InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE ACT ADMINISTRATIV FISCAL . DREPT DE DEDUCERE A T.V.A. -art.153 alin.9 lit.b din Legea nr.571/2003; -art.153 alin.91 lit.a din Legea nr.571/2003; -O.M.F. nr.1786/2010; -O.M.F. nr.1977/2011.

(Decizie nr. 4 din data de 13.01.2014 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice; Taxa pe valoare adaugata | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA A II - A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE ACT ADMINISTRATIV FISCAL . DREPT DE DEDUCERE A T.V.A.
-art.153 alin.9 lit.b din Legea nr.571/2003;
-art.153 alin.91 lit.a din Legea nr.571/2003;
-O.M.F. nr.1786/2010;
-O.M.F. nr.1977/2011.

Instanta de fond a retinut corect ca problema de drept litigioasa care se impune a fi clarificata in speta este daca societatea  reclamanta are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata in suma de 14.255 lei, aferenta serviciilor de transport achizi?ionate de la S.C. A. T.  S.R.L. in perioada 01.09.2010 - 31.08.2011, in condi?iile in care aceasta societate a avut activitatea suspendata in perioada 30.06.2009 - 01.07.2010 ?i a figurat in eviden?a organului fiscal ca neplatitoare de TVA in perioada 01.06.2010 - 31.10.2011.
 In perioada 30.09.2010 - 31.08.2011, reclamanta intimata a achizi?ionat servicii de transport de la S.C. A. T. S.R.L., in suma de 59.395 lei, pentru care a dedus TVA in suma de 14.255 lei.
Societatea A. T. S.R.L. a avut activitatea suspendata in perioada 30.06.2009 - 01.07.2010, astfel cum rezulta din Incheierea nr.14709/04.11.2009 ?i Rezolu?ia nr.13625/24.08.2010, date de Oficiul Registrului Comer?ului de pe langa Tribunalul B.
Ca urmare a suspendarii temporare a activita?ii, la data de 01.06.2010 organul fiscal i-a anulat inregistrarea in scopuri TVA, in conformitate cu dispozi?iile art.153 alin.9 din Legea nr.571/2003, care prevad ca organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comer?ului, potrivit legii.
Potrivit sus?inerilor organului fiscal, la data reluarii activita?ii - 01.07.2010, societatea A. T. S.R.L. era obligata sa solicite ?i reinregistrarea in scopuri de TVA. si intrucat a omis sa solicite reinregistrarea pana la data de 01.11.2011, figurand ca neplatitoate de TVA, s-a concluzionat ca TVA in suma de 14.255 lei, aferenta serviciilor de transport achizi?ionate de reclamanta de la S.C. A. T. S.R.L. in perioada 01.06.2010 - 01.11.2011, este nedeductibila.
 Raportat la aceasta situatie de fapt, instan?a de fond a  apreciat, temeinic si legal, contrar sustinerilor institutiei parate, ca in cazul anularii inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA pentru intrare in inactivitate temporara (art.153 alin.9 lit.b din Legea nr.571/2003), organul fiscal este obligat din oficiu sa inregistreze persoana in scopuri de TVA, la data la care a incetat situa?ia care a condus la anularea inregistrarii.
In justificarea acestui argument, s-a  retinut corect si ca prin reglementarile ulterioare - art.153 alin.91 lit.a din Legea nr.571/2003, legiuitorul a prevazut expres existenta acestei obligatii din oficiu in sarcina organului fiscal.
In speta, prin Rezolu?ia nr.13625/24.08.2010 data de Oficiul Registrului Comer?ului de pe langa Tribunalul B., s-a dispus inregistrarea in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii SC A. T. SRL incepand cu data de 01.07.2010, astfel ca aceasta societate a devenit, conform OMF nr. 1786/2010 ( completat ulterior prin OMF nr.1977/2011), platitoare de TVA de la aceasta data si nu din data de 01.11.2011, cand i s-a solicitat de catre organul fiscal sa depuna cerere pentru inregistrarea optionala de platitor de TVA.
Mai mult, instanta de recurs a constatat ca organul de control cunostea faptul ca organul fiscal teritorial i-a primit si inregistrat SC A.  T.  SRL deconturile de TVA si declaratiile informative specifice persoanelor inregistrate in scopuri de TVA incepand cu data de 01.07.2010, de la reluarea activitatii, conform documentelor doveditoare puse la dispozitie la data controlului si din propria baza de date.
De asemenea, din probele de la dosar rezulta si ca organul de control fiscal stia ca raporturile comerciale dintre societatea intimata si SC A. T.  SRL s-au derulat in perioada 30.09.2010-31.08.2011, deci nu in perioada de suspendare a activitatii la Registrul Comertului si, ca atare, nici in perioada in care societatea avea certificatul de inregistrare in scopuri de TVA anulat.

Decizia nr.4/CA/13.01.2014 a Curtii de Apel Oradea - Sectia a II -a civila,  de contencios administrativ si fiscal.

Prin sentinta nr.5123/CA/10.09.2013 Tribunalul Bihor a admis ca intemeiata actiunea formulata de reclamanta S.C. C. S.  S.R.L. (denumirea actuala S.C. G.  L.  R. S.R.L in contradictoriu cu parata A.  N. A. F. - D. G. F. P. B. si in consecin?a:
A anulat decizia nr.303 din 14.05.2012, decizia de impunere nr.274 din 24.02.2012, decizia nr.275 din 24.02.2012 privind nemodificarea bazei de impunere, dispozi?ia nr.205 din 24.02.2012 privind masurile stabilite de organele de inspec?ie fiscala ?i raportul de inspec?ie fiscala nr.205 din 24.02.2012 emise de D. G. F. P. B.
A luat act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta astfel, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele :
In perioada 16.02.2012 - 20.02.2012, reclamanta a fost supusa unei inspectii fiscale efectuata de D.G.F.P. B.  - Activitatea de inspec?ie fiscala.
Prin decizia de impunere nr.274/24.02.2012, emisa in baza constatarilor din raportul de inspectie fiscala nr.205/24.02.2012, organele de inspectie fiscala au stabilit in sarcina reclamantei obligatii fiscale suplimentare de plata in suma de 18.013 lei, constatand ca societatea a beneficiat necuvenit de rambursarea TVA in suma de 14.255 lei, aferenta serviciilor de transport achizi?ionate de la S.C. A. T. S.R.L., pentru care s-au calculat majorari de intarziere in valoare de 1.620 lei ?i penalita?i de intarziere in valoare de 2.138 lei.
In conformitate cu dispozitiile cuprinse in Titlul IX Cod procedura fiscala, reclamanta a contestat pe cale administrativa aceste acte administrative, insa contesta?ia a fost respinsa de parata D.G.F.P. B.  prin decizia de solutionare nr.303/14.05.2012.
In motivarea acestei solutii, parata a retinut ca reclamanta a achizi?ionat in perioada 01.06.2010 - 01.11.2010 servicii de transport de la S.C. A. T.  S.R.L., societate neplatitoare de TVA, prin urmare TVA in suma de 14.255 lei, aferenta acestor servicii, este nedeductibila.
Un prim motiv invocat de reclamanta a vizat nelegalitatea deciziei de solu?ionare nr.303/14.05.2012, sus?inand ca prin acest act organul de solu?ionare a schimbat temeiul de drept privind inregistrarea societa?ii A. T. S.R.L. ca platitor sau neplatitor de TVA. Astfel, in raportul de inspectie fiscala, organul de control a invocat prevederile art.152 alin.8 lit.b) din Legea nr.571/2003 - privind regimul special de scutire aplicat de S.C. A. T., dupa care, in decizia de solu?ionare a contesta?iei administrative, a facut referire la dispozi?iile art.153 alin.9 din Legea nr.571/2003 - de anulare a certificatului de inregistrare in scopuri de TVA pe perioada de suspendare temporara a activitatii.
Re?inand ca atat in raportul de inspec?ie fiscala cat ?i in decizia de solu?ionare a contesta?iei se face referire la suspendarea temporara a activita?ii societa?ii A. T. S.R.L., ceea ce atrage incidenta dispozi?iilor art.153 alin.9 din Legea nr.571/2003 sub aspectul inregistrarii in scopuri TVA, instan?a a inlaturat acest motiv ca neintemeiat.
In raport de celelalte motive de fapt ?i de drept invocate prin ac?iune, problema de drept litigioasa care se impune a fi clarificata este daca reclamanta are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata in suma de 14.255 lei, aferenta serviciilor de transport achizi?ionate de la S.C. A. T. S.R.L. in perioada 01.09.2010 - 31.08.2011, in condi?iile in care aceasta societate a avut activitatea suspendata in perioada 30.06.2009 - 01.07.2010 ?i figureaza in eviden?a organului fiscal ca neplatitoare de TVA in perioada 01.06.2010 - 31.10.2011.
Potrivit datelor spe?ei, in perioada 30.09.2010 - 31.08.2011, reclamanta a achizi?ionat servicii de transport de la S.C. A. T. S.R.L., in suma de 59.395 lei, pentru care a dedus TVA in suma de 14.255 lei.
Societatea A. T. S.R.L. a avut activitatea suspendata in perioada 30.06.2009 - 01.07.2010, astfel cum rezulta din incheierea nr.14709/04.11.2009 ?i rezolu?ia nr.13625/24.08.2010 date de Oficiul Registrului Comer?ului de pe langa Tribunalul B.
Ca urmare a suspendarii temporare a activita?ii, la data de 01.06.2010 organul fiscal i-a anulat inregistrarea in scopuri TVA, in conformitate cu dispozi?iile art.153 alin.9 din Legea nr.571/2003, care prevad ca organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comer?ului, potrivit legii.
Potrivit sus?inerilor organului fiscal, la data reluarii activita?ii - 01.07.2010, societatea A. T. S.R.L. era obligata sa solicite ?i reinregistrarea in scopuri de TVA. Intrucat a omis sa solicite reinregistrarea pana la data de 01.11.2011, figurand ca neplatitoate de TVA, s-a concluzionat ca TVA in suma de 14.255 lei, aferenta serviciilor de transport achizi?ionate de reclamanta de la S.C. A. T. S.R.L. in perioada 01.06.2010 - 01.11.2011, este nedeductibila.
 Contrar acestor sus?ineri, instan?a a apreciat ca in cazul anularii inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA pentru intrare in inactivitate temporara (art.153 alin.9 lit.b din Legea nr.571/2003), organul fiscal este obligat din oficiu sa inregistreze persoana in scopuri de TVA, la data la care a incetat situa?ia care a condus la anularea inregistrarii.
In justificarea acestui argument, s-a retinut ca, prin reglementarile ulterioare - art.153 alin.91 lit.a din Legea nr.571/2003, legiuitorul a prevazut expres existenta acestei obligatii din oficiu in sarcina organuui fiscal.
Pe de alta parte, distinct de cele men?ionate, instan?a a apreciat ca oricum nu se poate re?ine culpa reclamantei si raspunderea solidara a acesteia in condi?iile art.1512 din Legea nr.571/2003, cum gresit a considerat organul fiscal, culpa exclusiva pentru modul de intocmire a facturilor fiscale apartinand societa?ii A. T.  S.R.L.
Pentru considerentele de fapt si de drept expuse, in temeiul art.18 alin.1 din Legea nr.554/2004, instanta a admis actiunea, apreciind-o intemeiata, astfel ca a anulat decizia nr.303/14.05.2012 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice Bihor in solutionarea contestatiei administrative formulata de reclamanta, precum si decizia de impunere nr.274 din 24.02.2012, decizia nr.275 din 24.02.2012 privind nemodificarea bazei de impunere, dispozi?ia nr.205 din 24.02.2012 privind masurile stabilite de organele de inspec?ie fiscala ?i raportul de inspec?ie fiscala nr.205 din 24.02.2012.
Sub aspectul cheltuielilor de judecata, a luat act ca nu s-au solicitat, avand in vedere ca in sedinta de judecata din 10.09.2013, reclamanta a aratat ca nu formuleaza solicitari sub acest aspect.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs recurenta parata D.  G. R. F. P.  C. N.  - prin A.  J. F. P. B. solicitand admiterea recursului, modificarea sentintei si respingerea in totalitate a actiunii ca netemeinica si nelegala.
Arata ca organul de inspectie fiscala a constatat ca prin decontul de TVA nr. 1400/22.12.2011 depus la A.J.F.P. O.  pentru luna noiembrie 2011 se solicita la rambursare TVA, astfel soldul sumei nefative de TVA la sfarsitul perioadei de raportare este de 22.759 lei.
A.J.F.P. O.  a intocmit "Referat privind incadrarea la risc mare a decontului cu sume negative de TVA cu optiunea de rambursare". Nu s-a emis decizie de rambursare intrucat A.J.F.P. O. din analiza Declaratiilor informative 394 furnizate de Biroul Judetean de informatii constata ca pe semestrul I 2011 SC C. S. SRL a efectuat si declarat achizitii in suma de 40476 lei cu un TVA aferent in suma de 9712 lei de la SC A. T. SRL CUI 18247500, societate care figureaza neplatitoare de TVA incepand cu data de 01.06.2010.
Avand in vedere faptul ca, SC C. S. SRL a efectuat achizitii, de la societate neplatitoare de TVA, A.J.F.P. O. propune incadrarea Decontului de TVA la risc fiscal mare si transmiterea spre solutionare cu inspectie fiscala anticipata avand in vedere ca nu s-au indeplinit conditiile si formalitatile prevazute in Legea 571/2003 cu modificarile ulterioare, art. 145-147 1, pentru exercitarea dreptului de deducere si nu s-au respectat instructiunile de completare a formularului 394 "declaratia informativa privind livrarile /prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".
SC A. T. SRL solicita suspendarea temporara a activitatii societatii pe o perioada de 3 ani incepand cu data de 30.06.2009 pana la data de 29.06.2012 iar prin incheierea nr. 14709/04.11.2006 anexata si pronuntata la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul B. se admite cererea formulata de inscriere in registrul comertului a mentiunii privind suspendarea temporara a activitatii.
Prin cererea inregistrata sub nr. 75728/23.08.2011 SC A. T. SRL solicita reluarea activitatii incepand cu data de 01.07.2010 si prin Rezolutia nr. 13625 anexata si pronuntata in sedinta din data de 24.08.2010 la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul B.  se admite cererea formulata de reluarea activitatii societatii incepand cu data de 1.07.2010 se dispune inregistrarea in Registrul comertului a acestei mentiuni.
Datorita acestui fapt de suspendare temporara a activitatii organul fiscal a anulat inregistrarea in scopuri de TVA a SC A. T. SRL in conformitate cu prevederile art. 153 alin (9) din Legea nr.571/2003 care precizeaza: "Organele fiscale competente pot anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA conform prezentului articol, in cazul persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi potrivit art. 11, precum si persoanelor impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA persoanele impozabile pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta".
SC A. T. SRL a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA nu la reluarea activitatii 01.07.2010 ci mult mai tarziu, astfel incepand cu data de 01.11.2011 devine platitoare de TVA. Conform listei ANAF cu detalii contribuabil anexata, SC A.  T.  SRL este inscrisa ca si platitoare de TVA incepand cu data de 01.11.2011 si este inscrisa cu reluare activitate incepand cu data de 30.06.2010. Faptul ca, SC A. T. SRL nu a respectat prevederile legale de a se inregistra in scopuri de TVA la reluarea activitatii si ca a depus la organul fiscal teritorial deconturile de TVA pe perioada in care nu era platitor de TVA nu poate primi dreptul de a fi platitor de TVA incepand cu data depunerii deconturilor de TVA la organul fiscal teritorial si in consecinta pe aceasta perioada este persoana neimpozabila din punctul de vedere al TVA si totodata nici SC C. S. SRL nu poate primi dreptul de deducere al TVA de pe facturi emise de o persoana neimpozabila.
Art. 150 alin (1) din legea 571/2003 precizeaza: "persoana obligata la plata taxei pe valoare adaugata, daca aceasta este datorata in conformitate cu prevederile prezentului titlu, este persoana impozabila care efectueaza livrari de bunuri sau prestari servicii".
Arata ca, SC A. T. SRL nu a fost obligata la plata taxei intrucat pe perioada de la suspendarea activitatii si pana la solicitarea inscrierii in scopuri de TVA 01.11.2011 nu a fost persoana impozabila. Obligativitatea platii TVA este pentru persoana impozabila si nu pentru persoana neimpozabila (SC A. T. SRL) care depune la organul fiscal teritorial deconturile de TVA si plateste TVA.
Art. 146 alin (1) lit. a din Legea 571/2003 precizeaza: "Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate sau serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa-i fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155."
Din acest articol, se intelege ca exercitarea dreptului de deducere de catre SC C. S. SRL se poate face numai daca atat beneficiarul (SC C. S. SRL) cat si prestatorul (SC A. T. SRL) sunt persoane impozabile.
SC A. T. SRL nu a fost persoana impozabila pe perioada in care a efectuat prestari servicii si a emis facturi catre SC C. S. SRL. Perioada in care s-au emis facturile de prestari servicii de la 30.09.2010 pana la 31.08.2011 se suprapun cu perioada in care SC A. T. SRL a fost persoana neimpozabila din punctul de vedere al TVA. Achizitiile SC C. S. SRL de servicii de transport au fost in suma de 59395 lei iar TVA aferent a fost in suma de 14255 lei, TVA pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere, la care s-au adaugat dobanzi in suma de 1620 lei si penalitati aferente in suma de 2138 lei.
In drept, a invocat dispozitiile legale mentionate in cerere.
Intimata reclamanta prin concluziile scrise a solicitat respingerea recursului ca nefondat si mentinerea ca temeinica si legala a hotararii instantei de fond, aratand ca, criticile recurentei sunt total nefondate si in contradictie cu dispozitiile legale in vigoare,recurenta limitandu-se a descrie in mod eronat starea de fapt fara insa a preciza motivele de nelegalitate a hotararii recurate.
Arata ca, asa cum rezulta din probele administrate in cauza prin Decizia nr.303/14.05.2012 s-a respins contestatia formulata de noi impotriva deciziei de impunere nr. 274/ 24.02.2012, a Raportului de inspectie fiscal nr. 205/ 24.02.2012, a Deciziei privind nemodificarea bazei de impunere nr. 275/ 24.02.2012 si a Dispozitiei de masuri nr. 205/2012.
Din motivarea organului de control retine faptul ca in speta de fata SC A. T. SRL si-a suspendat temporar activitatea in perioada de 30.06.2009-01.07.2010,conform mentiunilor inregistrate la Registrul comertului   astfel ca organul fiscal i-a anulat si certificatul de inregistrare in scopuri TVA la data de 01.06.2010 in temeiul dispozitiilor art. 153 alin.9 din Legea 571/2003.
Considera ca organul de control a retinut si stiut inca de la data controlului faptul ca societatea A. T. SRL avea certificatul de inregistrare in scopuri de TVA anulat.
De asemenea organul de control cunostea faptul ca institutia pe care o reprezentau avea obligatia sa reinregistreze din oficiu societatea A.  T. in scopuri de TVA incepand cu data de 01.07.2010 asa cum prevad art. 153 alin 9 pct. 66 alini 5 si 16 din norme si art.5 ONAF 1977/2011.
Organul de control cunostea faptul ca organul fiscal teritorial i-a primit si inregistrat societatii A. T.  SRL deconturile de TVA si declaratiile informative specifice persoanelor inregistrate in scopuri de TVA incepand cu data de 01.07.2010, de la reluarea activitatii conform documentele doveditoare pe care i le-am pus la dispozitie la data controlului si din propria baza de date.
De asemenea organul de control stia ca raporturile comerciale intre societate si SC A. T. s-au derulat in perioada 30.09.2010-31.08.201, deci nu in perioada de suspendare a activitatii la Registrul Comertului si ca atare nici in perioada in care societatea avea certificatul de inregistrare in scopuri de TVA anulat.
Recapituland prevederile legale care reglementeaza astfel de situatii:
- La data de 01.05.2010 a fost emis OMF nr. 1786/ 2010, care reglementa situatia societatilor platitoare de TVA.
- In baza acestui Ordin a fost emisa o Decizie de anulare a Certificatului de inregistrare in scopuri de TVA, act care nu a fost comunicat catre SC A. T.  SRL.
 - Nu s-a efectuat modificarea vectorului fiscal si lunar au fost preluate deconturile de taxa, societatea comportandu-se si fiind tratata in continuare ca si platitoare de TVA.
- In luna martie 2011, a fost emis OMF nr. 1977/ 2011, care completeaza OMF nr. 1786/ 2010 si care stipuleaza ca societatile a caror activitate a fost suspendata, se Inregistreaza ca platitoare de TVA de la data la care si-au reluat activitatea.
- Aceasta inregistrare se face din oficiu de catre organul fiscal si nu la cererea contribuabilului.
In speta SC A. T.  SRL a devenit conform actelor normative citate platitoare de TVA din data de 01.07.2010 si nu din data de 01.11.2011, cand i s-a solicitat de catre organul fiscal sa depuna cerere pentru inregistrare optionala ca platitor de TVA.
Daca SC A.  T.  nu si-ar fi onorat obligatiile legale de platitor de TVA de la reluarea activitatii si s-ar fi comportat ca un neplatitor de TVA in perioada 01.07.2010-01.11.2011,emitand facturi fata TVA, necolectand si nevirand la bugetul statului TVA, cum ar fi procedat in aceasta situatie organul fiscal ar mai fi procedat la inregistrarea optionala cu data de 01.11.2011 sau ar fi respectat reglementarile legale de reinregistrare cu data reluarii activitatii 01.07.2010 si ar fi colectat TVA la bugetul de stat aferent tuturor facturilor emise in aceasta perioada.
Din cele aratate, rezulta ca se afla in situatia in care culpa exclusiva in ceea ce priveste situatia de platitoare a TVA sau nu a SC A. T. SRL, ii revine organului fiscal, care nu a respectat dispozitiile actelor normative in vigoare care impuneau ca in orice situatie, data la care din oficiu societatea trebuia reinregistrata ca platitoare de TVA sa fie data de 01.07.2010.
Cu privire la nerespectarea dispozitiilor art. 155 alin.5 raportat la art. 151 alin.1 din Legeanr.571/ 2003, apreciaza ca in mod gresit se retine ca facturile contin date incorecte, respectiv cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA, atata timp cat pe de o parte SC A.  T.  SRL s-a comportat ca platitoare de TVA, neexistand nici o dovada cu privire la modificarea codului sau fiscal, iar pe de alta parte societatea in calitate de beneficiar nu putea fi raspunzatoare pentru neglijenta unei terte persoane .
Examinand sentinta atacata prin prisma motivelor de recurs invocate, precum si sub toate aspectele, in baza prevederilor art. 304 ind. 1 Cod procedura civila, Curtea de Apel Oradea a apreciat recursul declarat de recurenta DGRFP C. N. - prin A.J.F.P. B., ca fiind nefondat, pentru urmatoarele considerente:
Instanta de fond a retinut corect ca problema de drept litigioasa care se impune a fi clarificata in speta este daca societatea  reclamanta are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata in suma de 14.255 lei, aferenta serviciilor de transport achizi?ionate de la S.C. A. T.  S.R.L. in perioada 01.09.2010 - 31.08.2011, in condi?iile in care aceasta societate a avut activitatea suspendata in perioada 30.06.2009 - 01.07.2010 ?i a figurat in eviden?a organului fiscal ca neplatitoare de TVA in perioada 01.06.2010 - 31.10.2011.
 In perioada 30.09.2010 - 31.08.2011, reclamanta intimata a achizi?ionat servicii de transport de la S.C. A. T. S.R.L., in suma de 59.395 lei, pentru care a dedus TVA in suma de 14.255 lei.
Societatea A. T. S.R.L. a avut activitatea suspendata in perioada 30.06.2009 - 01.07.2010, astfel cum rezulta din Incheierea nr.14709/04.11.2009 ?i Rezolu?ia nr.13625/24.08.2010, date de Oficiul Registrului Comer?ului de pe langa Tribunalul B.
Ca urmare a suspendarii temporare a activita?ii, la data de 01.06.2010 organul fiscal i-a anulat inregistrarea in scopuri TVA, in conformitate cu dispozi?iile art.153 alin.9 din Legea nr.571/2003, care prevad ca organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comer?ului, potrivit legii.
Potrivit sus?inerilor organului fiscal, la data reluarii activita?ii - 01.07.2010, societatea A. T. S.R.L. era obligata sa solicite ?i reinregistrarea in scopuri de TVA. si intrucat a omis sa solicite reinregistrarea pana la data de 01.11.2011, figurand ca neplatitoate de TVA, s-a concluzionat ca TVA in suma de 14.255 lei, aferenta serviciilor de transport achizi?ionate de reclamanta de la S.C. A. T. S.R.L. in perioada 01.06.2010 - 01.11.2011, este nedeductibila.
 Raportat la aceasta situatie de fapt, instan?a de fond a  apreciat, temeinic si legal, contrar sustinerilor institutiei parate, ca in cazul anularii inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA pentru intrare in inactivitate temporara (art.153 alin.9 lit.b din Legea nr.571/2003), organul fiscal este obligat din oficiu sa inregistreze persoana in scopuri de TVA, la data la care a incetat situa?ia care a condus la anularea inregistrarii.
In justificarea acestui argument, s-a  retinut corect si ca prin reglementarile ulterioare - art.153 alin.91 lit.a din Legea nr.571/2003, legiuitorul a prevazut expres existenta acestei obligatii din oficiu in sarcina organului fiscal.
In speta, prin Rezolu?ia nr.13625/24.08.2010 data de Oficiul Registrului Comer?ului de pe langa Tribunalul B., s-a dispus inregistrarea in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii SC A. T. SRL incepand cu data de 01.07.2010, astfel ca aceasta societate a devenit, conform OMF nr. 1786/2010 ( completat ulterior prin OMF nr.1977/2011), platitoare de TVA de la aceasta data si nu din data de 01.11.2011, cand i s-a solicitat de catre organul fiscal sa depuna cerere pentru inregistrarea optionala de platitor de TVA.
Mai mult, instanta de recurs a constatat ca organul de control cunostea faptul ca organul fiscal teritorial i-a primit si inregistrat SC A.  T.  SRL deconturile de TVA si declaratiile informative specifice persoanelor inregistrate in scopuri de TVA incepand cu data de 01.07.2010, de la reluarea activitatii, conform documentelor doveditoare puse la dispozitie la data controlului si din propria baza de date.
De asemenea, din probele de la dosar rezulta si ca organul de control fiscal stia ca raporturile comerciale dintre societatea intimata si SC A. T.  SRL s-au derulat in perioada 30.09.2010-31.08.2011, deci nu in perioada de suspendare a activitatii la Registrul Comertului si, ca atare, nici in perioada in care societatea avea certificatul de inregistrare in scopuri de TVA anulat.
In consecinta, in baza considerentelor expuse, in temeiul prevederilor art. 312 Cod procedura civila, cu raportare la prevederile art. 153 alin. 9 din Legea nr. 571/2003, si ale OMF nr. 1786/2010 si OMF nr.1977/2011, Curtea de Apel Oradea a respins ca nefondat recursul declarat de recurenta DGRFP C. N - prin AJFP B.
Fara cheltuieli de judecata in recurs.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice; Taxa pe valoare adaugata

Anulare act administrativ fiscal emis de autoritate. Gresita solutionare a cererii de rambursare a TVA admisa - Decizie nr. 811/CA/ din data de 10.11.2010
124 - Decizie nr. 124 din data de 23.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Actiune introdusa de debitoare, prin administrator special, in cadrul procedurii de insolventa, impotriva uneia din creditoare, prin care solicita deblocarea accesului la bunurile sale, retinute in spatiile creditoarei. Compet - Decizie nr. 123 din data de 23.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Apel. Actiune in anularea certificatului de inmatriculare al societatii parate, intemeiata pe schimbarea destinatiei imobilului in care isi desfasoara activitatea, fara acordul vecinilor, deranjul fonic produs de activitate si pe - Decizie nr. 116 din data de 21.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar. Obligatia judecatorului-sindic de a determina cuantumul creantei contestate, neputand lasa in sarcina administratorului judiciar determinarea cuantumului, cata vreme acesta si-a spus parerea - Decizie nr. 112 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Inscriere provizorie a creantei. Necesitatea administrarii de probe. Momentul in care trebuie incuviintata administrarea de probe, de catre judecatorul sindic. - Decizie nr. 111 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Cerere de sesizare din oficiu a judecatorului sindic privind inlocuirea administratorului judiciar. Posibilitatea creditorilor de a obtine schimbarea administratorului judiciar doar in conditiile prevazu - Decizie nr. 108 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Contestatie la tabel preliminar. Necercetarea fondului cauzei. Obligatia judecatorului sindic de a analiza fondul pretentiilor in cazul in care intre debitoare si creditoare a existat un litigiu, suspendat in baza art. 36 di - Decizie nr. 83 din data de 30.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Recurs. Dizolvare societate comerciala. Cerere de repunere in termenul de declarare a recursului, intemeiata pe necomunicarea legala a sentintei atacate cu recurenta parata. Momentul inceperii termenului de recurs. Recurs tardiv - Decizie nr. 77 din data de 24.04.2015
Apel. Procedura insolventei. Confirmare plan de reorganizare. Aprecierea ca si vot pozitiv a votului unui creditor in sensul votarii planului, cu conditia ca toate obligatiile nascute dupa data intrarii in insolventa (necuprinse in graficul de rambursare) - Decizie nr. 152 din data de 21.05.2015
Apel. Actiune in constatarea inexistentei dreptului unei persoane fizice de a reprezenta o societate comerciala, in conditiile in care acest drept i-a fost conferit printr-un contract de munca, contrar prevederilor Actului constitutiv al societatii. Admis - Decizie nr. 150 din data de 20.05.2015
Apel. Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze din contractele de credit, introdusa de mai multi reclamanti cu domicilii sau sedii in diferite localitati din tara, impotriva aceleasi banci parate, in temeiul unor contracte de credit diferit - Decizie nr. 146 din data de 14.05.2015
Apel. Procedura insolventei. Contestatie la tabelul preliminar de creante si la tabelul preliminar modificat de creante. Imposibilitatea analizarii, pe calea contestatiei la tabelul preliminar de creante, a incidentei prevederilor art. 117-118 din Legea n - Decizie nr. 142 din data de 07.05.2015
Recurs. Procedura insolventei. Contestatie la planul de distribuire a fondurilor obtinute din vanzarea bunului garantat, formulata de creditori salariati. Distribuirea sumelor obtinute in functie de categoria din care fac parte creditorii contestatori, si - Decizie nr. 94/C din data de 12.05.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de protectie a creantei formulata de creditorul garantat, intemeiata pe prevederile art. 39 alin. 1 lit. B din Legea nr. 85/ 2006. Inadmisibilitatea cererii. Posibilitatea formularii doar a unei cereri de ridicare a sus - Decizie nr. 91/C din data de 25.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabel. Creanta tardiva. Valabilitatea notificarii deschiderii procedurii,comunicata la sediul organului fiscal care administreaza creanta bugetara, chiar daca acesta nu are personalitate juridica. - Decizie nr. 83/C din data de 24.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar de creante formulata impotriva creantei organului fiscal, constatata prin decizie de impunere, contestata pe calea contestatiei administrative, care a fost suspendata pana la solutionarea plan - Decizie nr. 79/C din data de 12.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor impotriva unei societati dintr-un grup. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 183 si urmatoarele din Legea nr. 85/ 2014 - Decizie nr. 67/C din data de 10.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor si de conexare la cererea similara formulata anterior de debitor, in temeiul Legii nr. 85/ 2014. Judecarea cererii debitorului, la care s-a conexat cererea creditorulu - Decizie nr. 65/C din data de 04.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Contestatie impotriva hotararii adunarii creditorilor. Calculul cvorumului si al majoritatii creantelor facut de administratorul judiciar, raportat la un tabel definitiv rectificat, intocmit si neafisat la usa instantei. Con - Decizie nr. 59/C din data de 31.03.2015