InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. PLANGERE PREALABILA.

(Decizie nr. 116-CA din data de 26.04.2007 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Plangeri prealabile | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

      SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. PLANGERE PREALABILA.

      Efectuarea procedurii plangerii prealabile prev.la art.7 din Legea 554/2004 este posibila doar in cazul unui act administrativ unilateral cu caracter individual deoarece doar in aceasta situatie in urma plangerii manifestarea de vointa a organului administrativ poate fi revocata in tot sau parte; efectuarea procedurii nu este necesara in cazul refuzului nejustificat de solutionare a unei cereri ori in cazul actelor administrative normative.

      Prin sentinta nr.36/CA din 31 ianuarie 2007 pronuntata in dosarul nr.96/83/2007, Tribunalul Satu Mare a admis actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantii A.N.C., B.M., C.L., C.L., D.V.G., D.M.S., D.I., F.C.M., F.D.M., G.O., H.I.L., J.L.D., K.G., L.E., M.T., M.M., M.D., P.M., P.R., P.L.R., R. D., S.M.A., S.S., T.M., V.E.E., Z.S.L. - functionari publici, impotriva paratei Directia Judeteana de Statistica. A admis cererea de interventie in interes propriu formulata de N.I., cu obligarea paratei sa acorde si sa plateasca reclamantilor si intervenientului drepturile salariale reprezentand sporul de stabilitate prevazut de art.41 din OG nr.9/1992 in perioada 2005, 2006 si in continuare la valoarea actualizata cu  indicele de inflatie de la data platii efective.
Pentru a pronunta astfel, instanta de fond a retinut ca, reclamantii din cauza, respectiv intervenientul in interes propriu, au calitatea de functionari publici in cadrul DIRECTIEI JUDETENE DE STATISTICA.
Potrivit art.41 din OG nr.9/1992 introdus prin Legea nr.433/25.10.2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 71/2004 pentru modificarea si completarea  Ordonantei Guvernului nr.9/1992 privind organizarea statisticii oficiale "pentru asigurarea stabilitatii, salariatii din Institutul National de Statistica, precum si ai directiilor regionale si judetene de statistica beneficiaza de un spor de stabilitate de pana la 20 %, calculat la salariul de baza, cu incadrarea in cheltuielile de personal prevazute in bugetul aprobat, dupa cum urmeaza ...".
Prin art.15 din OG nr.9/2005 privind cresterile salariale ce se vor acorda in 2005 personalului bugetar salariat potrivit OUG nr. 24/2004 privind  sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, aplicarea prevederilor art.41 din OG nr.9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, reglementeaza, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pentru anul 2005, iar prin art.27 din OG nr.3/2006 aplicarea prevederile art. 4 indice 1 din OG nr.9/1992, se suspenda pentru anul 2006.
Nu s-a identificat vreun act normativ prin care sa se dispuna suspendarea aplicarii sau abrogarea prevederilor art. 4 indice 1 din OG nr.9/1992.
Fata de actele normative invocate, instanta a constatat ca salariatii directiilor judetene de statistica, beneficiau de un drept salarial, respectiv de un spor de stabilitate de pana la 20 % calculat la salariul de baza in functie de vechimea in munca a acestora, drept care intra in continutul raportului de serviciu al acestora.
Prin OG nr.9/2005 respectiv prin OG nr.3/2006, dreptul salariatilor directiilor judetene de statistica nu a fost  inlaturat in ce priveste existenta acestuia, ci doar s-a suspendat aplicarea prevederilor textului de lege care prevedea plata acestuia, respectiv s-a suspendat exercitiul acestui drept pe o perioada de timp determinata. Astfel, prin OG nr.9/2005 exercitiul dreptului la sporul de fidelitate a fost suspendat pentru anul 2005, iar prin OG nr.3/2006 pentru anul 2006 fara a se preciza ca prin acest act normativ se prelungeste suspendarea dispusa prin OG nr.3/2005.
Potrivit art.62 din Legea nr.24/2000 privind Normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative "in cazuri speciale aplicarea unui act normativ poate fi suspendata printr-un alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior. In aceasta situatie, se vor prevedea in mod expres data la care se produce suspendarea, precum si durata ei determinata.
La expirarea duratei de suspendare actul normativ sau dispozitia afectata de suspendare reintra de drept in vigoare.
Prelungirea suspendarii ori modificarea sau abrogarea actului normativ ori a dispozitiei suspendate poate face obiectul unui act normativ sau al unei dispozitii exprese, cu aplicare de la data expirarii suspendarii".
S-a retinut ca esentiala aceasta dispozitie legala in interpretarea actelor normative incidente in cauza, instanta constata ca suspendarea aplicarii prevederilor prin care s-au stabilit drepturi salariale in favoarea reclamantilor a fost dispusa prin actele normative amintite pe o durata determinata (pentru anul in curs in care a avut loc suspendarea exercitiului dreptului), iar prelungirea duratei acestei suspendari nu a fost dispusa in mod expres prin actele normative ulterioare prin care s-a dispus din  nou suspendarea exercitiului dreptului.
Potrivit art.62 alin.2 din Legea nr.24/2000, la expirarea duratei de suspendare actul normativ sau dispozitia afectata de aceasta suspendare reintra de drept in vigoare.
Exercitiul dreptului la sporul de stabilitate aferent anului 2005 a reintrat in drept in vigoare la 01 ianuarie 2006, cel aferent anului 2006 la 01 ianuarie 2007, iar cel aferent anului 2007 nu a fost deloc suspendat.
Impotriva hotararii pronuntate de prima instanta a declarat recurs, in termen, recurenta Directia Judeteana de Statistica Satu Mare, solicitand instantei admiterea recursului, modificarea in totalitate a sentintei atacate in sensul respingerii actiunii.
In dezvoltarea motivelor de recurs, recurenta a invocat exceptia lipsei procedurii prealabile, aratand ca reclamantii, anterior sesizarii instantei, nu au efectuat procedura prealabila prev. la art.7 din  Legea 554/2004, legiuitorul previzand expres conditionarea sesizarii instantei de indeplinirea procedurii. De asemenea, arata ca sporul de stabilitate este un drept salarial suplimentar a carui stabilire, acordare, modificare ori incetare intra in atributiile exclusive ale legiuitorului, el nereprezentand un drept ori o libertate fundamentala a carui exercitare ar putea fi restrans numai in cazurile limitativ prev. de art.53 din Constitutia Romaniei, sens in care s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin decizia nr.194/2006. Considera ca in mod gresit s-a acordat plata drepturilor solicitate si in continuare, actualizate in functie de indicele de inflatie de la data nasterii dreptului si pana la data platii efective, angajatorul neavand obligatie de despagubire a salariatului decat in conditiile in care din culpa angajatorului acesta a suferit un prejudiciu conform prev. art.269 alin.1 din Codul muncii. In sistemul Codului nostru civil, punerea in intarziere reprezinta o conditie sine qua non pentru obligarea la plata de despagubiri, in speta actualizarea putand opera cel mult de la data introducerii cererii de chemare in judecata.
Intimatii reclamanti, au solicitat respingerea ca nefondat a recursului si mentinerea in totalitate  a sentintei atacate ca legala si temeinica aratand ca in cauza procedura prealabila sesizarii instantei nu era necesar a se efectua raportat la natura cauzei deduse judecatii.
Analizand recursul declarat prin prisma motivelor invocate cat si din oficiu, instanta de recurs a retinut ca este nefondat urmand sa dispuna in baza prev. art.312 Cod procedura civila respingerea lui ca atare si mentinerea in totalitate a sentintei atacate .
Prin actiunea introductiva de instanta, reclamantii intimati au solicitat obligarea paratei recurente la plata sporului de stabilitate pe perioada 2005 si in continuare, suma aferenta urmand a fi reactualizata in raport cu rata inflatiei pana la plata lor efectiva. Natura juridica a acestei cauze este una contencios administrativa deoarece vizeaza raporturile de serviciu ale functionarilor publici din cadrul recurentei, prevederea in cuprinsul dispozitiilor Legii 188/1999 in sensul ca acestea se completeaza si cu dispozitiile Codului muncii neconferind cauzei o alta natura juridica. In cuprinsul actiunii introductive de instanta reclamantii au contestat neacordarea sporului de stabilitate ulterior incetarii dispozitiilor actului normativ ce stipula suspendarea acordarii sporului de stabilitate pe perioadele de timp limitativ prevazute, respectiv refuzul recurentei de recunoastere a dreptului salarial invocat.
In cuprinsul motivelor de recurs, recurenta a invocat exceptia lipsei procedurii prealabile prevazute de art.7 din Legea 554/2004, aratand ca intimatii reclamanti nu au parcurs procedura prealabila sesizarii instantei prevazuta de legiuitor.
Referitor la acest aspect s-a retinut ca legiuitorul in cuprinsul prev. art.7 din Legea 554/2004 a prevazut ca persoana ce se considera vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente trebuie sa solicite autoritatii publice emitente revocarea actului administrativ unilateral considerat vatamator. Aceasta procedura prealabila este posibila doar in cazul unui act administrativ unilateral cu caracter individual, fapt ce rezulta din interpretarea prevederii legale cu dispozitiile prevazute la art.2, 8 si 11 din acelasi act normativ, deoarece doar in aceasta situatie este vorba despre o manifestare de vointa expresa intr-un caz concret ce in urma plangerii prealabile poate fi revocata in tot sau in parte. Efectuarea procedurii prealabile nu este posibil a se efectua in situatia unui refuz nejustificat ori tacere a autoritatii publice care in acest caz nu are ce act administrativ sa-si revoce in urma plangerii.
Prin urmare, deoarece in cauza s-a invocat refuzul recurentei de acordare a sporului, exceptia neefectuarii procedurii prealabile sesizarii instantei este neintemeiata.
Referitor la fondul cauzei s-a retinut ca in mod corect a retinut prima instanta ca intimatii sunt indreptatiti a beneficia de sporul de stabilitate de pana la 20% calculat la salariu de baza in functie de vechimea in munca, deoarece prin prevederile OG nr.9/2005 si OG nr.3/2006 dreptul salariatilor nu a fost inlaturat ci d0oar s-a suspendat aplicarea prevederilor textului de lege privind plata lui pe o perioada de timp determinata, exercitiul dreptului la sporul de stabilitate aferent anului 2005 reintrand de drept in vigoare la 1.01.2006, iar cel aferent anului 2006 la 1.01.2007. De asemenea, in mod corect s-a retinut prin prisma prev. art.62 din Legea 24/2000 si a faptului ca ulterior expirarii termenului de suspendare prevazut in OG 3/2006 nu s-a emis o alta dispozitie normativa prin care sa se prelungeasca suspendarea, ca intimatii in aceasta situatie sunt indreptatiti a beneficia in continuare de sporul de stabilitate prevazut de art.41 din OG 9/1992 introdus prin Legea nr.433/2004 de aprobare a OG 71/2004 pentru modificarea si completarea OG nr.9/1992, motivele de recurs invocate sub acest aspect fiind nefondate.
S-a retinut, de asemenea ca intimatii sunt indreptatiti a li se achita sumele de bani reprezentand sporul de stabilitate neacordate la valoarea lor reactualizata in functie de rata inflatiei la data platii lor efective deoarece acestea nu reprezinta decat drepturi salariale neacordate in valoarea lor reala, la data platii efective, de care ar fi beneficiat intimatii in cazul acordarii lor imediat dupa incetarea suspendarii, nefiind despagubiri in sensul vizat de dispozitiile cuprinse in Codul civil privitoare la punerea in intarziere.
In consecinta, instanta de recurs a retinut ca motivele de recurs invocate de recurenta sunt nefondate si a dispus respingerea recursului ca nefondat si mentinerea  in totalitate ca legala si temeinica a sentintei atacate.

Sursa primara
Sentinta nr.36/CA/31.01.2007 -Tribunalul Satu Mare ;
Dosar 96/83/2007;
Decizia nr.116/CA/26.04.2007 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal;
Dosar 96/83/2007;

Temei de drept
- art.7 din Legea 554/2004;
- art.312 Cod procedura civila.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Plangeri prealabile

plangere impotriva procurorului - Hotarare nr. 3794 din data de 21.12.2017
alte plangeri - Hotarare nr. 3792 din data de 13.12.2017
Plangere impotriva rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale Competenta prim procurorului adjunct in solutionarea plangerii - Decizie nr. 141 din data de 19.04.2010
Plangere contra solutiei procurorului. Casare cu trimitere pentru nerespectarea dispozitiilor art.278/1 al.8 lit.b. Nemotivare. - Decizie nr. 298 din data de 18.12.2009
- Sentinta penala nr. 78 din data de 28.05.2008
abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, prev. de art.246 C.pen. ?i favorizarea infractorului prev. de art.264 C.pen - Sentinta penala nr. 1 din data de 21.03.2012
Plangerea petentului vizeaza un act al procurorului, efectuat in cursul urmaririi penale, care nu poate fi atacat decat in fata procurorului ierarhic superior, nu si in fata instantei de judecata. Legea nu permite atacarea in fata instantei de judecata, d - Hotarare nr. 558/R din data de 07.06.2013
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/F din data de 16.03.2011
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/R din data de 16.03.2011
PLANGERE ORDONANTA PROCUROR, ADMITERE - Sentinta penala nr. Sedinta Camerei de Consiliu din data de 16.05.2013
Plangere contraventionala - Decizie nr. 188/R din data de 15.02.2013
Respins recurs plangere contaventionala OPC. - Decizie nr. 253/R din data de 18.02.2010
Recurs, infractiune urmaribila la plangerea prealabila a partii vatamate. - Decizie nr. 127 din data de 05.04.2012
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 332/S din data de 30.11.2011
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 337/S din data de 07.12.2011
Plangere prealabila, momentul in care incepe sa curga termenul prevazut de art. 284 alin. 1 Cod Procedura Penala. Cu opinie separata. - Sentinta penala nr. 577/R din data de 16.12.2011
Recurs plangere rezolutie procuror. Respins - Sentinta penala nr. 3 din data de 29.10.2009
Recurs plangere rezolutie procuror – respins - Sentinta penala nr. 1 din data de 29.10.2009
Plangere impotriva deciziei C.N.S.C. Inaplicabilitatea dispozitiilor O.U.G. nr.34/2006. Desfiintarea deciziei atacate si trimiterea contestatiei spre solutionare instantei competente. - Decizie nr. 2160 din data de 27.07.2011
Anularea din oficiu a procedurii de atribuire de catre C.N.S.C.Conditii. - Decizie nr. 1 din data de 05.01.2010