InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Covasna

Contencios administrativ

(Sentinta civila nr. 352 din data de 02.02.2012 pronuntata de Tribunalul Covasna)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Covasna | Jurisprudenta Tribunalul Covasna

R O M A N I A
TRIBUNALUL COVASNA
SENTINTA CIVILA NR.352
Sedinta publica din 2 februarie 2012

PRESEDINTE : ……………….
       GREFIER        : ………………

Pe rol fiind pronuntarea asupra actiunii in contencios administrativ formulata de reclamanta Comuna Malnas prin primar, cu sediul in localitatea Malnas, str.Principala, nr.171, judetul Covasna, in contradictoriu cu paratii Prefectul Judetului Covasna, cu sediul in Sf.Gheorghe, Piata Libertatii, nr.4, judetul Covasna,  Comisia de delimitare si marcare a hotarelor administrative precum si a limitelor intravilanelor pentru Comunele Malnas si Micfalau, cu sediul in Sf.Gheorghe, Piata Libertatii, nr.4, judetul Covasna si Comuna Micfalau prin primar, cu sediul in localitatea Micfalau, nr.165, judetul Covasna, pentru anularea ordinului nr. 56/25.03.2008 emis de Prefectul Judetului Covasna  si a Hotararii nr. 1/28.11.2008 emisa de comisia parata.
La  apelul nominal, facut in sedinta publica, se constata lipsa partilor.
Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei, dupa care :
Dezbaterile in fond asupra cauzei de fata au avut loc in sedinta publica din 26 ianuarie 2012, sustinerile partilor fiind consemnate in incheierea de sedinta din aceea zi, incheiere care face parte integranta din prezenta hotarare.
   T R I B U N A L U L

                                                          Asupra cererii de fata:
Prin cererea inregistrata la 26 iunie 2009 sub dos.nr.973/119/2009, reclamanta Comuna Malnas  a solicitat instantei de judecata ca prin hotararea ce o va pronunta in contradictoriu cu paratii: Prefectul  Judetului Covasna, Comisia de  delimitare  si marcare  a hotarelor  administrative, precum si a limitelor  intravilanelor  pentru comunele Malnas si Micfalau  si Comuna Micfalau  sa
Anuleze  Ordinului Prefectului  Judetului Covasna  nr.56/25.03.2008;
           Sa anuleze Hotararea nr.1/28.11.2008  a Comisiei de  delimitare  si marcare  a hotarelor  administrative, precum si a limitelor  intravilanelor  pentru comunele Malnas si Micfalau;
            Sa  suspende  executarea   Hotararii nr.1/28.11.2008   a comisiei de mai sus.
In motivarea  actiunii, reclamanta a aratat in esenta,  ca atat ordinul emis cat si hotararea comisiei sunt  nelegale, fiind  emise cu incalcarea prevederilor legale. In acest sens se sustine ca,  prin ordin a fost numita o singura comisie, ceea ce contravine  prevederilor   pct.4  din Normele tehnice  pentru   introducerea cadastrului  general, aprobate prin Ordinul M.A.P. nr.534/2001 pe de o parte, pe de alta parte, comisia astfel numita  nu poate emite hotarari.
           Reclamanta a sustinut  ca exista o puternica indoiala asupra  legalitatii actelor contestate.
           Prin  hotararea comisiei este afectata integritatea teritoriala a comunei  Malnas  si exista   iminenta producerii unui prejudiciu   cu implicatii asupra   bugetului  local al unitatii administrative.
            Comisia de delimitare si-a nesocotit propriile decizii anterioare adoptate in sedinta de lucru din 18.09.2006 si consemnate in procesul verbal nr.3020/19.09.2006 prin care s-a statuat in sensul mentinerii vechilor hotare existente intre comunele Malnas si Micfalau, inainte de anul 1968, cand au fost unificate cele doua comune (f.26-27)
            Cererea a fost legal timbrata.
            In drept au fost evocate dispozitiile Legii nr.554/2004 privind contenciosul administrativ.
            In aparare paratul Prefectul judetului Covasna a depus la dosar intampinare (f.8) prin  care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive referitor la capatul de cerere cu privire la anularea Hotararii nr.1/2008 a Comisiei de delimitare si marcare a hotarelor administrative pentru comunele Malnas si Micfalau, iar pe fond a solicitat respingerea actiunii reclamantei aratand ca  prevederile legale invocate stabilesc intr-adevar necesitatea numirii prin ordin al prefectului a unor comisii distincte pentru delimitarea hotarelor dintre unitatile administrativ-teritoriale, respectiv pentru delimitarea intravilanelor.
Acest aspect nu este de natura a atrage anularea ordinului in discutie, intrucat din analiza actului reiese cu certitudine faptul ca acesta stabileste componenta comisiilor de delimitare si marcare a hotarelor dintre unitatile administrativ-teritoriale mentionate in anexa, componenta care se afla in deplina concordanta cu prevederile Ordinului M.A.P. nr.534/2001.
Mai mult, temeiul juridic special in baza caruia a fost emis ordinul, prevazut in preambulul acestuia, este reprezentat de catre punctul 4.2.2. din Ordinul M.A.P. nr.534/2001, adica temeiul juridic pentru constituirea comisiei de delimitare cadastrala a hotarelor unitatilor administrativ-teritoriale. Punctul 4.2.24 al aceluiasi ordin M.A.P. (temei juridic al constituirii comisiei pentru delimitarea intravilanelor) nu a fost indicat nicaieri in cuprinsul ordinului prefectului.
Toate cele de mai sus sunt intarite si de faptul ca, cele trei comisii reorganizate prin ordin nu au procedat sub nici o forma la executarea atributiilor care potrivit legii sunt conferite comisiei pentru delimitarea intravilanelor, neincalcandu-se astfel prevederile legale in materie, care prevad realizarea celor doua tipuri de operatiuni de catre doua comisii diferite.
Faptul ca dintr-o eroare materiala a fost introdusa si sintagma „precum si a limitelor intravilanelor” nu este de natura sa atraga anularea actului administrativ contestat.
Prin Ordinul  Prefectului – judetului Covasna nr.13/21.01.2009 a fost modificat Ordinul Prefectului nr.56/2008, in sensul ca in loc de sintagma „comisii locale de delimitare si marcare a hotarelor administrative precum si a limitelor intravilanelor pentru unele unitati administrative-teritoriale din judetul Covasna”, in titlu, in tot cuprinsul ordinului si in anexa acestuia se va citi „comisii locale de delimitare si marcare a hotarelor administrative pentru unele unitati administrative-teritoriale din judetul Covasna”.
Parata comuna Micfalau a depus la dosar intampinare si cerere reconventionala  (f.62, 148) solicitand respingerea actiunii ca nefondata, executarea actelor atacate si in final, obligarea reclamantei la repararea prejudiciului cauzat prin pierderea de la bugetul local a sumelor  aferente impozitelor si taxelor achitate de societatile comerciale conform Legii nr.571/2003 privind codul fiscal, fara a cuantifica suma la care sa fie obligata reclamanta.
            Autoritatile comunei Malnas sustin ca din motiv pur politice, trebuie sa fie restabilite hotare  intre comune identice cu cele din anul 1968, iar mentinerea unor hotare create artificial ar determina imposibilitatea punerilor in posesie, situatie generatoare de conflicte intre cetateni ce ar urma sa se adreseze instantelor de judecata.
            Hotarul administrativ admis prin Hotararea nr.1/2008 de catre comisia numita de prefect este legal avand la baza referendumul local, implicatiile economice si sociale imediate.
Prevederile pct.4.2.2 din Ordinul 354/2001 al Ministerul Administratiei Publice Locale au fost respectate prin Ordinul Prefectului judetului Covasna.
La luarea deciziei de catre comisia astfel numita  a avut in vedere prevederile Hotararii Guvernului Romaniei nr.455/2001 care un obiectiv fundamental il constituie aplicarea unei politici rationale de dezvoltare si modernizare a localitatilor urbane si rurale care a constituit divizarea fostei  comune Malnas, si care a stat la baza intocmirii fiselor noilor comune infiintate unde au fost avute in vedere trei principii ; economic, social si religios.
Sub aspect economic a fost urmarita repartizarea cat mai echitabila a resurselor naturale care sa asigure in perspectiva dezvoltarea armonioasa a fiecarei comune.
Delimitarea hotarului intre localitatile nou infiintate conform Legii nr.84/2004 pentru infiintarea unor comune se realizeaza conform prevederilor Ordinului nr.534 din 1 octombrie 2001 privind aprobarea Normelor tehnice pentru introducerea cadastrului  general emis de Ministerul Administratiei Publice. Conform art.4.1.2 stabilirea liniei de hotar se face in extravilan luand in considerare hotarele din anul 1968. Limitele  intravilanelor se stabilesc conform planurilor urbanistice generale intocmite  si aprobate potrivit prevederilor legale. Sau limitele existente la 1 ianuarie 1990, conform Legii fondului funciar nr.18/1991 republicata cu modificarile ulterioare.
Pentru terenurile extravilane se pot lua in considerare limitele teritoriale ale localitatilor existente inainte de organizarea administrativ teritoriala din anul 1968, precum si categoriile de folosinta destinatia terenurilor si proprietarii (conform pct.2.2.10 din anexa la Ordinul nr.534/2001 se vor culege date asupra terenurilor traversate din  tronsoanele liniilor de hotar (categoriile de folosinta, destinatia terenurilor si proprietarii) si se vor consemna in procesul verbal de delimitare cadastrala.
      In dovedirea respectiv combaterea actiunii a fost incuviintata proba cu inscrisuri, martori si expertiza judiciara care  a avut ca obiectiv clarificarea liniei administrativ teritoriale (hotarul dintre cele doua comune) raportat la delimitarea cadastrala facuta inainte de aparitia Legii nr.2/1968 intocmita de expertul judiciar A. T. (f.122-137).
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine  urmatoarele:
Deliberand cu prioritate asupra exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive evocate de Prefectul judetului Covasna in temeiul art.137 C.pr.civ. , aceasta va fi respinsa avand in vedere faptul ca Ordinul nr.56/25.03.2008 privind reorganizarea unor comisii locale de delimitare si marcare a hotarelor administrative, precum si a limitelor intravilanelor pentru unele unitati administrativ-teritoriale din judetul Covasna a fost emis de prefect.
In ceea ce priveste cererea privind suspendarea executarii Hotararii nr.1/20.11.2008, Curtea de Apel Brasov s-a pronuntat irevocabil prin Decizia nr.719/R/2.11.2009 in sensul respingerii acesteia (f.49).
In analiza pe fond a cauzei, instanta noteaza urmatoarele :
Prin Ordinul nr.56/25.03.2008 emis de Prefectul  judetului Covasna, la art. 1, s-a decis reorganizarea   unor comisii locale   de delimitare  si marcare  a hotarelor  administrative , precum  si a limitelor  intravilanelor  pentru  unele unitati administrativ teritoriale, jud. Covasna,  constituite prin  Ordinul Prefectului  judetului Covasna  nr.168/24.08.2006  si nr.4/26.02.2007, urmand  a avea componenta  nominala prevazuta  in anexa  nr.1, care face  parte  integranta din prezentul ordin.
Potrivit  anexei,  comisia locala  Malnas Micfalau  a fost constituita din urmatoarele persoane: K. J.– primarul comunei Malnas; I. B. –secretarul comunei Malnas; N. V.– primarul comunei Micfalau; M. R. - secretarul comunei Micfalau; B. D. – delegat  al consiliului  judetean Covasna; A. T. L. – delegat O.C.P.I. Covasna.
Prin Hotararea  nr.1/28.11.2008, Comisia de  delimitare  si marcare  a hotarelor  administrative, precum si a limitelor  intravilanelor  pentru comunele Malnas si Micfalau  si Comuna Micfalau, numita prin ordinul prefectului, a  hotarat ca „ stabilirea si delimitarea  liniei de hotar  intre comunele Malnas  si Micfalau se va face conform procesului verbal  nr.1223/28.11.2008  intocmit de aceeasi  comisie.
Din procesul verbal anexat  rezulta ca, in speta,  comisia mentionata   a  ales   varianta de delimitare nr.2  astfel: comuna Micfalau- Carierra Lafarge Agregate Betoane SA, Cariera Carpat Agregate SA, Gospodariile din zona Hatod, Trupul de pasune Harcsa, iar comuna Malnas – Carierea Carb SA Brasov, Cariera Exploconstruct SRL (Botos).
In consecinta,   hotarul administrativ   intre comunele  Malnas si Micfalau   a fost marcat   conform  hartii cadastrale anexate.
Potrivit raportului de expertiza intocmit de expert tehnic judiciar A. T., linia administrativ-teritoriala ce delimiteaza comunele Malnas si Micfalau, judetul Covasna, trasata prin Hotararea nr.1/28.11.2008, emisa de comisia parata, este reprezentata grafic in Anexa nr.4 a prezentului raport de expertiza si este evidentiata cu culoare rosie.
Linia de hotar trasata in urma delimitarii cadastrale inainte de aparitia Legii nr.2/1968 este evidentiata in Anexa nr.6 cu culoare verde.
Prezentarea situatiei comparative a amplasamentelor liniilor de hotar dintre cele doua comune se gaseste la Anexa nr.8. In aceasta anexa traseul stabilit prin Hotararea nr.1/28.11.2008, emisa de comisia parata, este evidentiat cu culoare rosie, iar amplasamentul hotarului trasat in urma delimitarii cadastrale inainte de aparitia Legii nr.2/1968 este evidentiat in Anexa nr.6 cu culoare verde.
In concluzie, linia administrativ-teritoriala ce delimiteaza comunele Malnas si Micfalau, judetul Covasna, trasata prin Hotararea nr.1/28.11.2008, emisa de comisia parata nu este aceeasi cu cea trasata in urma delimitarii cadastrale inainte de aparitia Legii nr.2/1968 (f.122).
            La concluzia expertului se adauga si constatarile facute de comisia de delimitare care a incheiat procesul verbal din 23.02.2011 si anexa grafica pe care este reprezentata linia administrativ-teritoriala dintre cele doua comune care corespunde intrutotul cu vechile hotare existente intre comunele Malnas si Micfalau inainte de unificarea acestora prin Legea nr.2/1968 si care sunt prezentate pe Planul cadastral inregistrat la Oficiul regional de proiectari si organizarea teritoriului sub nr. 02511/30.06.1965 (f.109-110).
           Traseul liniei de hotar stabilit prin acest proces-verbal este identic  cu cel identificat si marcat  in dosarul de delimitare a tronsonului de hotar intre comunele Malnas si Micfalau intocmit de S.C. Satelit NT S.R.L. si cu cel reprezentat pe ortofotoplanul utilizat de Agentia de Plati si Interventie in Agricultura pentru identificarea terenurilor agricole pentru care se solicita subventie.
In plus, martorii S. L. si K. B. audiati in instanta au precizat ca, cele doua cariere de piatra, mai sus aratate, au apartinut comunei Malnas pana la reorganizare iar proprietarii trupurilor de pasune Harcsa au platit impozitele la comuna Malnas (f.95, 96)
            Comisia de delimitare si-a nesocotit propriile decizii anterioare adoptate in sedinta de lucru din 18.09.2006 si consemnate in procesul verbal nr.3020/19.09.2006 prin care s-a statuat in sensul mentinerii vechilor hotare existente intre comunele Malnas si Micfalau, inainte de anul 1968, cand au fost unificate cele doua comune (f.26-27).
              Prin Hotararea nr.1/28.11.2008 adoptata de comisia de delimitare, au fost modificate limitele teritoriale ale comunei Malnas, a fost schimbat hotarul administrativ intre comunele Malnas si Micfalau. Astfel, vechiul hotar administrativ reprezentat pe un tronson de cursul raului Olt (limita naturala) a fost inlocuit cu o linie imaginara, pentru a fi posibila alipirea (din ratiuni de ordin economic) de comuna Micfalau a doua cariere de piatra si a unui trup de pasune Harcsa, care a apartinut teritoriului administrativ al comunei Malnas.
           La adoptarea acestei hotarari au fost incalcate dispozitii art.22 din Legea administratiei publice locale nr.215/2001 – republicata ; art.73 alin.3 lit.”o” din Constitutia Romaniei, referitoare la organizarea teritoriului; art.13 alin.2 din Legea nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului; Cap.4 din Normelor tehnice pentru introducerea cadastrului general, aprobate prin Ordinul M.A.P. nr.534&2001; art.5^1 alin.1 din Legea nr.351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a IV-a – Reteaua de localitati, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr.308/2006.
Totodata, comisia si-a depasit competenta ce-i revenea, in primul rand, ca a procedat la modificarea limitelor administrativ-teritoriale ale comunei Malnas, atribut exclusiv al puterii legislative, care adopta o lege organica, in baza vointei locuitorilor, exprimata in urma unui referendum organizat in conditiile legii. In al doilea rand, sub aspect formal, comisiile de delimitare cadastrala nu emit hotarari, cum s-a procedat in cazul de fata, ci indeplinesc atributiile prevazute in mod expres si limitativ de Ordinul M.A.P. nr.534/2001, la finalizarea operatiunilor de delimitare urmand sa se intocmeasca, in vederea realizarii receptiei, dosarul de delimitare.
Adoptarea hotararii contestate cu nesocotirea existentei unei decizii anterioare a  comisiei de delimitare, adoptata in sedinta de lucru din data de 18 septembrie 2006 si consemnata in procesul verbal inregistrat sub nr.3020/19.09.2006, prin care s-a statuat in sensul mentinerii vechilor hotare existente intre comunele Malnas si Micfalau, inainte de anul 1968, cand au fost unificate cele doua comune prin Legea nr.2/1968, este privita de catre instanta de contencios administrativ ca nelegala, urmand a fi anulata.
             Cererea  privind anularea Ordinului Prefectului judetului Covasna nr.56/25.03.2008 privind reorganizarea unor consilii locale, delimitarea si marcare unor hotare intre comune, nu  poate fi primita  intrucat acest act administrativ a fost emis in perfecta concordanta cu Ordinul MAI nr.534/2001, cu respectarea prevederilor legale in materie si in competenta stabilita de lege.
           Cererea reconventionala formulata de parata com. Micfalau care nu a administrat nicio proba din care sa rezulte existenta vreunui prejudiciu  cauzat  prin pierderea din bugetul local  a unor sume aferente impozitelor/taxelor locale,de asemenea nu poate fi primita de catre instanta de contencios administrativ.
           De altfel, prin Decizia Curtii de Apel Brasov nr.719/R/2.11.2009, a fost respinsa irevocabil cererea reclamantei privind suspendarea executarii actului administrativ atacat.
            Fata de aceste considerente de drept si de fapt prezentate, actiunea de fata urmeaza a fi admisa numai in parte si a se dispune conform dispozitivului prezentei sentinte.
           Intrucat parata com. Micfalau, a cazut in pretentii, in temeiul art. 274din C.pr.civ. urmeaza  sa suporte cheltuielile de judecata facute de reclamanta, constand in onorariu expert judiciar si taxa de timbru.           

PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E

Respinge exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Prefectului judetului Covasna.
Admite in parte actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta Comuna Malnas in contradictoriu cu paratii: Prefectul judetului Covasna, Comisia de delimitare si marcare a hotarelor administrative, pentru localitatile Malnas si Micfalau si Comuna Micfalau, si in consecinta:
           Anuleaza Hotararea nr.1/28.11.2008 emisa de Comisia de delimitare si marcare a hotarelor administrative, pentru localitatile  Malnas si Micfalau.
Respinge restul petitelor.
Respinge cererea reconventionala  formulata de parata Comuna Micfalau.
Obliga parata comuna Micfalau sa plateasca reclamantei suma de 1.884,30 lei cheltuieli de judecata.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, astazi 2 februarie 2012.

PRESEDINTE GREFIER
 







Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014