InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. EXCEPTIE DE NELEGALITATE. -art. 166 din Legea 84/1995; -aer.312 Cod procedura civila; -art.4 din Legea 554/2004.

(Decizie nr. 76 din data de 12.02.2009 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. EXCEPTIE DE NELEGALITATE.
- art. 166 din Legea 84/1995;
- aer.312 Cod procedura civila;
- art.4 din Legea 554/2004.

Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministerului educatiei, cercetarii si tineretului; actul de schimbare a destinatiei a acestor bunuri fara aviz conform este lovit de nulitate.

Prin sentinta nr.382/CA din 17 septembrie 2008, Tribunalul Satu Mare a admis exceptia de nelegalitate invocata in dosar nr. de mai sus de reclamantul LICEUL TEORETIC GERMAN J.E. in contradictoriu cu CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI S.M., AGENTIA NATIONALA PENTRU LOCUINTE BUCURESTI si AGENTIA NATIONALA PENTRU LOCUINTE S.M.
In temeiul art. 4 din Legea nr. 554/2004, s-a constatat nelegalitatea Hotararii nr. 195/28.09.2006 adoptata de Consiliul Local al Municipiului S.M.
A fost admisa in parte actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamantul LICEUL TEORETIC GERMAN J.E. impotriva paratului  CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI S.M. in sensul ca, a anulat Hotararea nr. 146/09.07.2007 emisa de parat privind studiul de fezabilitate si a indicatorilor tehnico-economici la obiectivul de investitii "LTE Reamenajare locuinte pentru tineri, Bl. P plus 2, Closca 76 - Program ANL".
S-a respins cererea formulata accesoriu de catre reclamant privind  suspendarea executarii actului administrativ contestat,cu obligarea paratului sa plateasca reclamantului suma de 504,3 lei cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut ca prin Hotararea nr. 195/28.09.2006, emisa de paratul CONSILIUL LOCAL, a carei nelegalitate  s-a invocat, s-a aprobat transmiterea in folosinta gratuita a imobilului P+II si a terenului aferent in suprafata de 1350 mp situat in municipiul S.M., B-dul C. nr. 76 conform datelor de identificare din Anexa nr. 1. S-a constatat ca imobilul face parte din domeniul public al Consiliului local al municipiului si s-a transmis in folosinta gratuita catre Agentia Nationala pentru Locuinte pe toata durata realizarii constructiei Reamenajare locuinte pentru tineri, Bl. P+II, B-dul C. nr. 76.
In baza acestei hotarari, paratul a adoptat Hotararea nr.146/09.07.2007 a carui nulitate s-a invocat pe cale principala prin care s-a aprobat studiul de fezabilitate si a indicatorilor tehnico-economici la obiectivul de investitie: "LTE Reamenajare locuinte pentru tineri, bl. P plus 2, Closca 76 - Program ANL", studiu cuprins in anexa la aceasta hotarare .
Din planul de situatie depus la dosarul cauzei, extrasele de carte funciara,  pozitiile nr. 92-93 din Anexa la adresa nr. 23189/06.09.2006, emisa de Primaria Municipiului S.M. - Directia economica, din recunoasterile partiale ale paratului, a rezultat ca, imobilul in litigiu, cladire P+II, situat in Satu Mare, B-dul C. nr. 76, inscris in CF nr. 55510 S.M., se afla in domeniul public al Municipiului S.M. si, in anul 2006, respectiv in anul 2007 in care au fost adoptate cele doua hotarari ale consiliului local in discutie, acesta s-a aflat in administrarea reclamantului avand destinatia initiala de internat si cantina scolara.
Potrivit art. 166 din Legea nr. 84/1995 a invatamantului
           "(1) Baza materiala a invatamantului de stat consta in intregul activ patrimonial al Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare stiintifica din sistemul de invatamant existent la data intrarii in vigoare a prezentei legi, precum si in activul patrimonial redobandit sau dobandit ulterior.
    (2) In intelesul prevederilor alin. (1), baza materiala a invatamantului cuprinde: spatii pentru procesul de invatamant si cercetare stiintifica, mijloace de invatamant si de cercetare aferente, biblioteci, edituri si tipografii, statiuni didactice si de cercetare, unitati de microproductie, ateliere scolare, ferme didactice, gradini botanice, terenuri agricole, camine, internate, cantine, cluburi ale elevilor, case de cultura ale studentilor, case ale corpului didactic, case universitare, tabere scolare, baze si complexuri cultural-sportive, palate si case ale copiilor si elevilor, baze de odihna si tratament, spatii cu destinatia de locuinta, precum si orice alt obiect de patrimoniu destinat invatamantului si salariatilor din invatamant.
_____________________________________..
    (4^1) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat - gradinite, scoli generale, primare si gimnaziale, licee, seminarii teologice, grupuri scolare, scoli de arte si meserii si scoli postliceale - fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat si sunt administrate de acestea. Nu fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, terenurile si cladirile detinute de unitatile de invatamant in baza unor contracte de inchiriere, concesionare sau comodat, proprietarii acestora fiind alte persoane fizice sau juridice.
    (4^2) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant special de stat fac parte din domeniul public judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant respective. Celelalte componente ale bazei materiale a unitatilor de invatamant special public sunt de drept proprietatea unitatilor de invatamant respectiv si sunt administrate de acestea.
    (4^3) Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului. Instrainarea sau schimbarea destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul ministrului educatiei, cercetarii si tineretului constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale. Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului sunt nule. Administrarea procesului educational din unitatile de invatamant preuniversitar si special de stat prevazute la alin. (4^1) si (4^2) se face de catre inspectoratele scolare judetene, respectiv de Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti."
Coroborand aceasta dispozitie legala cu starea de fapt anterior retinuta, instanta a constatat ca Hotararea nr. 195/2006 prin care s-a hotarat schimbarea destinatiei imobilului in litigiu din internat si cantina scolara in bloc de locuinte este lovita de nulitate, intrucat aceasta a fost adoptata de catre autoritatea publica locala fara avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului.
Astfel fiind, instanta a constatat ca exceptia de nelegalitate invocata de reclamant fata de aceasta hotarare este fondata, ca atare, in conditiile art. 4 din Legea nr. 554/2004, raportat la art. 166 alin. 43  din Legea nr. 84/1995  a admis-o.
Retinand nelegalitatea hotararii care a stat la baza emiterii HCL nr. 146/2007, incidenta dispozitiilor art. 166 anterior citate si in legatura cu aceasta hotarare, instanta a constatat ca si HCL nr. 146/2007 adoptata de parat este nelegala, motiv pentru care, in temeiul art. 1, 8, 10, 18 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ urmeaza a admis actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamant si a dispus anularea acestui act administrativ unilateral cu caracter individual.
Referitor la solicitarea reclamantului de a  se dispune suspendarea executarii actului administrativ contestat, instanta a constatat ca, desi in cauza s-au acordat mai multe termene pentru justificare in fapt a acestei solicitari, reclamantul nu a insistat in solutionarea acestui capat de cerere si nici nu a invederat instantei vreo imprejurare de natura a indeplini conditia cazului bine justificat sau a prejudiciului iminent pentru a se putea dispune suspendarea executarii actului administrativ contestat in conditiile art. 15 din Legea nr. 554/2004.
In aceste conditii, instanta a constatat ca acest capat de cerere este nefondat astfel ca, in temeiul art. 15 raportat la art. 14 din Legea nr. 554/2004, acesta a  fost respins.
Fata de considerentele de mai sus, in temeiul art. 4, art. 18 din Legea nr. 554/2004, art. 166 alin 43  din Legea nr. 84/1995, art. 274 Cod procedura civila si a textelor de lege anterior amintite, instanta a admis exceptia de nelegalitate invocata in cauza, a constatat nelegalitatea HCL nr.195/2006, si a admis actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamant in sensul anularii HCL nr. 146/2006 respingand capatul de cerere privind suspendarea executarii actului administrativ contestat, conform dispozitivului prezentei.
Impotriva hotararii pronuntate de prima instanta a declarat recurs, in termen recurentul Consiliul Local al Municipiului S.M., solicitand instantei admiterea recursului, modificarea in tot a sentintei atacate, in sensul respingerii exceptiei de nelegalitate a HCL nr.195/2006.
In dezvoltarea motivelor de recurs s-a invederat instantei ca, potrivit Legii nr.215/2001 consiliul local nu a facut altceva decat sa-si exercite atributiile sale privind dezvoltarea economico - sociala a municipiului si administrarea domeniului public, avand in vedere art.36 din lege, referitor la reamenajarea blocului de locuinte pentru tineri, a unei cladiri abandonate.
Potrivit HG nr.697/2002 - anexa 2, care prevede inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului S.M., inclusiv bunurile Liceului Teoretic German J.E., cladirea din litigiu nu se regaseste printre bunurile identificate topografic in CF 55510 - S.M.
Imobilul, reprezentand cladire Parter + II situat in S.M., B-dul C., nr.76, inscris in CF 5510 S.M., nr.top 4275/7, 4275/8 si 4276/10 aflat in proprietatea publica a municipiului, nu a facut din baza materiala a liceului la momentul adoptarii hotararii atacate, neexistand o deposedare a acestuia. Prin urmare, reclamanta nu justifica interes in cauza, fata de acest imobil, el neaflandu-se nici sub incidenta Legii invatamantului nr.84/1995 asa cum s-a retinut.
Transmiterea in folosinta gratuita a imobilului situat in S.M., str. C., nr.76, catre ANL s-a facut potrivit prevederilor legale, respectiv Legea nr.150/1995, pe durata executarii constructiei, urmand ca la finalizarea lucrarilor imobilul si terenul aferent sa fie predate Consiliul Local S.M., in vederea reincluderii in domeniul public al municipiului.
Potrivit programului ANL, primariile sunt obligate sa asigure terenul cu toate utilitatile aferente pentru ca agentia sa poata derula programul de constructie a locuintelor si dupa finalizarea blocurilor ANL sa predea primariilor, locuintele realizate.
Referitor la cladirea din litigiu nu se poate spune ca se afla neaparat in incinta liceului, ci in vecinatatea lui, motiv pentru care s-a propus realizarea unei imprejmuiri in vederea separarii celor doua obiective si  pentru a nu deranja desfasurarea procesului de invatamant.
In motivarea sentintei recurate prima instanta a facut referire in exclusivitate la art.166 din Legea nr.84/1995 a invatamantului, fara a analiza per ansamblu documentele de fapt si de drept ale spetei, prin hotararea atacata nr.195/2008 neavand loc o schimbare a destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar, ci doar o transmitere cu titlu gratuit din patrimoniul public al consiliului local in cel ANL, a imobilului ce nu se afla in administrarea liceului, nefiind necesar, in consecinta, avizul conform al ministerului educatiei.
In drept au fost invocate Legea nr.251/2001, Legea nr.152/1998, Legea nr.213/1998, anexa 2 la HG 967/2002, art.299, 303 si 304 Cod procedura civila.
Instanta de recurs analizand recursul declarat prin prisma motivelor invocate, cat si din oficiu a retinut ca este nefondat urmand ca, in baza prevederilor art.312 Cod procedura civila sa dispuna respingerea lui ca atare si mentinerea in totalitate a sentintei atacate.
Conform  prevederilor art.166 alin.2 din Legea nr.84/1995 a invatamantului, in baza materiala a invatamantului sunt incluse, pe langa spatiile de invatamant enumerate in cuprinsul prevederii legale, si caminele, internatele si cantinele.
Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministerului educatiei, cercetarii si tineretului, actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bunurilor fara avizul conform, fiind nule ( art.166 alin.4/3 din Legea 84/1995).
In speta, prin HCL nr.195/2006 recurentul parat a aprobat transmiterea si folosinta gratuita a imobilului P + II si a terenului aferent in suprafata de 1350 mp., situat in S.M.,B-dul C., nr.76 catre ANL, pe toata durata realizarii constructiei Reamenajare locuinte pentru tineri. Aceasta cladire situata in perimetrul liceului internat a avut destinatia de camine - internat nr.2 al liceului, fiind in prezent neocupata, iar recurentul a intentionat reamenajarea ei in bloc de locuinte pentru tineri si separarea ei cu un gard de partea de teren ramasa drept incinta a liceului.
Cladirea din litigiu P + II situata in S.M., B-dul C., nr.76 apare inscrisa in protocolul de predare - primire incheiat intre Primaria Municipiului S.M.si Inspectoratul Scolar Judetean S.M., privitor la imobilele in care isi desfasoara activitatea unitati de invatamant preuniversitar de stat , la pozitia nr.93 ca fiind in baza Liceului Teoretic German cu destinatia de "Camin Internat nr.2" .
Acest protocol de predare - primire comunicat liceului prin adresa nr.23819 din 6.09.2006 a fost incheiat ulterior emiterii HG nr.967/2002 privitor la atestarea domeniului public al judetului S.M., precum si al municipiilor, oraselor si comunelor din judetul S.M. Ori, daca acest imobil nu ar fi facut parte din baza materiala a liceului cum sustine recurentul, nu s-ar fi justificat inscrierea cladirii in protocolul de predare - primire a imobilelor in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat, protocol ce a stat la baza inregistrarii cladirii in evidenta contabila a Municipiului S.M.
Prin urmare, avand in vedere aceste aspecte, s-a retinut ca in mod corect si legal a retinut prima instanta ca aceasta cladire face parte din baza materiala a invatamantului, fiind necesar pentru schimbarea destinatiei ei din camin - internat in bloc de locuinte pentru tineri, de avizul conform al ministerului educatiei, cercetarii si tineretului.
Neexistand acest aviz conform, Hotararea de Consiliu Local nr.195/2006 este lovita de nulitate, cum in mod judicios a retinut si prima instanta.
In consecinta, s-a retinut ca motivele de recurs invocate sub acest aspect sunt nefondate, HCL nr.195/2006 fiind nelegala, iar HCL nr.146/2007 subsecventa primei hotarari prin care s-a aprobat studiu de fezabilitate si a indicatorilor tehnico - economici la investitia - reamenajare bloc de locuinte, este de asemenea nelegala.
Pentru aceste considerente, recursul declarat in cauza a fost respins ca nefondat, iar hotararea recurata mentinuta in totalitate ca legala si temeinica.

(Decizia nr.76/CA/12.02.2009 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal).
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014