oprire"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi, in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului la procedura, solicita utilizarea sintagmei " Rotirea cupolei sa se realizeze in plan vertical ".
- "Lumina emisa formand un con de lumina omogen de min. 75 cm"; cerinta este restrictiva, lungimea conului de lumina neinfluentand actul medical; in acest solicita eliminarea cerintei;
-"Temperatura de culoare reglabila in 4 trepte"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi, in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Temperatura de culoare reglabila".
- "Sistem de control al umbrelor in 3 trepte" cu diferite valori procentuale; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Sistem de control al umbrelor reglabil".
-"Sa permita detectarea automata a distantei de lucru prin intermediul laserului si sa mentina automat constant intensitatea luminoasa aleasa pe distanta de 80-120cm de la cupola lampii"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi, in acest context alte lampi cu performante superioare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. In acelasi timp, intervalul 80 - 120 cm, specific produsului unui anumit producator, este disproportionat in raport cu nevoia obiectiva a autoritatii contractante, intensitatea luminoasa fiind suficienta si pentru un interval de 70-90 cm. Pentru evitarea restrictionarii accesului la procedura, solicita utilizarea sintagmei "Sa permita focalizarea automata a intensitatii   luminoase"; si  precizarea   intervalului   ofertat.
- "Lampa sa fie prevazuta cu senzori capacitivi situati la baza manerului steril care sa poata regla intensitatea luminoasa doar prin atingere usoara cu mana"; cerinta este restrictiva si face referire la un model exact de lampa, ce incorporeaza aceasta tehnologie specifica. Nevoia obiectiva a autoritatii contractante de a regla intensitatea luminoasa se poate realiza si prin alte tehnologii, utilizate in domeniu. De asemenea, utilizarea sintagmei "prin atingeri usoare cu mana" induce abordarea unui caracter subiectiv in etapa de evaluare a ofertelor, aceasta specificatie tehnica neputand fi confirmata in mod obiectiv in cadrul procesului de evaluare.
-"Diametrul campului luminos la 1 m distanta 300 mm"; cerinta este restrictiva. Indicarea cu exactitate a campului luminos indica in mod clar si evident un anumit produs existent in piata, nelasand posibila ofertarea unor produse superioare. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Diametrul campului luminos de la 200-300 mm".
- "Indicele de reproducere a culorii pentru lampa principala: min. 98 Ra"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Indicele de reproducere a culorii pentru lampa principala: 96-98 Ra".
-"Indicele de reproducere a culorii pentru lampa satelit: min. 98 Ra"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Indicele de reproducere a culorii pentru lampa satelit: 96-98 Ra".
-"Adancimea iluminarii 1100-1200 mm pentru lampa principala, respectiv 1400-1500 pentru lampa satelit"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Adancimea iluminarii minim 950 mm atat pentru lampa principala, cat si pentru lampa satelit".
b). La "Specificatia tehnica numarul 2 - Lampa de operatie cu satelit si pregatire pentru camera video" se cer urmatoarele:
-  "Reglarea distantei de lucru in trei trepte aproximativ de la 0.8m pana la 1.1/1.2m"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Posibilitate de reglarea a distantei de lucru", sau sa fie eliminata.
Pentru "Cupola principala" se cer:
- "Consum de electricitate al cupolei la 1 m distanta de maxim 65W; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
Pentru "Cupola satelit" se cer:
- "Numar minim de LED-uri - 60 unitati"; cerinta este restrictiva si face referire la un model exact de lampa. Numarul de LED-uri nu trebuie sa influenteze alegerea unei lampi de operatii atat timp cat sunt indeplinite celelalte cerinte tehnice (intensitatea luminoasa etc). Solicita a fi eliminata aceasta solicitare.
-"Consum de electricitate al cupolei la 1 m distanta de maxim 60W; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
c) La "Specificatia tehnica numarul 3 - Lampa de operatie cu satelit" se cer urmatoarele:
-"Lampa principala compusa din doua modele emitatoare de lumina cu leduri 140klux"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi cu caracteristici superioare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Lampa principala compusa cu leduri minim 140klux", sau sa fie eliminata.
-"Lampa satelit compusa din doua modele emitatoare de lumina cu leduri 100 klux"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de lampi; in acest context alte lampi cu caracteristici superioare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Lampa principala compusa cu leduri minim 100 klux", sau sa fie eliminata.
-"Minim 90 leduri pe fiecare cupola"; cerinta este restrictiva si face referire la un model exact de lampa. Numarul de LED-uri nu trebuie sa influenteze alegerea unei lampi de operatii atata timp cat sunt indeplinite celelalte cerinte tehnice (intensitatea luminoasa, etc). Aceasta cerinta solicita a fi eliminata.
d) La "Specificatia tehnica nr. 5 - Masa de operatie cu accesorii de chirurgie generala" se cer urmatoarele:
-"Inclinatia sectiunii picioare sa fie electrica" - cerinta este restrictiva si indica o anumita, categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu; cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "inclinatia sectiunii picioare sa fie manuala ".
-"Panou de comanda la nivelul coloanei" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Pozitionarea sectiunii cap spre dreapta" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Pozitionarea sectiunii cap spre stanga" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Activarea modului de urgent" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Vizualizare modul de service/defectiune" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Status baterie (telecomanda cu IR)", cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Buton de confirmare/activare" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Posibilitatea ajustarii electrice a pozitionarii sus/jos" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Posibilitatea ajustarii mecanice a pozitionarii sus/jos", sau eliminarea cerintei.
e) "La specificatia tehnica nr. 6 Masa de operatie electromecanica cu accesorii de ortopedie pediatrica" se ser urmatoarele:
-"Panou de comanda la nivelul coloanei" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Pozitionarea sectiunii cap spre dreapta" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Panoul de comanda de la nivelul coloanei"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Coloana mesei de operatie", se solicita " inclinatia sectiunii picioare sa fie electrica"; cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita acceptarea sintagmei "inclinatia sectiunii picioare sa fie manuala ", sau eliminarea acestei cerinte.
- La punctul "Panoul de comanda de la nivelul coloanei" ,se solicita "Activarea modului de urgent" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Panoul de comanda de la nivelul coloanei" se solicita "Vizualizare modul de service/defectiune" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Functiile celor doua telecomanzi cu IR" se solicita "Status baterie (telecomanda cu IR)" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Functiile celor doua telecomanzi cu IR" se solicita "Buton de confirmare/activare" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
f) "La specificatia tehnica nr. 7 Masa de operatie electromecanica cu accesorii de chirurgie oncologica" se cer urmatoarele:
- "Panou de comanda la nivelul coloanei" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Panoul de comanda de la nivelul coloanei", se solicita "Pozitionarea sectiunii cap spre dreapta" cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Panoul de comanda de la nivelul coloanei" se solicita "Pozitionarea sectiunii cap spre stanga" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Panoul de comanda de la nivelul coloanei" se solicita "Activarea modului de urgent " - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul ‘‘Panoul de comanda de la nivelul coloanei" se solicita "Vizualizare modul de service/defectiune" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Functiile celor doua telecomanzi cu IR" se solicita "Status baterie (telecomanda cu IR)" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de mese de operatie; in acest context alte mese fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
g) "La specificatia tehnica nr. 9 Aparat de anestezie" se cer urmatoarele:
- "Sistem de anestezie format din aparat de anestezie cu ventilator electric integraf - Aceasta cerinta "Sistem de anestezie format din aparat de anestezie cu ventilator electric integrat" se executa doar de catre un anumit producator si are un caracter restrictiv pentru echipamentele superioare din punct de vedere al tehnologiei folosite, astfel un echipament ce foloseste un ventilator cu comanda electro-pneumatica, este neconform cu cerintele caietului de sarcini. Drept pentru care solicita a fi eliminata.
- "Soft-ul de operare, mesaje de alarma, texte, etc. in limba romana" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Soft-ul de operare, mesaje de alarma, texte, etc. intr-o limba de circulatie internationala", sau eliminarea acestei cerinte.
- "Brat articulat reglabil pe inaltime, pentru circuite pacient semi-inchise, fixabil pe ambele parti ale aparatului" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Brat articulat reglabil pe inaltime, pentru circuite pacient semi-inchise, fixabil una din partile aparatului", sau eliminarea acestei cerinte.
-"Circuit pacient autoclavabil la aproximativ 134 grade C" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Tipul Circuit pacient autoclavabil la aproximativ 121 grade C" sau eliminarea acestei cerinte, deoarece este restrictiva.
- "Ventilator actionat electric sau pneumatic cu compresor integrat in sasiul aparatului"
- cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Acest tip de configuratie un dezavantaj, deoarece, odata cu instalarea compresorului sau a turbinei in cadrul echipamentului, precizia aparatului scade. In acest context, un echipament cu compresor integrat nu poate asigura un debit si volum mic, perturbatiile induse de vibratiile si debitul compresorului generand erori. Pentru evitarea restrictionarii accesului altor ofertanti, solicita eliminarea acestei cerinte.
-"Ventilator actionat electric ce nu necesita un gaz motor pentru a functiona"
- cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
-"Indicator grafic pentru nivelul de incarcare al acumulatorului‘‘ - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "indicator grafic pentru starea incarcat/descarcat a acumulatorului", deoarece majoritatea echipamentelor au un sistem de alarmare in caz de baterie descarcata.
- "Monitorizarea transmisiei neuromusculare, Mod "single twich", afisarea valorii NMT dupa un singur impuls de stimulare, Mod "train of four" (TOF) - afiseaza valoarea TOF dupa patru impulsuri si afiseaza grafic dimensiunea relativa a fiecarei incordari, Mod "post-tetanic count" (PTC) afiseaza valoarea PTC dupa o stimulare continua pe durata a 5 secunde, Monitorizarea debitului cardiac prin metoda termodilutiei, Monitorizarea debitului cardiac prin metoda analizei pulsului (piCCO), Monitorizare index bisectral BIS, Monitorizare 4 canale EEG, Monitorizare simulanta a 5 tensiuni arteriale invazive, Pulsoximetrie duala Sp02-dual: sa poata monitoriza simultan doi senzori de Sp02, sa afiseze simultan valorile masurate de cei doi senzori si sa poata fi setata alarma pentru diferenta dintre valorile masurate (delta Sp02), Afisarea pe un display secundar (ex monitor de calculator) a altor forme de unda decat cele afisate pe ecranul monitorului hemodinamic sunt niste cerinte restrictive pentru anumiti producatori si solicita a fi eliminate aceste cerinte" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini, Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- "Suport programabil cu urmatoarele functii: sa permita decuplarea rapida a monitorului impreuna cu accesoriile acestuia, pentru transport (sa se cupleze/decupleze prin actionarea unei clapete); cablurile sa se conecteze prin suport astfel incat sa nu fie necesara decuplarea acestora in cazul transportului monitorului; suportul sa poata fi programat pentru a configura automat monitoarele conectate la el cu anumite setari specifice locului in care se afla acesta; interfata pentru conectarea monitorului de functii vitale la aparatul de anestezie care sa permita: afisarea de curbe tip bucia (loops) in presiune/volum si flux/volum, afisarea simultana a curbei de presiune si a curbei de flux, afisarea de minitrenduri pentru parametrii de ventilatie, afisarea de trenduri pentru parametrii de ventilatie" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- "Aparatul trece automat in modul sleep (economic) daca nu este utilizat" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul Configuratia aparatului" se solicita "Functie de pornire automata - aparatul porneste automat din modul sleep daca: se modifica parametrii ventilatorului, se porneste debitul unui gaz" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de aparate de anestezie; in acest context alte aparate fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. In cazul in care exista o fluctuatie de presiune in instalatia spitalului, echipamentul poate interpreta aceasta fluctuatie ca un impuls de comanda. De regula, echipamentele stau in stand-by in permanenta pentru a putea fi operationale intr-un interval de timp foarte scurt. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- "La punctul "Masuta instrumentar tip MAYO sau echivalent", se solicita "Greutatea mesei maxim : 8 kg". Pentru evitarea restrictionarii accesului altor producatori de mobilier, solicita eliminarea acestei cerinte.
j) La specificatia tehnica nr.17 - Sistem incalzire pacient" se cer urmatoarele:
- "Cate un buton pentru fiecare treapta de temperatura" - Pentru evitarea restrictionarii accesului altor producatori de sisteme de incalzire pacient, solicita utilizarea sintagmei "Setarea temperaturii sa se realizeze cu incremente de 1 grad" , sau eliminarea acestei cerinte, deoarece este restrictiva.
k) "La specificatia tehnica nr. 18" se solicita "Anoda stationara". O anoda rotativa asigura o capacitate de disipare a caldurii mult mai mare decat anodele stationare ceea ce duce la o durata de viata a tuburilor cu raze X mai mare si implicit la costuri de mentenanta mai scazute". Avand in vedere ca aparatele Roentgen mobil cu brat C utilizate in salile de operatie sunt utilizate intens pe durata procedurilor operatorii este necesar ca tuburile cu raze X sa aiba o capacitate de disipare a caldurii cat mai mare pentru a evita timpi de racire prelungiti in care aparatul nu poate fi utilizat. Impunerea solutiei cu anod stationar conduce in mod evident la favorizarea unui anumit ofertant in defavoarea obtinerii unui aparat performant adaptat cerintelor actuale de lucru. Pentru evitarea restrictionarii accesului altor producatori de sisteme de incalzire pacient, solicita eliminarea acestei cerinte.
l) La "Specificatia tehnica nr.26 - Pat ATI cu sistem de mobilizare pentru pacienti cu risc mediu" , se cer urmatoarele:
-"Suprafata pentru pacient fixata pe 2 coloane telescopice pentru o usoara curatare si stabilitate mare a patului in orice pozitie" si " Coloane telescopice din profil de aluminiu, netede, fara denivelari si imbinari dificil de curatat" - Aceste 2 cerinte sunt restrictive pentru un anumit producator, deoarece suprafata pentru pacient poate fi fixata si pe alte mecanisme de sustinere, care pot conferi atat o stabilitate ridicata a patului in orice pozitie, cat si facilitarea igienizarii acestor mecanisme. Pentru evitarea restrictionarii accesului altor producatori de sisteme de incalzire pacient, solicita eliminarea acestei cerinte.
- "Cu tija de sprijin integrata in platforma saltelei pentru coborarea pacientului din pat " si " Buton integrat in tija de sprijin pentru ca pacientul sa regleze inaltimea optima a patului la coborarea din pat" - Aceste 2 cerinte sunt restrictive si considera ca este suficient sa se specifice ca patul sa beneficieze de masuri pentru facilitarea coborarii/urcarii din/in pat a pacientului. Cerinta indica o anumita categorie de paturi, in acest context alte paturi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea sau modificarea cerintelor.
- "Pe cadrul patului sa existe 2 suporturi laterale pentru montarea diverselor accesorii ",solicita sa fie detaliata, atat relevanta, cat si functionalitatea acestor dispozitive, precum si accesoriile la care face referire. Cerinta indica o anumita categorie de paturi, in acest context alte paturi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea sau modificarea cerintei.
- La punctul "Dale tehnice pat", se solicita" Unghi de ridicare coapse: min 30 grade", cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de paturi; in acest context alte paturi fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Unghi de ridicare coapse : min 22 grade", sau eliminarea cerintei.
n) "La specificatia tehnica nr. 27 Monitor pacienti" se solicita:
- "Prevazut cu tastatura alfanumerica pe ecran" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare; in acest context alte monitoare ce utilizeaza alte tipuri de tastaturi, dar cu aceeasi functionalitate sunt considerate neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- "Senzor/sonda Sp02 reutilizabila, tip adult, imersibila, total in lichid pentru dezinfectie" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare; in acest context alte monitoare sunt considerate neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- "Introducerea comenzilor prin atingerea ecranului - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare; Aceasta cerinta poate avea un caracter de inferioritate, deoarece functia de ecran tactil este predispusa decalibrarii ecranului. Pentru evitarea restrictionarii accesului altor producatori, solicita eliminarea cerintei.
- "Autonomie: minim 3 h" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei " Autonomie : minim 2h ".
- "Memorare continua curba EKG minim 5 zile" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Memorare continua curba EKG minim 18 ore", sau eliminarea cerintei.
-  "Memorare evenimente aritmie cu o stocare de pana peste 5 zile de episoade aritmice" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Memorare evenimente cu o stocare de peste 80 de episoade aritmice".
-  "Aritmii minim detectate: ASYSTOLA, VF, VT, EXT TACHY, EXT BRADY, VPC RUN, V BRADY, V BRADY, SV, TACHY, TACHYCARDIA, BRADYCARDIA, PAUSE, COUPLET, EARLY VPC, MULTIFORM, V RHYTHM, BIGEMINY, TRIGEMINY, VPC,   IRREGULAR RR, PROLONGED RR, PACER NON-CAPTURE, NO PACER
PULSE‘ - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- "Tendinte (istoric parametri pacienti) semne vitale grafice 5 zile" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- "Program masuratori NIBP pentru inducerea Anesteziei Generala" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "NIBF‘ se solicita "Program masuratori NIBP pentru introducerea Anesteziei Spinale" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "NIBP" se solicita "Declansarea automata a unei masuri, indiferent de faptul ca aparatul este in mod manual sau auto, atunci cand monitorul estimeaza ca limitele de alarma ale presiunii sistolice vor fi depasite" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "NIBF‘ se cer "Cel putin 2 programe citire pentru anestezie" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Temperatura" se solicita "Gama de masura si alarmare: 0-45 grade C" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Temperatura" se solicita "Posibilitatea upgradare ulterioara Debit cardiac continuu neinvaziv" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Temperatura" se solicita "Configurare de catre doctor a unor butoane de display pentru comenzi rapide" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicitam eliminarea cerintei.
- La punctul "Temperatura" se solicita "Memorizare si revedere lista de alarme aparute in ultimele 5 zile" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Temperatura" se solicita "Functionare pe acumulator inclus minim 3 ore" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicitam eliminarea cerintei, solicita utilizarea sintagmei "Functionare pe acumulator inclus minim 2 ore".
- La punctul "Temperatura" se solicita "Functie de ajutor cu explicatii sub forma de imagini grafice, sugestive, care prin figuri succesive pe ecran sa duca la rezolvarea problemei sau alarmei" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita eliminarea cerintei.
- La punctul "Temperatura" se solicita "Meniu limba romana" - cerinta este restrictiva si indica o anumita categorie de monitoare, in acest context alte monitoare fiind neconforme in raport cu cerintele caietului de sarcini. Pentru evitarea restrictionarii accesului, solicita utilizarea sintagmei "Soft-ul de operare, mesaje de alarma, texte, etc. intr-o limba de circulatie internationala", sau eliminarea acestei cerinte.
In "Lista cu cantitatile de utilaje si echipamente tehnologice, inclusiv dotari":
In "Fisa tehnica numarul 1 - Consola anestezist - Sala de Operatii" se cer urmatoarele:
- "Din considerente igienice bara eurorail va fi executata dintr-o bucata, fara intreruperi, din otel inoxidabil AISI 304, cu sectiunea de 25x10 mm, ce urmareste conturul etajerei pe trei laturi" - Cerinta este restrictiva, faptul ca bara euro-rail are sau nu intreruperi nu este un: criteriu care sa afecteze functionalitatea consolei si a accesoriilor sustinute pe aceasta, chiar din considerente igienice, atata timp cat consola per ansamblu respecta standardele.
- "Bara pentru injectomate din otel inoxidabil AISI 304, cu diametrul 30mm" respectiv "Stativ de perfuzii telescopic complet executat din otel inoxidabil AISI 304, cu diametrul 30mm" - Solicitarea unei grosimi fixe pentru bara pentru injectomate respectiv pentru stativul de perfuzii are caracter restrictiv si nejustificat, atata timp cat capacitata de sustinere garantata de producator corespunda cerintelor.
- "Incalzitor solutii perfuzabile utilizat in administrarea rapida a fluidelor perfuzabile cu prindere pe bara de accesorii" - Acesta este un dispozitiv care nu are nicio legatura cu instalatia de gaze si fluide medicale si trebuie solicitat intr-o lista separata, nu impreuna cu consola anestezist. Acest echipament este introdus din considerente pur restrictive si trebuie eliminat din specificatia tehnica.
1. In configuratia mai multor fise tehnice (numarul 1, 2, 3, 4) se solicita prize de gaze medicale "prevazute cu LED indicator integrat ce alarmeaza vizual in cazul scaderii sau depasirii presiunii de lucru", iar "Alimentarea LED-ului se va face prin intermediul unei baterii cu durata de viata de min. 5 ani." - Aceste cerinte sunt pur restrictive. Niciun normativ nu solicita prize pentru alimentarea gazelor medicale cu LED, avertizarea la cresterea sau depasirea presiunii de lucru fiind complet inutila din punct de vedere functional, instalatia avand alte elemente componente cerute de ISO 7396-1 strict pentru asa ceva. De asemenea, alimentarea cu baterie cu durata de viata de minim 5 ani duce la un singur producator de astfel de prize.
2. In "Fisa tehnica numarul 2 - Consola chirurg", se cere:
-"Din considerente igienice bara eurorail va fi executata dintr-o bucata, fara intreruperi, din otel inoxidabil AISI 304, cu sectiunea de 25x10 mm, ce urmareste conturul etajerei pe trei laturi" - Cerinta este restrictiva, faptul ca bara euro-rail are sau nu intreruperi nu este un criteriu care sa afecteze functionalitatea consolei si a accesoriilor sustinute pe aceasta, chiar din considerente igienice, atata timp cat consola per ansamblu respecta standardele.
3. In "Fisa tehnica numarul 4 - Rampa orizontala pentru 2 posturi pre/postoperator" se cere:
- "Sarcina barei eurorail min. 90Kg/m" - Cerinta este restrictiva si exagerata, neexistand echipamente si accesorii cu montaj pe sina care sa necesite o astfel de capacitate de sustinere (de exemplu, pentru rampa de fata sinele de accesorii ar trebui sa sustina in total o greutate de 972 kg). In plus, se cere ca "Echipamentul se livreaza cu toate elementele necesare pentru montarea si rigidizarea pe peretele de gips-carton", o astfel de rigidizare la o asemenea capacitate de sustinere fiind imposibila pe peretele din gips-carton!
4. In fisele "Fisa tehnica numarul 9 - Statie centrala de butelii de N20" respectiv "Fisa tehnica numarul 10 - Statie centrala de butelii de C02" se solicita ca "Dupa instalare, executantul va face dovada realizarii testelor in conformitate cu ISO 7396-1 ("Sisteme de distributie pentru gaze medicale - Instalatii pentru gaze medicale comprimate si vacuum") si va emite buletinele de incercari si verificari", insa din configuratia acestora lipsesc elemente componente esentiale solicitate de acest normativ ISO 7396-1: cum ar fi:
Conform articolului 5.2.2.1 aliniatul a al normativului ISO 7396-1, in vederea asigurarii continuitatii in alimentarea cu gaze comprimate si vacuum, pentru fiecare gaz comprimat sau vacuum sunt necesare trei surse de alimentare, lucru respectat pentru statiile de aer comprimat (fisa tehnica 7) si de vacuum (fisa tehnica 8), insa nerespectat in aceste fise pentru N20 si C02.
Conform articolului 6.4 alineatele a si b ale normativului ISO 7396-1, trebuiesc montate sisteme de alarmare la scaderea sub minim a capacitatii buteliilor de alimentare cu gaze medicale pentru fiecare ramura in parte, lucru nespecificat in fisele tehnice mai sus amintite;
In "Fisa tehnica numarul 11 - Stativ perfuzii dublu articulat" se cere:
"Din considerente igienice bara eurorail va fi executata dintr-o bucata, fara intreruperi, din otel inoxidabil AISI 304, cu sectiunea de 25x10 mm, ce urmareste conturul etajerei pe trei laturi" - Cerinta este restrictiva, faptul ca bara euro-rail are sau nu intreruperi nu este un criteriu care sa afecteze functionalitatea consolei si a accesoriilor sustinute pe aceasta, chiar din considerente igienice, atata timp cat consola per ansamblu respecta standardele.
5. In "Fisa tehnica numarul 4 - Rampa orizontala pentru 2 posturi pre/postoperator" se cere:
- "Sarcina barei eurorail min. 90Kg/m" - Cerinta este restrictiva si exagerata, neexistand echipamente si accesorii cu montaj pe sina care sa necesite o astfel de capacitate de sustinere (de exemplu, pentru rampa de fata sinele de accesorii ar trebui sa sustina in total o greutate de 972 kg).
In plus, se cere ca "Echipamentul se livreaza cu toate elementele necesare pentru montarea si rigidizarea pe peretele de gips-carton", o astfel de rigidizare la o asemenea capacitate de sustinere fiind imposibila pe peretele di gips-carton!
6. In "Fisa tehnica numarul 5 - Rampa orizontala sala de gipsare" se cere:
-"Sarcina barei eurorail min. 90Kg/m" - Cerinta este restrictiva si exagerata, neexistand echipamente si accesorii cu montaj pe sina care sa necesite o astfel de capacitate de sustinere).
7. In fisele "Fisa tehnica numarul 9 - Statie centrala de butelii de N20" respectiv "Fisa tehnica numarul 10 - Statie centrala de butelii de C02" se solicita ca "Dupa instalare, executantul va face dovada realizarii testelor in conformitate cu ISO 7396-1("Sisteme de distributie pentru gaze medicale - Instalatii pentru gaze medicale comprimate si vacuum") si va emite buletinele de incercari si verificari", insa din configuratia acestora lipsesc elemente componente esentiale solicitate de acest normativ ISO 7396-1: cum ar fi:
Conform articolului 5.2.2.1 aliniatul a al normativului ISO 7396-1, in vederea asigurarii continuitatii in alimentarea cu gaze comprimate si vacuum, pentru fiecare gaz comprimat sau vacuum sunt necesare trei surse de alimentare, lucru respectat pentru statiile de aer comprimat (fisa tehnica 7) si de vacuum (fisa tehnica 8), insa nerespectat in aceste fise pentru N20 si C02.
Conform articolului 6.4 aliniatele a si b ale normativului ISO 7396-1, trebuiesc montate sisteme de alarmare la scaderea sub minim a capacitatii buteliilor de alimentare cu gaze medicale pentru fiecare ramura in parte, lucru nespecificat in fisele tehnice mai sus amintite;
8. In "Fisa tehnica numarul 11 - Stativ perfuzii dublu articulat" se cere:
-"lungimea barei de aprox 750mm, diametru 30mm" - Considera restrictiva solicitarea unei grosimi fixe pentru bara pentru injectomate atata timp cat capacitatea de sustinere garantata de producator corespunde cerintelor.
Arata faptul ca prezentul contract de achizitie publica a facut obiectul unei alte proceduri de atribuire in anul 2013, procedura care a fost anulata de catre autoritatea contractanta dupa deschiderea ofertelor depuse de catre participanti, invocandu-se de catre autoritatea contractanta prevederile art. 209 alin. 1 lit. c din OUG 34/2006.
La data de 17.10.2013 a avut loc la sediul autoritatii contractante, sedinta de deschidere a ofertelor depuse in cadrul procedurii: "Reabilitarea si dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta a blocurilor operatorii de la Spitalul M. Dr. G.C. - O. in vederea imbunatatirii calitatii serviciilor medicale", sedinta in cadrul careia a fost intocmit Procesul - Verbal al sedintei de deschidere a ofertelor nr. xxxxxx/xx.xx.xxxx. Din acesta reiese ca au fost depuse doar 2 oferte si anume:  oferta depusa de catre asocierea SC T. M. SRL cu SC E. C. SRL si SC M. I. &P.O.C. SRL cu o propunere financiara de 9.855.939,39 lei din care 4.972.719,39 lei - lucrari si 4.883.220 lei - dotari/echipamente; si oferta depusa de catre asocierea SC E. M. SRL cu SC A.E.S. SRL cu o propunere financiara de 9.186.309,82 lei din care 4.839.302,82 - lucrari si 4.347.007 lei - dotari/echipamente;
Conform Procesului-verbal al sedintei de deschidere nr. xxxxx/xx.xx.xxxx se poate usor distinge faptul ca, oferta depusa de catre asocierea al carei lider este SC E. M. SRL are o valoare mai mica cu 669.629,57 lei decat oferta depusa de catre asocierea al carei lider este SC T. M. SRL si ca au fost depuse toate documentele, nefiind mentionate documente lipsa. Avand in vedere ca, criteriul de atribuire a contractului de achizitie era pretul cel mai mic, se poate considera ca petenta a castigat aceasta licitatie, indeplinind conditiile solicitate de autoritatea contractanta.
Autoritatea contractanta, fiind nemultumita de faptul ca cel caruia ii era destinat acest contract de achizitie publica a pierdut licitatia, a preferat sa o anuleze, motivul fiind ca "ar exista abateri grave de la prevederile legislative si acestea afecteaza procedura de atribuire". Aceste "abateri grave" au constat in anumite neconcordante intre centralizatorul cu tamplaria interioara si cele atasate la documentatia de atribuire. Prin urmare, unele calcule gresite la doua usi si niste deficiente cu privire la un geam au fost considerate de autoritatea contractanta "abateri grave" de natura a duce la anularea unui contract al carui castigator era in mod evident. Acest motiv nu reprezinta o abatere grava de natura a duce la anularea unei proceduri de atribuire, insa astfel autoritatea contractanta a putut sa favorizeze celalalt participant la licitatie, dandu-i o sansa ca in prezenta procedura de atribuire sa isi modifice pretul raportat la oferta sa si astfel sa poata castiga contractul de achizitie publica.
Arata de asemenea faptul ca in cursul solutionarii contestatiei de catre Consiliul de Solutionare a Contestatiilor, autoritatea contractanta, recunoscand deficientele caietului de sarcini, a luat masuri de remediere a unor specificatii tehnice. Anexeaza in acest sens masurile de remediere trimise catre Consiliul de Solutionare Contestatiilor. Autoritatea contractanta a emis aceste masuri de remediere a caietului de sarcini si demonstreaza reaua credinta a acesteia in aplicarea principiilor din materia achizitiilor publice, respectiv promovarea concurentei intre operatorii economici, garantarea tratamentului egal si nediscriminarea operatorilor economici, transparenta si integritatea procesului de achizitie publica.
Prin aceste remedieri se solicita practic alte tipuri de aparate medicale, cu alte caracteristici tehno-constructive si implicit cu o alta valoare estimata fata de caracteristicile initiale din caietul de sarcini.
Punctul de vedere al autoritatii contractante, insotit de masurile de remediere dispuse de aceasta ca urmare a contestatiei formulate de petenta, poate fi catalogat drept un veritabil caiet de sarcini pentru procedura de atribuire, fiind mult mai cuprinzator decat cel din documentatia de atribuire, referindu-se astfel la specificatii tehnice noi, ce au modificat elementele caietului de sarcini publicat in SEAP.
Astfel, prin raspunsul sau, autoritatea contractanta a dispus modificarea continutului documentatiei de atribuire, prin acte administrative, intrucat masurile de remediere nu au adus lamuriri/explicitari/limpeziri cu privire la continutul caietului de sarcini, ci au modificat elementele initiale, tehnico-constructive ale aparaturii medicale. Fata de caracteristicile initiale solicitate in caietul de sarcini, autoritatea contractanta, prin masurile de remediere dispuse, solicita alte tipuri de aparate medicale, cu alte caracteristici tehnico-constructive.
Raportat la acest aspect autoritatea contractanta se face vinovata de incalcarea prevederilor Ordinului nr. 171 din 7 mai 2012 emis de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice care in art. 1, teza II prevede "prin lamuriri/explicitari/limpeziri cu privire la continutul documentatiei de atribuire, nu se pot aduce modificari cu privire la continutul acesteia din urma, asa cum a fost publicata in SEAP".
Fata de toate aceste motive a apreciat ca se impune admiterea plangerii asa cum a fost formulata.
Intimatul Municipiul O. reprezentat prin Primarul Municipiului O. prin intampinare  solicita respingerea plangerii ca nefondata avand in vedere urmatoarele:
Decizia CNSC nr. 1273/C11/1336 din 05,05.2014- este legala si temeinica .
Autoritatea contractanta in procesul de stabilire a parametrilor tehnici nu a incalcat principiul nediscriminarii sau tratamentului egal invocat de catre petenta care de altfel chiar in contestatia depusa la CNSC a afirmat faptul ca "specificatiile tehnice strict determinate, fac trimitere la unul sau mai multi operatori economici aflati pe piata din Romania" .
Ca atare, insasi petenta a afirmat ca exista cel putin unul sau mai multi operatori economici romani care se incadreaza in specificatiile tehnice solicitate de catre autoritatea contractanta, or, potrivit acestui rationament, cu atat mai mult exista mai multi operatori economici din spatial Uniunii Europene care se incadreaza in specificatii tehnice solicitate de catre autoritatea contractanta si care ar putea participa la procedura in cauza.
Dispozitiile legale aplicabile spetei sunt cele prevazute de art. 2 si art. 35 din OUG 34/2006.
Pentru rezolvarea dificultatilor de interpretare a legislatiei comunitare art. 267 din Tratatul  pentru functionarea Uniunii Europene instituie procedura numita "prejudiciala" (preliminara) care permite judecatorului national sa solicite un aviz Curtii de Justitie a Uniunii Europene atunci cand o chestiune de drept comunitar este ridicata in cursul derularii unui proces cu privire la:
1. Interpretarea unei reguli de drept comunitar (spre exemplu un articol ai tratatului sau al unui regulament European)
2. Validitatea unui act comunitar (de exemplu, daca o directiva este conforma tratatelor europene sau principiilor generale ale dreptului comunitar)
Raspunsurile instantei europene au caracter obligatoriu si sunt utile atat pentru solutionarea litigiului in cadrul carui s~au nascut intrebarile preliminare cat si in alte situatii similare in care se discuta aspectele analizate de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
Invoca o decizie a Curtii de Justitie  a Uniunii Europene, respectiv Hotararea din 3 iunie 1992 in cauza C 360-89 prin care se impune eliminarea oricarei discriminari fata de furnizorii de servicii stabiliti intr-un stat membru, altul decat cel in care u
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014