InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Covasna

Anulare acte administrative fiscale

(Sentinta civila nr. 960 din data de 08.12.2015 pronuntata de Tribunalul Covasna)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Covasna | Jurisprudenta Tribunalul Covasna

R O M A N I A

TRIBUNALUL COVASNA   Dosar nr. 2061/119/2012
SECTIA CIVILA


SENTINTA CIVILA NR.960
Sedinta publica din  8 decembrie  2015
Instanta constituita din:
PRESEDINTE: ……………
GREFIER: …………….


      Pe rol se afla, in pronuntare, actiunea in contencios administrativ si fiscal, formulata de  reclamanta SC E….. C………

SRL in contradictoriu cu paratele Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov si Administratia Judeteana a

Finantelor Publice Covasna, avand ca obiect anulare acte administrative fiscale.
      La apelul nominal, facut in sedinta publica, au lipsit partile.
      Procedura de citare este legal indeplinita.
      S-a facut referatul cauzei, dupa care se constata ca dezbaterile asupra fondului cauzei au avut loc in sedinta publica

din 20 noiembrie 2015, in sensul celor consemnate in incheierea de sedinta din acea zi –parte integranta din prezenta

sentinta,  pronuntarea fiind amanata la data de 27  noiembrie 2015, apoi la 4 decembrie 2015 si 8 decembrie 2015.
      
TRIBUNALUL
      
Asupra procesului civil de fata,
      Constata ca, prin cererea formulata, precizata si inregistrata la Tribunalul Covasna sub dosar nr. 2061/119/2012,

reclamanta SC …….. SRL prin reprezentantul sau legal P. A., in contradictoriu cu paratele Directia Generala Regionala a

Finantelor Publice Brasov si Administratia Judeteana a Finantelor Publice Covasna a solicitat:
      - anularea  deciziei nr. 34 din 26 ianuarie 2012 si a deciziei  nr. 46 din 16 februarie 2012, emise de parata Directia

Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov;
      - anularea instiintarilor de stingere a creantelor  fiscale nr. 35942 din 14 noiembrie 2012, nr. 40930 din 12 decembrie

2011 si nr. 1766 din 16 ianuarie 2012, emise de parata Administratia Judeteana a Finantelor publice Covasna;
      - obligarea paratelor la redistribuirea sumelor incasate si stinse prin adresele  amintite, in conformitate cu 

dispozitiile art. 114 raportat la art. 115 din OG nr. 92/2003.
      S-a mai solicitat obligarea paratelor la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii se arata ca paratele in mod nelegal au stins datorii  ale sale catre bugetul de stat fara sa

respecte ordinea de stingere a obligatiilor bugetare  prevazuta de art. 114 si de art. 115 din Codul de procedura fiscala,

adoptata prin Ordonanta Guvernului nr.92/2003 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
      Astfel, potrivit art. 114 din OG nr. 92/2003, distribuirea sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent,

distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu obligatiile datorate. In cazul in care suma platita nu acopera

obligatiile fiscale datorate, distribuirea, in cadrul fiecarui buget sau fond, pe tip de impozit, contributie sau alta suma

reprezentand creanta fiscala se face mai intai pentru impozitele si contributiile cu retinere la sursa si apoi pentru

celelalte obligatii fiscale, proportional cu obligatiile datorate.
      Iar, potrivit art. 115, ordinea stingerii datoriilor este in sensul ca daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri

de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma

platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta

fiscala principala pe care o stabileste contribuabilul sau care este distribuita, potrivit prevederilor art. 114, de catre

organul fiscal competent, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine:
      a) sumele datorate in contul ratei din luna curenta din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat

o esalonare la plata, precum si dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata in luna curenta din grafic sau suma

amanata la plata, impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata pe perioada amanarii, in cazul in care

termenul stabilit pentru plata sumelor respective se implineste in luna curenta, precum si obligatiile fiscale curente de a

caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii acordate;
      b) obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii. In cazul stingerii creantelor fiscale prin dare

in plata, se aplica prevederile art. 175 alin. (41);
      c) sumele datorate in contul urmatoarelor rate din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat

esalonarea, pana la concurenta cu suma esalonata la plata sau pana la concurenta cu suma achitata, dupa caz, precum si suma

amanata la plata impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere datorata pe perioada amanarii, dupa caz;
Creantele fiscale reprezinta drepturi patrimoniale care, potrivit legii, rezulta din raporturile de drept material

fiscal. Din raporturile de drept prevazute la alin. (1) rezulta atat continutul, cat si cuantumul creantelor fiscale,

reprezentand drepturi determinate constand in:
      a) dreptul la perceperea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume care constituie venituri ale bugetului

general consolidat, dreptul la rambursarea taxei pe valoarea adaugata, dreptul la restituirea impozitelor, taxelor,

contributiilor si a altor sume care constituie venituri ale bugetului general consolidat, potrivit alin. (4), denumite

creante fiscale principale;
       b) dreptul la perceperea dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau majorarilor de intarziere, dupa caz, in

conditiile legii, denumite creante fiscale accesorii.
      In cazurile prevazute de lege, organul fiscal este indreptatit sa solicite stingerea obligatiei fiscale de catre cel

indatorat sa execute acea obligatie in locul debitorului.
      In masura in care plata sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general

consolidat se constata ca a fost fara temei legal, cel care a facut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective.
      Potrivit art. 22, prin obligatii fiscale, in sensul prezentului cod, se intelege:
      a) obligatia de a declara bunurile si veniturile impozabile sau, dupa caz, impozitele, taxele, contributiile si alte

sume datorate bugetului general consolidat;
      b) obligatia de a calcula si de a inregistra in evidentele contabile si fiscale impozitele, taxele, contributiile si

alte sume datorate bugetului general consolidat;
      c) obligatia de a plati la termenele legale impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general

consolidat;
      d) obligatia de a plati dobanzi, penalitati de intarziere sau majorari de intarziere, dupa caz, aferente impozitelor,

taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat, denumite obligatii de plata accesorii;
      e) obligatia de a calcula, de a retine si de a inregistra in evidentele contabile si de plata, la termenele legale,

impozitele si contributiile care se realizeaza prin stopaj la sursa;
      f) orice alte obligatii care revin contribuabililor, persoane fizice sau juridice, in aplicarea legilor fiscale.
      Ordonanta Guvernului Romaniei nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, in art. 39 alin. (2) si alin. (3)

prevede ca, in vederea executarii amenzii, organele prevazute la alin. (1) vor comunica din oficiu procesul-verbal de

constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, neatacat cu plangere in termenul legal, in termen de 30 de zile de la

data expirarii acestui termen, ori, dupa caz, dispozitivul hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a solutionat

plangerea, in termen de 30 de zile de la data la care hotararea a devenit irevocabila, astfel:
      a) pentru sumele care se fac venit integral la bugetele locale, organelor de specialitate ale unitatilor

administrativ-teritoriale in a caror raza teritoriala domiciliaza contravenientul persoana fizica sau, dupa caz, isi are

domiciliul fiscal contravenientul persoana juridica;
      b) pentru sumele care se fac venit integral la bugetul de stat, organelor de specialitate ale unitatilor subordonate

Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in a caror raza teritoriala isi are domiciliul

fiscal contravenientul persoana juridica. Executarea se face in conditiile prevazute de dispozitiile legale privind

executarea silita a creantelor fiscale.
      S-a aratat ca societatea comerciala a alimentat lunar contul de la trezorerie cu suma de 1700 lei, dar in niciun caz nu

s-au stins taxele si impozitele curente datorate prin stopaj la sursa, astfel mai este pasibil si de o plangere penala, care

nu ar fi o noutate deoarece au facut deja o astfel de plangere penala, or, eventuali prepusi ai celor doua institutii in

cauza ar trebui sa raspunda penal pentru aceste fapte conform art. 6 din Legea nr. 241 din 2005, pentru sumele cu stopaj la

sursa si nevirate, deoarece acum ei sunt cei care debiteaza, in urma popririi, conturile unice.
      Astfel, atat A.F.P. Sfantu Gheorghe cat si D.G.F.P. COVASNA au interpretat prevederile legale in mod eronat,

prejudiciind societatea comerciala in mod vadit, stingand o datorie asimilata doar cu o obligatie fiscala – amenda - care nu

este purtatoare de dobanzi si penalitati, fata de obligatiile fiscale principale si accesorii reglementate de prevederile

legale mai sus aratate.
      In drept, s-au invocat dispozitiile art. 1 alin. (1) si alin. (2) precum si  art. 8 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a

contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 12, art. 21, art. 22, art. 26, art. 114 si

art. 115 din Codul de procedura fiscala -OG nr.92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si art. 39

din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
      Parata Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov a formulat intampinare in cauza prin care a invocat

exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, iar pe fond  s-a solicitat respingerea actiunii.
      S-a aratat ca, in fapt, creanta fiscala reprezentand venituri din amenzi provine din amenda de 6000 lei stabilita prin

procesul-verbal de contraventie nr. 6284/14.06.2007, intocmit de catre ITM Covasna, suma cuprinsa in somatia nr.

99025/01.10.2007 si titlul executoriu nr. 2326/01.10.2007, si care se regaseste in adresa de infiintare a popririi nr.

95415/30.05.2011, inregistrata sub nr. 7229/30.05.2011,  astfel, aceasta creanta era printre obligatiile fiscale cele mai

vechi.
      In adresa de infiintare a popririi sunt mentionate numarul si data titlurilor executorii, natura creantei fiscale,

cuantumul creantei fiscale pentru care s-a infiintat poprirea, precum si conturile in care urmeaza a se vira sumele retinute.
      In drept, in ce priveste ordinea de stingere a obligatiilor fiscale sunt aplicabile prevederile art. 115 lit.b) din O.G

nr.  92/2003 privind Codul de procedura fiscala, conform carora ,,Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de

impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 21 alin.2 lit. A, iar suma platita nu

este suficienta pentru a stinge datoriile corelative acestui tip de creanta fiscala principala pe care o stabileste

contribuabilul sau care este distribuita, potrivit prevederilor art. 114 de catre organul fiscal competent, dupa caz,

stingerea efectuandu-se de drept, in urmatoarea ordine …b) obligatii fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii

...", sens in care organele fiscale in mod corect au stins datoriile societatii prin compensare pentru suma de 1700 lei,

intrucat suma de 6000 lei reprezinta venituri din amenzi este debit si nu accesoriu”.
      Fata de aceste considerente, parata a solicitat respingerea actiunii formulate de SC ………  SRL, ca fiind netemeinica si

nelegala si, pe cale de consecinta, sa se mentina ca temeinice si legale deciziile nr. 46/16.02.2012 si nr. 34/26.01.2012

emise de Directia Generala a Finantelor Publice Covasna, precum si instiintarile privind stingerea creantelor fiscal nr.

35942/14.11.2011, nr. 40930/12.12.2011, nr. 1766/16.01.2011 - acte administrativ-fiscale emise de organele de executare din

cadrul AFP Sfantu Gheorghe.
      In drept, s-au invocat prevederile art. 115-118 Cod procedura civila..
Din actele si lucrarile dosarului instanta constata urmatoarele:
      In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice

Brasov, tribunalul retine ca aceasta  este o exceptie de fond, absoluta si peremtorie (f.65). Astfel, calitatea procesuala

presupune existenta unei identitati intre persoana reclamantului si cel care este titularul dreptului afirmat, precum si

intre persoana chemata in judecata si cel care este subiectul pasiv in raportul  dedus judecatii.  Asadar, potrivit art. 33

din  OG nr. 92/2003, pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general

consolidat, competenta revine acelui organ fiscal, judetean, local sau al municipiului Bucuresti, stabilit prin ordin al

presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al

contribuabilului sau al platitorului de venit, in cazul impozitelor si contributiilor realizate prin stopaj la sursa, in

conditiile legii.
      Vazand ca Directia Generala a Finantelor Publice Covasna a solutionat contestatiile  formulate de partea reclamanta 

impotriva instiintarilor de stingere a debitelor restante, tribunalul gaseste exceptia invocata ca nefondata si urmeaza a o

respinge potrivit dispozitivului de mai jos. Pe fond, tribunalul  retine ca prin instiintarea privind stingerea creantelor

fiscale nr. 1756/16.01.2012, emisa de Administratia Judeteana a Finantelor Publice Covasna (fosta AFP Sf. Gheorghe), s-a adus

la cunostinta partii reclamante SC ………. SRL ca ordinea stingerii datoriilor pe care aceasta le-a avut la bugetul general

consolidat al statului s-a realizat in conformitate cu dispozitiile art. 115 alin. 4 din O.G. 92/2003 privind Codul de

procedura fiscala (f.37).
      Prin instiintarea privind stingerea creantelor fiscale nr. 40930/12.12.2011, emisa de Administratia Judeteana a

Finantelor Publice Covasna, i s-a adus la cunostinta partii reclamante ca s-a stins suma de 1700 lei in contul amenzii

prevazute in titlul executoriu nr. 006584/14.06.2007 ( f.32).
      Impotriva acestora, partea reclamanta a formulat contestatie la parata  Directia Generala a Finantelor Publice Covasna,

actuala Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, ce a fost solutionata prin decizia 46 din 16 februarie 2012,

in prezent atacata (f.12, 13 vol. I).
      De asemenea, se retine ca prin adresa de instiintare privind stingerea creantelor fiscale nr.35942 din 14 noiembrie

2011, emisa de parata  Administratia Judeteana a Finantelor Publice Covasna (fosta AFP Sf. Gheorghe), a fost incunostintata

reclamanta ca s-a stins suma de 1700 lei in contul  amenzii in suma de 6.000 lei, cu care figura restanta in baza sa de date.
      Impotriva acestei instiintari de stingere a debitului, reclamanta a formulat contestatia ce a fost solutionata prin

decizia nr. 34 din 26 ianuarie 2012 de catre Directia Generala a Finantelor Publice Covasna, contestata in prezentul dosar.
      In drept, tribunalul retine ca art. 114 din  Codul de procedura fiscala  prevede, la capitolul modalitatea de stingere

a obligatiilor bugetare, ca  platile catre organele fiscale se efectueaza prin intermediul bancilor, trezoreriilor si al

altor institutii autorizate sa deruleze operatiuni de plata. Debitorii vor efectua plata impozitelor, taxelor, contributiilor

si a altor sume datorate bugetului general consolidat, prevazute prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de

Administrare Fiscala, intr-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru obligatiile

datorate bugetului de stat si a unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligatii de plata.

Distribuirea sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz,

proportional cu obligatiile datorate.
       In cazul in care suma platita nu acopera obligatiile fiscale datorate unui buget sau fond, distribuirea in cadrul

fiecarui buget sau fond se face in urmatoarea ordine:
      a) pentru toate impozitele si contributiile cu retinere la sursa;
      b) pentru toate celelalte obligatii fiscale principale;
      c) pentru obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si b).
       Metodologia de distribuire a sumelor platite in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale se aproba prin ordin

al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
       Plata obligatiilor fiscale, altele decat cele prevazute la aliniatele anterioare,  se efectueaza de catre debitori,

distinct pe fiecare impozit, contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat.
       In situatia in care plata se efectueaza de catre o alta persoana decat debitorul, dispozitiile art. 1093 din Codul

civil se aplica in mod corespunzator.
       Prin exceptie de la prevederile alin. (2^2), in cazul in care debitorii beneficiaza de inlesniri la plata potrivit

reglementarilor legale in vigoare ori se afla sub incidenta Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile

si completarile ulterioare, distribuirea sumelor achitate in contul unic se efectueaza de catre organul fiscal competent,

potrivit ordinii prevazute la art. 115 alin. (1) sau (3), dupa caz, indiferent de tipul de creanta.
       In cazul stingerii prin plata a obligatiilor fiscale, momentul platii este:
      a) in cazul platilor in numerar, data inscrisa in documentul de plata eliberat de organele sau persoanele abilitate de

organul fiscal;
      b) in cazul platilor efectuate prin mandat postal, data postei, inscrisa pe mandatul postal;
      c) in cazul platilor efectuate prin decontare bancara, data la care bancile debiteaza contul platitorului pe baza

instrumentelor de decontare specifice, astfel cum aceasta informatie este transmisa prin mesajul electronic de plata de catre

institutia bancara initiatoare, potrivit reglementarilor specifice in vigoare, cu exceptia situatiei prevazute la art. 121,

data putand fi dovedita prin extrasul de cont al contribuabilului.
      Pentru creantele fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile subordonate, organul

fiscal, la cererea debitorului, va efectua indreptarea erorilor din documentele de plata intocmite de acesta si va considera

valabila plata de la momentul efectuarii acesteia, in suma si din contul debitorului inscrise in documentul de plata, cu

conditia debitarii contului acestuia si a creditarii unui cont bugetar.
       Articolul 115, intitulat „ordinea stingerii datoriilor”, prevede ca, daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri

de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma

platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta

fiscala principala pe care o stabileste contribuabilul sau care este distribuita, potrivit prevederilor art. 114, de catre

organul fiscal competent, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine:
      a) sumele datorate in contul ratei din luna curenta din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat

o esalonare la plata, precum si dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata in luna curenta din grafic sau suma

amanata la plata, impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata pe perioada amanarii, in cazul in care

termenul stabilit pentru plata sumelor respective se implineste in luna curenta, precum si obligatiile fiscale curente de a

caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii acordate;
      b) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea

vechimii. In cazul stingerii creantelor fiscale prin dare in plata, se aplica prevederile art. 175 alin. (4^1);
      c) sumele datorate in contul urmatoarelor rate din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat

esalonarea, pana la concurenta cu suma esalonata la plata sau pana la concurenta cu suma achitata, dupa caz, precum si suma

amanata la plata impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere datorata pe perioada amanarii, dupa caz;
      d) obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea contribuabilului.
      (2) Vechimea obligatiilor fiscale de plata se stabileste astfel:
      a) in functie de scadenta, pentru obligatiile fiscale principale;
      b) in functie de data comunicarii, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organele competente,

precum si pentru obligatiile fiscale accesorii;
      c) in functie de data depunerii la organul fiscal a declaratiilor fiscale rectificative, pentru diferentele de

obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil.
      (3) Pentru debitorii care se afla sub incidenta Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si

completarile ulterioare, ordinea de stingere este urmatoarea:
      a) obligatii fiscale cu termene de plata dupa data deschiderii procedurii insolventei, in ordinea vechimii, cu exceptia

celor prevazute in planul de reorganizare confirmat;
      b) sume datorate in contul ratelor din programele de plati ale obligatiilor fiscale, cuprinse in planul de reorganizare

judiciara confirmat, precum si obligatiile accesorii datorate pe perioada reorganizarii, daca in plan s-au prevazut

calcularea si plata acestora;
      c) obligatii fiscale datorate si neachitate cu termene de plata anterioare datei la care s-a deschis procedura

insolventei, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora, in situatia contribuabililor aflati in stare de

faliment;
      Ca urmare, tribunalul pentru a putea  stabili care din dispozitiile prevazute de art. 114 sau 115 din OG nr. 92/2003

sunt aplicabile cauzei, va proceda la analizarea  provenientei creantelor,  a vechimii lor si daca obligatiile fiscale se

gaseau in faza de executare silita.
      Astfel, tribunalul retine ca partea reclamanta si-a deschis cont la Trezoreria mun. Sfantu Gheorghe la data de 23 mai

2011, conform  adresei acestei institutii aflate la dosar (f. 95 vol.II). Se constata ca la baza celor  trei instiintari de

stingere a  creantelor bugetare stau adresele de infiintare a popririi nr. 95414/30.05.2011, nr. 95414/30.05.2011 si nr.

95698/28.09.2011.
      Prin adresa de infiintare a popririi nr. 95414 din 30 mai 2011, Administratia Finantelor Publice a Municipiului Sfantu

Gheorghe a solicitat Trezoreriei mun. Sfantu Gheorghe  ca in temeiul art. 149 alin.11 si 12 din OG nr. 92/2003, sa procedeze

la indisponibilizarea de indata a sumelor  existente si viitoare provenite din incasarile zilnice  pentru  stingerea

datoriilor totale in suma de 6712 lei, pe care reclamanta SC ……….. SRL le datoreaza catre bugetul de stat. Se observa ca 

suma amintita se compune din debite cu titlul de impozit pe salarii, CAS angajator, impozit pe microintreprinderi, CAS

angajat, contributie  accidente de munca angajator, somaj angajator, somaj angajat, fond garantare, sanatate angajator,

sanatate angajat si pentru concedii si indemnizatii,  care au fost stabilite prin titluri executorii aferente  anului 2010.

Aceasta adresa de infiintare a popririi  cuprinde  impozite de natura diferita si cu vechime diferita si care sunt cuprinse

in cate un titlu executoriu, diferit, emis in functie de scadenta fiecarei creante fiscale ( f. 98 vol.I).
      Se retine ca organul fiscal prin adresa de infiintare a popririi nr. 95415 din 30 mai 2011 a solicitat tertului poprit

mai sus amintit sa dispuna indisponibilizarea creantelor existente si viitoare aflate in contul reclamantei pentru

recuperarea  datoriei fiscale in suma totala de 6712 lei. Se constata ca prin adresa de infiintare a popririi amintite,

organul fiscal a indicat titlul executoriu prin care a individualizat creanta, natura  creantei si vechimea ei. De asemenea,

se constata ca adresa de infiintare a poprii nr. 95415/30.05.2011 cuprinde creante din 2006 pana in 2010, enumerate in

ordinea vechimii si in functie de natura impozitului( f. 94-97 vol I).
      Totodata, tribunalul retine ca partea reclamanta a figurat in evidentele  organului fiscal cu o amenda in cuantum de

6.000 lei, conform procesului-verbal  de constatare a contraventiilor seria CV nr. 6284/14.06.2004 ( f.33,34 vol.I) pentru

care s-a emis somatia nr. 99025/01.10.2007 si titlul executoriu nr. 2326/01.10.2007. Pentru aceasta suma, organul fiscal a

solicitat infiintarea popririi asupra veniturilor reclamantei la Trezoreria mun. Sfantu Gheorghe, conform adresei de

infiintare a popriri nr. 95415/30.05.2011.
      Se constata ca cele doua adrese de infiintare a popririi au fost inregistrate la Trezoreria mun. Sf. Gheorghe in

aceeasi zi, respectiv fiind inregistrate sub nr. 7229/30.05.2011 adresa de infiintare a popririi nr. 95415 si sub

nr.7230/30.05.2011 adresa de infiintare a popririi  nr. 95414.
      In urma analizarii ordinelor de plata depuse la dosar de Trezoreria  mun. Sfantu Gheorghe, cat si a  adreselor de

infiintare a popririi si celelalte trei instiintari de stingere a creantelor fiscale, tribunalul constata ca paratele au

procedat la stingerea datoriilor  reclamantei  fata de bugetul de stat in conformitate cu dispozitiile art. 115 din OG nr.

92/2003, respectiv au stins obligatiile fiscale aflate in procedura de executare silita in functie de vechimea fiecarei

creante (f.98-273 vol.II).
      De asemenea, se observa ca organul fiscal a stins mai intai creantele  inscrise in adresa de infiintare a popririi nr.

95415/30.05.2011 si apoi cele din adresa nr. 95414/30.05.2011, intrucat impozitele  din prima adresa aveau vechimea cea mai

mare, fata de cele cuprinse in cea de a doua adresa  de infiintare a popririi care priveste creante cu scadenta in cursul

anului 2010, ambele fiind emise si inregistrate in aceeasi zi.
Este de observat ca obligatiile fiscale cu retinere la sursa au fost stinse de organul fiscal  cu prioritate fata de

celelalte impozite, dar in functie de vechimea lor, adica  nu s-au stins toate obligatiile cu stopaj la sursa din 2006 pana

la zi, ci in raport cu vechimea fiecarei creante s-au stins pe langa cele cu retinere la sursa si alte obligatii de aceeasi

vechime cu acestea ( a se vedea ordinele de plata, instiintarile de stingere a obligatiilor si adresa Trezoreriei mun. Sfantu

Gheorghe cu nr. 23392/20.10.2015, f.95 vol.II). Deci, s-au stins obligatii restante inscrise in titluri executorii descrise

in adresele de infiintare a popririi mai sus amintite pentru anii 2006-2010, iar nu obligatiile cu retinere la sursa curente,

asa cum  partea reclamanta interpreteaza prin notele scrise si prin actiunea formulate in prezenta cauza.
Reclamanta a sustinut ca organul fiscal trebuia sa stinga cu intaietate obligatiile cu retinere la sursa si apoi

celelalte, fara sa se tina cont de vechimea lor, or, tribunalul  constata ca in primul rand modalitatea de stingere a

obligatiilor nu este cea invocata de partea reclamanta, intrucat in cazul in care societatea se afla in executare silita,

sunt aplicabile cu intaietate dispozitiile art. 115  lit. b) din OG nr. 92/2003, adica  in cazul in care  societatea 

datoreaza mai multe  tipuri de impozite, cum este in situatia din cauza pendinte, si suma  recuperata prin poprire nu este

suficienta pentru  stingerea tuturor, se procedeaza la  stingerea obligatiilor fiscale principale sau accesorii, in ordinea

vechimii lor.
      Situatia in care se afla contestatoarea, insa, nu ii da aceasta posibilitate de a alege.
Calea pe care o reclama partea reclamanta poate fi urmata doar daca nu sunt  de executat si alte tipuri de impozite,

taxe, contributii datorate de contribuabil si daca aceasta nu are de achitat sume mai vechi decat toate celelalte impozite cu

stopaj la sursa cu vechime recenta.
Deci, in cazul in care  exista mai multe tipuri de obligatii, se sting  cele cu retinere la sursa in functie de

vechime, cat si celelalte in ordinea vechimii obligatiei fiscale principale si a obligatiei accesorii aferente, conform

dispozitiilor art. 115 al. 2 Cod procedura fiscala.
Este adevarat ca in legislatia fiscala este consacrata distribuirea cu prioritate a sumelor platite pentru datoriile

cu retinere la sursa, asa cum sustine reclamanta, insa numai in situatia in care contribuabilul nu are obligatii fiscale

restante de acelasi tip, interpretare in acord cu dispozitiile art. III al. 2 din O.G. 47/2007 referitoare la modul de

aplicare a prevederilor alin. 2^3 ale art.114 din O.G nr.92/2003.
Conform art. III al. 2 din O.G. 47/2007, ,,Pentru contribuabilii care platesc integral si la termenele prevazute de

lege obligatiile fiscale si care nu au alte obligatii fiscale restante, prevederile art. I pct.17 se aplica pentru plata

obligatiilor fiscale incepand cu cele aferente lunii septembrie 2007”.
Conform alin. 2^3 din art. 114 al O.G. 92/2003, ,,In cazul in care suma platita nu acopera obligatiile fiscale

datorate, distribuirea in cadrul fiecarui buget sau fond, pe tip de impozit, contributie sau alta suma reprezentand creanta

fiscala se face mai intai pentru impozitele si contributiile cu retinere la sursa si apoi pentru celelalte obligatii fiscale,

proportional cu obligatiile datorate”.
Din analiza celor doua texte de lege rezulta ca distribuirea pe care o pretinde reclamanta este conditionata de lipsa

unor obligatii fiscale restante, conditie pe care in mod evident ea nu o indeplineste si, ca atare, nu poate beneficia de

dispozitiile art. 114 al. 2^3 din OG nr.92/2003.
      De asemenea, legiuitorul a prevazut ca in cazul in care un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe,

contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma platita nu este

suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta fiscala principala pe

care o stabileste contribuabilul sau care este distribuita, potrivit prevederilor art. 114, de catre organul fiscal

competent, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine:
           a) sumele datorate in contul ratei din luna curenta din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a

aprobat esalonare la plata, precum si majorarea de intarziere datorata in luna curenta din grafic sau suma amanata la plata,

impreuna cu majorarile de intarziere datorate pe perioada amanarii, in cazul in care termenul de plata se implineste in luna

curenta, precum si obligatiile fiscale curente de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii acordate;
             b) obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii, cu exceptia cazului in care s-a inceput

executarea silita, cand se aplica prevederile art. 169 in mod corespunzator;
            d) obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea contribuabilului.
      Or, in cauza pendinte sunt aplicabile si dispozitiile  art. 169 din Codul de procedura fiscala,  care statueaza ca in

cazul in care suma realizata in cursul procedurii de executare silita reprezinta totalitatea sumelor incasate dupa

comunicarea somatiei prin orice modalitate prevazuta de prezentul cod.
     Creantele fiscale inscrise in titlul executoriu se sting cu sumele realizate conform alin. (1), mai intai creantele

fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi creantele fiscale accesorii, in ordinea vechimii. Prevederile art. 115 alin.

(2) referitoare la ordinea vechimii sunt aplicabile in mod corespunzator.
      Ca urmare, vazand dispozitiile  amintite, cat si inscrisurile administrate in cauza, tribunalul retine ca in mod legal 

au procedat paratele la stingerea obligatiilor  partii reclamante pe care aceasta le-a avut catre bugetul de stat, intrucat 

aceasta si creantele sale s-au aflat in procedura de executare silita, nefiind vorba de plati voluntare, ci incasate prin

popririle infiintate asupra conturilor sale.   
      In ceea ce priveste  raportul de expertiza contabila efectuata in cauza, instanta urmeaza sa-l inlature datorita

faptului ca expertul  a facut o interpretare eronata a dispozitiilor art. 114 si 115 din O.G. nr. 92/2003, nefacand

distinctie  intre  situatia in care  stingerea obligatiilor se face ca urmare a unor plati voluntare realizate de partea

reclamanta de cele stinse ca urmare a declansarii procedurii de executare silita a societatii pentru stingerea obligatiilor

neachitate la termen de aceasta prin popriri, pe de o parte, iar pe de alta parte  se observa ca expertul a pus concluzii ca

nu s-au respectat dispozitiile amintite pentru faptul ca s-au stins obligatiile din adresa nr. 95415/2011 care cuprinde 

obligatii fiscale ce aveau scadenta (vechime ) inca din anii 2006-2010 si nu creantele din poprirea nr. 95414/30.05.2011, ce

se poate observa ca a fost infiintata in aceeasi zi, avand acelasi rang cu poprirea anterioara si vizau creante fiscale ce

aveau scadenta doar in anul 2010.
      Fata de considerentele expuse, tribunalul va respinge actiunea reclamantei SC ….. SRL ca nefondata, potrivit

dispozitivului de mai jos.
      Vazand dispozitiile art. 453 Cod procedura civila, tribunalul gaseste ca cererea reclamantei de obligare a paratelor la

plata cheltuielilor de judecata este nefondata, intrucat acestea nu se gasesc in culpa procesuala. .

PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE

Respinge exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a  Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Brasov.
Respinge actiunea  formulata, precizata si modificata de reclamanta SC …….. SRL, avand CUI ………, inmatriculata  in

Registrul Comertului sub nr. ………, cu sediul in mun. Sfantu Gheorghe, …………, prin reprezentant legal – director P. A. , in

contradictoriu cu  paratii Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, cu sediul in mun. Brasov, B-dul Mihail

Kogalniceanu, nr.7, jud. Brasov, cu sediul procesual ales la Administratia Judeteana a Finantelor Publice Covasna, cu sediul

in mun. Sf. Gheorghe, str. Bem Jozsef, nr.9, jud. Covasna, avand ca obiect anularea deciziei nr. 34 din 26 ianuarie 2012  si

a deciziei nr. 46 din 16 februarie 2012, emise de parata Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, precum si

anularea instiintarilor de stingere a creantelor fiscale nr. 35942/14.11.2012, nr. 40930/12.12.2011 si nr. 1766/16.01.2012,

emise de parata Administratia Judeteana a Finantelor Publice Covasna.
      Respinge cererile de obligare a paratelor la redistribuirea  sumelor incasate si stinse prin adresele mentionate, in

conformitate cu dispozitiile art. 114 raportat la art. 115 din OG nr. 92/2003 si de obligare a paratelor la plata

cheltuielilor de judecata.
      Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare, ce se depune la Tribunalul Covasna.
      Pronuntata in sedinta publica, azi, 08.12.2015.

                 PRESEDINTE                                           GREFIER
      
      
      
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014