Contraventii
(Sentinta civila nr. 3761 din data de 24.04.2008 pronuntata de Judecatoria Bacau)Asupra plangerii contraventionale de fata :
Prin plangerea inregistrata, petenta S.C. T AS.R.L. a solicitat anularea procesului verbal de constatare a contraventiei nr. intocmit de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor - O. J.P.C. Bacau prin care i s-a aplicat sanctiunea amenzii de 2000 lei in baza art. 18 - 20 si art. 50 lit. d din O.G. 21/1992.
In motivarea plangerii petenta a aratat ca la data de 16.10.2007 , la punctul de lucru al societatii din str. C R nr. 237 , sc. A , Bacau s-au prezentat inspectori din cadrul intimatei in vederea cercetarii reclamatiilor nr. 1861- R/760/20.09.2007 a numitei C E D , nr. 1870- R 755/21.09.2007 a numitei G L si respectiv nr. 1906 – R 777/27.09.2007 a numitului V AS. Inspectorii au constatat ca, cu exceptia reclamatiei numitei G L , celelalte doua reclamatii sunt intemeiate fiind incalcate dispozitiile art. 18 – 20 din O.G 21/1992 . Astfel cu privire la reclamatia numitei C E D inspectorii au considerat ca au fost incalcate dispozitiile 18 din OG 21/1992 , fapta constand in aceea ca nu a fost informat consumatorul ca al doilea rand de chei poate fi ridicat , cu toate ca se retine in procesul verbal de contraventie ca aceste chei au fost predate cu procesul verbal de predare primire nr. 3327/11.10.2007. In ceea ce priveste reclamatia numitului V A St organul constatator a retinut faptul ca petenta se face vinovata de incalcarea dispozitiilor art. 18 – 19 din OG. 21/1992, intrucat „nu a informat consumatorul corect , clar si precis , despre defectiunile autoturismului si modul de solutionare , consumatorul nu a fost informat in scris despre necesitatea lasarii masinii in service pentru efectuare diagnoza si remedierea defectiunii” . Pentru aceste motive organul constatator a dispus amendarea petentei cu suma de 2000 lei si oprirea temporara a activitatii pana la intrarea in legalitate . Petenta a aratat ca au fost interpretate gresit textele de lege , art. 18 din O.G. nr. 21/1992 prevazand ca, consumatorii au dreptul de a fi informati , in mod complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de operatorii economici . In cauza consumatorul a fost informat despre faptul ca diagnosticarea masinii necesita ca aceasta sa fie lasata in service pentru o perioada de 5 zile , situatie neacceptata de catre client . Buna credinta a societatii petente este dovedita si prin aceea ca, ulterior inlocuirii fuliei motorului , ca urmare a faptului ca s-a constatat ca nu aceasta este defectiunea, s-a procedat la restituirea banilor achitati pentru piesa respectiva. Organul constatator a interpretat gresit dispozitiile al. 5 al. art. 19 din O.G. nr. 21/19092 , in sensul ca societatea noastra trebuia sa prezinte in scris consumatorului solutia in scris pentru rezolvarea defectiunii masinii . Petenta a aratat ca textul de lege vizeaza informatiile privitoare la serviciile oferite si nu la modul efectiv de aducere la indeplinire a serviciilor oferite. Petenta a mai aratat ca la punctul J al procesului verbal de constatare a contraventiei s-a consemnat de catre organul constatator „ se opreste temporar activitatea pana la intrarea in activitate” , situatie care este prevazuta de dispozitiile art. 55 din O.G. 21/1992 . In primul rand luarea acestei masuri nu s-a facut cu trimitere la textul de lege , neindicandu-se care din situatiile prevazute de art. 55 de la lit. a la lit. d sunt prezente in cauza si nementionandu-se care este situatia de fapt constatata de intimata care ar impune luarea acestei masuri . Nu s-a mentionat in ce anume ar consta legalitatea la care se face referire . Petenta a considerat ca in mod gresit s-a dispus oprirea temporara a activitatii.
In dovedire a depus inscrisuri.
Intimata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea plangerii ca nefondata. In motivare a aratat ca agentii constatatori au efectuat un control la punctul de lucru din Bacau apartinand reclamantei, unde au constatat ca, consumatorii erau informati incomplet, incorect si neprecis , in special in ceea ce priveste modalitatea exacta si precisa a operatiunilor de service , reparatii ce urmau a fi efectuate de petenta, contrar prevederilor art. 18 , 19 din O.G 21/1992. A mai aratat ca petenta a predat cu intarziere numitei C E D cea de-a doua cheie de la autoturismul achizitionat . In ceea ce priveste masura opririi temporare a activitatii pana la intrarea in legalitate , intimata a apreciat ca masura este legitima intrucat reclamatia consumatorului V A S vizat serviciile prestate unui autoturism, iar un astfel de produs poate pune in pericol siguranta circulatiei in cazul in care au fost efectuate operatiuni de service necorespunzatoare .
In aparare a solicitat proba cu inscrisuri.
Examinand actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele :
Prin procesul verbal de constatare a contraventiei nr. 229/169 intocmit de Agentia Nationala Protectia Consumatorului -OJPC Bacau s-a aplicat petentei sanctiunea amenzii de 2000 lei si s-a dispus oprirea temporara a activitatii pana la intrarea in legalitate in baza dispozitiile art. 18 – 20 si art. 50 lit. d din O.G. 21/1992. In cuprinsul procesului verbal s-a retinut ca reclamantul V A S s-a prezentat cu autoturismul sau la service-ul petentei in data de 10.09.2007 , avand defectiuni la motor , in sensul ca nu avea forta , scotea fum. Clientului reclamant i s-au curatat injectoarele, dar nu s-a rezolvat defectiunile masinii, drept urmare petenta a considerat ca trebuie inlocuita si fulia motorului , dar nici aceasta operatiunea nu a rezolvat defectiunile, motiv pentru care i s-a restituit reclamantei avansul pentru piesa – fulia motor . Organul constatator a considerat reclamatia numitului V Aintemeiata intrucat , desi a platit diagnosticarea si curatarea injectoarelor , deficientele masinii sale nu s-au rezolvat, fiind incalcate astfel prevederile art. 18 – 19 din O.G. 21/1992 , intrucat consumatorul nu a fost informat corect , clar si precis despre defectiunea autoturismului si modul de solutionare , nu a fost informat in scris despre necesitatea de a lasa masina in service mai multe zile pentru efectuarea diagnoza si remediere defectiuni. Organul constatator a mai constatat ca in ceea ce priveste reclamatia d-nei C E D, petenta a incalcat prevederile art. 18 din O.G. 21/1992 , neinformand consumatorul ca al doilea rand de chei este la ea putand fi ridicat si numai dupa interventia inspectorului intimatei s-a solutionat reclamatia , fiindu-i predate cheile conform procesului verbal de predare primire nr. 3327/11.10.2007.
Potrivit art. 18 din OG 21/1992 consumatorii au dreptul de a fi informati, in mod complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre operatorii economici, astfel incat sa aiba posibilitatea de a face o alegere rationala, in conformitate cu interesele lor, intre produsele si serviciile oferite si sa fie in masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei acestora, in deplina securitate, iar potrivit art. 19 din OG 21/1992 informarea consumatorilor despre produsele si serviciile oferite se realizeaza, in mod obligatoriu, prin elemente de identificare si caracterizare ale acestora, care se inscriu la vedere, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vanzare sau in cartea tehnica, instructiunile de folosire ori altele asemenea, ce insotesc produsul sau serviciul, in functie de natura acestuia. Potrivit art.50 lit.d din OG 21/1992 constituie contraventii….. si se sanctioneaza dupa cum urmeaza: incalcarea dispozitiilor art.17- 25 ….., cu amenda contraventionala de la 1.000 lei la 3.000 lei.
In ceea ce priveste fapta retinuta in sarcina petentei raportata la reclamatia formulata de numitul V A instanta constata ca aceasta nu intruneste elementele constitutive ale contraventiei prevazute de art. 50 lit.d raportat la art.18,19 din OG 21/1992 pentru urmatoarele motive. Din continutul procesului verbal , dar si din continutul reclamatiei(f.31), rezulta ca nemultumirea clientului viza faptul ca nu s-a reusit a fi remediata de catre petenta o defectiune a motorului , solicitand restituirea primei sume de bani pe care o platise pentru diagnosticare si curatare injectoare, si nu faptul ca nu ar a fi fost informat in mod complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale serviciilor oferite. Dispozitiile legale de mai sus nu sanctioneaza neefectuarea serviciului, efectuarea acestuia in mod necorespunzator sau nerestituirea pretului serviciului, pentru aceste fapte petentei putandu-i fi angajata raspunderea contractuala in temeiul contractului de prestari servicii incheiat cu clientul.
In ceea ce priveste fapta retinuta in sarcina petentei raportata la reclamatia formulata de numitei C E instanta constata ca aceasta nu intruneste elementele constitutive ale contraventiei prevazute de art. 50 lit.d raportat la art. 18 din OG 21/1992 pentru urmatoarele motive. In primul rand reclamanta nu a cumparat autoturismul pentru care a solicitat restituirea celui de-al doilea rand de chei de la petenta, ci de la finantatorul SC E L SRL- Arges la care se aflau cheile si care ar fi trebuit sa i le restituie asa cum rezulta din reclamatie si din contractul de leasing (f.35,93), iar in al doilea rand dispozitia legala de mai sus nu sanctioneaza neindeplinirea unei obligatii accesorii izvorate din contractul de vanzare cumparare incheiat de reclamanta cu finantatorul.
Cu privire la aplicarea sanctiunii complementare a opririi temporare a activitatii petentei , organul constatator nu a precizat temeiul de drept al acestei sanctiuni fiind astfel incalcate dispozitiile art.16 din OG 2/2001, procesul verbal fiind anulabil cu privire la aplicarea acestei sanctiuni . Justificarea aplicarii acestei sanctiuni formulata prin intampinare de catre intimata este nefondata deoarece predarea unor chei nu poate pune in pericol siguranta circulatiei si nici neremedierea unei defectiuni la un motor care nu avea forta si scotea fum nu este de natura a pune in pericol siguranta circulatiei, fiind cu atat mai putin justificata aplicarea sanctiunii cu cat defectiunea nu i se datora petentei.
Fata de cele aratate mai sus, instanta retine ca procesul verbal de contraventie nr. 229/169 din 16.10.2007 intocmit de Agentia Nationala Protectia Consumatorului -OJPC Bacau a fost nelegal si neintemeiat intocmit, motiv pentru care instanta va admite plangerea si va dispune anularea procesului verbal de contraventie.
??
??
??
??
1
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017furt calificat - Sentinta penala nr. xxx din data de 17.09.2018
conducere a unui vehicul fara permis - Sentinta penala nr. xxx din data de 19.04.2018
furt auto - Sentinta penala nr. 953 din data de 12.10.2018
ultraj - Sentinta penala nr. .... din data de 12.10.2018
distrugere - Sentinta penala nr. 738 din data de 30.03.2018
tentativa de furt calificat - Hotarare nr. 1762 din data de 27.09.2018
tainuire - Sentinta penala nr. 1008 din data de 22.10.2018
santaj - Hotarare nr. 18541 din data de 13.04.2017
loviri si alte violente - Hotarare nr. 18115 din data de 31.10.2017
talharie - Hotarare nr. 6711 din data de 09.05.2017
conducerea sub influenta bauturilor alcoolice - Hotarare nr. 13159 din data de 14.12.2017
santaj - Hotarare nr. 12160 din data de 27.04.2017
fals in declaratii - Hotarare nr. 2197 din data de 01.03.2017
plangere impotriva procurorului - Hotarare nr. 3794 din data de 21.12.2017
vatamare corporala - Hotarare nr. 9009 din data de 30.10.2017
amenintare si ultraj - Hotarare nr. 8606 din data de 08.06.2017
refuz nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale ?i bunurilor din patrimoniu - Hotarare nr. 8604 din data de 08.06.2017
alte plangeri - Hotarare nr. 3792 din data de 13.12.2017
talharie - Sentinta penala nr. 954 din data de 14.12.2017