InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Covasna

Anulare act control impozite si taxe

(Sentinta civila nr. 403 din data de 28.04.2016 pronuntata de Tribunalul Covasna)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice; Finante. Financiar. Implicatii ale Min. Finantelor | Dosare Tribunalul Covasna | Jurisprudenta Tribunalul Covasna


R O M A N I A
TRIBUNALUL COVASNA
SECTIA CIVILA  

      
SENTINTA CIVILA NR. 403
Sedinta publica din data de 28 aprilie 2016
      Instanta constituita din:
PRESEDINTE : ……….
GREFIER : ……………..



      Pe rol fiind pronuntarea asupra actiunii in contencios administrativ formulata de reclamanta SC ………. ………… SRL in contradictoriu cu paratele ANAF - DIRECTIA GENERALA REGIONALA A FINANTELOR PUBLICE BRASOV, B. E. si B. M., avand ca obiect anulare act de control taxe si impozite.
      La apelul nominal, facut in sedinta publica de astazi, la pronuntare, se constata lipsa partilor.
      Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care:
      Instanta constata ca mersul dezbaterilor a fost consemnat in incheierea de sedinta de la termenul de judecata din 14.04.2016, incheiere care face parte integranta din prezenta, cand instanta, in temeiul art. 396 alin. (1) Cod procedura civila in vederea deliberarii, cat si pentru a da posibilitatea partilor sa depuna la dosar concluzii scrise, a amanat pronuntarea pentru data de astazi, 28.04.2016.          
T R I B U N A L U L

      Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata sub nr. dos. ..../119/2015, contestatoarea S.C. … …. S.R.L  a solicitat instantei ca, in contradictoriu cu intimata ANAF - Directia Generala Regionala a Finantelor Publice, sa dispuna in sensul celor ce urmeaza:
-  sa se constate nulitatea absoluta a Raportului de inspectie fiscala nr. 23/13.02.2015 si a Deciziei de impunere nr. 23/13.02.2015, ca urmare a nesolutionarii contestatiei depuse.
-  anularea acestor acte ca nelegale, respectiv anularea obligatiei de plata a sumei de 2672 lei
- suspendarea executarii silite pornite impotriva societatii prin instituirea popririi asupra conturilor
- in temeiul art. 16 din L nr. 554/2004 introducerea in cauza a functionarului care a intocmit actele atacate si atragerea raspunderii acestuia.
- obligarea paratilor la plata daunelor in cuantum total de 10.000 lei
      - obligarea intimatei la plata cheltuielilor de judecata.
      In motivarea actiunii se arata, in esenta, ca in perioada 2009-2010 reclamanta a introdus spre decontare cupoane statistice eliberate in baza Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi. In urma controlului efectuat, inspectorii fiscali au constatat presupuse abateri de la legislatia incidenta, motiv pentru care au dispus recuperarea de la bugetul de stat a sumei de 1.508 lei, la care au calculat penalitati de 1164 lei. In data de 25.03.2015, prin adresa nr. 34, au contestat masurile dispuse, respectiv Decizia nr. 23/13.02.2015, insa DGRFP Brasov nu a raspuns la contestatie. Nesolutionarea si necomunicarea vreunui raspuns la contestatia depusa in termenul legal are ca rezultat lipsirea de efecte a actului atacat.
      In continuare, reclamanta arata ca documentele privind decontarea transportului in baza Legii nr. 44/1994 au facut obiectul mai multor controale de legalitate, controale efectuate de angajatii DGRFP Brasov, ultimul control fiind efectuat in martie 2010, finalizat cu incheierea Procesului-verbal de control financiar nr. 2994/30.03.2010 prin care s-a constatat respectarea legislatiei in vigoare. Ulterior acestei date, societatea nu a mai solicitat decontarea de cupoane statistice de la bugetul de stat. Documentele verificate in anul 2015 sunt aceleasi cu cele verificate in anul 2010, angajatii DGRFP Brasov verificand realitatea si legalitatea datelor inscrise in Decontul subventii, gratuitati, veterani si vaduve de razboi.
      Se arata, in continuare, ca situatiile centralizatoare au fost semnate si stampilate spre avizare atat de DGRFP Brasov cat si de catre Asociatia Nationala a Veteranilor de Razboi din Romania - Filiala Covasna. Nu este culpa societatii ca le-au fost prezentate cupoane care ulterior au fost anulate sau distruse de catre Asociatia Nationala a Veteranilor de Razboi din Romania - Filiala Covasna.
      Cu privire la suspendarea popririi dispuse se arata ca aceasta masura creeaza un prejudiciu in relatiile contractuale ale reclamantei.
       In ce priveste introducerea in cauza a functionarului care a intocmit actele atacate si atragerea raspunderii acestuia, se arata ca inspectorii fiscali au incalcat in mod grav prevederile Codului etic al functionarului fiscal, acesta trebuind sa-si asume intreaga responsabilitate cu privire la constatarile inscrise in procesul verbal de control.
In concluzie, se impune anularea actelor atacate si obligarea in solidar a paratilor la plata sumei de 10.000 lei cu titlu de daune materiale si morale.
      In drept se invoca disp. Codului fiscal si disp. Legii contenciosului administrativ.
      In aparare, parata a depus la dosar la data de 12.10.2015 intampinare prin care a invocat exceptia inadmisibilitatii actiunii, iar pe fond a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata.
      In motivarea intampinarii se arata ca cererea de suspendare a executarii actului atacat nu a fost motivata, executarea obligatiilor bugetare suplimentare fiind dispusa in baza unui act care se bucura de o puternica prezumtie de legalitate.
      Se arata, in continuare, ca actele administrative fiscale se vor declara nule numai daca prin acestea s-a adus partii o vatamare care nu poate fi inlaturata decat prin desfiintarea lor. Reclamanta nu a parcurs procedura prealabila stabilita prin norme imperative, astfel ca actiunea este inadmisibila.
      Parata sustine ca organele fiscale au constatat deficiente cu privire la modul in care au fost aplicate prevederile Legii nr. 44/1994. La cererea organului de inspectie fiscala, Asociatia Nationala a Veteranilor de Razboi din Romania - Filiala Covasna, prin adresa nr. 151/5.05.2014, a comunicat seriile cupoanelor statistice distribuite in perioada 2009-2013 precum si seriile cupoanelor distruse. Fata de aceasta, s-a retinut ca in mod nelegal reclamanta a decontat cupoane distruse sau care nu au fost distribuite. La cererea organului de control, reclamanta a prezentat situatiile centralizatoare si deconturile intocmite. S-a constatat ca cupoanele nu au serii valabile si nu au completate toate datele, prin urmare nu indeplinesc conditiile de decontare.
      In ce priveste controlul efectuat in anii 2009-2010, se arata ca prin aceste operatiuni de control s-au verificat aspecte referitoare la numarul si valoarea totala a cupoanelor de calatorie, numarul persoanelor transportate si parcursul realizat. Organele de inspectie fiscala au totusi posibilitatea efectuarii unui control ulterior.
      Referitor la daunele solicitate se arata ca prin anularea actelor atacate s-ar oferi reclamantei o satisfactie echitabila, nefiind necesara acordarea de daune.
      La data de 29.01.2016 intimata B. E. a depus la dosar intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca inadmisibila.
      In motivare a aratat ca reclamanta nu a indicat in concret niciun motiv imputabil intimatei la emiterea actelor administrative atacate. Cu ocazia avizarii borderourilor intocmite de societate pentru decontarea acestor cupoane nu a existat informatia despre faptul ca ANVR a distrus sau nu a distribuit aceste cupoane, borderourile erau intocmite de societate pe proprie raspundere si nu existau motive temeinice pentru a refuza avizarea lor.
      S-a mai aratat ca, in conformitate cu procedura operationala 45.27 „verificarea si avizarea documentatiei privind decontarea cheltuielilor de calatorie gratuita cu autobuzele a veteranilor de razboi”, echipa de control verifica daca documentatia depusa spre avizare este completa, daca cupoanele au inscrise toate datele prevazute de lege precum si existenta semnaturii si stampilei ANVR. Prin aplicarea stampilei si semnaturii, ANVR isi asuma corectitudinea celor inserate in borderouri, certificand valabilitatea cupoanelor statistice, astfel incat inspectorul cu atributii de avizare va prelua ca atare informatia, neputand pune la indoiala corectitudinea lor.
      In continuare, se arata ca organul de inspectie fiscala nu poate fi facut raspunzator pentru faptul ca, ulterior, acelasi ANVR prezinta o alta situatie a cupoanelor statistice, respectiv faptul ca o parte din acestea sunt in fapt distruse, iar o parte nu au fost distribuite (adica ambele categorii nu au ajuns in posesia utilizatorilor).
      La data de 2.02.2016 intimata B. M.  a depus la dosar intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca inadmisibila.
      In motivare a aratat ca reclamanta nu a indicat in concret niciun motiv imputabil intimatei la emiterea actelor administrative atacate. Cu ocazia avizarii borderourilor intocmite de societate pentru decontarea acestor cupoane nu a existat informatia despre faptul ca ANVR a distrus sau nu a distribuit aceste cupoane, borderourile erau intocmite de societate pe proprie raspundere si nu existau motive temeinice pentru a refuza avizarea lor.
      S-a mai aratat ca, in conformitate cu procedura operationala 45.27 „verificarea si avizarea documentatiei privind decontarea cheltuielilor de calatorie gratuita cu autobuzele a veteranilor de razboi”, echipa de control verifica daca documentatia depusa spre avizare este completa, daca cupoanele au inscrise toate datele prevazute de lege precum si existenta semnaturii si stampilei ANVR. Prin aplicarea stampilei si semnaturii, ANVR isi asuma corectitudinea celor inserate in borderouri, certificand valabilitatea cupoanelor statistice, astfel incat inspectorul cu atributii de avizare va prelua ca atare informatia, neputand pune la indoiala corectitudinea lor.
      In continuare se arata ca organul de inspectie fiscala nu poate fi facut raspunzator pentru faptul ca, ulterior, acelasi ANVR prezinta o alta situatie a cupoanelor statistice, respectiv faptul ca o parte din acestea sunt in fapt distruse, iar o parte nu au fost distribuite (adica ambele categorii nu au ajuns in posesia utilizatorilor).
      In  vederea justei solutionari a cauzei instanta a incuviintat si administrat proba cu inscrisuri, sens in care au fost depuse la dosar inscrisuri (fila 10-49, 72-150).
      Prin incheierea pronuntata in sedinta publica din data de 17.03.2016 instanta a respins cererea de suspendare a executarii silite (fila 26 vol. II).
      Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
      In fapt, prin Dispozitia obligatorie nr. 23 din 13.02.2015 emisa de DGRFP Covasna, s-a stabilit in sarcina reclamantei obligatia de plata a sumei de 1.508 lei, reprezentand subventii transport persoane, majorari in cuantum de 938 lei si penalitati de intarziere aferente de 226 lei  (fila 47 dosar).
      La baza deciziei de impunere se afla raportul de inspectie fiscala nr. 23/13.02.2015 (fila 39 dosar), in care s-a mentionat ca in perioada 2009-2013 societatea reclamanta a depus spre decontare cupoane statistice in valoare de 2.160 lei, eliberate in baza Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi. La solicitarea organului de inspectie fiscala, Asociatia Nationala a Veteranilor de Razboi din Romania - Filiala Covasna, prin adresa nr. 31/3.06.2014, a comunicat seriile cupoanelor statistice distribuite in perioada 2009-2013 precum si seriile cupoanelor distruse. Fata de aceasta, s-a retinut ca, in mod nelegal, reclamanta a decontat cupoane distruse sau care nu au fost distribuite. La cererea organului de control reclamanta a prezentat situatiile centralizatoare si deconturile intocmite. S-a constatat ca cupoanele nu au serii valabile, fiind cuprinse in plaja de numere distruse si nu au completate toate datele, prin urmare nu indeplinesc conditiile de decontare.
      Impotriva deciziei de impunere si a Raportului de inspectie fiscala societatea reclamanta a formulat in termenul legal contestatie (f.30), aceasta cale administrativa de atac fiind respinsa prin decizia nr. 101/P/26.10.2015 (f. 30), sens in care contestatoarea a promovat prezenta actiune, in conformitate cu art. 218 alin.2 din OG. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
      In solutionarea actiunii tribunalul va avea in vedere motivele de nelegalitate invocate de catre contestatoare atat prin contestatia formulata cat si prin actiunea introductiva de instanta.
      Astfel, motivul de nelegalitate invocat de societatea contestatoare vizeaza lipsa solutionarii contestatiei formulate, motiv ramas fara obiect in conditiile emiterii Deciziei nr. 101/P/26.10.2015 (f. 30) prin care plangerea prealabila a fost respinsa ca neintemeiata.
      Analizand fondul cauzei, instanta retine ca documentele privind decontarea transportului in baza Legii nr. 44/1994 au facut obiectul mai multor controale de legalitate, controale efectuate de angajatii DGRFP Brasov, ultimul control fiind efectuat in martie 2010, finalizat cu incheierea Procesului-verbal de control financiar nr. 2994/30.03.2010, act prin care s-a constatat respectarea legislatiei in vigoare (fila 15 vol. II).
       Situatiile centralizatoare a borderourilor, rezultate din aplicarea Legii nr. 44/1994, au fost semnate si stampilate spre avizare atat de DGRFP Brasov cat si de catre Asociatia Nationala a Veteranilor de Razboi din Romania - Filiala Covasna (fila 12,16 vol. II).
      Copia cupoanelor decontate a fost depusa la dosar de catre intimata, instanta constatand ca acestea sunt completate si poarta stampila si semnatura ANVR - Asociatia Nationala a Veteranilor de Razboi din Romania - Filiala Covasna ( filele 118 si urm vol. I). Cupoanele au fost folosite si prezentate spre decontare.
      Asa cum a sustinut si intimata B. E., conform procedurii operationale 45.27 „Verificarea si avizarea documentatiei privind decontarea cheltuielilor de calatorie gratuita cu autobuzele a veteranilor de razboi”, echipa de control verifica daca documentatia depusa spre avizare este completa, daca cupoanele au inscrise toate datele prevazute de lege, precum si existenta semnaturii si stampilei ANVR. Prin aplicarea stampilei si semnaturii, ANVR isi asuma corectitudinea celor inserate in borderouri, certificand valabilitatea cupoanelor statistice.
      In contextul prezentat anterior, mentiunea din Raportul de inspectie fiscala in sensul ca o parte din aceste cupoane sunt in fapt distruse, iar o parte nu au fost distribuite, cu alte cuvinte niciuna din aceste categorii nu au ajuns in posesia utilizatorilor, este neconforma cu realitatea. Daca cupoanele ar fi fost distruse sau nu ar fi fost distribuite, nu ar fi fost posibil sa fie prezentate de societatea reclamanta spre decontare intrucat nu ar fi avut cum sa ajunga in posesia ei. Ar fi fost, astfel, imposibila si verificarea acestora in cadrul controlului ex-ante. Or, din Procesul-verbal de control financiar nr. 2994/30.03.2010 rezulta ca toate cupoanele au fost verificate si, cum „nu au fost constatate abateri de la legislatia in vigoare”, este cert ca aveau inscrise toate datele, ca atare nu se sustine nici mentiunea din raportul de inspectie fiscala in sensul ca cupoanele nu au completate toate datele.
      Organele de inspectie economico-financiara au formulat si o sesizare penala impotriva administratorului SC …….. SRL, numita B. M.-E., pentru savarsirea infractiunii de obtinere ilegala de fonduri si fals material in inscrisuri oficiale.
      Prin Ordonanta din 6.01.2016, Parchetul de pe langa Tribunalul Covasna a clasat cauza sub aspectul savarsirii infractiunii de obtinere ilegala de fonduri intrucat fapta nu este prevazuta de legea penala. In cuprinsul ordonantei, procurorul a retinut ca, asa cum rezulta din declaratia presedintelui Asociatiei Nationale a Veteranilor de Razboi, toate documentele privind primirea si distribuirea biletelor catre veteranii de razboi sunt distruse la sfarsitul fiecarui an. Astfel, la nivelul ANVR Covasna nu exista o evidenta clara a biletelor care au fost folosite pana la data de 3.06.2014, data la care Asociatia a formulat in mod eronat adresa nr. 31/3.06.2014 catre DGRFP Brasov cu privire la plaja de serii distruse. S-a concluzionat in ordonanta ca biletele mentionate eronat in adresa nr. 31 nu au fost distruse, fiind folosite de catre persoanele ce le-au detinut pe anumite rute si ulterior decontate.
      Prin prisma considerentelor anterior expuse, instanta retine ca biletele/cupoanele de calatorie nu au fost distruse sau nedistribuite, ci dimpotriva au fost folosite de catre detinatorii lor, pe aceasta cale ajungand in posesia reclamantei care le-a si decontat ulterior contravaloarea.
      Pe cale de consecinta, instanta constata ca actele administrative atacate sunt nelegal intocmite si urmeaza a fi anulate, ca atare va fi inlaturata obligatia de plata a sumei  de  1.508 lei, reprezentand subventii transport persoane, a majorarilor in cuantum de 938 lei si  penalitatilor de intarziere in cuantum de 226 lei.
      Analizand petitul privitor la obligarea paratilor la plata daunelor in cuantum total de 10.000 lei instanta va avea in vedere disp. art. 18 alin.3 din Lege conform caruia – “ in cazul solutionarii cererii, instanta va hotari si asupra despagubirilor pentru daunele materiale si morale cauzate, daca reclamantul a solicitat acest lucru”, daunele avand rolul de a repara prejudiciul suferit de persoana care a fost vatamata de actul administrativ anulat.
In sensul celor de mai sus, astfel cum s-a retinut de Inalta Curte de Casatie si Justitie,  in acest sens fiind de exemplu decizia nr. 663 din 7 februarie 2005, simplul fapt al anularii actului administrativ, nu este de natura a duce la concluzia producerii de vatamari psihice pentru acordarea daunelor morale, fiind nevoie de existenta unor elemente probatorii adecvate care sa permita gasirea unor criterii de evaluare a intinderii acestora, nefiind suficienta libera apreciere a instantei.
  Prin prisma celor de mai sus, instanta constata ca in cauza reclamantul a solicitat obligarea paratului la plata daunelor materiale si morale, fara a preciza efectiv in ce constau acestea, ce suma reprezinta daune morale si ce suma reprezinta daune materiale si fara a proba existenta si intinderea lor.
Ca atare, instanta constata ca acest capat de cerere  formulat de reclamanta este neintemeiat, acesta urmand a fi respins ca atare.

PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E

      Admite in parte actiunea formulata de reclamanta S.C. ……. S.R.L, cu sediul in Sfantu Gheorghe, ………, CUI …….., cu numar de inregistrare la registrul comertului …………, in contradictoriu cu paratii Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, cu sediul in Brasov, strada Mihail Kogalniceanu, nr. 7, judetul Covasna, prin Administratia Judeteana a Finantelor Publice Covasna, cu sediul in Sfantu-Gheorghe, strada Jozsef Bem, nr. 9, judetul Covasna, cod postal 520023, B. E. CNP ………., cu domiciliul in …………., si B. M. CNP ……………., cu domiciliul in ………………...
      Anuleaza Raportul de inspectie fiscala nr. 23/13.02.2015 si Decizia de impunere nr. 23/13.02.2015.
      Inlatura obligatia de plata a sumei de 1.508 lei, reprezentand subventii transport persoane si obligatia de plata a majorarilor de intarziere in cuantum de 938 lei si  penalitatilor de intarziere in cuantum de 226 lei aferente acestei sume stabilite in sarcina reclamantei.
      Respinge restul pretentiilor formulate ca neintemeiate.
      Obliga parata Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov la plata catre reclamanta a sumei de 300 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
      Cu drept de recurs ce se va depune la Tribunalul Covasna in termen de 15 zile de la comunicare.
      Pronuntata azi, 28.04.2016, prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin mijlocirea grefei instantei.

      PRESEDINTE        GREFIER


Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice; Finante. Financiar. Implicatii ale Min. Finantelor

Anulare decizie de concediere - Sentinta civila nr. 822 din data de 28.09.2017
Contestatie la executare - Decizie nr. 538/A din data de 03.10.2017
Actiune prefect-tutela administrativa - Sentinta civila nr. 318 din data de 07.04.2017
Anulare decizie de concediere - Sentinta civila nr. 93 din data de 02.02.2017
Tutela administrativa - Sentinta civila nr. 74 din data de 27.01.2017
Suspendarea executarii - Decizie nr. 4/A din data de 31.01.2017
Actiune in raspundere patrimoniala - Sentinta civila nr. 1037 din data de 17.11.2016
Pretentii - Decizie nr. 595/A din data de 18.10.2016
Succesiune. Partaj - Decizie nr. 594/A din data de 18.10.2016
Fals. Uz de fals. Inselaciune. Abuz in serviciu - Sentinta penala nr. 17 din data de 31.03.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 39 din data de 14.09.2017
Tentativa la omor - Sentinta penala nr. 38 din data de 07.09.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 37 din data de 12.07.2017
Recunoasterea hotararilor penale straine - Sentinta penala nr. 6/CC din data de 31.07.2017
Revizuire - Sentinta penala nr. 5/CC din data de 17.07.2017
Evaziune fiscala.Taiere fara drept de arbori - Sentinta penala nr. 36 din data de 30.06.2017
Evaziune fiscala - Sentinta penala nr. 32 din data de 29.05.2017
Tentativa de omor - Sentinta penala nr. 23 din data de 25.04.2017
Dare de mita - Sentinta penala nr. 15 din data de 22.03.2017
Revizuire - Sentinta penala nr. 14 din data de 20.03.2017