InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Covasna

Anulare hotarari consiliu local; suspendare partiala a executarii acestor acte

(Sentinta civila nr. 1185 din data de 13.11.2014 pronuntata de Tribunalul Covasna)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Covasna | Jurisprudenta Tribunalul Covasna

R O M A N I A
TRIBUNALUL COVASNA
SECTIA CIVILA


SENTINTA CIVILA NR. 1185
Sedinta publica din  13 noiembrie   2014
PRESEDINTE: …………….
GREFIER: ………………


      Pe rol se afla, in pronuntare, actiunea in contencios administrativ, formulata de reclamantii T.   J.  , K.   G.  , B.

  I.   A.  , L.   CS.   CS.  , B.   J.   A.  , U.   H.   G.   si T.   C.   L.   in contradictoriu cu paratii UNITATEA

ADMINISTRATIV TERITORIALA MUNICIPIUL TG.SECUIESC, PRIMARIA MUNICIPIULUI TG. SECUIESC si CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI

TG.SECUIESC, avand ca obiect  anularea HCL nr.57/2013 si nr.58/2013 si  suspendarea partiala a executarii acestor  acte

administrative.
      La apelul nominal, facut in sedinta publica de astazi, au lipsit partile.
      Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei, dupa care,  se constata ca dezbaterile asupra fondului cauzei au avut loc in sedinta

publica din 28 octombrie 2014, in sensul celor  consemnate  in incheierea de sedinta din acea zi –parte integranta din

prezenta sentinta, pronuntarea fiind amanata la data de  4 noiembrie 2014, apoi la 11 noiembrie 2014.  

TRIBUNALUL

      Prin actiunea inregistrata in dosar nr. 1259/119/2014, reclamantii T.   J.  , T.   C.   L.  , K.   G.  , B.   I.   A. 

, L.   Cs.   Cs.  , B.   J.  A.   si U.   H.   G.   au solicitat instantei,  in contradictoriu cu  paratii Unitatea

Administrativ Teritoriala a Municipiului Tg.Secuiesc, Primaria Mun. Tg. Secuiesc si Consiliul Local al Municipiului Tg.

Secuiesc, sa se dispuna:
      - suspendarea, in temeiul art.15, alin.l din L.554/2004, a hotararii nr. 57/2013 a Consiliului Local Targu Secuiesc

impreuna cu anexele sale, precum si a hotararii nr. 58/2013 a Consiliului Local Targu Secuiesc, pana la solutionarea

definitiva si irevocabila a cauzei;
      - anularea hotararii nr. 57/2013 a Consiliului Local Targu Secuiesc, „privind aprobarea Regulamentelor activitatii de

exploatare a parcarilor si zonelor de stationare cu plata, al activitatii de blocare si eliberare a autovehiculelor

stationate neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, precum si a celor stationate

neregulamentar pe domeniul public al municipiului Targu Secuiesc si anexele sale", precum si a hotararii nr. 58/2013 a

Consiliului Local Targu Secuiesc, „privind aprobarea concesionarii prin licitatie publica si caietul de sarcini a

activitatii de exploatare a parcarilor cu plata si pentru activitatea de blocare si eliberare a autovehiculelor stationate

neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, si a celor stationate neregulamentar,

precum si celor expuse spre vanzare pe domeniul public sau privat al municipiului Targu Secuiesc", impreuna cu anexele lor;
  - obligarea Primariei Targu Secuiesc prin primar si Consiliului Local Targu Secuiesc la prezentarea de scuze publice

fata de reclamanti, in doua cotidiene de larga circulatie, dintre care unul local, ca urmare a lezarilor si incalcarii

drepturilor si libertatilor ce le-au fost cauzate reclamantilor prin promovarea HCL nr.57/2013 Tg. Secuiesc si a HCL

nr.58/2013 Tg. Secuiesc, precum si ca urmare a refuzului nejustificat de a le revoca in urma plangerii prealabile, de unde a

rezultat si o rea credinta;
      -sa se dispuna restituirea cheltuielilor de judecata;
      Ulterior, reclamantii si-au precizat petitul  privind suspendarea actelor atacate, solicitand doar suspendarea

dispozitiilor prin care se permite firmei SC C.   P.   SRL sa aplice sanctiunea contraventionala principala a

avertismentului si cea complementara de  imobilizare a autoturismelor (f. 45).
In motivarea actiunii, se arata ca in fapt, in data de 15 mai 2014, reclamantului  T.   C.   L.   i-a fost

imobilizat autoturismul proprietate personala de catre firma C.   P.   SRL, in mod ilegal, dar cu acordul primariei, intr-un

loc in care nu exista parcare si in care prin stationare nu se incalca nici o regula de circulatie, aspect ce a fost

constatat si de Politia Mun. Targu Secuiesc ca urmare a reclamatiei efectuate prin serviciul de urgente 112 de catre acesta.
      Acestuia i-a fost imobilizat autoturismul ce s-a aflat in posesia sa si care era proprietatea fratelui sau, intr-un

loc in care oprirea si stationarea sunt interzise prin semne de circulatie, fara a se tine cont de ilegalitatea unei astfel

de actiuni, dar si de faptul ca acea oprire s-a intamplat din cauza unor defectiuni la sistemul de racire al motorului.
      Se mai arata ca toti reclamantii au un interes deplin de a obtine prin intermediul instantei anularea acestor acte

administrative normative ilegale tocmai pentru a se evita alte asemenea situatii abuzive si ilegale, in viitor, tinand cont

ca prin hotararile de consiliu local atacate se incalca drepturile si libertatile cetatenilor, printre care si ale

reclamantilor, dar nu in ultimul rand tinand cont ca HCL nr.57/2013 si HCL nr.58/2013, pe langa faptul ca incalca legile,

mai incalca in mod grav si ordinea publica si bunele moravuri, continand dispozitii complet irationale care reprezinta un

pericol pentru societate precum si pentru ei.
      Asadar, reclamantii prin plangerea prealabila inregistrata sub numarul 11530 in data de 12.06.2014 la sediul

Consiliului Local si al Primariei Mun. Targu Secuiesc, au solicitat atat primarului localitatii si primariei, dar si

Consiliului Local Targu Secuiesc ce este emitentul actelor, anularea ori revocarea actelor normative indicate, respectiv a

HCL nr.57/2013 Tg. Secuiesc si a HCL nr.58/2013 Tg. Secuiesc, impreuna cu anexele lor, pe motiv ca sunt nelegale si se

incalca prin acestea in mod grav Constitutia, legile tarii, ordinea publica si bunele moravuri, fiind lezate drepturile si

libertatile cetatenilor cat si ale petitionarilor.
      In urma adresei reclamantilor, U.A.T. Targu Secuiesc si institutia Primarului Municipiului Targu Secuiesc au respins

plangerea prealabila, fapt pentru care acestia au promovat prezenta actiune.
      Astfel, conform art.l alin.l din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, „orice persoana care se considera

vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau

prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente,

pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata.

Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public.‘‘
      De asemenea, in conformitate cu art.2 alin. 1 lit.c din Legea nr.554/2004, „actul administrativ‘‘ este definit ca

fiind „actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in

vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi

juridice; ..." Conform aceluiasi art.2, alin.l din L.554/2004, la lit.j) este definit si „refuzul nejustificat de a

solutiona o cerere‘‘, ca fiind „ - exprimarea explicita, cu exces de putere, a vointei de a nu rezolva cererea unei

persoane", iar conform lit. n), „excesul de putere” reprezinta „exercitarea dreptului de apreciere al autoritatilor publice

prin incalcarea limitelor competentei prevazute de lege sau prin incalcarea drepturilor si libertatilor cetatenilor.
      Asadar, solutia adoptata cu nr. l1530/07.07.2014, reprezinta in mod evident un refuz nejustificat intrucat, dupa cum

s-a explicat si prin plangerea prealabila, HCL 57/2013 si HCL 58/2013 Tg. Secuiesc sunt in mod evident nelegale, aspect

banuit pana si in cadrul institutiei Primarului si a Consiliului Local in care s-ar fi dezbatut aceasta problema dupa cum 

se arata prin raspunsul ce le-a fost comunicat, chiar daca in final s-a respins propunerea de revocare.
      Prin urmare, se arata ca HCL 57/2013 si HCL 58/2013 (Tg. Secuiesc), impreuna cu anexele ce le contin,  sunt nelegale,

neconstitutionale, nule, abuzive si  promovate cu incalcarea principiului separatiei puterilor in stat.
      Printre dispozitiile care trebuie anulate din  cele doua hotarari, fara a fi o exemplificare limitativa, reclamantii

indica urmatoarele:
      -Art. l al Anexei nr.2 din HCL 57/2013 cu textul: „(1) Prezentul regulament stabileste regulile legate de activitatea

de blocare/deblocare si eliberare/restituire a autovehiculelor parcate sau stationate neregulamentar si/sau a celor

abandonate pe domeniul public din municipiul Targu Secuiesc: partea carosabila a drumurilor publice, alveole si statii ale

mijloacelor de transport in comun, trotuare, parcari, zone nepermise (semnalizate prin indicatoare aditionale de avertizare

a activitati de ridicare) si spatii verzi in conformitate cu prevederile..‘
      -Art.3 al Anexei Nr.2 din HCL 57/2013 cu textul: „Activitatea de blocare poate fi inceputa numai in urmatoarele

cazuri:
      a) cand autoturismul nu respecta cumulativ prevederile Regulamentului de exploatare al parcarilor si zonelor de

stationare cu plata aflate pe domeniul public al municipiului Targu Secuiesc si exista indicatoare vizibile de avertizare

privind parcarea/stationarea cu plata, cu interval orar;
      b) cand autoturismul este lasat pe spatiul verde, pe domeniul public al Municipiului Targu Secuiesc, cu cel putin o

roata;
      c) cand autoturismul stationeaza neregulamentar, cu exceptia autovehiculelor cu autorizatii speciale;
      d) cand autoturismul stationeaza pe pista de ciclisti;
      e) cand autoturismul este in mod evident abandonat, pe domeniul public si/sau privat al municipiului
      f) cand sunt contrare prevederilor HCL nr.76/2012";
      -Art.8 al Anexei nr.2 din HCL 57/2013 cu textul: „(1) Activitatea de blocare se realizeaza asupra autovehiculelor de

orice marca parcate sau stationate neregulamentar si stanjenesc circulatia, desfasurarea lucrarilor edilitare de salubrizare

si deszapezire mecanizata a drumurilor si a celor abandonate pe domeniul public din municipiul Targu Secuiesc: partea

carosabila a drumurilor publice, alveole si statii ale mijloacelor de transport in comun, trotuare, piste ciclisti, parcari,

zone nepermise (semnalizate prin indicatoare aditionale de avertizare a activitatii de ridicare) si spatii verzi.

Stationarea sau parcarea autovehiculelor pe trotuare, determinand pietonii sa foloseasca partea carosabila, blocarea cailor

de acces in incinta unor institutii, parcarea pe trecerile de pietoni sau in intersectii cu sens giratoriu, atrag blocarea

autovehiculelor, proprietarul fiind obligat la plata taxei, suplimentar fiind obligat la plata sanctiunii contraventionale

prevazute in  O.U.G. 195/2002-R si a regulamentului de aplicare."
      - Punctul 2.3, Capitolul III, al Anexei din HCL 58/2013, cu textul: „Echipajele care desfasoara activitatile de

blocare si eliberare vor actiona strict potrivit Regulamentului privind activitatea de blocare si eliberare a

autovehiculelor stationate neregulamentar, in parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, precum si a

celor stationate neregulamentar pe domeniul public din municipiul Tg Secuiesc si al HCL nr.76/2012."
      Or, OUG 195/2002 prin art.1 alin.4 prevede ca „reglementarile privind circulatia pe drumurile publice se emit, dupa

caz, de catre autoritatile publice centrale sau locale cu atributii in acest domeniu, numai cu avizul Inspectoratului

General al Politiei Romane si cu respectarea acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte", iar

prin art.2 al aceleiasi Ordonante de Guvern s-a dispus in mod clar si fara a se lasa loc de interpretare si ca „indrumarea,

supravegherea si controlul respectarii normelor de circulatie pe drumurile publice se fac de catre politia rutiera din

cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, care are obligatia sa ia masurile legale in cazul in care constata

incalcari ale acestora. ", astfel ca prin aceste hotarari ale Consiliului Local se acorda in mod vadit ilegal, unei persoane

juridice de drept privat cu numele C.   P.   SRL, dreptul de a desfasura activitatea Politiei Romane.
      Reclamantii mai arata ca, potrivit art. 15, alin.3 din OUG 2/2001, „ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de

Interne constata contraventii privind: apararea ordinii publice; circulatia pe drumurile publice; regulile generale de

comert; vanzarea, circulatia si transportul produselor alimentare si nealimentare, al tigarilor si bauturilor alcoolice;

alte domenii de activitate stabilite prin lege sau prin hotarare a Guvernului", activitati care nu pot fi exercitate de 

angajati ai unei persoane juridice de drept privat ce efectueaza acte de comert.
      In conformitate cu art. 96 alin. 7-8 din OUG nr. 195/2002 (actualizata), „(l)Imobilizarea unui vehicul consta in

scoaterea acestuia in afara partii carosabile, pe acostament sau cat mai aproape de marginea drumului, si punerea lui in

imposibilitate de miscare prin folosirea unor dispozitive tehnice sau a altor mijloace de blocare", iar „(8) imobilizarea

unui vehicul se dispune de catre politistul rutier, ca urmare a savarsirii de catre conducatorul acestuia a uneia din

faptele prevazute la art. 117 alin.1.
      Luand in considerare si art.117 alin.l dar si urmatoarele din OUG 195/2002, se  constata ca legea dispune in mod

limitativ  faptul ca „imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier in cazul savarsirii de catre

conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
      a) conducerea unui vehicul neinmatriculat sau neinregistrat ori cu numar de inmatriculare sau de inregistrare fals ori

fara a avea montate placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare;
      b) conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune in pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul

public sau afecteaza mediul;
      c) conducerea unui vehicul cu incalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite

si/sau mase depasite;
      d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;
      e) refuza sa se legitimeze;
      f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu

efecte similare acestora, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;
      g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege.
Imobilizarea unui vehicul se dispune si in cazul in care conducatorul acestuia ori unul dintre pasageri savarseste o

fapta de natura penala sau este urmarit pentru savarsirea unei infractiuni
      Pentru oprirea fortata sau imobilizarea in cazurile prevazute la alin.(l) si (2), politia rutiera poate utiliza

dispozitive speciale omologate.
      (4) Procedura de imobilizare a vehiculelor in cazurile prevazute la alin. (1) si (2) se stabileste prin regulament".
      Potrivit art. 216 (alin.1-4) din H.G nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G nr.195 /2002

privind circulatia pe drumurile publice, „imobilizarea unui vehicul se dispune si se efectueaza de catre politia rutiera, in

cazurile si in conditiile prevazute de lege", iar prin alin.2 se stabileste ca „imobilizarea se face in prezenta unui martor

asistent, prin folosirea, in interiorul sau in exteriorul vehiculului, a unor dispozitive tehnice sau a altor mijloace de

blocare, care se consemneaza in procesul-verbal de constatare a faptei pentru care s-a dispus masura”.
      Totodata, in conformitate cu alin.4 al aceluiasi articol 216 din H.G nr.1391/2006, „imobilizarea unui vehicul este

interzisa in toate locurile unde oprirea sau stationarea este interzisa."
      Prin urmare, este evident ca hotararile Consiliului Local Targu Secuiesc sunt nelegale, fiind contrare acestor

prevederi, pe de-o parte fiindca imobilizarea se realizeaza in mod incorect punandu-se astfel in pericol siguranta

cetatenilor, iar pe de alta parte fiindca imobilizarea prin blocarea rotii autoturismului este dispusa de persoane care nu

au acest drept conform legii. Este evident ca angajatii unei persoane juridice de drept privat nu au dreptul de a constata

contraventii si aplica sanctiuni principale ca avertismentul si de a dispune masuri complementare ca imobilizarea

autoturismelor prin blocarea rotilor.
S-a mai aratat ca in conformitate cu art.5, alin.4 din OUG 2/2001, „prin legi speciale se pot stabili si alte

sanctiuni principale sau complementare”, motiv pentru care nici chiar daca aceasta sanctiune de imobilizare a

autoturismului, prevazuta in hotararile Consiliului Local Targu Secuiesc, nu ar fi aceeasi sanctiune ca aceea care poate fi

dispusa doar de politia rutiera, in conformitate cu OUG nr.195/2002.
      In sustinerea  actiunii, reclamantii au facut trimitere la practica judecatoreasca privind aplicarea unor asemenea

sanctiuni prin intermediul unor hotarari ale consiliilor locale.
      Astfel, cu titlu de exemplu, reclamantii au  aratat ca prin decizia Curtii de Apel Cluj, din dosarul nr. 61/117/2011,

aceasta instanta a admis recursul reclamantei, modificand in tot sentinta Tribunalului Cluj nr. 1237/8.03.2011, in sensul

admiterii actiunii in anulare a H.C.L. Cluj-Napoca nr.149/2009, aratand ca prevederile acestui act normativ instituiau

masurile contraventionale complementare ale blocarii rotilor autovehiculelor, respectiv a ridicarii acestora, in ipoteza in

care s-ar fi apreciat ca acestea ar opri/stationa/parca in mod neregulamentar pe domeniul public sau privat al Municipiului

Cluj-Napoca. Prin aceeasi decizie s-a mai aratat si ca hotararea consiliului local atacata instituia masuri contraventionale

complementare ale blocarii rotilor autovehiculelor si ale ridicarii sau mutarii acestora pe alte amplasamente, care erau

contrare  dispozitiilor art. 5 alin. (4) din O.G. 2/2001, fiindca sanctiunile contraventionale complementare nu pot fi

instituite decat prin „legi speciale", iar nicidecum prin hotarari de consiliu local, care sunt acte juridice secundum

legem.
      Curtea de Apel Oradea, printr-o sentinta irevocabila din decembrie 2012, a declarat ilegala Hotararea de Consiliu

Local nr. 640, adoptata in anul 2006, intrucat aceasta imputernicea Politia Locala sa blocheze autovehiculele stationate

neregulamentar pe spatiile verzi, pe locurile nesemnalizate din vecinatatea parcarilor cu plata, in statiile de tramvai,

autobuz sau taxi, ori aflate in alte situatii similare. Astfel, Curtea de Apel Oradea asimiland taxa de 120 lei retinuta

pentru blocarea rotii si ridicarea autoturismului, cu amenzile aplicate de Politia Rutiera, a considerat blocarea masinii ca

fiind o sanctiune complementara, similara celei privind imobilizarea unui autovehicul al carui sofer a fost prins beat in

trafic, iar pentru ca acest gen de sanctiuni se aplica doar pentru inlaturarea unei stari de pericol sau prevenirea altor

ilegalitati, si sunt strict reglementate de lege, a constatat ca municipalitatea practic si-a permis sa adauge la OG 2/2001

privind regimul juridic al contraventiilor, desi acest lucru e posibil doar printr-o lege speciala.
Totodata, paratii nu puteau delega o persoana juridica privata sa aplice sanctiuni  contraventionale, intrucat

functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii

prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala, administratia publica locala si autoritatile

administrative autonome". Chiar si Legea 215/2001 a administratiei publice prevede in art.65 ca primarul poate delega

atributiile ce ii sunt conferite de lege si alte acte normative viceprimarului, secretarului unitatii

administrativ-teritoriale, conducatorilor compartimentelor functionale sau personalului din aparatul de specialitate, precum

si conducatorilor institutiilor si serviciilor publice de interes local, in functie de competentele ce le revin in domeniile

respective. Deci doar unor persoane limitativ prevazute si care in mod evident sunt functionari publici.
      Cand legiuitorul a impus necesitatea constatarii contraventiilor si aplicarii sanctiunilor doar de catre anumite

persoane prevazute de lege si care sunt angajatii unor institutii publice, fiind necesar ca in domeniul circulatiei pe

drumurile publice sa desfasoare aceasta activitate doar Politia Romana, rationamentul avut in vedere urmarea tocmai

prevenirea acestor situatii deosebit de periculoase in care s-ar putea crea posibilitatea acordarii dreptului de e exercita

forta publica a statului unei persoane total incompetente, cum este si situatia in care o firma privata, persoana juridica

sub forma unei societati comerciale C.   P.   SRL cu raspundere limitata ce desfasoara activitati de comert, sa aplice

sanctiuni contraventionale obtinand astfel venituri si profituri, prin intermediul unor angajati ai sai.
      Referitor la obligarea Primariei prin primar cat si a Consiliul Local Targu Secuiesc sa prezinte scuze publice fata de

reclamanti, acestia au aratat ca este normal ca intr-un stat de drept o autoritate publica sa repare integral prejudiciul ce

1-a creat, chiar si prejudiciul moral, astfel incat sa dovedeasca ca orice daune create nu au fost produse cu intentie, ci

din culpa, fiind normal sa se exprime aceste regrete in mod public cu scopul de a se dovedi ca institutiile statului

incearca sa-si desfasoare activitatea cu buna credinta.
      Prin promovarea si aplicarea HCL nr. 57/2013 si a HCL nr.58/2013 s-au incalcat drepturile si libertatile acestora,

prin ingradirea dreptului la libera circulatie si prin ingradirea dreptului de folosinta ca si atribut al dreptului de

proprietate al acestora.
      Reclamantii T.   J.  n si T.   C.   L.   au fost in mod direct lezati de catre efectele negative ale HCL nr.57/2013 si

ale HCL nr.58/2013, prin atingerile aduse proprietatii private si a dreptului de folosinta, fiindu-le ingradit si dreptul la

libera circulatie, iar celorlalti reclamanti le-au fost incalcate doar drepturile la libera circulatie, creandu-le si o

temere justificata cu privire la existenta unei stari de pericol permanente, fiindca angajatii firmei C.   P.   SRL,

mandatata de primarie si imputernicita prin Hotararile Consiliului Local ilegale, puteau oricand sa le imobilizeze

autoturismele daca le considerau abandonate, ori ca ar incurca circulatia, putandu-le imobiliza in locuri nepermise in care

se pune in pericol grav siguranta circulatiei si a pietonilor, dar si a reclamantilor, fiind incalcate astfel nu doar

drepturile si libertatile reclamantilor, ci si ordinea publica si bunele moravuri.
      Nu este doar ilegal, ci este in mod evident si imoral ca unei societati comerciale cu raspundere limitata cum este

persoana juridica de drept privat SC C.   P.   SRL, sa-i fie incredintata prin intermediul HCL nr.57/2013 si al HCL

nr.58/2013, forta publica ce apartine numai Statului roman, precum si dreptul de a desfasura activitatea Politiei Romane in

locul acestei institutii, fiind complet imoral si vadit ilegal ca acestei firme sa i se dea dreptul din partea Primariei si

a Consiliului Local sa aplice sanctiuni in domeniul circulatiei si in locul autoritatilor, cu scopul de a obtine venituri si

profituri.
      Prezentarea scuzelor publice si intr-un cotidian de larga circulatie care sa nu fie doar local, se justifica prin

necesitatea cunoasterii de catre cetateni a drepturilor si libertatilor ce le detin, astfel incat sa se evite asemenea

situatii si in alte zone ale tarii.
      In ceea ce priveste cererea de suspendare a HCL nr.57/2013 si a HCL nr.58/2013 Tg. Secuiesc, precum si a anexelor ce

fac parte integranta din acestea, reclamantii au aratat ca este absolut necesar ca instanta de judecata sa stopeze aceasta

activitate vadit ilegala, care in opinia lor este si infractionala, desfasurata de firma C.   P.   SRL, fiindca prin acestea

sunt lezate in mod grav atat drepturile si libertatile reclamantilor, cat si ale tuturor cetatenilor acestei tari care in

mod constant ori poate doar intamplator, ajung sa circule cu autoturismele prin municipiul Targu Secuiesc si care este

foarte posibil nici sa nu cunoasca existenta acestor hotarari vadit ilegale promovate de Consiliul Local al mun. Tg.

Secuiesc.
      In drept, s-au invocat dispozitiile Legii 554/2004 a contenciosului administrativ, Codul civil, ale Legii 188/1999

privind statutul functionarilor publici, Legii nr. 215/2001 a administratiei publice locale; OG nr.34/2006 privind

atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de

concesiune de servicii, Codul de procedura civila, Constitutia Romaniei, OG 2/ 2001 privind regimul juridic al

contraventiilor; H.G nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G nr.195 /2002 privind circulatia pe

drumurile publice si O.U.G nr.195/2002.
      In probatiune  s-a solicitat proba cu  inscrisuri si s-a depus jurisprudenta.
Prin  intampinare paratii au solicitat respingerea actiunii  ca fiind nefondata.
      Astfel, paratii au invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Primariei mun. Tg. Secuiesc si a UAT

Municipiul Tg. Secuiesc, aratand ca, potrivit art.1 lit. e si art.3 alin.2 din Legea nr.215/2001, primarul municipiului este

o autoritate executiva dar si o autoritate a administratiei publice locale, in timp ce, potrivit art.77 din acelasi act

normativ, „primarul, viceprimarul, secretarul si aparatul de specialitate al primarului constituie o structura functionala

cu activitate permanenta, denumita primarie...." .
      Asadar, primaria fiind doar un aparat de lucru in care este angrenat si primarul..,  nu poate avea personalitate

juridica, deci nici aptitudinea de a sta in judecata.
S-a mai invocat exceptia tardivitatii introducerii actiunii raportat la manifestarea de vointa a Consiliului Local

Targu Secuiesc de respingere a proiectului de hotarare de revocare a HCL nr.57/2013 si HCL nr.58/2013.
      Potrivit art. 8. alin. 11 din Legea nr.554/2004,  "Persoana vatamata intr-un drept recunoscut de lege sau intr-un

interes legitim printr-un act administrativ unilateral, nemultumita de raspunsul primit la plangerea prealabila sau care nu

a primit niciun raspuns in termenul prevazut la art. 2 alin. (1) lit h), poate sesiza instanta de contencios administrativ

competenta, pentru a solicita anularea in tot sau in parte a actului, repararea pagubei cauzate si, eventual, reparatii

pentru daune morale”.
Prin urmare, introducerea cererii de anulare a HCL nr.57/2013 si a  HCL nr.58/2013  este tardiv formulata, cu 4 luni

mai tarziu, raportat la sedinta publica din luna aprilie a anului 2014. In jurisprudenta si in doctrina termenul de 30 de

zile este considerat un termen de decadere atat procesuala cat si substantiala, de drept administrativ, care are ca efect,

in caz de depasire, pierderea dreptului subiectiv de a cere anularea actului administrativ sau eliberarea lui si atrage

decaderea reclamantului din dreptul de a mai sesiza ulterior instanta de contencios administrativ.
      Cu privire la petitul de suspendare a actelor normative HCL nr.57/2013 si HCL nr.58/2013, s-a solicitat respingerea

acestuia ca inadmisibil, intrucat, in drept, suspendarea actelor administrative opereaza in temeiul dispozitiilor legale ale

art.14 si art.15 ale Legii nr.554/2004 doar cu privire la actele administrative unilaterale si numai in conditiile cazurilor

bine justificative si pentru prevenirea unei pagube iminente... art.14: (1) in cazuri bine justificate si pentru prevenirea

unei pagube iminente, dupa sesizarea. in conditiile art. 7 a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii

ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului

administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond. Art. 2 alin.l lit. s si t din Legea nr.554/2004 defineste

notiunile de paguba iminenta si cazuri bine justificate: s) paguba iminenta - prejudiciul material viitor si previzibil sau,

dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public: t) cazuri bine

justificate - imprejurarile legate de starea de fapt  si de drept care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in

privinta legalitatii actului administrativ.
      Din interpretarea coroborata a prevederilor art.1 alin.1 si art.14 alin.1 din Legea nr.554/2004 rezulta ca pentru

suspendarea executarii unui act administrativ unilateral, pe langa cerinta initierii procedurii de anulare a actului

administrativ,  este necesar a fi intrunite cumulativ alte doua conditii: existenta unui caz bine justificat si iminenta

procedurii unei pagube, care astfel, poate fi prevenita - avand caracter de exceptie a masurii suspendarii, presupunand

dovedirea efectiva a unor imprejurari conexe regimului administrativ aplicabil actelor atacate, fapt neargumentat si

nedovedit de  catre reclamanti, acesta invocand motive de nelegalitate a actelor atacate, care considera ca tin de analiza

pe fondul cauzei.
       Referitor la conditia pagubei iminente, considera paratii ca doi dintre reclamanti, fiind si consilieri local (T.  

J.   si B.   J. A.  ), la data aprobarii actelor normative atacate -20 iunie 2013 si pana la data prezentei actiuni, trecand

mai mult de 1 an, la randul lor, puteau initia, daca era intrunita perturbarea vizibila grava a functionarii unei autoritati

publice sau a unui serviciu public, chiar la a doua sedinta de la adoptare si mai inainte ca actele sa fi produs efecte

juridice, proiecte de revocare sau modificare a acestor hotarari, in conditiile Legii nr.25/2001. 
      Avand in vedere necesitatea desfasurarii serviciului public delegat, plata redeventei si continuarea serviciului

delegat pe baza unui contract, in care sunt  prevazute obligatii ce trebuie respectate de catre parti, pe durata procesului

masura suspendarii celor doua acte administrative nu se justifica, aceste doua acte se bucura de prezumtia de legalitate,

fiind necesar a ase evita eventualele consecinte negative asupra interesului public.
      Referitor la cererea de suspendare al HCL nr.58/2013 privind aprobarea concesionarii prin licitatie publica si caietul

de sarcini a activitatii de exploatare a parcarilor cu plata si pentru activitatea de blocare si eliberare a autovehiculelor

stationate neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, si a celor stationate

neregulamentar, precum si celor expuse spre vanzare pe domeniul public sau privat al municipiului Targu Secuiesc, trebuie

respinsa ca ramasa fara obiect. Paratii  precizeaza  ca hotararea in cauza s-a executat prin fapte materiale, acest act

normativ temporar si-a incetat efectele juridice prin executare.
      Pe fond, paratii au aratat ca anularea HCL nr.58/2013 este lipsita de obiect, intrucat hotararea in cauza s-a executat

prin fapte materiale, acest act normativ temporar si-a incetat efectele juridice prin executarea acestuia (a avut drept

consecinta emiterea unor acte juridice subsecvente - anuntul pe SEAP, procesul-verbal de adjudecare a licitatiei, incheierea

contractului de achizitie publica etc, respectandu-se, pe tot parcursul atribuirii, legislatia si procedura de atribuire in

materia achizitiilor publice, astfel, continutul hotararii s-a epuizat. In acest sens s-a statuat si de catre practica

judecatoreasca si doctrina in materie, de ex. ICCJ, Sectia Cont. adm.si fisc, Decizia nr.519/03.02.2009, Curtea de Apel

Cluj, Sect. Cont.adm.si fisc.,decizia nr.349/20.03.2006.
Hotararile in cauza au fost transmise Institutiei Prefectului judetului Covasna in termenul legal in vederea

verificarii legalitatii (inca in luna iulie 2013), iar de la data anuntului licitatiei (anuntul nr.2380/27.09.2013) si pana

la data adjudecarii prin licitatie publica in considerarea caruia a fost incheiat si contractul cu particularul adjudecatar

operatorul S.C. C.   P.   SRL (04.12.2013) a trecut un timp considerabil, astfel Institutia Prefectului judetului Covasna a

confirmat in mod tacit legalitatea acestor acte, deci si prin  prisma acestor considerente, paratii nu se afla in fata

vreunei nelegalitati care ar justifica revocarea acestor hotarari.
      Ca urmare, aceste acte administrative au produs efecte juridice, intrucat au dat nastere unor drepturi si obligatii

concrete in favoarea, respectiv, in sarcina unor subiecti de drept determinati (individuali). Valabilitatea actelor

administrative, in acest caz fiind vorba de incheierea unui contract administrativ - contract de achizitie publica, are la

baza principiul „tempus regit actum", iar necesitatea mentinerii efectelor acestora izvoraste din ratiuni de asigurare a

stabilitatii raporturilor juridice, ca o consecinta a principiului securitatii circuitului juridic.

Potrivit art.4 alin.2 din Legea nr.215/2014, autonomia locala priveste organizarea, functionarea, competentele si

atributiile, precum si gestionarea resurselor care, potrivit legii, apartin comunei, orasului, municipiului sau judetului,

dupa caz. Prin urmare, principiul autonomiei locale include si atributia autoritatilor locale, in speta Consiliul Local 

Tg.Secuiesc, de a decide asupra gestionarii bunurilor sau a serviciilor. Autoritatile publice au obligatia generala de a

emite acte administrative, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a

legii, desigur doar in ceea ce priveste organizarea executarii sau a executarii in concret a prevederilor legale care le

stabilesc.
      La adoptarea acestor doua hotarari au fost respectate reglementarile legale privind transparenta decizionala in

administratia publica, respectiv prevederile Legii nr.52/2003, astfel proiectele hotararilor in cauza au fost aduse la

cunostinta publica si supuse dezbaterii publice inca din perioada 14 ianuarie 2013 - 12 februarie 2013 de catre

administratia publica locala a mun. Targu Secuiesc, pentru care in termenul legal puteau fi formulate propuneri, sugestii;

in urma celor expuse mai sus nu s-au depus propuneri de amendamente de catre cetateni.
      In luna iunie 2013, Consiliul local a adoptat cele doua hotarari, respectiv  nr.57/2013 si  nr.58/2013, nefiind

propuneri de modificare a acestora nici macar din partea unora dintre reclamanti, care sunt  consilieri locali.
      HCL Tg.Secuiesc nr.57/2013 si HCL Tg.Secuiesc nr.58/2013 sunt legale si au fost adoptate  cu respectarea prevederilor

art.36 alin.2, art.36 alin.5, art.45 din Legea nr.215/2001, ale HG nr.147/1992 (declarat constitutional si prin Decizia

Curtii Constitutionale nr.410/14.07.2005), al art.64, art.97 din Codul rutier. HCL nr.57 si nr.58/2013 au fost emise in

executarea Codului rutier - definirea stationarii neregulamentare, definirea stationarii etc. si cu respectarea art.2

alin.2, art.15 din OG nr.2/2001, care stabilesc competenta consiliilor locale de a aplica si stabili sanctiuni prin

regulamente proprii; (2) Prin hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale sau judetene se stabilesc si se

sanctioneaza contraventii in toate domeniile de activitate pentru care acestora le sunt stabilite atributii prin lege, in

masura in care in domeniile respective nu sunt stabilite contraventii prin legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului.
  Art. 1. - Autovehiculele sau remorcile stationate neregulamentar pot fi blocate sau ridicate, transportate si

depozitate in spatii de parcare fixate de primarii, pana la eliberarea acestora proprietarilor.
      Art. 2. - Constatarea stationarii neregulamentare a autovehiculelor sau remorcilor se efectueaza de ofiterii sau

subofiterii de politie, de primari, precum si de imputernicitii consiliului local pe raza caruia s-a petrecut fapta

contraventionala, care aplica si sanctiunea, conform prevederilor legale in vigoare. Agentii constatatori prevazuti la alin.

1 dispun in scris masurile de blocare sau ridicare a vehiculelor prevazute la art. 1 si asista la aceste operatiuni.
      Art. 3. - Blocarea, ridicarea, transportul si depozitarea autovehiculelor se efectueaza de unitatile autorizate prin

dispozitia primarului.
      Art. 4. - Unitatile autorizate potrivit art. 3 raspund pentru eventualele avarii cauzate autovehiculelor, in

conditiile prevazute de lege.
      Art. 5. - Deblocarea ori restituirea autovehiculelor sau remorcilor se efectueaza de unitatile autorizate, dupa ce se

face dovada achitarii amenzii contraventionale si a taxei speciale stabilite de consiliul local, potrivit legii, precum si a

cheltuielilor reprezentand contravaloarea operatiunilor efectuate.
      Prin HCL nr.58/2013, consiliul local a aprobat concesionarea prin licitatie publica si caietul de sarcini a

activitatii de exploatare a parcarilor cu plata si pentru activitatea de blocare si eliberare a autovehiculelor stationate

neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, si a celor stationate neregulamentar,

precum si celor expuse spre vanzare pe domeniul public sau privat al municipiului Targu Secuiesc, licitatie publica prin

care a iesit castigator SC C.   P.   SRL. Potrivit Cap.VI art.8 al contractului incheiat intre UAT Municipiul Targu Secuiesc

si SC C.   P.   S.R.L, acesta are dreptul sa exploateze in mod direct activitatile si serviciile publice ale parcarilor cu

plata si activitatea de blocare, eliberare a autovehiculelor, sa incaseze si sa aplice tarifele, preturile stabilite prin

Hotararea Consiliului local etc.
Taxa de blocare prevazuta  in HCL nr.57/2013 nu constituie o sanctiune complementara, asa cum sustin in mod eronat

reclamantii, ci o taxa speciala a Consiliului local asa cum prev.art.5 din HG nr.147/1992.
      Din definitia data de art.96 alin 7 din OUG nr.195/2002, imobilizarea unui vehicul consta in scoaterea acestuia in

afara partii carosabile, pe acostament sau cat mai aproape de marginea drumului, si punerea lui in imposibilitate de miscare

prin folosirea unor dispozitive tehnice sau a altor mijloace de blocare si numai pentru faptele prev.de art.117 din acelasi

act normativ.
      Din ratiunea definitiei date de OUG nr.195/2002, imobilizarea efectuata de catre politistii rutieri consta in

activitatea de scoatere (miscarea) de pe partea carosabila (si in nici un  caz in cazul parcarilor) al autovehiculelor in

scopul de a nu perturba circulatia pe drumurile publice si numai pentru faptele limitativ enumerate de art.117. Astfel Codul

rutier prin aceste articole limiteaza atributiile politiei rutiere.
      Articolul 216 din HG nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr.195/2002 stabileste faptul ca

imobilizarea se constata de catre politistii rutieri in conditiile stabilite prin lege .....respectiv in conditiile art.96

si art.117 din OUG nr.195/2002 care defineste si notiunea de imobilizare, respectiv cazurile si conditiile imobilizarii.
      OUG nr.195/2002 prin art. 96 (1) prevede ca sanctiunile contraventionale complementare au ca scop inlaturarea unei

stari de pericol si preintampinarea savarsirii altor fapte interzise de lege si se aplica prin acelasi proces-verbal prin

care se aplica si sanctiunea principala a amenzii sau avertismentului. Sanctiunile contraventionale complementare sunt

urmatoarele: a) aplicarea punctelor de penalizare; b) suspendarea exercitarii dreptului de a conduce, pe timp limitat; c)

confiscarea bunurilor destinate savarsirii contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta ori folosite in acest

scop;  d) imobilizarea vehiculului; e) radierea din oficiu a inmatricularii sau inregistrarii vehiculului, in cazurile

prevazute la ari 17 alin. (4). (7) Imobilizarea unui vehicul consta in scoaterea acestuia in afara partii carosabile, pe

acostament sau cat mai aproape de marginea drumului, si punerea lui in imposibilitate de miscare prin folosirea unor

dispozitive tehnice sau a altor mijloace de blocare. (8) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier, ca

urmare a savarsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre faptele prevazute la art 117 alin. (1).
      Art. 117.prevede ca imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier in cazul savarsirii de catre

conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:
      a) conducerea unui vehicul neinmatriculat sau neinregistrat ori cu numar de inmatriculare sau de inregistrare fals ori

fara a avea montate placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare;
      b) conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune in pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul

public sau afecteaza mediul;
      c) conducerea unui vehicul cu incalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite

si/sau mase depasite;
      d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;
      e) refuza sa se legitimeze;
      f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu

efecte similare acestora, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;
      g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege.
      (2) Imobilizarea unui vehicul se dispune si in cazul in care conducatorul acestuia ori unul dintre pasageri savarseste

o fapta de natura penala sau este urmarit pentru savarsirea unei infractiuni.
      (3) Pentru oprirea fortata sau imobilizarea in cazurile prevazute la alin. (1) si (2), politia rutiera poate utiliza

dispozitive speciale omologate.
      (4) Procedura de imobilizare a vehiculelor in cazurile prevazute la alin. (1) si (2) se stabileste prin regulament.
In urma modificarii Legii de organizare si functionare a Politiei Locale (Legea nr. 155/2010, in vigoare de la

01.01.2011), in competenta acesteia s-au prevazut atributii in domeniul circulatiei pe drumurile publice, precum: h)

constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale privind oprirea, stationarea, parcarea

autovehiculelor si accesul interzis, avand dreptul de a dispune masuri de ridicare a autovehiculelor stationate

neregulamentar; i) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale privind masa maxima admisa si

accesul pe anumite sectoare de drum, avand dreptul de a efectua semnale de oprire a conducatorilor acestor vehicule; j)

constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor rutiere de catre pietoni, biciclisti, conducatori de

mopede si vehicule cu tractiune animala; k) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor

legale referitoare la circulatia in zona pietonala, in zona rezidentiala, in parcuri si zone de agrement, precum si pe

locurile de parcare adaptate, rezervate si semnalizate prin semnul international pentru persoanele cu handicap; 1) aplica

prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului

public sau privat al statului ori al unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale; m) coopereaza cu

unitatile/structurile teritoriale ale Politiei Romane pentru identificarea detinatorul ui/utilizatorului autovehiculului

ridicat ca urmare a stationarii neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.
      Prin urmare, si aceasta lege prevede in prezent, in mod expres, competenta agentilor politiei locale aflate in

subordinea primarului de a aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale prin care se reglementeaza atat blocarea cat

si ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar, acestea fiind  legale.
      In drept, art. 205 NCPC, Legea nr.554/2004, Legea nr.215/2001, HCL Tg. Secuiesc nr.57/2013, HCL Tg.Secuiesc

nr.58/2013, Decizia Curtii Constitutionale nr.410/14.07.2005, HG nr.147/1992, art.2. alin 2 si art. 15 din OG nr.2/2001, OUG

nr.195/2002, HG nr.1391/2006.
      In probatiune, s-a depus la dosar procesul-verbal al sedintei din luna aprilie 2014, proiect de hotarare de revocare a

HCL nr.57/2013 si HCL nr.58/2013, Decizie ICCJ 410/14.07.2005, HG nr.147/2009, Studiu / Hotarari ale CEDO  din 29.02.2012.
      Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
      In fapt, la data de 20 iunie 2013 a fost adoptata de paratii Municipiul Tg. Secuiesc si Consiliul Local hotararea nr.

57/2008 privind aprobarea regulamentelor activitatii de exploatare a parcarilor si zonelor de stationare cu plata, al

activitatii de blocare  si eliberare a autovehiculelor stationate neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate,

lasate  pe spatii verzi, precum si a celor stationate neregulamentar pe domeniul public al municipiului Tg. Secuiesc.
      Totodata,  la data de 20 iunie 2013 s-a adoptat de aceiasi parati si hotararea nr. 58/2013 privind  aprobarea 

concesionarii  prin licitatie publica si caietul de sarcini a activitatii de exploatare a parcarilor cu plata si pentru

activitatea de blocare si eliberare a autovehiculelor stationate neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate,

lasate pe spatii verzi si a celor stationate neregulamentar, precum si a celor expuse spre vanzare pe domeniul public sau

privat al municipiului Tg. Secuiesc.
      Astfel, cu precadere se va solutiona exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Primariei mun. Tg.Secuiesc  si a

Unitatii Administrativ-Teritoriale a Mun. Tg. Secuiesc, invocata de parati prin intampinare, sens in care  instanta va avea

in vedere ca, potrivit art.21 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice

de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal,

titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la

unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din

contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si

din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.   (2) In justitie, unitatile

administrativ-teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean, iar conform art.

77, primarul, viceprimarul, secretarul unitatii administrativ - teritoriale si aparatul de specialitate al primarului

constituie o structura functionala cu activitate permanenta, denumita primaria comunei, orasului sau municipiului, care duce

la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii

locale Totodata, Partea superioara

a machetei
Partea inferioara a machetei
potrivit art. 20 alin.1 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, "comunele, orasele, municipiile si judetele

sunt unitati administrativ-teritoriale in care se exercita autonomia locala si in care se organizeaza si functioneaza

autoritati ale administratiei publice locale".
      De asemenea, art. 62 din Legea nr. 215/2001 prevede ca "primarul reprezinta unitatea administrativ-teritoriala in

relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane sau straine, precum si in justitie".
      Din analiza acestor dispozitii legale rezulta ca unitatea administrativ-teritoriala, in speta Unitatea Administrativ

Teritoriala a Municipiului  Tg. Secuiesc, are personalitate juridica si poate sta in nume propriu in judecata, fiind

reprezentat de catre primar. Or, din aceleasi dispozitii legale reiese ca

primaria nu are personalitate juridica pentru a avea calitate de parte in judecata, fiind numai o structura administrativa,

deci Primaria mun. Tg. Secuiesc nu are calitate procesuala pasiva in prezenta cauza. Ba mai mult,  se poate retine ca nici

nu are capacitate de folosinta a drepturilor civile pentru a fi parte in judecata. Prin

urmare, va fi admisa exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Primaria Mun. Tg. Secuiesc, cu consecinta

respingerii actiunii formulate de reclamantii in contradictoriu cu aceasta ca fiind formulata impotriva unei persoane fara

calitate procesuala, insa va fi respinsa exceptia  fata de parata Unitatea Administrativ-Teritoriala a Municipiului Tg.

Secuiesc, potrivit dispozitivului de mai jos.

In ceea ce priveste  petitul de suspendare a dispozitiilor prin care se permite firmei SC C.   P.   SRL sa

aplice sanctiunea contraventionala principala a avertismentului si cea complementara de imobilizare a autoturismelor, masuri

stabilite prin  art. 2 din Hotararea nr. 57/2013 si cele din capitolul  III art. 10 -15 din Anexa 1 si Anexa 2 la Hotararea

57/2013, tribunalul retine ca, potrivit art. 14 alin. 1 din Legea 554/2004,  “In cazuri bine justificate si pentru

prevenirea unei pagube iminente,  dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a

autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii

actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond” – iar conform art. 15 alin.1 din acelasi act

normativ – “(1) Suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant, pentru motivele

prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat.

In acest caz, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la solutionarea definitiva si

irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata,

pana la solutionarea actiunii in fond.”
Astfel, in ceea ce priveste temeinicia cererii instanta  retine,  raportat la art. 15 redat anterior,  ca pentru

suspendarea executarii unui act administrativ, pe langa cerinta initierii procedurii de anulare a actului administrativ este

necesar a fi intrunite cumulativ alte doua conditii: existenta unui caz bine justificat si iminenta producerii unei pagube

care, astfel, poate fi prevenita, fiind esential a se avea in vedere ca cele doua conditii trebuie indeplinite cumulativ, in

lipsa uneia cererea neputand fi primita.
  De asemenea, instanta va avea in vedere ca, potrivit disp. art.2 lit. s) din Legea 554/2004, prin paguba iminenta se

intelege  “prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei

autoritati publice sau a unui serviciu public”, iar conform art. 2 lit.t), notiunea de  cazuri bine justificate vizeaza 

“imprejurarile legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta

legalitatii actului administrativ.” Asadar, prin art.1 al Anexei nr.2 din HCL 57/2013 se prevede ca  „Prezentul

regulament stabileste regulile legate de activitatea de blocare/deblocare si eliberare/restituire a autovehiculelor parcate

sau stationate neregulamentar si/sau a celor abandonate pe domeniul public din municipiul Targu Secuiesc: partea carosabila

a drumurilor publice, alveole si statii ale mijloacelor de transport in comun, trotuare, parcari, zone nepermise

(semnalizate prin indicatoare aditionale de avertizare a activitati de ridicare) si spatii verzi in conformitate cu

prevederile…”.
      Prin art. 8 al Anexei nr.2 din HCL 57/2013 se stabileste ca activitatea de blocare se realizeaza asupra

autovehiculelor de orice marca parcate sau stationate neregulamentar si care stanjenesc circulatia, desfasurarea lucrarilor

edilitare de salubrizare si deszapezire mecanizata a drumurilor si a celor abandonate pe domeniul public din municipiul

Targu Secuiesc: partea carosabila a drumurilor publice, alveole si statii ale mijloacelor de transport in comun, trotuare,

piste ciclisti, parcari, zone nepermise (semnalizate prin indicatoare aditionale de avertizare a activitatii de ridicare) si

spatii verzi.
Prin art. 2 din Hotararea nr. 58/2013 s-a  aprobat  concesionarea prin licitatie publica a activitatii de blocare si

eliberare/deblocare a autovehiculelor si/sau a remorcilor stationate neregulamentar in parcarile cu plata, a celor

abandonate, lasate pe spatii verzi, precum si a celor stationate neregulamentar pe domeniul public din municipiul Tg.

Secuiesc, iar la capitolul  intitulat „conditii organizatorice” s-a prevazut ca agentul economic va avea obligatia  de a

intocmi  asigurare de raspundere civila pentru toate eventualele situatii de dauna rezultate in urma desfasurarii

activitatii de blocare si eliberare a autovehiculelor stationate  neregulamentar pe domeniul public  al mun. Tg. Secuiesc.
Or, in speta,  adoptarea  de catre parati a celor doua hotarari, mai sus  amintite, prin care s-a stabilit  in

primul rand ca o  societate privata poate  constata  fapte  de natura contraventionala si  poate aplica  sanctiuni 

contraventionale,  este de natura sa creeze  o indoiala serioasa  asupra legalitatii acestora.
Daca s-ar permite luarea masurilor de blocare si ridicare a vehiculelor  in continuare de  catre o societatea

comerciala privata, cat si faptul ca actul administrativ  asupra caruia planeaza suspiciunea intemeiata, rezonabila  ca 

este  nelegal,  s-ar crea nu numai un prejudiciu material, dar si un prejudiciu moral prin crearea unei situatii de

incertitudine pentru populatie care  stie ca masura aplicarii de sanctiuni de orice natura poate  fi luata doar de

politistii din cadrul Politiei rutiere sau de catre functionari publici abilitati de institutiile  in numele carora isi

indeplinesc sarcinile de serviciu  si nu  de catre agenti economici, cum este cazul in speta.
Toate aceste elemente, deopotriva de ordin obiectiv si subiectiv, justifica suspendarea, in temeiul art.14 din Legea

nr.554/2004, a executarii dispozitiilor art. 2 din Hotararea nr. 57/2013 si cele din capitolul  III art. 10 -15 din Anexa 1

si Anexa 2 la Hotararea 57/2013, a caror legalitate si temeinicie sunt contestate, pana la pronuntarea irevocabila a

solutiei instantei de fond. In ce priveste fondul cauzei, tribunalul retine ca prin hotararea

nr.57/2013, paratii  Municipiul Tg. Secuiesc si Consiliul Local Tg. Secuiesc  au aprobat  regulamentul de  exploatare a

parcarilor si zonelor de stationare cu plata aflate pe domeniul public al municipiului Tg. Secuiesc, conform anexei 1, care

face parte integranta din aceasta, cat si  regulamentul  privind activitatea de blocare si eliberare a autovehiculelor

stationate neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, precum si a celor stationate 

neregulamentar pe domeniul public din municipiul Tg. Secuiesc, conform anexei nr. 2 ( f. 16).
Prin anexa nr. 1 s-au stabilit dispozitiile generale de exploatare a parcarilor, tarifele si metodele de tarifare,

cat si procedura de constatare si sanctionare a neindeplinirii obligatiilor din  regulament (f.17-19).
In anexa nr. 2 la hotarare  s-au stabilit situatiile in care se procedeaza  la blocarea, respectiv deblocarea rotii

unui vehicul si tarifele pentru  activitatea de blocare/deblocare (f.20-22). Totodata, tribunalul retine ca prin

hotararea nr. 58/2013 s-a aprobat caietul de sarcini privind activitatea de exploatare a parcarilor cu plata si pentru

activitatea de blocare si eliberare a autovehiculelor stationate neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate,

lasate pe spatii verzi si a celor  stationate neregulamentar, precum si a celor expuse spre vanzare pe domeniul public sau

privat  al municipiului Tg. Secuiesc, conform anexei acesteia. S-a aprobat concesionarea

prin licitatie publica a activitatii de blocare si eliberare/deblocare a autovehiculelor si/sau remorcilor neregulamentar in

parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, precum si a celor stationate neregulamentar pe domeniul

public din mun. Tg. Secuiesc, cu redeventa minima de 3488 lei/ luna (f.23).

Prin anexa la HCL nr. 58/2013, paratii au prevazut conditiile  caietului de sarcini privind activitatea de exploatare a

parcarilor cu plata si pentru activitatea de blocare si eliberare/deblocare a autovehiculelor si/sau remorcilor stationate

neregulamentar in parcarile cu plata, a celor abandonate, lasate pe spatii verzi, precum si a celor stationate

neregulamentar pe domeniul public din mun. Targu Secuiesc.
Prin caietul de sarcini s-a hotarat ca pentru activitatea de blocare/deblocare a autovehiculelor  pot fi luate

aceste masuri, de catre  agentul economic care vrea sa participe la procedura de achizitie privind  concesionarea

activitatii de blocare  mentionata. Ca urmare a acestor  hotarari,

reclamantul T.   C.  L.   a fost  sanctionat cu avertisment de catre  agentul constatator  B. G. , angajat al SC C.   P. 

SRL, in  baza dispozitiilor art. 4 din anexa 1 la HCL 57/2013 si art. 10 din aceeasi hotarare, constand in aceea ca in data

de 15 mai 2014, orele 12:08, in mun. Tg. Secuiesc, pe str. Petofi Sandor  a parcat neregulamentar  autovehiculul cu nr. de

inmatriculare …………….. ( f. 26). Cu acea ocazie, agentul constatator a dispus imobilizarea

autoturismului. Pentru deblocarea rotii autovehiculului, reclamantul a platit  suma de 60 lei catre agentul economic SC C.  

P.  SRL, conform  bonului fiscal  nr. 0516 din 15.05.2014 ( f.27).
      Pentru verificarea legalitatii  celor doua hotararii  emise de  parati, tribunalul  va analiza in primul rand

temeiurile de drept ce au fost a
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014