InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Covasna

Anulare act administrativ. Reincadrare in functia publica corespunzatoare studiilor superioare

(Hotarare nr. 731 din data de 25.09.2015 pronuntata de Tribunalul Covasna)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Covasna | Jurisprudenta Tribunalul Covasna

R O M A N I A

TRIBUNALUL COVASNA         Dosar nr. 331/119/2015
SECTIA CIVILA


SENTINTA CIVILA NR. 731
Sedinta publica din  25 septembrie 2015
Instanta constituita din:
PRESEDINTE: …………..
GREFIER: ……………


      Pe rol, pronuntarea asupra actiunii in contencios administrativ formulata de reclamanta J. C. M., in contradictoriu cu

paratul INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCA COVASNA, avand ca obiect anularea deciziei nr.25/23.09.2014 emisa de parat si alte

cereri subsecvente, precum si  suspendarea executarii deciziei contestate.
      La apelul nominal, facut in sedinta publica, au lipsit partile.
      Procedura de citare este legal indeplinita.
      S-a facut referatul cauzei, dupa care, se constata ca in sedinta publica din 18 septembrie 2015, in lipsa partilor,

instanta a constatat cercetarea judecatoreasca incheiata si a retinut cauza spre solutionare, asa cum s-a consemnat in

incheierea de sedinta din acea zi –parte integranta din prezenta sentinta, pronuntarea fiind amanata la data de 25

septembrie 2015.

TRIBUNALUL

Asupra procesului de fata,
Constata ca, prin actiunea formulata si inregistrata la aceasta instanta sub dosar nr. 331/119/2015, reclamanta J.

C. M. a chemat in judecata paratul Inspectoratul Teritorial de Munca al judetului Covasna, solicitand sa se dispuna anularea

deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, reincadrarea sa in functia de inspector clasa I grad profesional asistent, conform

Deciziei nr. 77 din 30 noiembrie 2011, recunoasterea perioadei cuprinse intre   1 decembrie 2011 - 23 septembrie 2014 ca

fiind munca prestata in functia de inspector clasa I grad profesional asistent la serviciul Economic, Achizitii Publice,

Executare Silita si suspendarea deciziei nr. 25/2014.
In motivarea actiunii reclamanta arata ca, pana la data de 30 noiembrie 2011 a ocupat si  prestat activitatea de

referent la Inspectoratul Teritorial de Munca Covasna, avand studii liceale cu examen de bacalaureat. In acest timp a urmat

cursuri universitare de licenta, respectiv Facultatea de Management Brasov si, in urma sustinerii examenului de licenta, a

obtinut titlul de licentiat in stiinte economice. A prezentat si depus la parat adeverinta de studii nr. 713 din 19.07.2011,

eliberata, in conditiile legii invatamantului, de catre Universitatea ………. Ca urmare, in baza art. 54 lit. f) coroborat cu

art. 68 pct. 1 din Legea privind statutul functionarilor publici nr.188/1999, a fost promovata, in urma sustinerii unui

examen, intr-un post corespunzator studiilor absolvite si anume „inspector, clasa I, grad profesional asistent, gradatia 4,

clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita" (decizia nr. 77 din 30.11.2011).
      A prestat activitatea pe post de inspector, cu studii superioare, de la data de 1 decembrie 2011 si pana la data de 23

septembrie 2014 in baza  deciziei nr. 77/2011.
      La data de 23 septembrie 2014, paratul ITM Covasna, avand la baza un raport al Curtii de Conturi, i-a modificat

reclamantei raportul de serviciu si a retrogradat-o de pe functia de inspector pe cea de referent, considerand ca nu a facut

dovada, cu diploma de studii, a absolvirii studiilor superioare necesare postului de inspector. In acest sens s-a emis

decizia nr. 25/23.09.2014 de modificare a raportului de serviciu.
      Reclamanta a solicitat sa se constate ca decizia nr. 25/2014 este nelegala si netemeinica, urmand a fi anulata si a se

dispune paratului reincadrarea ei pe postul detinut anterior.
      Se mai sustine ca, depunand adeverinta de studii nr. 713 din 19 iulie 2011 eliberata de Universitatea ……., reclamanta 

a facut dovada ca  a absolvit studii superioare cu examen de licenta si ca a dobandit titlul de licentiat in studii

economice in sesiunea de examen iulie 2011. Aceasta adeverinta, care atesta nivelul studiilor, nu a fost revocata ori

anulata,    bucurandu-se de prezumtia de legalitate si veridicitate proprie unui act administrativ, nu a fost contestata in

conditiile legii si este opozabila paratului. A facut astfel dovada ca poseda studiile necesare postului de inspector pe

care il ocupa in anul 2014 la data emiterii deciziei atacate.
      In sensul ca reclamanta a promovat examenul de licenta si a dobandit titlul de licentiat in studii economice s-a

pronuntat si Tribunalul Covasna prin hotararea nr. 1128 din 30 octombrie 2014 data in dosarul nr. 1297/119/2014, ramasa

definitiva, obligand Universitatea …….. sa-i elibereze diploma de licenta, sentinta aflata in curs de executare.
      Coroborand prevederile art. 54 lit. f) cu art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 considera reclamanta ca pentru ocuparea

functiei de inspector conditia de fond este aceea de a poseda studii superioare economice si mai putin aceea de forma, de a

prezenta diploma de studii in format tipizat. Paratul Inspectoratul Teritorial de Munca  jud. Covasna a facut o interpretare

restrictiva si exclusiv literara a textului art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 intemeindu-si decizia nr. 25/2014 de revocare

a reclamantei din postul de inspector pe lipsa de la dosar a diplomei de studii, fara sa tina seama ca indeplinea efectiv

conditiile de studii cerute pentru acel post.
      In drept, s-au invocat  prevederile Legii nr. 188/1999 completata si modificata, art. 54 si 68 alin. 1 din lege si

Legea contenciosului administrativ nr.554/2004.
      In probatiune, s-au solicitat inscrisuri.
      Paratul Inspectoratul Teritorial de Munca  jud. Covasna a formulat intampinare prin  care a solicitat respingerea

actiunii formulate de reclamanta J. C. M., ca neintemeiata.
      In motivarea intampinarii se arata ca, in fapt, reclamanta, in urma absolvirii studiilor economice ale Facultatii de

Management Brasov  din cadrul Universitatii "…..", a prezentat adeverinta nr. 713/19.07.2011 eliberata de universitate, cu

termen de valabilitate de 12 luni, pana la eliberarea diplomei de licenta.
      ITM Covasna  a promovat-o in baza acestei adeverinte in functia de inspector clasa I, grad profesional asistent, 

incepand cu data de 01.12.2011.
      Prin adresele nr.6521/19.09.2012 si nr. 2779/11.04.2014, paratul a solicitat reclamantei  diploma de licenta pentru a

se face dovada finalizarii studiilor superioare si completarea dosarului profesional, in conformitate cu prevederile Legii

nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici (R2), cu modificarile si completarile ulterioare.
      Potrivit art.9 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, functiile publice se impart in 3 clase,

definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:
      a.) Clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu

diploma, respectiv studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;
      b.) Clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata,

absolvite cu diploma;
      c.) Clasa a III-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii

liceale, finalizate cu diploma de bacalaureat.
      In urma solicitarii prin adresele mai sus mentionate, reclamanta prezinta o a doua adeverinta, eliberata la data de

20.09.2013  cu nr. de inregistrare 743/2013, semnata doar de catre decanul si secretarul-sef al facultatii, nu si de

rectorul si secretarul-sef al universitatii.
      Neavand depusa la dosarul profesional  diploma de licenta care atesta absolvirea studiilor superioare prevazute pentru

functia publica de executie de inspector, grad profesional asistent, ITM Covasna, in baza deciziei nr. 13/18.07.2014 a

Curtii de Conturi a Romaniei                           - Departamentul V, a adresei Ministerului Muncii, Familiei Protectiei

Sociale si Persoanelor Varstnice nr. 1865/MN/18.09.2014, a adresei Inspectiei Muncii Bucuresti nr. 803/SGRUFP/ 18.09.2014, 

a deciziei nr. 25/23.09.2014 a ITM Covasna  reincadreaza, incepand cu data de 23.09.2014, postul pentru functia de executie

de inspector, clasa I, grad profesional asistent,  ocupat de d-na J. C. M. si se transforma in post de executie de referent,

clasa III, grad profesional superior.
      Prin art. 38 din Ordinul ministrului invatamantului nr. 2.284/28.09.2007 se stipuleaza urmatoarele: „dupa finalizarea

completa a studiilor, la cerere, absolventilor li se elibereaza adeverinta de absolvire a studiilor, al carei termen de

valabilitate este de maxim 12 luni".
      In ceea ce priveste motivele de anulare sau suspendare a deciziei nr. 25/23.09.2014, paratul apreciaza ca aceasta a

fost emisa cu respectarea prevederilor legale, avand la baza decizia Curtii de Conturi si a Inspectiei Muncii, reclamanta 

neprezentand nici la data formularii intampinarii  diploma de licenta.
      In ceea ce priveste reincadrarea petentei in functia de inspector clasa I, grad profesional asistent, incepand cu data

de 01.12.2011, precum si recunoasterea perioadei cuprinse intre 01.12.2011-23.09.2014 pe aceasta functie publica,  paratul

precizeaza  ca pentru ocuparea acestei functii publice se cer studii universitare de licenta, absolvite cu diploma de

licenta sau echivalenta, in conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999 si a Ordinului ministrului invatamantului nr.

2284/28.09.2007.
      In drept, s-au invocat  dispozitiile art. 205 si urmatoarele din Codul de procedura civila, cat si  dispozitiile din

actele normative precizate in continutul intampinarii.
      Din actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
      Prin decizia nr. 77 din 30 noiembrie 2011, emisa de Inspectoratul Teritorial de Munca jud. Covasna s-a decis ca,

incepand cu data de 1 decembrie 2011, d-na J. C. M.  sa promoveze in functia publica de executie de referent clasa III, grad

profesional superior, gradatia 4, clasa de salarizare 31 in functia publica de executie de inspector, clasa, grad

profesional asistent,  clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita din cadrul

inspectoratului, in conformitate cu dispozitiile art. 5 alin.1 din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a

personalului platit din fonduri publice, coroborat cu art. 68 alin.2 din Legea nr. 188/1999 (f.10).
      Ulterior, paratul prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014 a decis  ca incepand cu aceeasi data,  postul  functiei

publice de executie de inspector clasa I grad profesional asistent  din cadrul Serviciului Economic, Achizitii Publice,

Executare Silita, post ocupat de reclamanta J. C. M. ,  sa se transforme intr-un post  de functie publica de executie de

referent, clasa III, grad profesional superior.
      Cu aceeasi data, reclamanta  a fost reincadrata pe functia publica de referent  clasa III, grad profesional superior

gradatia 4, clasa 31 de salarizare, conform studiilor absolvite, vechimii in specialitatea acestora si a vechimii in munca.
      Prin aceeasi decizie s-a  stabilit ca reclamanta  beneficiaza de drepturile salariale conform functiei publice de

referent, respectiv de un salariu  de baza lunar brut de 1822 lei, rezultat din insumarea sumei corespunzatoare salariului

de baza de 1245 lei si a stimulentului mediu corespunzator functiei  de 577 lei (f.7,8). 
      In motivarea deciziei, paratul a retinut ca prin pct. II 12 din decizia nr. 13/18.07.2014 a Curtii de Conturi a

Romaniei - Departamentul V s-a stabilit  intinderea prejudiciului produs prin plata de drepturi banesti  in perioada

2011-2013, unor salariate din cadrul aparatului propriu al ministerului care au fost angajate in functii publice de executie

cu studii superioare fara a avea la baza diplome care sa ateste absolvirea studiilor si ulterior promovarea acestor 

salariate, contrar faptului ca studiile superioare au fost efectuate la institutii care nu aveau acreditarea legala pentru

specializarea absolvita.
      Se retine ca reclamanta J. C. M.  este absolventa a Facultatii de Management  din Brasov, programul de studii

Management, forma de invatamant la zi, durata studiilor 3 ani din cadrul Universitatii „…..”, promotia 2011 si ca a sustinut

 examen de licenta in sesiunea iunie 2011, obtinand nota 9,40, dobandind titlul de licentiata in stiinte economice, conform

adeverintei  nr. 713/19.07.2011 emisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului - Universitatea ……

(f.12).
      Este adevarat ca in cuprinsul adeverintei se mentioneaza ca este valabila  12 luni, dar cu precizarea ca ramane

valabila pana la eliberarea diplomei de licenta spre a-i servi la angajare si la completarea dosarului personal.
      Ulterior, reclamanta a promovat  actiune la Tribunalul Covasna prin care a solicitat obligarea Universitatii …….. 

sa-i elibereze diploma de licenta  si suplimentul  la diploma pentru specializarea stiinte economice. Tribunalul Covasna

prin sentinta civila nr. 1128 din 30 octombrie 2014 a admis actiunea promovata de partea reclamanta si a obligat

Universitatea …… sa-i elibereze diploma de licenta si suplimentul la diploma pentru specializarea Management  din cadrul

Facultatii de Management Brasov (f. 13- 17).
      Potrivit art. 60 din Legea nr. 84/1995, activitatea didactica se poate organiza in urmatoarele forme: de zi, seral, cu

frecventa redusa si la distanta. Diplomele si certificatele de studii eliberate de institutiile de invatamant superior, in

conditiile legii, pentru aceeasi specializare sunt echivalente, indiferent de forma de invatamant absolvita.
      Conform art. 3 din Ordinul nr. 3271/14 februarie 2012, finalizarea studiilor pentru absolventii studiilor organizate

in baza Legii invatamantului nr. 84/1995 se incheie cu examen de licenta sau cu examen de diploma, pentru studiile in

invatamant universitar de lunga durata sau cu examen de absolvire, pentru studiile de invatamant universitar de scurta

durata.  
      Potrivit art. 14 din acelasi act normativ, diplomele pentru absolventii care au promovat examenul de finalizare a

studiilor se elibereaza, in programul de studii/specializarea absolvita, de catre institutia organizatoare, in termen de cel

mult 12 luni de la data promovarii.  Pana la eliberarea diplomei, absolventii care au promovat examenul de finalizare a

studiilor primesc, la cerere, adeverinte de absolvire. Adeverinta de absolvire confera titularului aceleasi drepturi legale

ca si diploma si trebuie sa contina semnaturile si informatiile inscrise in diploma, precum si informatii privind forma de

invatamant la care s-a organizat scolarizarea, perioada de studii, mediile de promovare a anilor de studii. In caz de

pierdere sau de distrugere, eliberarea unei noi adeverinte urmeaza procedurile privind eliberarea duplicatelor diplomelor.

Absolventii care nu promoveaza examenul de finalizare a studiilor primesc, la cerere, un certificat de studii universitare

care cuprinde informatii privind forma de invatamant la care s-a organizat scolarizarea, perioada de studii, mediile de

promovare a anilor de studii.
      De asemenea, instanta retine ca Universitatea „…….” a fost infiintata prin Legea nr.443 din 5 iulie 2002, ca persoana

juridica de drept privat si de utilitate publica, parte a sistemului national de invatamant. Prin HG nr.693/2003 si HG

nr.676 au fost acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, pentru forma de invatamant de zi, domeniile de licenta

drept, sociologie, management, psihologie, stiinte ale educatiei, informatica si altele.
      Totodata, instanta retine ca adeverinta de absolvire emisa de Universitatea „…..”  pentru reclamanta este recunoscuta

fara nicio formalitate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, intrucat acesta din urma nu a promovat

nicio actiune de anularea  acestei adeverinte si nici de ridicarea autorizatiei de functionare a emitentului.
      In speta, adeverinta de absolvire  nr. 713 din 19 iulie 2011 emisa de  Ministerul Educatiei, Cercetarii,Tineretului si

Sportului  este valabila pana la eliberarea diplomei de licenta si in baza acesteia ministerul i-a recunoscut reclamantei

toate drepturile prevazute de lege pentru a participa la angajare si la promovare pe posturi cu functii superioare, asa cum

se prevede in continutul ei si in  Metodologia-cadru de organizare a examenelor de finalizare a studiilor de invatamant

superior - examene de absolvire, licenta, diploma, selectie si disertatie.
        Paratul nu a  facut dovada  anularii adeverintei de studii a reclamantei, drept pentru care  aceasta isi produce

efectele juridice, ceea ce presupune ca beneficiarei ei trebuie sa i se recunoasca toate drepturile conferite de lege pe

baza acesteia.
      Ba mai mult, legiuitorul  recunoaste ca  adeverinta de absolvire confera titularului ei aceleasi drepturi legale ca si

diploma de studii.
      Asadar, in mod temeinic si legal, paratul prin decizia nr. 77/30.11.2011 a promovat-o pe reclamanta intr-o functie 

publica de executie  superioara celei pe care a ocupat-o  pana la data de 01.12.2011, intrucat la acea data  aceasta era si

este posesoare a adeverintei de absolvire nr. 713/19.07.2011 ce ii conferea si ii confera  recunoasterea studiilor absolvite

si  faptul ca este licentiata in stiinte economice cu dreptul  de a ocupa  un post cu studii superioare.
      Or, art.  68 din  Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor public, prevede ca in urma dobandirii unei

diplome de studii de nivel superior, functionarii publici de executie au dreptul de a participa la examenul organizat pentru

ocuparea unei functii publice intr-o clasa superioara celei in care sunt incadrati, daca studiile absolvite sunt in

specialitatea in care isi desfasoara activitatea sau daca autoritatea ori institutia publica apreciaza ca studiile absolvite

sunt utile pentru desfasurarea activitatii.  Promovarea in conditiile alin. (1) se face prin transformarea postului ocupat

de functionarul public ca urmare a promovarii examenului. De asemenea, tribunalul constata ca reclamanta  in

momentul de fata este posesoarea diplomei de licenta seria E nr. 0026122 din 6 mai 2015 emisa de Ministerul Educatiei

Nationale in specializarea stiinte economice, domeniul management (f.41), data cu care isi inceteaza  valabilitatea

adeverinta de absolvire nr. 713/2011. 
      Avand in vedere ca reclamanta incepand cu data de 19.07.2011 este licentiata in stiinte economice, studii recunoscute

de Ministerul Educatiei Nationale prin adeverinta de absolvire nr. 713/2011, neanulata pana in momentul de fata, si

certificata  cu diploma de licenta ce i-a conferit calitatea de absolvent de studii superioare in specializarea Management -

stiinte economice, tribunalul va admite cererea reclamantei  si, pe cale de consecinta, va dispune anularea  deciziei nr. 25

din 23 septembrie 2014 si reincadrarea acesteia in clasa I grad profesional asistent, asa cum s-a prevazut prin decizia nr.

77/2011.
      Vazand ca prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014, paratul  a dispus doar  reincadrarea reclamantei intr-o functie 

inferioara celei avute anterior, fara sa ii atribuie alte sarcini de serviciu, tribunalul va admite si  cererea de

recunoastere  a perioadei 1 decembrie 2011 - 23 septembrie 2014  ca fiind munca prestata in functia de inspector clasa I

grad profesional asistent la serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita, potrivit  dispozitivului de mai jos.
      
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
      
      Admite actiunea formulata de reclamanta J. C. M., CNP ………, cu domiciliul in mun. Sf. Gheorghe, ……….., in

contradictoriu cu paratul Inspectoratul Teritorial de Munca Covasna, cu sediul in mun. Sf. Gheorghe, str. Muncitorilor,

nr.12-14, jud. Covasna  si, pe cale de consecinta,
      Dispune anularea deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, emisa de parat.
      Dispune reincadrarea reclamantei in functia de inspector clasa I grad profesional asistent conform deciziei nr. 77
      Recunoaste perioada  de la 1 septembrie 2011 pana la 23 septembrie  2014 ca fiind munca prestata de reclamanta la

parata in functia de inspector, clasa I grad profesional asistent la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare

Silita.
      Fara cheltuieli de judecata.
      Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare, care se depune la Tribunalul Covasna.
      Pronuntata in sedinta publica azi, 25.09.2015.    
      
       PRESEDINTE     GREFIER

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014