InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Absenta raspunsului persoanei juridice notificate are valoarea unui refuz de restituire (in natura sau prin echivalent) a imobilului, iar acest refuz trebuie cenzurat de catre instanta de judecata. Instanta va acorda despagubiri pe baza expertizei ef...

(Decizie nr. 95A din data de 09.03.2010 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Persoane juridice | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

     Absenta raspunsului persoanei juridice notificate are valoarea unui refuz de restituire (in natura sau prin echivalent) a imobilului, iar acest refuz trebuie cenzurat de catre instanta de judecata. Instanta va acorda despagubiri pe baza expertizei efectuate in cauza ( decizia nr. 95 A din 09.03.2010)
     
     Legea 10/2001 raportata la dispozitiile din Titlul VII din Legea nr. 247/2005 si la decizia nr. 52/2007 pronuntata de Inalta Curte de  Casatie si Justitie in recurs in interesul legii.
     
     
     Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Giurgiu la data de 04.06.2008, reclamanta AP a chemat in judecata pe paratul Municipiul G. prin Primar, pentru ca prin hotarare judecatoreasca sa fie obligat paratul la plata despagubirilor cuvenite pentru imobilul compus din casa de locuit si teren aferent in suprafata de 187 mp, situat in municipiul Giurgiu, str. Grivitei nr.1A.
     Prin sentinta civila nr.55/26.03.2009, Tribunalul Giurgiu - Sectia Civila a admis in parte actiunea si a obligat Primaria Giurgiu sa emita dispozitie privind acordarea de despagubiri pentru teren si constructia demolata.
     In considerentele sentintei, prima instanta a retinut ca, potrivit actului de vanzare-cumparare transcris la grefa Tribunalului Vlasca sub nr.409/1950, autorii reclamantei au dobandit in proprietate locul de casa cu suprafata de 187 m.p. situat in Giurgiu, fostul cartier Oinac, fundatura Grivita.
     Conform certificatului de mostenitor nr.626/1988 si actelor de stare civila, reclamanta are calitatea de succesor legal al fostului proprietar GP, iar in patrimoniul succesoral, la decesul acestuia intervenit in anul 1952, au ramas locul de casa, casa de locuit cu doua camere, sala, bucatarie si dependinte.
     In baza Decretului nr.3/1986 imobilul a fost expropriat pentru cauza de utilitate publica. Astfel cum rezulta din fisa imobilului si procesul-verbal de evaluare incheiat de fostul Consiliu Popular al Judetului Giurgiu, s-a preluat in proprietatea statului constructia (locuinta) si teren in stare buna.
     Cu adresa nr.23243/2000 Primarai a comunicat reclamantei ca terenul este ocupat de amenajari de utilitate publica (alei pietonale si parcare publica).
     In anii 2000, 2006, 2008 reclamanta a solicitat paratului restituirea terenului si pana in prezent Primaria nu a emis notificare, invederand prin notele scrise ca reclamanta a cerut reevaluarea constructiei si restituirea terenului in natura.
     A mai retinut prima instanta ca, in prezent, terenul este ocupat de investitii destinate statiei de alimentare cu combustibil Lukoil SA, de spatiu verde precum si optiunea reclamantei pentru restituirea prin echivalent si pozitia adoptata de autoritatea notificata Primaria Municipiului Giurgiu.
     Considerand ca, in cauza, au fost dovedite preluarea fostei proprietati cu titlu valabil, calitatea reclamantei de persoana indreptatita la restituire, afectarea actuala a terenului de constructii si amenajari, situatia demolarii constructiilor, lipsa unei dispozitii emise pentru rezolvarea notificarilor, in baza dispozitiilor art. 9, art.10 alin.2, art.21 alin.4, art.26 alin.1 din Legea nr.10/2001, tribunalul a admis in parte contestatia formulata si a obligat entitatea competenta sa emita dispozitie privind reparatia sub forma despagubirilor.
     Pretentia reclamantei, de obligare a autoritatii la plata despagubirilor, nu a fost primita, in raport de prevederile Legii nr.10/2001 privind regimul stabilirii si platii despagubirilor, ce implica emiterea unei dispozitii si parcurgerea procedurii stabilite prin Titlul VII din Legea nr.247/2005.
     Impotriva acestei sentinte a declarat apel, in termenul prevazut de art.284 alin.1 Cod pr.civila, reclamanta ARSENE PAULA, aratand ca in mod gresit prima instanta nu a mentionat in dispozitivul hotararii suma cuvenita cu titlu de despagubiri, astfel cum a fost stabilita prin expertizele efectuate in cauza, necontestate de partea adversa. Apelanta solicita sa i se acorde si penalitati de intarziere sau, in subsidiar, sa i se emita titlu de proprietate pe teren, urmand a se substitui Primariei in cadrul contractului de concesiune incheiat cu societatea comerciala.
     Examinand sentinta apelata, prin prisma motivelor invocate, Curtea apreciaza ca apelul este intemeiat, pentru urmatoarele considerente:
     Notificarea adresata de catre reclamanta unitatii detinatoare a imobilului nu a fost solutionata printr-o decizie sau dispozitie. In aceasta situatie, absenta raspunsului persoanei juridice notificate are valoarea unui refuz de restituire (in natura sau prin echivalent) a imobilului, iar acest refuz trebuie cenzurat de catre instanta de judecata.
Instanta sesizata cu actiunea bazata pe refuzul persoanei juridice notificate de a emite decizia sau dispozitia asupra notificarii este competenta sa examineze si fondul cauzei, administrand probele necesare si dispunand admiterea sau respingerea cererii de acordare de masuri reparatorii, dupa caz.
     Persoanei indreptatite trebuie sa i se recunoasca posibilitatea de a-si valorifica in fata instantei  drepturile recunoscute de lege, la fel ca si persoanelor care au primit un raspuns de la unitatea notificata, neexistand nici o ratiune pentru care cele doua categorii de beneficiari ai legii sa fie tratate diferit.
     A considera ca, in situatia in care persoana juridica notificata refuza sa emita decizia sau dispozitia asupra notificarii, instanta nu ar fi competenta sa examineze si fondul cauzei, ar conduce la un formalism nejustificat, ar nesocoti caracterul reparatoriu al Legii nr. 10/2001 si ar impiedica persoanele indreptatite sa-si valorifice drepturile recunoscute de lege, impunandu-le sa astepte timp nelimitat un raspuns si sa fie la discretia unitatii notificate, ceea ce incalca, practic, dreptul de acces la justitie si cerinta solutionarii cauzelor intr-un termen rezonabil.
     In acelasi sens, prin Decizia nr. IX din 20 martie 2006 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectiile Unite (prin care s-a  admis recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si s-a stabilit ca instanta careia ii revine competenta de a solutiona cererile formulate impotriva refuzului persoanei juridice notificate, detinatoare a imobilului, de a emite decizie sau dispozitie motivata de restituire in natura ori de acordare de despagubiri, potrivit Legii nr. 10/2001, este sectia civila a tribunalului in a carui raza teritoriala isi are sediul persoana juridica respectiva), s-a retinut ca absenta raspunsului persoanei juridice detinatoare echivaleaza cu un refuz de restituire a imobilului, care trebuie cenzurat de tribunal tot in conditiile procedurii speciale, iar protectia juridica a dreptului la acordarea de masuri reparatorii, recunoscut prin lege, nu ar putea fi asigurata decat de un tribunal care are plenitudinea jurisdictiei.
     In situatia in care notificarea este respinsa in mod nejustificat sau unitatea notificata refuza sa raspunda, persoana indreptatita are deschisa calea contestatie in cadrul careia sa i se stabileasca nu numai dreptul de a obtine masuri reparatorii, dar si intinderea cuantificata a acestora.
     Aceasta concluzie se bazeaza pe considerentele Deciziei nr. 52/2007 si ale Deciziei nr. 20/2007 ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectiile Unite. Din analiza coroborata a acestor decizii reiese ca instanta investita cu solutionarea contestatiei impotriva unei decizii sau dispozitii emise anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 247/2005 este competenta, in virtutea principiului plenitudinii de jurisdictie, sa stabileasca si intinderea despagubirilor corespunzatoare imobilului preluat abuziv, a carui restituire in natura nu este posibila.
     Aceeasi solutie se impune, pentru identitate de ratiune, si in ipoteza in care unitatea detinatoare nu a dat un raspuns notificarii, iar de la data notificarii a trecut un termen foarte lung. Altfel, daca in procedura contestatiei instanta s-ar limita doar la constatarea dreptului la masuri reparatorii si ar indruma partea catre o noua procedura in contencios administrativ (prevazuta de Titlul VII al Legii nr. 247/2005) pentru a i se stabili cuantumul masurilor reparatorii, s-ar depasi limitele termenului rezonabil prevazut de art. 6 par. 1 din Conventie. Conform jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, notiunea de termen rezonabil in procedurile civile poate cuprinde si durata unor proceduri administrative prealabile, atunci cand posibilitatea sesizarii unei jurisdictii este conditionata de normele de drept intern, in mod obligatoriu, de parcurgerea unei asemenea proceduri. In acest caz, dies a quo (punctul de plecare a "termenului rezonabil") este ziua cand a fost sesizata autoritatea administrativa competenta. In speta, notificarea reclamantei a fost transmisa Prefecturii Giurgiu, prin executorul judecatoresc, la data de 09.08.2001 si a fost inregistrata la Primaria Municipiului Giurgiu la data de 24.08.2001 (fila 22 din dosarul de fond).
     Prin probele administrate in faza procesuala a judecatii pe fond terenul a fost identificat si evaluat la valoarea actuala de piata. Intrucat nu este liber, fiind ocupat de constructii si amenajari, apelanta reclamanta este indreptatita la masuri reparatorii in echivalent sub forma despagubirilor ce vor fi acordate in conditiile Titlului VII al Legii nr. 247/2005. De asemenea, prin expertiza de specialitate s-a stabilit valoarea constructiilor demolate.
     Legea nr. 10/2001 nu prevede posibilitatea acordarii de despagubiri banesti efective de catre unitatea detinatoare sau de catre entitatea investita cu solutionarea notificarii. Art. 26 alin.1 din legea republicata prevede ca: "Daca restituirea in natura nu este posibila, detinatorul imobilului sau, dupa caz, entitatea investita potrivit prezentei legi cu solutionarea notificarii este obligata ca, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut la art. 25 alin. 1, sa acorde persoanei indreptatite in compensare alte bunuri sau servicii ori sa propuna acordarea de despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, in situatiile in care masura compensarii nu este posibila sau aceasta nu este acceptata de persoana indreptatita".
     Legea speciala, la care face trimitere art. 26 alin.1 mai sus citat, este Titlul VII al Legii nr. 247/2005, prin care s-a infiintat, in subordinea Cancelariei Primului Ministru, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor. Aceasta Comisie are competenta de a analiza si stabili cuantumul final al despagubirilor si de a emite decizia reprezentand titlul de despagubire. Beneficiarul titlului de despagubire il poate valorifica intr-una dintre modalitatile prevazute de art. 181 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005, astfel cum a fost  introdus prin OUG nr. 81/2007, pentru accelerarea procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv.
     In cazul de fata, instanta de judecata, in virtutea principiului plenitudinii de jurisdictie si a exigentei termenului rezonabil (aspecte dezvoltate anterior) a examinat dreptul reclamantei de a beneficia de masuri reparatorii (drept care era circumscris competentei unitatii notificate de a "propune" acordarea de despagubiri), precum si intinderea acestui drept (aspect asupra caruia, potrivit legii speciale interne, ar fi trebuit sa se pronunte Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, dar care instanta a considerat ca trebuie sa-l rezolve pentru a nu nesocoti cerinta termenului rezonabil).
     Trebuie facuta distinctia intre competenta de stabilire a intinderii despagubirilor si procedura efectiva de plata a acestora. Prin Decizia nr. 52/2007 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie nu s-a transat problema platii efective a despagubirilor, respectiv, nu s-a statuat ca acestea se platesc de catre unitatea detinatoare sau de catre unitatea notificata.
     In consecinta, in ceea ce priveste plata efectiva a despagubirilor, sunt aplicabile prevederile Titlului VII al Legii nr. 247/2005 (indiferent daca intinderea acestora a fost stabilita de catre instanta de judecata sau de catre comisia centrala).
     Hotararea judecatoreasca irevocabila prin care se stabileste intinderea despagubirilor se va impune cu autoritate de lucru judecat comisiei centrale, insa numai in ceea ce priveste cuantumul, nu si cu privire la modalitatea de acordare efectiva. In ceea ce priveste modalitatile de acordare efectiva, sunt aplicabile prevederile art. 141 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005, astfel cum a fost introdus prin OUG nr. 81/2007, in sensul ca se vor acorda despagubiri in bani, de catre Directia pentru Acordarea Despagubirilor in Numerar, in limita sumei de maxim 500.000 lei, iar pentru diferenta, daca este cazul, se acorda actiuni la SC "Fondul Proprietatea SA".
     Sub aspectul cuantumului despagubirilor, Curtea are in vedere expertiza intocmita de expertul Marin Petre (specialitatea "Constructii civile si industriale"), prin care s-a stabilit valoarea constructiei demolate la suma totala de 48.959 lei, precum si expertiza intocmita de expertul Filip Razvan, prin care s-a stabilit valoarea de piata a terenului la suma de 22440 Euro.
     In raport cu aceste considerente, Curtea va admite apelul, va schimba in parte sentinta, in sensul ca va stabili intinderea masurilor reparatorii cuvenite reclamantei la suma de 22.440 Euro, echivalent in lei la data platii efective, pentru terenul in suprafata de 187 m.p. si 48.959 lei pentru constructia demolata,  pastrand celelalte dispozitii ale sentintei.
     Solicitarea subsidiara a reclamantei de obligare a paratului la plata unor penalitati de intarziere, va fi respinsa ca fiind lipsita de temei legal. De asemenea, va fi inlaturata si cererea de restituire in natura a terenului, in conditiile in care apelanta nu a solicitat acest lucru prin cererea introductiva, fiind de acord cu masuri reparatorii in echivalent.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Persoane juridice

Garda Financiara Sectia Hunedoara nu are personalitate juridica. In cauze, in locul acesteia, se va cita Comisariatul Regional Timis. - Decizie nr. 118/R din data de 23.03.2006
pSanctiunea pentru neexecutarea in termenul prev. de art. 24 din Legea contenciosului administrativ a unei hotarari judecatoresti de contencios administrativ prin care institutia publica parata a fost obligata la emiterea unui act administrativ. - Decizie nr. 466/R din data de 08.07.2008
pSanctiunea pentru neexecutarea in termenul prev. de art. 24 din Legea contenciosului administrativ a unei hotarari judecatoresti de contencios administrativ prin care institutia publica parata a fost obligata la emiterea unui act administrativ. - Decizie nr. 466/R din data de 08.07.2008
RASPUNDERE CONTRACTUALA - Sentinta civila nr. 1257/C din data de 13.06.2008
Repatrierea profitului net realizat de un sediu permanent al unei persoane juridice straine in Romania. Calificarea operatiunii de plata. - Decizie nr. 546 din data de 28.04.2009
Revizuire acordare personalitate juridica - Sentinta civila nr. 19867 din data de 15.11.2010
Anulare Hotarare Generala Sindicat - Hotarare nr. 7978 din data de 07.12.2009
CHELTUIELI DE JUDECATA - Decizie nr. **** din data de 10.11.2016
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017