Cerere privind acordarea de masuri reparatorii in echivalent pentru actiunile detinute la o societate preluata in mod abuziv de stat.
(Decizie nr. 154 din data de 16.10.2008 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)Cerere privind acordarea de masuri reparatorii in echivalent pentru actiunile detinute la o societate preluata in mod abuziv de stat. Potrivit art. 3 alin. 1 lit. b coroborat cu art. 31 alin. 1 si alin. 4 din Legea nr. 10/2001 republicata, persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice care detineau imobile si alte active in proprietate, la data preluarii acestora in mod abuziv, au dreptul la despagubiri, in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv.
Recalcularea valorii actiunilor se face in baza valorii activului net din ultimul bilant contabil, cu utilizarea coeficientului de actualizare stabilit de Banca Nationala a Romaniei, prin Ordinul nr. 3/2001, a indicelui inflatiei stabilit de Institutul National de Statistica si a prevederilor Legii nr. 303/1947 pentru recalcularea patrimoniului societatilor pe actiuni, in cazul in care bilantul este anterior acesteia.
In speta, autorul reclamantilor a avut calitatea de actionar la societatea trecuta in mod abuziv in proprietatea statului, prin urmare, mostenitorii acestuia sunt indrituiti la acordarea despagubirilor reprezentand valoarea actiunilor calculata in conditiile dispozitiilor art. 31 alin. 1 si 4 din Legea nr. 10/2001 republicata, prin raportul de expertiza intocmit in cauza.
(Decizia civila nr. 154/16 octombrie 2008;
Dosar nr. 80/35/2008 a Curtii de Apel Oradea)
Prin sentinta civila nr. 258 din 13 aprilie 2006, Tribunalul B. a respins contestatia precizata formulata de contestatorii N. M., N. N. si C. M. decedat in cursul procesului si continuata de mostenitorii acestuia C. C. si S. M. M., impotriva dispozitiei nr. 1177/30.07.2003 emisa de Primarul mun. O. in contradictoriu cu intimatii Institutia Primarului Municipiului O., Statul Roman prin M. F. P., A.V. A. S., Prefectura Judetului B., ca nefondata. Nu au fost acordate cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele considerente:
Prin dispozitia nr. 1177 din 30.07.2003, a Primarului Municipiului O. s-a respins cererea de restituire a imobilului situat in O., str. P., nr. 82.
In motivarea acestei dispozitii se arata ca solicitantii nu fac dovada dreptului de proprietate al antecesorului la data preluarii imobilului de catre Statul Roman.
Potrivit extrasului din Registrul de Stari civile pentru casatoriti pe anul 1943 ( fila 52 dosar), in luna decembrie 1943 s-a incheiat casatoria intre defunctul C. .I, decedat la data de 13.02.1968 si N. M., casatorie care a fost desfacuta prin sentinta nr. 213/18.03.1949 a Judecatoriei Populare O.
Din aceasta casatorie a rezultat C. M. I., nascut la data de 22.02.1945 si decedat in cursul procesului la data de 29.11.2005.
La data de 02.08.1945, prin actul constitutiv de societate, ia fiinta Societatea in Comandita Simpla "O. ing. I. C. & Co".
Potrivit acestui act, I. C. antecesorul contestatorilor este asociatul comanditat cu raspundere nelimitata, cu o participatiune in pierderile si beneficiile societatii cu o cota de 65%, iar L. A. detine o cota de 35%.
Capitalul social constituit a fost in numerar in suma de 5.000.000 lei.
Ulterior, cota de participare a defunctului C. I. s-a redus la 50%, intrand ca si asociat si numitul S. A. cu 25%, celalalt asociat, L. A., reducandu-si cota de participare potrivit mentiunilor din Registrul comertului ( fila 49 verso dosar).
Potrivit certificatului nr. 1744/1953 eliberat de Tribunalul Popular al Orasului O. - sectia carte funciara ( fila 53 dosar ), imobilele inscrise in CF nr. 6774 si 11397 a Orasului O. cu nr. top. 5073/7, 5072/8, 5074, 5075/1, 5060/8 si 5073, inscrise in coala de CF ca teren arabil in intindere totala de 1138 stj, au fost inainte de 1947 proprietatea lui W. C., iar in anul 1947, in baza incheierii cu nr. 6028/1947 s-a intabulat dreptul de proprietate in favoarea lui M. C. vad. lui F. M..
Asupra acestor imobile ing. C. I. nu a fost inscris ca proprietar tabular.
Imobilele mai sus aratate formeaza obiectul prezentei actiuni la Legea nr. 10/2001.
In cauza data nu s-a facut dovada ca imobilele revendicate au constituit proprietatea societatii la care antecesorul contestatorilor a fost actionar, societate nationalizata de catre Statul Roman in anul 1948, si nici ca acesta ar fi fost proprietar asupra acestora in nume propriu.
Imprejurarea ca societatea nationalizata si-a desfasurat activitatea in aceste imobile si ca, odata cu nationalizarea societatii au fost preluate si aceste imobile, nu ii confera acesteia vreun drept de proprietate, sau vreunuia dintre asociati.
Intrucat antecesorul contestatorilor nu a fost proprietar asupra vreunei cote parti din aceste imobile, instanta a apreciat ca dispozitia nr. 1177/30.07.2003 a Primarului mun. O. este legala si temeinica.
Cu privire la utilajele societatii nationalizate, instanta constata ca acestea formeaza obiectul notificarii adresate Prefecturii Judetului Bihor pentru acordarea de despagubiri.
Intrucat atat AVAS Bucuresti cat si Statul Roman sunt implicate in procedura reparatorie prevazuta de Legea nr. 10/2001, instanta a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de acestea.
Impotriva acestei sentinte au declarat apel N. M., S. M. si C. C., solicitand admiterea acestuia, modificarea in tot a sentintei apelate in sensul admiterii contestatiei.
In cuprinsul cererii de apel, sunt invocate urmatoarele motive:
- nationalizarea SC O. SA s-a realizat in baza Legii nr. 119/1948, insa fara titlu, ea nefigurand in anexele 10 - 13 la Legea nr. 119/1948, nefiind acordate despagubiri conform art. 11 din Legea nr. 119/1948;
- Legea nr. 10/2001 nu conditioneaza acordarea de reparatii de intabularea dreptului de proprietate asupra cladirilor in cartea funciara, familia apelantelor fiind proprietara actiunilor in cadrul societatii, iar cladirile si terenul au fost ale altor persoane care insa nu au fost actionari ai societatii;
- Conform Registrului Comertului, fabrica a fost privatizata integral inainte de aparitia Legii nr. 10/2001, motiv pentru care nu se poate solicita restituirea in natura;
- din dispozitiile art. 31 alin. 4 din Legea nr. 10/2001 reiese clar faptul ca reparatiile se acorda pentru actiuni, deci pentru actionarii societatii nationalizate, aceasta indiferent de proprietatea asupra imobilelor care, ca in cazul de fata, erau aduse ca aport in natura de unii asociati sau inchiriate de societate de la proprietarii tabulari.
Prin intampinare, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a solicitat respingerea apelului, cu motivarea ca procedura administrativa, necontencioasa stabilita de catre Legea nr. 10/2001, nu a fost urmata de catre apelantii reclamanti in ceea ce o priveste pe intimata, la aceasta institutie neregasindu-se o notificare prin care petentii sa solicite acordarea de despagubiri prin echivalent, iar in ceea ce priveste cuantumul despagubirilor solicitate de catre apelanti, acestea nu sunt opozabile AVAS, fiind stabilite printr-o expertiza extrajudiciara.
Intr-un prim ciclu procesual, Curtea de Apel O. a pronuntat decizia civila nr. 191/2006, de admiterea a apelului cu consecinta admiterii contestatiei, decizie care a fost casata de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr. 6807 din 18 octombrie 2007, cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante, in considerentele deciziei retinandu-se ca, fata de prevederile art. 31 alin. 4 din Legea nr. 10/2001 republicata, pentru recalcularea valorii actiunii trebuie depus la dosar ultimul bilant contabil al Societatii in Comandita Simpla "O." Oradea, iar pentru dovedirea calitatii de asociat a autorului reclamantelor trebuie depus extras de pe registrul prevazut la art. 142 pct. 1 din Codul comercial nemodificat, instanta de recurs dand indrumarea in finalul considerentelor, ca in cadrul rejudecarii, sa fie administrate probele necesare stabilirii depline a situatiei de fapt la care sa se aplice prevederile art. 31 din Legea nr. 10/2001, urmand ca apelul sa fie solutionat in raport de cererile apelantilor si se vor avea in vedere toate mijloacele de aparare invocate de parti.
Examinand sentinta prin prisma motivelor de apel, precum si din oficiu, instanta retine urmatoarele:
Prin Ordonanta prezidentiala nr. 1 din 12 martie 1948 in registrul firmelor sociale inregistrate la Tribunalul B. a fost inregistrata societatea "O." SA Oradea industria textila, firma infiintata in baza actului constitutiv si statut din 28.11.1947, avand ca administratori pe ing. I. C., autorul partilor reclamante, A. L., respectiv A. S., si un capital social de 3.500.000 lei, impartit in 350 bucati actiuni nominative de catre 10.000 lei in valoare nominala, , precizandu-se ca societatea va fi reprezentata valabil si nemarginit angajata prin semnatura a doi dintre membrii consiliului de administratie, una dintre semnaturi fiind obligatoriu a actionarului ing. I. C., astfel cum rezulta din copiile inscrisurilor eliberate de directia Judeteana B. a Arhivelor Nationale la data de 15 mai 2008 ( filele 27 - 35 din dosarul instantei de apel).
In acelasi registru, apar mentiuni privitoare la firma mai sus-aratata ce-au premers datei de 12 martie 1948, potrivit carora la data de 2 august 1945 lua fiinta Societatea in comandita simpla "O ing. I. C. & Co",antecesorul reclamantilor avand o participatiune la pierderile si beneficiile societatii in cota de 65%. Ulterior cota de participare a acestuia s-a redus la 50% odata cu transformarea societatii, prin actul modificator al contractului constitutiv de societate din 20.02.1946, in societate in nume colectiv.
Potrivit bilantului incheiat la data de 31 decembrie 1948, beneficiul la data nationalizarii firmei anterior mentionate, constatat ulterior in 31.12.1948, se cifra la suma de 2.977.844 lei, aspect relevat in cuprinsul inscrisului depus la dosarul instantei de fond la filele 127 - 128.
Prin expertiza contabila intocmita de expert B. L. s-a stabilit ca valoarea actiunilor societatii "O." pana la 31 decembrie 2005 este de 1.656.469,50 RON.
Potrivit art. 3 alin. 1 lit. b coroborat cu art. 31 alin. 1 si alin. 4 din Legea nr. 10/2001 republicata urmare a modificarilor si completarilor aduse prin Legea nr. 247/2005, persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice care detineau imobile si alte active in proprietate, la data preluarii acestora in mod abuziv, au dreptul la despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv. Recalcularea valorii actiunilor se face in baza valorii activului net din ultimul bilant contabil, cu utilizarea coeficientului de actualizare stabilit de Banca Nationala a Romaniei prin Ordinul nr. 3 din 27 aprilie 2001, a indicelui inflatiei stabilit de Institutul National de Statistica si a prevederilor Legii nr. 303/1947 pentru recalcularea patrimoniului societatilor pe actiuni, in cazul in care bilantul este anterior acesteia.
In speta, este de necontestat ca def. I. C., fostul sot al reclamantei N. M si respectiv antecesorul celorlalti doi reclamanti, a detinut calitatea de actionar la fosta "O." SA Oradea industria textila. Aceasta societate a devenit ulterior nationalizarii Intreprinderea V. R. iar apoi si-a schimbat denumirea in "Intreprinderea T. C.", devenita dupa decembrie 1989 "C." SA, astfel cum rezulta din adresa nr. 1046 din 17.02.2005 a Oficiului Registrului Comertului, in care se mentioneaza ca "Intreprinderea Textila C." apare ca fondator al SC C. SA cu cota de participare de 100% ( fila 151 din dosarul instantei de fond). Aceasta societate a fost privatizata de FPS prin Legea nr. 58/1991, potrivit cererii de mentiuni nr. 4319/21.07.1993 ( fila 152), in urma privatizarii FPPII M. detinand 30%, iar diferenta de 79% din totalul actiunilor revenind FPS, ce ulterior le-a transmis unor persoane juridice, astfel ca in prezent acesta nu mai detine nici o actiune la SC C. SA, potrivit adresei nr. 7681 din 07.12.2004 ( fila 105).
In atare situatie, intimatei AVAS nu-i incumba obligatia de a efectua plata despagubirilor, aceasta obligatie revenind intimatului Ministerul Finantelor Publice in calitatea sa de reprezentant al Statului Roman.
Exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Economiei si Finantelor Publice apare ca fiind neintemeiata, dat fiind faptul ca in prezent Comisia Centrala de Acordare a despagubirilor, organ creat si abilitat a acorda despagubirile potrivit Legii nr. 247/2005, nu este functionala, iar potrivit practicii judiciare si in conformitate cu solutiile pronuntate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, acordarea despagubirilor se face prin Ministerul Economiei si Finantelor Publice. Astfel, este elocventa hotararea pronuntata in cauza Radu c/a Romania, in care Curtea Europeana a Drepturilor Omului, facand trimitere la Legea nr. 247/2006 de modificare a Legii nr. 10/2001, a retinut ca aceasta noua lege prevede ca persoanele ale caror bunuri imobiliare au intrat abuziv in patrimoniul statului intre anii 1945 - 1989 au dreptul la o indemnizatie la inaltimea valorii comerciale a bunului care nu poate fi restituit, persoanele care au o vocatie sa primeasca o indemnizatie primind titluri de valoare care vor fi transformate in actiuni, odata ce proprietatea este cotata la bursa. S-a retinut totodata ca nici Legea nr. 10/2001 si nici Legea nr. 247/2005 nu iau in considerare prejudiciul facut din cauza lipsei prelungite a indemnizatiei pentru persoanele care au fost private de bunurile lor.
Prin urmare, a recunoaste reclamantilor un drept, fara a le da posibilitatea de a si beneficia practic de el, ar insemna a recunoaste si proteja un drept iluzoriu, golit de continut, ceea ce este inadmisibil in conditiile in care art. 11 si 20 din Constitutia Romaniei consacra principiul preeminentei tratatelor internationale privind drepturile omului fata de dreptul intern.
Indrituirea partilor reclamante la acordarea despagubirilor solicitate este de necontestat, in conditiile in care autorul acestora a avut calitate de actionar la societatea "O.", iar potrivit dispozitiilor art. 1 alin. 7 din Legea nr. 119/1948 obiectul nationalizarii l-au constituit si actiunile si respectiv partile sociale ale societatilor, de asemenea instalatiile, activul si pasivul acestora, conform art. 2 li 6 din lege. Fiind trecute in mod abuziv in proprietatea statului, fostii detinatori ai actiunilor si respectiv mostenitorii acestora sunt fara indoiala indreptatiti la acordarea despagubirilor reglementate de art. 31 din Legea nr. 10/2001.
Fata de considerentele ce preced, instanta, in baza dispozitiilor art. 296 din Codul de procedura civila, a admis ca fondat apelul, a schimbat in tot sentinta in sensul ca a admis contestatia, a dispus anularea Dispozitiei Primarului mun. O. nr. 1177 din 30.07.2003 si a dispus obligarea Statului Roman reprezentanta prin Ministerul Economiei si Finantelor Publice la plata despagubirilor in cuantum de 828.234,75 lei, suma ce urmeaza a fi reactualizata de la 31 decembrie 2005 pana la data platii efective si s-a respins actiunea fata de intimatul AVAS.
Recalcularea valorii actiunilor se face in baza valorii activului net din ultimul bilant contabil, cu utilizarea coeficientului de actualizare stabilit de Banca Nationala a Romaniei, prin Ordinul nr. 3/2001, a indicelui inflatiei stabilit de Institutul National de Statistica si a prevederilor Legii nr. 303/1947 pentru recalcularea patrimoniului societatilor pe actiuni, in cazul in care bilantul este anterior acesteia.
In speta, autorul reclamantilor a avut calitatea de actionar la societatea trecuta in mod abuziv in proprietatea statului, prin urmare, mostenitorii acestuia sunt indrituiti la acordarea despagubirilor reprezentand valoarea actiunilor calculata in conditiile dispozitiilor art. 31 alin. 1 si 4 din Legea nr. 10/2001 republicata, prin raportul de expertiza intocmit in cauza.
(Decizia civila nr. 154/16 octombrie 2008;
Dosar nr. 80/35/2008 a Curtii de Apel Oradea)
Prin sentinta civila nr. 258 din 13 aprilie 2006, Tribunalul B. a respins contestatia precizata formulata de contestatorii N. M., N. N. si C. M. decedat in cursul procesului si continuata de mostenitorii acestuia C. C. si S. M. M., impotriva dispozitiei nr. 1177/30.07.2003 emisa de Primarul mun. O. in contradictoriu cu intimatii Institutia Primarului Municipiului O., Statul Roman prin M. F. P., A.V. A. S., Prefectura Judetului B., ca nefondata. Nu au fost acordate cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele considerente:
Prin dispozitia nr. 1177 din 30.07.2003, a Primarului Municipiului O. s-a respins cererea de restituire a imobilului situat in O., str. P., nr. 82.
In motivarea acestei dispozitii se arata ca solicitantii nu fac dovada dreptului de proprietate al antecesorului la data preluarii imobilului de catre Statul Roman.
Potrivit extrasului din Registrul de Stari civile pentru casatoriti pe anul 1943 ( fila 52 dosar), in luna decembrie 1943 s-a incheiat casatoria intre defunctul C. .I, decedat la data de 13.02.1968 si N. M., casatorie care a fost desfacuta prin sentinta nr. 213/18.03.1949 a Judecatoriei Populare O.
Din aceasta casatorie a rezultat C. M. I., nascut la data de 22.02.1945 si decedat in cursul procesului la data de 29.11.2005.
La data de 02.08.1945, prin actul constitutiv de societate, ia fiinta Societatea in Comandita Simpla "O. ing. I. C. & Co".
Potrivit acestui act, I. C. antecesorul contestatorilor este asociatul comanditat cu raspundere nelimitata, cu o participatiune in pierderile si beneficiile societatii cu o cota de 65%, iar L. A. detine o cota de 35%.
Capitalul social constituit a fost in numerar in suma de 5.000.000 lei.
Ulterior, cota de participare a defunctului C. I. s-a redus la 50%, intrand ca si asociat si numitul S. A. cu 25%, celalalt asociat, L. A., reducandu-si cota de participare potrivit mentiunilor din Registrul comertului ( fila 49 verso dosar).
Potrivit certificatului nr. 1744/1953 eliberat de Tribunalul Popular al Orasului O. - sectia carte funciara ( fila 53 dosar ), imobilele inscrise in CF nr. 6774 si 11397 a Orasului O. cu nr. top. 5073/7, 5072/8, 5074, 5075/1, 5060/8 si 5073, inscrise in coala de CF ca teren arabil in intindere totala de 1138 stj, au fost inainte de 1947 proprietatea lui W. C., iar in anul 1947, in baza incheierii cu nr. 6028/1947 s-a intabulat dreptul de proprietate in favoarea lui M. C. vad. lui F. M..
Asupra acestor imobile ing. C. I. nu a fost inscris ca proprietar tabular.
Imobilele mai sus aratate formeaza obiectul prezentei actiuni la Legea nr. 10/2001.
In cauza data nu s-a facut dovada ca imobilele revendicate au constituit proprietatea societatii la care antecesorul contestatorilor a fost actionar, societate nationalizata de catre Statul Roman in anul 1948, si nici ca acesta ar fi fost proprietar asupra acestora in nume propriu.
Imprejurarea ca societatea nationalizata si-a desfasurat activitatea in aceste imobile si ca, odata cu nationalizarea societatii au fost preluate si aceste imobile, nu ii confera acesteia vreun drept de proprietate, sau vreunuia dintre asociati.
Intrucat antecesorul contestatorilor nu a fost proprietar asupra vreunei cote parti din aceste imobile, instanta a apreciat ca dispozitia nr. 1177/30.07.2003 a Primarului mun. O. este legala si temeinica.
Cu privire la utilajele societatii nationalizate, instanta constata ca acestea formeaza obiectul notificarii adresate Prefecturii Judetului Bihor pentru acordarea de despagubiri.
Intrucat atat AVAS Bucuresti cat si Statul Roman sunt implicate in procedura reparatorie prevazuta de Legea nr. 10/2001, instanta a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de acestea.
Impotriva acestei sentinte au declarat apel N. M., S. M. si C. C., solicitand admiterea acestuia, modificarea in tot a sentintei apelate in sensul admiterii contestatiei.
In cuprinsul cererii de apel, sunt invocate urmatoarele motive:
- nationalizarea SC O. SA s-a realizat in baza Legii nr. 119/1948, insa fara titlu, ea nefigurand in anexele 10 - 13 la Legea nr. 119/1948, nefiind acordate despagubiri conform art. 11 din Legea nr. 119/1948;
- Legea nr. 10/2001 nu conditioneaza acordarea de reparatii de intabularea dreptului de proprietate asupra cladirilor in cartea funciara, familia apelantelor fiind proprietara actiunilor in cadrul societatii, iar cladirile si terenul au fost ale altor persoane care insa nu au fost actionari ai societatii;
- Conform Registrului Comertului, fabrica a fost privatizata integral inainte de aparitia Legii nr. 10/2001, motiv pentru care nu se poate solicita restituirea in natura;
- din dispozitiile art. 31 alin. 4 din Legea nr. 10/2001 reiese clar faptul ca reparatiile se acorda pentru actiuni, deci pentru actionarii societatii nationalizate, aceasta indiferent de proprietatea asupra imobilelor care, ca in cazul de fata, erau aduse ca aport in natura de unii asociati sau inchiriate de societate de la proprietarii tabulari.
Prin intampinare, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a solicitat respingerea apelului, cu motivarea ca procedura administrativa, necontencioasa stabilita de catre Legea nr. 10/2001, nu a fost urmata de catre apelantii reclamanti in ceea ce o priveste pe intimata, la aceasta institutie neregasindu-se o notificare prin care petentii sa solicite acordarea de despagubiri prin echivalent, iar in ceea ce priveste cuantumul despagubirilor solicitate de catre apelanti, acestea nu sunt opozabile AVAS, fiind stabilite printr-o expertiza extrajudiciara.
Intr-un prim ciclu procesual, Curtea de Apel O. a pronuntat decizia civila nr. 191/2006, de admiterea a apelului cu consecinta admiterii contestatiei, decizie care a fost casata de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr. 6807 din 18 octombrie 2007, cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante, in considerentele deciziei retinandu-se ca, fata de prevederile art. 31 alin. 4 din Legea nr. 10/2001 republicata, pentru recalcularea valorii actiunii trebuie depus la dosar ultimul bilant contabil al Societatii in Comandita Simpla "O." Oradea, iar pentru dovedirea calitatii de asociat a autorului reclamantelor trebuie depus extras de pe registrul prevazut la art. 142 pct. 1 din Codul comercial nemodificat, instanta de recurs dand indrumarea in finalul considerentelor, ca in cadrul rejudecarii, sa fie administrate probele necesare stabilirii depline a situatiei de fapt la care sa se aplice prevederile art. 31 din Legea nr. 10/2001, urmand ca apelul sa fie solutionat in raport de cererile apelantilor si se vor avea in vedere toate mijloacele de aparare invocate de parti.
Examinand sentinta prin prisma motivelor de apel, precum si din oficiu, instanta retine urmatoarele:
Prin Ordonanta prezidentiala nr. 1 din 12 martie 1948 in registrul firmelor sociale inregistrate la Tribunalul B. a fost inregistrata societatea "O." SA Oradea industria textila, firma infiintata in baza actului constitutiv si statut din 28.11.1947, avand ca administratori pe ing. I. C., autorul partilor reclamante, A. L., respectiv A. S., si un capital social de 3.500.000 lei, impartit in 350 bucati actiuni nominative de catre 10.000 lei in valoare nominala, , precizandu-se ca societatea va fi reprezentata valabil si nemarginit angajata prin semnatura a doi dintre membrii consiliului de administratie, una dintre semnaturi fiind obligatoriu a actionarului ing. I. C., astfel cum rezulta din copiile inscrisurilor eliberate de directia Judeteana B. a Arhivelor Nationale la data de 15 mai 2008 ( filele 27 - 35 din dosarul instantei de apel).
In acelasi registru, apar mentiuni privitoare la firma mai sus-aratata ce-au premers datei de 12 martie 1948, potrivit carora la data de 2 august 1945 lua fiinta Societatea in comandita simpla "O ing. I. C. & Co",antecesorul reclamantilor avand o participatiune la pierderile si beneficiile societatii in cota de 65%. Ulterior cota de participare a acestuia s-a redus la 50% odata cu transformarea societatii, prin actul modificator al contractului constitutiv de societate din 20.02.1946, in societate in nume colectiv.
Potrivit bilantului incheiat la data de 31 decembrie 1948, beneficiul la data nationalizarii firmei anterior mentionate, constatat ulterior in 31.12.1948, se cifra la suma de 2.977.844 lei, aspect relevat in cuprinsul inscrisului depus la dosarul instantei de fond la filele 127 - 128.
Prin expertiza contabila intocmita de expert B. L. s-a stabilit ca valoarea actiunilor societatii "O." pana la 31 decembrie 2005 este de 1.656.469,50 RON.
Potrivit art. 3 alin. 1 lit. b coroborat cu art. 31 alin. 1 si alin. 4 din Legea nr. 10/2001 republicata urmare a modificarilor si completarilor aduse prin Legea nr. 247/2005, persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice care detineau imobile si alte active in proprietate, la data preluarii acestora in mod abuziv, au dreptul la despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv. Recalcularea valorii actiunilor se face in baza valorii activului net din ultimul bilant contabil, cu utilizarea coeficientului de actualizare stabilit de Banca Nationala a Romaniei prin Ordinul nr. 3 din 27 aprilie 2001, a indicelui inflatiei stabilit de Institutul National de Statistica si a prevederilor Legii nr. 303/1947 pentru recalcularea patrimoniului societatilor pe actiuni, in cazul in care bilantul este anterior acesteia.
In speta, este de necontestat ca def. I. C., fostul sot al reclamantei N. M si respectiv antecesorul celorlalti doi reclamanti, a detinut calitatea de actionar la fosta "O." SA Oradea industria textila. Aceasta societate a devenit ulterior nationalizarii Intreprinderea V. R. iar apoi si-a schimbat denumirea in "Intreprinderea T. C.", devenita dupa decembrie 1989 "C." SA, astfel cum rezulta din adresa nr. 1046 din 17.02.2005 a Oficiului Registrului Comertului, in care se mentioneaza ca "Intreprinderea Textila C." apare ca fondator al SC C. SA cu cota de participare de 100% ( fila 151 din dosarul instantei de fond). Aceasta societate a fost privatizata de FPS prin Legea nr. 58/1991, potrivit cererii de mentiuni nr. 4319/21.07.1993 ( fila 152), in urma privatizarii FPPII M. detinand 30%, iar diferenta de 79% din totalul actiunilor revenind FPS, ce ulterior le-a transmis unor persoane juridice, astfel ca in prezent acesta nu mai detine nici o actiune la SC C. SA, potrivit adresei nr. 7681 din 07.12.2004 ( fila 105).
In atare situatie, intimatei AVAS nu-i incumba obligatia de a efectua plata despagubirilor, aceasta obligatie revenind intimatului Ministerul Finantelor Publice in calitatea sa de reprezentant al Statului Roman.
Exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Economiei si Finantelor Publice apare ca fiind neintemeiata, dat fiind faptul ca in prezent Comisia Centrala de Acordare a despagubirilor, organ creat si abilitat a acorda despagubirile potrivit Legii nr. 247/2005, nu este functionala, iar potrivit practicii judiciare si in conformitate cu solutiile pronuntate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, acordarea despagubirilor se face prin Ministerul Economiei si Finantelor Publice. Astfel, este elocventa hotararea pronuntata in cauza Radu c/a Romania, in care Curtea Europeana a Drepturilor Omului, facand trimitere la Legea nr. 247/2006 de modificare a Legii nr. 10/2001, a retinut ca aceasta noua lege prevede ca persoanele ale caror bunuri imobiliare au intrat abuziv in patrimoniul statului intre anii 1945 - 1989 au dreptul la o indemnizatie la inaltimea valorii comerciale a bunului care nu poate fi restituit, persoanele care au o vocatie sa primeasca o indemnizatie primind titluri de valoare care vor fi transformate in actiuni, odata ce proprietatea este cotata la bursa. S-a retinut totodata ca nici Legea nr. 10/2001 si nici Legea nr. 247/2005 nu iau in considerare prejudiciul facut din cauza lipsei prelungite a indemnizatiei pentru persoanele care au fost private de bunurile lor.
Prin urmare, a recunoaste reclamantilor un drept, fara a le da posibilitatea de a si beneficia practic de el, ar insemna a recunoaste si proteja un drept iluzoriu, golit de continut, ceea ce este inadmisibil in conditiile in care art. 11 si 20 din Constitutia Romaniei consacra principiul preeminentei tratatelor internationale privind drepturile omului fata de dreptul intern.
Indrituirea partilor reclamante la acordarea despagubirilor solicitate este de necontestat, in conditiile in care autorul acestora a avut calitate de actionar la societatea "O.", iar potrivit dispozitiilor art. 1 alin. 7 din Legea nr. 119/1948 obiectul nationalizarii l-au constituit si actiunile si respectiv partile sociale ale societatilor, de asemenea instalatiile, activul si pasivul acestora, conform art. 2 li 6 din lege. Fiind trecute in mod abuziv in proprietatea statului, fostii detinatori ai actiunilor si respectiv mostenitorii acestora sunt fara indoiala indreptatiti la acordarea despagubirilor reglementate de art. 31 din Legea nr. 10/2001.
Fata de considerentele ce preced, instanta, in baza dispozitiilor art. 296 din Codul de procedura civila, a admis ca fondat apelul, a schimbat in tot sentinta in sensul ca a admis contestatia, a dispus anularea Dispozitiei Primarului mun. O. nr. 1177 din 30.07.2003 si a dispus obligarea Statului Roman reprezentanta prin Ministerul Economiei si Finantelor Publice la plata despagubirilor in cuantum de 828.234,75 lei, suma ce urmeaza a fi reactualizata de la 31 decembrie 2005 pana la data platii efective si s-a respins actiunea fata de intimatul AVAS.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007