Anulare act administrativ. Reincadrare in functia publica corespunzatoare studiilor superioare
(Hotarare nr. 731 din data de 25.09.2015 pronuntata de Tribunalul Covasna)R O M A N I A
TRIBUNALUL COVASNA Dosar nr. 331/119/2015
SECTIA CIVILA
SENTINTA CIVILA NR. 731
Sedinta publica din 25 septembrie 2015
Instanta constituita din:
PRESEDINTE: ..
GREFIER:
Pe rol, pronuntarea asupra actiunii in contencios administrativ formulata de reclamanta J. C. M., in contradictoriu cu
paratul INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCA COVASNA, avand ca obiect anularea deciziei nr.25/23.09.2014 emisa de parat si alte
cereri subsecvente, precum si suspendarea executarii deciziei contestate.
La apelul nominal, facut in sedinta publica, au lipsit partile.
Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei, dupa care, se constata ca in sedinta publica din 18 septembrie 2015, in lipsa partilor,
instanta a constatat cercetarea judecatoreasca incheiata si a retinut cauza spre solutionare, asa cum s-a consemnat in
incheierea de sedinta din acea zi parte integranta din prezenta sentinta, pronuntarea fiind amanata la data de 25
septembrie 2015.
TRIBUNALUL
Asupra procesului de fata,
Constata ca, prin actiunea formulata si inregistrata la aceasta instanta sub dosar nr. 331/119/2015, reclamanta J.
C. M. a chemat in judecata paratul Inspectoratul Teritorial de Munca al judetului Covasna, solicitand sa se dispuna anularea
deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, reincadrarea sa in functia de inspector clasa I grad profesional asistent, conform
Deciziei nr. 77 din 30 noiembrie 2011, recunoasterea perioadei cuprinse intre 1 decembrie 2011 - 23 septembrie 2014 ca
fiind munca prestata in functia de inspector clasa I grad profesional asistent la serviciul Economic, Achizitii Publice,
Executare Silita si suspendarea deciziei nr. 25/2014.
In motivarea actiunii reclamanta arata ca, pana la data de 30 noiembrie 2011 a ocupat si prestat activitatea de
referent la Inspectoratul Teritorial de Munca Covasna, avand studii liceale cu examen de bacalaureat. In acest timp a urmat
cursuri universitare de licenta, respectiv Facultatea de Management Brasov si, in urma sustinerii examenului de licenta, a
obtinut titlul de licentiat in stiinte economice. A prezentat si depus la parat adeverinta de studii nr. 713 din 19.07.2011,
eliberata, in conditiile legii invatamantului, de catre Universitatea . Ca urmare, in baza art. 54 lit. f) coroborat cu
art. 68 pct. 1 din Legea privind statutul functionarilor publici nr.188/1999, a fost promovata, in urma sustinerii unui
examen, intr-un post corespunzator studiilor absolvite si anume inspector, clasa I, grad profesional asistent, gradatia 4,
clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita" (decizia nr. 77 din 30.11.2011).
A prestat activitatea pe post de inspector, cu studii superioare, de la data de 1 decembrie 2011 si pana la data de 23
septembrie 2014 in baza deciziei nr. 77/2011.
La data de 23 septembrie 2014, paratul ITM Covasna, avand la baza un raport al Curtii de Conturi, i-a modificat
reclamantei raportul de serviciu si a retrogradat-o de pe functia de inspector pe cea de referent, considerand ca nu a facut
dovada, cu diploma de studii, a absolvirii studiilor superioare necesare postului de inspector. In acest sens s-a emis
decizia nr. 25/23.09.2014 de modificare a raportului de serviciu.
Reclamanta a solicitat sa se constate ca decizia nr. 25/2014 este nelegala si netemeinica, urmand a fi anulata si a se
dispune paratului reincadrarea ei pe postul detinut anterior.
Se mai sustine ca, depunand adeverinta de studii nr. 713 din 19 iulie 2011 eliberata de Universitatea ., reclamanta
a facut dovada ca a absolvit studii superioare cu examen de licenta si ca a dobandit titlul de licentiat in studii
economice in sesiunea de examen iulie 2011. Aceasta adeverinta, care atesta nivelul studiilor, nu a fost revocata ori
anulata, bucurandu-se de prezumtia de legalitate si veridicitate proprie unui act administrativ, nu a fost contestata in
conditiile legii si este opozabila paratului. A facut astfel dovada ca poseda studiile necesare postului de inspector pe
care il ocupa in anul 2014 la data emiterii deciziei atacate.
In sensul ca reclamanta a promovat examenul de licenta si a dobandit titlul de licentiat in studii economice s-a
pronuntat si Tribunalul Covasna prin hotararea nr. 1128 din 30 octombrie 2014 data in dosarul nr. 1297/119/2014, ramasa
definitiva, obligand Universitatea .. sa-i elibereze diploma de licenta, sentinta aflata in curs de executare.
Coroborand prevederile art. 54 lit. f) cu art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 considera reclamanta ca pentru ocuparea
functiei de inspector conditia de fond este aceea de a poseda studii superioare economice si mai putin aceea de forma, de a
prezenta diploma de studii in format tipizat. Paratul Inspectoratul Teritorial de Munca jud. Covasna a facut o interpretare
restrictiva si exclusiv literara a textului art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 intemeindu-si decizia nr. 25/2014 de revocare
a reclamantei din postul de inspector pe lipsa de la dosar a diplomei de studii, fara sa tina seama ca indeplinea efectiv
conditiile de studii cerute pentru acel post.
In drept, s-au invocat prevederile Legii nr. 188/1999 completata si modificata, art. 54 si 68 alin. 1 din lege si
Legea contenciosului administrativ nr.554/2004.
In probatiune, s-au solicitat inscrisuri.
Paratul Inspectoratul Teritorial de Munca jud. Covasna a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea
actiunii formulate de reclamanta J. C. M., ca neintemeiata.
In motivarea intampinarii se arata ca, in fapt, reclamanta, in urma absolvirii studiilor economice ale Facultatii de
Management Brasov din cadrul Universitatii " ..", a prezentat adeverinta nr. 713/19.07.2011 eliberata de universitate, cu
termen de valabilitate de 12 luni, pana la eliberarea diplomei de licenta.
ITM Covasna a promovat-o in baza acestei adeverinte in functia de inspector clasa I, grad profesional asistent,
incepand cu data de 01.12.2011.
Prin adresele nr.6521/19.09.2012 si nr. 2779/11.04.2014, paratul a solicitat reclamantei diploma de licenta pentru a
se face dovada finalizarii studiilor superioare si completarea dosarului profesional, in conformitate cu prevederile Legii
nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici (R2), cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit art.9 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, functiile publice se impart in 3 clase,
definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:
a.) Clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu
diploma, respectiv studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;
b.) Clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata,
absolvite cu diploma;
c.) Clasa a III-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii
liceale, finalizate cu diploma de bacalaureat.
In urma solicitarii prin adresele mai sus mentionate, reclamanta prezinta o a doua adeverinta, eliberata la data de
20.09.2013 cu nr. de inregistrare 743/2013, semnata doar de catre decanul si secretarul-sef al facultatii, nu si de
rectorul si secretarul-sef al universitatii.
Neavand depusa la dosarul profesional diploma de licenta care atesta absolvirea studiilor superioare prevazute pentru
functia publica de executie de inspector, grad profesional asistent, ITM Covasna, in baza deciziei nr. 13/18.07.2014 a
Curtii de Conturi a Romaniei - Departamentul V, a adresei Ministerului Muncii, Familiei Protectiei
Sociale si Persoanelor Varstnice nr. 1865/MN/18.09.2014, a adresei Inspectiei Muncii Bucuresti nr. 803/SGRUFP/ 18.09.2014,
a deciziei nr. 25/23.09.2014 a ITM Covasna reincadreaza, incepand cu data de 23.09.2014, postul pentru functia de executie
de inspector, clasa I, grad profesional asistent, ocupat de d-na J. C. M. si se transforma in post de executie de referent,
clasa III, grad profesional superior.
Prin art. 38 din Ordinul ministrului invatamantului nr. 2.284/28.09.2007 se stipuleaza urmatoarele: dupa finalizarea
completa a studiilor, la cerere, absolventilor li se elibereaza adeverinta de absolvire a studiilor, al carei termen de
valabilitate este de maxim 12 luni".
In ceea ce priveste motivele de anulare sau suspendare a deciziei nr. 25/23.09.2014, paratul apreciaza ca aceasta a
fost emisa cu respectarea prevederilor legale, avand la baza decizia Curtii de Conturi si a Inspectiei Muncii, reclamanta
neprezentand nici la data formularii intampinarii diploma de licenta.
In ceea ce priveste reincadrarea petentei in functia de inspector clasa I, grad profesional asistent, incepand cu data
de 01.12.2011, precum si recunoasterea perioadei cuprinse intre 01.12.2011-23.09.2014 pe aceasta functie publica, paratul
precizeaza ca pentru ocuparea acestei functii publice se cer studii universitare de licenta, absolvite cu diploma de
licenta sau echivalenta, in conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999 si a Ordinului ministrului invatamantului nr.
2284/28.09.2007.
In drept, s-au invocat dispozitiile art. 205 si urmatoarele din Codul de procedura civila, cat si dispozitiile din
actele normative precizate in continutul intampinarii.
Din actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
Prin decizia nr. 77 din 30 noiembrie 2011, emisa de Inspectoratul Teritorial de Munca jud. Covasna s-a decis ca,
incepand cu data de 1 decembrie 2011, d-na J. C. M. sa promoveze in functia publica de executie de referent clasa III, grad
profesional superior, gradatia 4, clasa de salarizare 31 in functia publica de executie de inspector, clasa, grad
profesional asistent, clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita din cadrul
inspectoratului, in conformitate cu dispozitiile art. 5 alin.1 din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a
personalului platit din fonduri publice, coroborat cu art. 68 alin.2 din Legea nr. 188/1999 (f.10).
Ulterior, paratul prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014 a decis ca incepand cu aceeasi data, postul functiei
publice de executie de inspector clasa I grad profesional asistent din cadrul Serviciului Economic, Achizitii Publice,
Executare Silita, post ocupat de reclamanta J. C. M. , sa se transforme intr-un post de functie publica de executie de
referent, clasa III, grad profesional superior.
Cu aceeasi data, reclamanta a fost reincadrata pe functia publica de referent clasa III, grad profesional superior
gradatia 4, clasa 31 de salarizare, conform studiilor absolvite, vechimii in specialitatea acestora si a vechimii in munca.
Prin aceeasi decizie s-a stabilit ca reclamanta beneficiaza de drepturile salariale conform functiei publice de
referent, respectiv de un salariu de baza lunar brut de 1822 lei, rezultat din insumarea sumei corespunzatoare salariului
de baza de 1245 lei si a stimulentului mediu corespunzator functiei de 577 lei (f.7,8).
In motivarea deciziei, paratul a retinut ca prin pct. II 12 din decizia nr. 13/18.07.2014 a Curtii de Conturi a
Romaniei - Departamentul V s-a stabilit intinderea prejudiciului produs prin plata de drepturi banesti in perioada
2011-2013, unor salariate din cadrul aparatului propriu al ministerului care au fost angajate in functii publice de executie
cu studii superioare fara a avea la baza diplome care sa ateste absolvirea studiilor si ulterior promovarea acestor
salariate, contrar faptului ca studiile superioare au fost efectuate la institutii care nu aveau acreditarea legala pentru
specializarea absolvita.
Se retine ca reclamanta J. C. M. este absolventa a Facultatii de Management din Brasov, programul de studii
Management, forma de invatamant la zi, durata studiilor 3 ani din cadrul Universitatii .., promotia 2011 si ca a sustinut
examen de licenta in sesiunea iunie 2011, obtinand nota 9,40, dobandind titlul de licentiata in stiinte economice, conform
adeverintei nr. 713/19.07.2011 emisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului - Universitatea
(f.12).
Este adevarat ca in cuprinsul adeverintei se mentioneaza ca este valabila 12 luni, dar cu precizarea ca ramane
valabila pana la eliberarea diplomei de licenta spre a-i servi la angajare si la completarea dosarului personal.
Ulterior, reclamanta a promovat actiune la Tribunalul Covasna prin care a solicitat obligarea Universitatii ..
sa-i elibereze diploma de licenta si suplimentul la diploma pentru specializarea stiinte economice. Tribunalul Covasna
prin sentinta civila nr. 1128 din 30 octombrie 2014 a admis actiunea promovata de partea reclamanta si a obligat
Universitatea sa-i elibereze diploma de licenta si suplimentul la diploma pentru specializarea Management din cadrul
Facultatii de Management Brasov (f. 13- 17).
Potrivit art. 60 din Legea nr. 84/1995, activitatea didactica se poate organiza in urmatoarele forme: de zi, seral, cu
frecventa redusa si la distanta. Diplomele si certificatele de studii eliberate de institutiile de invatamant superior, in
conditiile legii, pentru aceeasi specializare sunt echivalente, indiferent de forma de invatamant absolvita.
Conform art. 3 din Ordinul nr. 3271/14 februarie 2012, finalizarea studiilor pentru absolventii studiilor organizate
in baza Legii invatamantului nr. 84/1995 se incheie cu examen de licenta sau cu examen de diploma, pentru studiile in
invatamant universitar de lunga durata sau cu examen de absolvire, pentru studiile de invatamant universitar de scurta
durata.
Potrivit art. 14 din acelasi act normativ, diplomele pentru absolventii care au promovat examenul de finalizare a
studiilor se elibereaza, in programul de studii/specializarea absolvita, de catre institutia organizatoare, in termen de cel
mult 12 luni de la data promovarii. Pana la eliberarea diplomei, absolventii care au promovat examenul de finalizare a
studiilor primesc, la cerere, adeverinte de absolvire. Adeverinta de absolvire confera titularului aceleasi drepturi legale
ca si diploma si trebuie sa contina semnaturile si informatiile inscrise in diploma, precum si informatii privind forma de
invatamant la care s-a organizat scolarizarea, perioada de studii, mediile de promovare a anilor de studii. In caz de
pierdere sau de distrugere, eliberarea unei noi adeverinte urmeaza procedurile privind eliberarea duplicatelor diplomelor.
Absolventii care nu promoveaza examenul de finalizare a studiilor primesc, la cerere, un certificat de studii universitare
care cuprinde informatii privind forma de invatamant la care s-a organizat scolarizarea, perioada de studii, mediile de
promovare a anilor de studii.
De asemenea, instanta retine ca Universitatea . a fost infiintata prin Legea nr.443 din 5 iulie 2002, ca persoana
juridica de drept privat si de utilitate publica, parte a sistemului national de invatamant. Prin HG nr.693/2003 si HG
nr.676 au fost acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, pentru forma de invatamant de zi, domeniile de licenta
drept, sociologie, management, psihologie, stiinte ale educatiei, informatica si altele.
Totodata, instanta retine ca adeverinta de absolvire emisa de Universitatea .. pentru reclamanta este recunoscuta
fara nicio formalitate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, intrucat acesta din urma nu a promovat
nicio actiune de anularea acestei adeverinte si nici de ridicarea autorizatiei de functionare a emitentului.
In speta, adeverinta de absolvire nr. 713 din 19 iulie 2011 emisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii,Tineretului si
Sportului este valabila pana la eliberarea diplomei de licenta si in baza acesteia ministerul i-a recunoscut reclamantei
toate drepturile prevazute de lege pentru a participa la angajare si la promovare pe posturi cu functii superioare, asa cum
se prevede in continutul ei si in Metodologia-cadru de organizare a examenelor de finalizare a studiilor de invatamant
superior - examene de absolvire, licenta, diploma, selectie si disertatie.
Paratul nu a facut dovada anularii adeverintei de studii a reclamantei, drept pentru care aceasta isi produce
efectele juridice, ceea ce presupune ca beneficiarei ei trebuie sa i se recunoasca toate drepturile conferite de lege pe
baza acesteia.
Ba mai mult, legiuitorul recunoaste ca adeverinta de absolvire confera titularului ei aceleasi drepturi legale ca si
diploma de studii.
Asadar, in mod temeinic si legal, paratul prin decizia nr. 77/30.11.2011 a promovat-o pe reclamanta intr-o functie
publica de executie superioara celei pe care a ocupat-o pana la data de 01.12.2011, intrucat la acea data aceasta era si
este posesoare a adeverintei de absolvire nr. 713/19.07.2011 ce ii conferea si ii confera recunoasterea studiilor absolvite
si faptul ca este licentiata in stiinte economice cu dreptul de a ocupa un post cu studii superioare.
Or, art. 68 din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor public, prevede ca in urma dobandirii unei
diplome de studii de nivel superior, functionarii publici de executie au dreptul de a participa la examenul organizat pentru
ocuparea unei functii publice intr-o clasa superioara celei in care sunt incadrati, daca studiile absolvite sunt in
specialitatea in care isi desfasoara activitatea sau daca autoritatea ori institutia publica apreciaza ca studiile absolvite
sunt utile pentru desfasurarea activitatii. Promovarea in conditiile alin. (1) se face prin transformarea postului ocupat
de functionarul public ca urmare a promovarii examenului. De asemenea, tribunalul constata ca reclamanta in
momentul de fata este posesoarea diplomei de licenta seria E nr. 0026122 din 6 mai 2015 emisa de Ministerul Educatiei
Nationale in specializarea stiinte economice, domeniul management (f.41), data cu care isi inceteaza valabilitatea
adeverinta de absolvire nr. 713/2011.
Avand in vedere ca reclamanta incepand cu data de 19.07.2011 este licentiata in stiinte economice, studii recunoscute
de Ministerul Educatiei Nationale prin adeverinta de absolvire nr. 713/2011, neanulata pana in momentul de fata, si
certificata cu diploma de licenta ce i-a conferit calitatea de absolvent de studii superioare in specializarea Management -
stiinte economice, tribunalul va admite cererea reclamantei si, pe cale de consecinta, va dispune anularea deciziei nr. 25
din 23 septembrie 2014 si reincadrarea acesteia in clasa I grad profesional asistent, asa cum s-a prevazut prin decizia nr.
77/2011.
Vazand ca prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014, paratul a dispus doar reincadrarea reclamantei intr-o functie
inferioara celei avute anterior, fara sa ii atribuie alte sarcini de serviciu, tribunalul va admite si cererea de
recunoastere a perioadei 1 decembrie 2011 - 23 septembrie 2014 ca fiind munca prestata in functia de inspector clasa I
grad profesional asistent la serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita, potrivit dispozitivului de mai jos.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Admite actiunea formulata de reclamanta J. C. M., CNP , cu domiciliul in mun. Sf. Gheorghe, .., in
contradictoriu cu paratul Inspectoratul Teritorial de Munca Covasna, cu sediul in mun. Sf. Gheorghe, str. Muncitorilor,
nr.12-14, jud. Covasna si, pe cale de consecinta,
Dispune anularea deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, emisa de parat.
Dispune reincadrarea reclamantei in functia de inspector clasa I grad profesional asistent conform deciziei nr. 77
Recunoaste perioada de la 1 septembrie 2011 pana la 23 septembrie 2014 ca fiind munca prestata de reclamanta la
parata in functia de inspector, clasa I grad profesional asistent la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare
Silita.
Fara cheltuieli de judecata.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare, care se depune la Tribunalul Covasna.
Pronuntata in sedinta publica azi, 25.09.2015.
PRESEDINTE GREFIER
TRIBUNALUL COVASNA Dosar nr. 331/119/2015
SECTIA CIVILA
SENTINTA CIVILA NR. 731
Sedinta publica din 25 septembrie 2015
Instanta constituita din:
PRESEDINTE: ..
GREFIER:
Pe rol, pronuntarea asupra actiunii in contencios administrativ formulata de reclamanta J. C. M., in contradictoriu cu
paratul INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCA COVASNA, avand ca obiect anularea deciziei nr.25/23.09.2014 emisa de parat si alte
cereri subsecvente, precum si suspendarea executarii deciziei contestate.
La apelul nominal, facut in sedinta publica, au lipsit partile.
Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei, dupa care, se constata ca in sedinta publica din 18 septembrie 2015, in lipsa partilor,
instanta a constatat cercetarea judecatoreasca incheiata si a retinut cauza spre solutionare, asa cum s-a consemnat in
incheierea de sedinta din acea zi parte integranta din prezenta sentinta, pronuntarea fiind amanata la data de 25
septembrie 2015.
TRIBUNALUL
Asupra procesului de fata,
Constata ca, prin actiunea formulata si inregistrata la aceasta instanta sub dosar nr. 331/119/2015, reclamanta J.
C. M. a chemat in judecata paratul Inspectoratul Teritorial de Munca al judetului Covasna, solicitand sa se dispuna anularea
deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, reincadrarea sa in functia de inspector clasa I grad profesional asistent, conform
Deciziei nr. 77 din 30 noiembrie 2011, recunoasterea perioadei cuprinse intre 1 decembrie 2011 - 23 septembrie 2014 ca
fiind munca prestata in functia de inspector clasa I grad profesional asistent la serviciul Economic, Achizitii Publice,
Executare Silita si suspendarea deciziei nr. 25/2014.
In motivarea actiunii reclamanta arata ca, pana la data de 30 noiembrie 2011 a ocupat si prestat activitatea de
referent la Inspectoratul Teritorial de Munca Covasna, avand studii liceale cu examen de bacalaureat. In acest timp a urmat
cursuri universitare de licenta, respectiv Facultatea de Management Brasov si, in urma sustinerii examenului de licenta, a
obtinut titlul de licentiat in stiinte economice. A prezentat si depus la parat adeverinta de studii nr. 713 din 19.07.2011,
eliberata, in conditiile legii invatamantului, de catre Universitatea . Ca urmare, in baza art. 54 lit. f) coroborat cu
art. 68 pct. 1 din Legea privind statutul functionarilor publici nr.188/1999, a fost promovata, in urma sustinerii unui
examen, intr-un post corespunzator studiilor absolvite si anume inspector, clasa I, grad profesional asistent, gradatia 4,
clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita" (decizia nr. 77 din 30.11.2011).
A prestat activitatea pe post de inspector, cu studii superioare, de la data de 1 decembrie 2011 si pana la data de 23
septembrie 2014 in baza deciziei nr. 77/2011.
La data de 23 septembrie 2014, paratul ITM Covasna, avand la baza un raport al Curtii de Conturi, i-a modificat
reclamantei raportul de serviciu si a retrogradat-o de pe functia de inspector pe cea de referent, considerand ca nu a facut
dovada, cu diploma de studii, a absolvirii studiilor superioare necesare postului de inspector. In acest sens s-a emis
decizia nr. 25/23.09.2014 de modificare a raportului de serviciu.
Reclamanta a solicitat sa se constate ca decizia nr. 25/2014 este nelegala si netemeinica, urmand a fi anulata si a se
dispune paratului reincadrarea ei pe postul detinut anterior.
Se mai sustine ca, depunand adeverinta de studii nr. 713 din 19 iulie 2011 eliberata de Universitatea ., reclamanta
a facut dovada ca a absolvit studii superioare cu examen de licenta si ca a dobandit titlul de licentiat in studii
economice in sesiunea de examen iulie 2011. Aceasta adeverinta, care atesta nivelul studiilor, nu a fost revocata ori
anulata, bucurandu-se de prezumtia de legalitate si veridicitate proprie unui act administrativ, nu a fost contestata in
conditiile legii si este opozabila paratului. A facut astfel dovada ca poseda studiile necesare postului de inspector pe
care il ocupa in anul 2014 la data emiterii deciziei atacate.
In sensul ca reclamanta a promovat examenul de licenta si a dobandit titlul de licentiat in studii economice s-a
pronuntat si Tribunalul Covasna prin hotararea nr. 1128 din 30 octombrie 2014 data in dosarul nr. 1297/119/2014, ramasa
definitiva, obligand Universitatea .. sa-i elibereze diploma de licenta, sentinta aflata in curs de executare.
Coroborand prevederile art. 54 lit. f) cu art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 considera reclamanta ca pentru ocuparea
functiei de inspector conditia de fond este aceea de a poseda studii superioare economice si mai putin aceea de forma, de a
prezenta diploma de studii in format tipizat. Paratul Inspectoratul Teritorial de Munca jud. Covasna a facut o interpretare
restrictiva si exclusiv literara a textului art. 68 alin. 1 din Legea 188/1999 intemeindu-si decizia nr. 25/2014 de revocare
a reclamantei din postul de inspector pe lipsa de la dosar a diplomei de studii, fara sa tina seama ca indeplinea efectiv
conditiile de studii cerute pentru acel post.
In drept, s-au invocat prevederile Legii nr. 188/1999 completata si modificata, art. 54 si 68 alin. 1 din lege si
Legea contenciosului administrativ nr.554/2004.
In probatiune, s-au solicitat inscrisuri.
Paratul Inspectoratul Teritorial de Munca jud. Covasna a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea
actiunii formulate de reclamanta J. C. M., ca neintemeiata.
In motivarea intampinarii se arata ca, in fapt, reclamanta, in urma absolvirii studiilor economice ale Facultatii de
Management Brasov din cadrul Universitatii " ..", a prezentat adeverinta nr. 713/19.07.2011 eliberata de universitate, cu
termen de valabilitate de 12 luni, pana la eliberarea diplomei de licenta.
ITM Covasna a promovat-o in baza acestei adeverinte in functia de inspector clasa I, grad profesional asistent,
incepand cu data de 01.12.2011.
Prin adresele nr.6521/19.09.2012 si nr. 2779/11.04.2014, paratul a solicitat reclamantei diploma de licenta pentru a
se face dovada finalizarii studiilor superioare si completarea dosarului profesional, in conformitate cu prevederile Legii
nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici (R2), cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit art.9 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, functiile publice se impart in 3 clase,
definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:
a.) Clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu
diploma, respectiv studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;
b.) Clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata,
absolvite cu diploma;
c.) Clasa a III-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii
liceale, finalizate cu diploma de bacalaureat.
In urma solicitarii prin adresele mai sus mentionate, reclamanta prezinta o a doua adeverinta, eliberata la data de
20.09.2013 cu nr. de inregistrare 743/2013, semnata doar de catre decanul si secretarul-sef al facultatii, nu si de
rectorul si secretarul-sef al universitatii.
Neavand depusa la dosarul profesional diploma de licenta care atesta absolvirea studiilor superioare prevazute pentru
functia publica de executie de inspector, grad profesional asistent, ITM Covasna, in baza deciziei nr. 13/18.07.2014 a
Curtii de Conturi a Romaniei - Departamentul V, a adresei Ministerului Muncii, Familiei Protectiei
Sociale si Persoanelor Varstnice nr. 1865/MN/18.09.2014, a adresei Inspectiei Muncii Bucuresti nr. 803/SGRUFP/ 18.09.2014,
a deciziei nr. 25/23.09.2014 a ITM Covasna reincadreaza, incepand cu data de 23.09.2014, postul pentru functia de executie
de inspector, clasa I, grad profesional asistent, ocupat de d-na J. C. M. si se transforma in post de executie de referent,
clasa III, grad profesional superior.
Prin art. 38 din Ordinul ministrului invatamantului nr. 2.284/28.09.2007 se stipuleaza urmatoarele: dupa finalizarea
completa a studiilor, la cerere, absolventilor li se elibereaza adeverinta de absolvire a studiilor, al carei termen de
valabilitate este de maxim 12 luni".
In ceea ce priveste motivele de anulare sau suspendare a deciziei nr. 25/23.09.2014, paratul apreciaza ca aceasta a
fost emisa cu respectarea prevederilor legale, avand la baza decizia Curtii de Conturi si a Inspectiei Muncii, reclamanta
neprezentand nici la data formularii intampinarii diploma de licenta.
In ceea ce priveste reincadrarea petentei in functia de inspector clasa I, grad profesional asistent, incepand cu data
de 01.12.2011, precum si recunoasterea perioadei cuprinse intre 01.12.2011-23.09.2014 pe aceasta functie publica, paratul
precizeaza ca pentru ocuparea acestei functii publice se cer studii universitare de licenta, absolvite cu diploma de
licenta sau echivalenta, in conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999 si a Ordinului ministrului invatamantului nr.
2284/28.09.2007.
In drept, s-au invocat dispozitiile art. 205 si urmatoarele din Codul de procedura civila, cat si dispozitiile din
actele normative precizate in continutul intampinarii.
Din actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
Prin decizia nr. 77 din 30 noiembrie 2011, emisa de Inspectoratul Teritorial de Munca jud. Covasna s-a decis ca,
incepand cu data de 1 decembrie 2011, d-na J. C. M. sa promoveze in functia publica de executie de referent clasa III, grad
profesional superior, gradatia 4, clasa de salarizare 31 in functia publica de executie de inspector, clasa, grad
profesional asistent, clasa de salarizare 42 la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita din cadrul
inspectoratului, in conformitate cu dispozitiile art. 5 alin.1 din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a
personalului platit din fonduri publice, coroborat cu art. 68 alin.2 din Legea nr. 188/1999 (f.10).
Ulterior, paratul prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014 a decis ca incepand cu aceeasi data, postul functiei
publice de executie de inspector clasa I grad profesional asistent din cadrul Serviciului Economic, Achizitii Publice,
Executare Silita, post ocupat de reclamanta J. C. M. , sa se transforme intr-un post de functie publica de executie de
referent, clasa III, grad profesional superior.
Cu aceeasi data, reclamanta a fost reincadrata pe functia publica de referent clasa III, grad profesional superior
gradatia 4, clasa 31 de salarizare, conform studiilor absolvite, vechimii in specialitatea acestora si a vechimii in munca.
Prin aceeasi decizie s-a stabilit ca reclamanta beneficiaza de drepturile salariale conform functiei publice de
referent, respectiv de un salariu de baza lunar brut de 1822 lei, rezultat din insumarea sumei corespunzatoare salariului
de baza de 1245 lei si a stimulentului mediu corespunzator functiei de 577 lei (f.7,8).
In motivarea deciziei, paratul a retinut ca prin pct. II 12 din decizia nr. 13/18.07.2014 a Curtii de Conturi a
Romaniei - Departamentul V s-a stabilit intinderea prejudiciului produs prin plata de drepturi banesti in perioada
2011-2013, unor salariate din cadrul aparatului propriu al ministerului care au fost angajate in functii publice de executie
cu studii superioare fara a avea la baza diplome care sa ateste absolvirea studiilor si ulterior promovarea acestor
salariate, contrar faptului ca studiile superioare au fost efectuate la institutii care nu aveau acreditarea legala pentru
specializarea absolvita.
Se retine ca reclamanta J. C. M. este absolventa a Facultatii de Management din Brasov, programul de studii
Management, forma de invatamant la zi, durata studiilor 3 ani din cadrul Universitatii .., promotia 2011 si ca a sustinut
examen de licenta in sesiunea iunie 2011, obtinand nota 9,40, dobandind titlul de licentiata in stiinte economice, conform
adeverintei nr. 713/19.07.2011 emisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului - Universitatea
(f.12).
Este adevarat ca in cuprinsul adeverintei se mentioneaza ca este valabila 12 luni, dar cu precizarea ca ramane
valabila pana la eliberarea diplomei de licenta spre a-i servi la angajare si la completarea dosarului personal.
Ulterior, reclamanta a promovat actiune la Tribunalul Covasna prin care a solicitat obligarea Universitatii ..
sa-i elibereze diploma de licenta si suplimentul la diploma pentru specializarea stiinte economice. Tribunalul Covasna
prin sentinta civila nr. 1128 din 30 octombrie 2014 a admis actiunea promovata de partea reclamanta si a obligat
Universitatea sa-i elibereze diploma de licenta si suplimentul la diploma pentru specializarea Management din cadrul
Facultatii de Management Brasov (f. 13- 17).
Potrivit art. 60 din Legea nr. 84/1995, activitatea didactica se poate organiza in urmatoarele forme: de zi, seral, cu
frecventa redusa si la distanta. Diplomele si certificatele de studii eliberate de institutiile de invatamant superior, in
conditiile legii, pentru aceeasi specializare sunt echivalente, indiferent de forma de invatamant absolvita.
Conform art. 3 din Ordinul nr. 3271/14 februarie 2012, finalizarea studiilor pentru absolventii studiilor organizate
in baza Legii invatamantului nr. 84/1995 se incheie cu examen de licenta sau cu examen de diploma, pentru studiile in
invatamant universitar de lunga durata sau cu examen de absolvire, pentru studiile de invatamant universitar de scurta
durata.
Potrivit art. 14 din acelasi act normativ, diplomele pentru absolventii care au promovat examenul de finalizare a
studiilor se elibereaza, in programul de studii/specializarea absolvita, de catre institutia organizatoare, in termen de cel
mult 12 luni de la data promovarii. Pana la eliberarea diplomei, absolventii care au promovat examenul de finalizare a
studiilor primesc, la cerere, adeverinte de absolvire. Adeverinta de absolvire confera titularului aceleasi drepturi legale
ca si diploma si trebuie sa contina semnaturile si informatiile inscrise in diploma, precum si informatii privind forma de
invatamant la care s-a organizat scolarizarea, perioada de studii, mediile de promovare a anilor de studii. In caz de
pierdere sau de distrugere, eliberarea unei noi adeverinte urmeaza procedurile privind eliberarea duplicatelor diplomelor.
Absolventii care nu promoveaza examenul de finalizare a studiilor primesc, la cerere, un certificat de studii universitare
care cuprinde informatii privind forma de invatamant la care s-a organizat scolarizarea, perioada de studii, mediile de
promovare a anilor de studii.
De asemenea, instanta retine ca Universitatea . a fost infiintata prin Legea nr.443 din 5 iulie 2002, ca persoana
juridica de drept privat si de utilitate publica, parte a sistemului national de invatamant. Prin HG nr.693/2003 si HG
nr.676 au fost acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, pentru forma de invatamant de zi, domeniile de licenta
drept, sociologie, management, psihologie, stiinte ale educatiei, informatica si altele.
Totodata, instanta retine ca adeverinta de absolvire emisa de Universitatea .. pentru reclamanta este recunoscuta
fara nicio formalitate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, intrucat acesta din urma nu a promovat
nicio actiune de anularea acestei adeverinte si nici de ridicarea autorizatiei de functionare a emitentului.
In speta, adeverinta de absolvire nr. 713 din 19 iulie 2011 emisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii,Tineretului si
Sportului este valabila pana la eliberarea diplomei de licenta si in baza acesteia ministerul i-a recunoscut reclamantei
toate drepturile prevazute de lege pentru a participa la angajare si la promovare pe posturi cu functii superioare, asa cum
se prevede in continutul ei si in Metodologia-cadru de organizare a examenelor de finalizare a studiilor de invatamant
superior - examene de absolvire, licenta, diploma, selectie si disertatie.
Paratul nu a facut dovada anularii adeverintei de studii a reclamantei, drept pentru care aceasta isi produce
efectele juridice, ceea ce presupune ca beneficiarei ei trebuie sa i se recunoasca toate drepturile conferite de lege pe
baza acesteia.
Ba mai mult, legiuitorul recunoaste ca adeverinta de absolvire confera titularului ei aceleasi drepturi legale ca si
diploma de studii.
Asadar, in mod temeinic si legal, paratul prin decizia nr. 77/30.11.2011 a promovat-o pe reclamanta intr-o functie
publica de executie superioara celei pe care a ocupat-o pana la data de 01.12.2011, intrucat la acea data aceasta era si
este posesoare a adeverintei de absolvire nr. 713/19.07.2011 ce ii conferea si ii confera recunoasterea studiilor absolvite
si faptul ca este licentiata in stiinte economice cu dreptul de a ocupa un post cu studii superioare.
Or, art. 68 din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor public, prevede ca in urma dobandirii unei
diplome de studii de nivel superior, functionarii publici de executie au dreptul de a participa la examenul organizat pentru
ocuparea unei functii publice intr-o clasa superioara celei in care sunt incadrati, daca studiile absolvite sunt in
specialitatea in care isi desfasoara activitatea sau daca autoritatea ori institutia publica apreciaza ca studiile absolvite
sunt utile pentru desfasurarea activitatii. Promovarea in conditiile alin. (1) se face prin transformarea postului ocupat
de functionarul public ca urmare a promovarii examenului. De asemenea, tribunalul constata ca reclamanta in
momentul de fata este posesoarea diplomei de licenta seria E nr. 0026122 din 6 mai 2015 emisa de Ministerul Educatiei
Nationale in specializarea stiinte economice, domeniul management (f.41), data cu care isi inceteaza valabilitatea
adeverinta de absolvire nr. 713/2011.
Avand in vedere ca reclamanta incepand cu data de 19.07.2011 este licentiata in stiinte economice, studii recunoscute
de Ministerul Educatiei Nationale prin adeverinta de absolvire nr. 713/2011, neanulata pana in momentul de fata, si
certificata cu diploma de licenta ce i-a conferit calitatea de absolvent de studii superioare in specializarea Management -
stiinte economice, tribunalul va admite cererea reclamantei si, pe cale de consecinta, va dispune anularea deciziei nr. 25
din 23 septembrie 2014 si reincadrarea acesteia in clasa I grad profesional asistent, asa cum s-a prevazut prin decizia nr.
77/2011.
Vazand ca prin decizia nr. 25 din 23 septembrie 2014, paratul a dispus doar reincadrarea reclamantei intr-o functie
inferioara celei avute anterior, fara sa ii atribuie alte sarcini de serviciu, tribunalul va admite si cererea de
recunoastere a perioadei 1 decembrie 2011 - 23 septembrie 2014 ca fiind munca prestata in functia de inspector clasa I
grad profesional asistent la serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare Silita, potrivit dispozitivului de mai jos.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Admite actiunea formulata de reclamanta J. C. M., CNP , cu domiciliul in mun. Sf. Gheorghe, .., in
contradictoriu cu paratul Inspectoratul Teritorial de Munca Covasna, cu sediul in mun. Sf. Gheorghe, str. Muncitorilor,
nr.12-14, jud. Covasna si, pe cale de consecinta,
Dispune anularea deciziei nr. 25 din 23 septembrie 2014, emisa de parat.
Dispune reincadrarea reclamantei in functia de inspector clasa I grad profesional asistent conform deciziei nr. 77
Recunoaste perioada de la 1 septembrie 2011 pana la 23 septembrie 2014 ca fiind munca prestata de reclamanta la
parata in functia de inspector, clasa I grad profesional asistent la Serviciul Economic, Achizitii Publice, Executare
Silita.
Fara cheltuieli de judecata.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare, care se depune la Tribunalul Covasna.
Pronuntata in sedinta publica azi, 25.09.2015.
PRESEDINTE GREFIER
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014