InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Pascani

Lipsa comunicarii deciziei de impunere potrivit dispozitiilor legale. Restituirea sumelor retinute prin poprire.

(Sentinta civila nr. 3009 din data de 08.11.2013 pronuntata de Judecatoria Pascani)

Domeniu Contestatie la executare | Dosare Judecatoria Pascani | Jurisprudenta Judecatoria Pascani

          Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 3033/866 din 15.07.2013 contestatorul S R. I a solicitat anularea titlului executoriu  nr. 223020014420336/08.04.2013  si a somatiei nr.  22/30//2/2013/223020019207943/08.04.2013 emise de Administratia Finantelor Publice a municipiului Pascani, contestand totodata infiintarea popririi.
In motivarea cererii contestatorul arata ca actele de executare nu sunt motivate in fapt si in drept, iar ANAF a mai luat niste sume de bani din contul sau. Mentioneaza ca este pensionar, iar autorizatia de lucru ca persoana fizica este predata din data de 12.11.2009 la intimata.
Mai solicita contestatorul ca intimata sa fie obligata sa ii restituie sumele pe care i le-a luat din conturi in mod abuziv.
In urma adresei inaintate de catre instanta, la data de 30.07.2013 contestatorul a depus precizari in care arata ca actele de executare au fost emise abuziv intrucat este pensionar din anul 2007, din anul 2009 a inchis societatea persoana fizica. Mentioneaza ca solicita ca intimata sa ii restituie suma de 2599 lei pe care i-a luat abuziv din cont.
Intimata Administratia Finantelor Publice a municipiului Pascani a depus intampinare (f. 55-56) prin care solicita respingerea contestatiei.
Arata aceasta ca potrivit dispozitiilor din legea 95/2006 persoanele care exercita profesii libere sau sunt autorizate sa desfasoare activitati independente sunt obligate sa depuna la casele de asigurari de sanatate declaratii privind obligatiile ce le revin fata de fond si dovada platii contributiilor.
In urma verificarilor intreprinse in baza de date a DGFP Iasi au fost identificate unele persoane care avea declarate deschise activitati independente, dar care nu au comunicat acest aspect si CAS Iasi.
In cadrul legii 95/2006 legiuitorul a instituit in sarcina oricarei persoane care desfasoara activitati independente obligatia expresa si absoluta de a depune declaratii la casele de asigurari de sanatate, precum si obligatia de a achita trimestrial contributia datorata in baza acestor declaratii. S-a prevazut si faptul ca in cazul neachitarii la termen a contributiilor, urmeaza a se aplica masurile de executare silita pentru incasarea sumelor datorate si a majorarilor de intarziere ( art. 261).
Ca urmare, potrivit dispozitiilor legale sus aratate obligatia de a-si declara veniturile si a face dovada platii contributiilor ii reveneau contestatorului.
CAS Iasi nu a avut cunostinta despre desfasurarea unei activitati independente in calitate de persoana fizica de catre contestator pana la momentul comunicarii bazei de date detinute de catre ANAF.
Prin nedepunerea declaratiilor la termenele stipulate in prevederile legale in vigoare, contestatorul a incalcat prevederile art. 81 din OG 92/2003 si a art. 215 din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (art. 8 din OUG nr. 150/2002).
Contestatorul avea obligatia legala de a depune declaratii si de a efectua plati la data scadenta, obligatii pe care insa nu le-a indeplinit, neputand invoca necunoasterea dispozitiilor legale.
Codul de Procedura Fiscala stipuleaza dreptul organului fiscal de a calcula obligatii fiscale principale (contributia de asigurari de sanatate) precum si obligatiile accesorii (calculate pentru neplata in termen a obligatiilor fiscale principale) in intervalul de prescriptie fiscala de 5 ani, calculat de la data de 01 ianuarie a anului imediat urmator celui in care a fost realizat venitul.
Din cuprinsul deciziei de impunere si a anexei la aceasta se poate observa modul in care au fost determinate contributia de plata, penalitatile si dobanzile aferente pentru fiecare an in parte. La fiecare perioada a fost aplicata legislatia specifica privind cotele de contributie si procentele legale de majorari de intarziere (dobanzi) sau penalitati de intarziere. Documentele prin care s-au stabilit obligatii fiscale au fost comunicate conform art. 44 din OUG 92/2003.
Incepand cu data de 01.07.2012 competenta de administrare a contributiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice prevazute la cap. II si III din titlul IX2 al codului fiscal revine ANAF.
Prin urmare, suma datorata este o creanta bugetara la care se calculeaza toate accesoriile legale potrivit art.88 lit.c, art.119, art.120 alin.7 si 120^ din OG 92/2003.
Titlul executoriu si somatia au fost emise cu respectarea prevederilor OG 92/2003 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Mai arata intimata ca titlul executoriu care a stat la baza demararii procedurii de executare silita il reprezinta decizia pentru stabilirea contributiilor si accesoriilor datorate la FNUASS, act administrativ fiscal care nu a fost contestat in conditiile art. 209 al. 2 din OG 92/2003.
Alaturat intampinarii intimata a depus in copie dosarul de excutare privindu-l pe contestator.
Au fost solicitate relatii de la intimata cu privire la modul de comunicare a deciziilor de impunere si cu privire la sumele incasate ca urmare a infiintarii porpirilor.
Analizand actele si lucrarile dosarului prin prisma dispozitiilor legale aplicabile, instanta retine urmatoarele:
  Conform titlului executoriu nr. 223020014420336/08.04.2013  contestatorul are obligatia fiscala de plata a sumei totale de 357 lei reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate datorata de persoane care realizeaza venituri din activitati independente. Acest titlu executoriu a fost emis in baza deciziilor calcul accesorii nr. 2230233409940/31.12.2012 si nr. 404139/01.07.2012.
Conform titlului executoriu nr. 8315/21.12.2010 emis de CAS Iasi in sarcina contestatorului s-a stabilit obligatie de plata a sumei totale de 2599 lei, din care 1084 lei reprezentand contributii de asigurari de sanatate, 1344 lei reprezentand dobanzi si 171 lei reprezentand penalitati de intarziere. Acest titlul a fost emis in baza deciziei de impunere nr. 4139/2010.
   La data de 04.02.2013  a fost emisa catre contestator instiintarea prin care i se aduce la cunostinta ca pentru suma de 2599 lei datorata in baza titlului executoriu nr. 8315/21.12.2010 a fost infiintata poprirea asupra conturilor si veniturilor sale.
La data de 01.07.2012 a fost emisa decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru suma de 264 lei, iar la data de 31.12.2012 decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii nr. 2230233409940 pentru suma de 93 lei.
La data de 01.07.2013  a fost emisa catre contestator instiintarea prin care i se aduce la cunostinta ca pentru suma de 357 lei datorata in baza titlului executoriu nr. 223020014420336/08.04.2013 a fost infiintata poprirea asupra conturilor si veniturilor sale.
Impotriva deciziilor de impunere contestatorul avea posibilitatea de a formula contestatie la organul fiscal emitent in termen de 30 de zile de la data comunicarii, aceasta posibilitate fiind indicata expres in deciziile de impunere.
Conform Deciziei nr. XIV din 05.02.2007 data in solutionarea unui recurs in interesul legii de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, publicata in Monitorul Oficial nr.733/30.10.2007,"posibilitatea contestarii titlului executoriu fiscal pe calea contestatiei la executare subzista numai in masura in care actul ce constituie titlu de creanta fiscala nu poate fi atacat pe calea contenciosului administrativ-fiscal."
Conform art.110 alin.3 Cod procedura fiscala :" titlul de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii", deci, in speta, titlul de creanta fiscala este reprezentat de deciziile de  impunere nr. 2230233409940/31.12.2012, nr. 404139/01.07.2012 si nr. 4139/11.10.2010.
Potrivit art. 141 alin.2 Cod procedura fiscala :" titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege".
Coroborand cele doua texte de lege citate mai sus cu prevederile Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, rezulta ca atata timp cat decizia de impunere nu a fost contestata in termenul de 30 de zile indicat in aceasta la organul fiscal competent, si in caz de respingere a contestatiei respective, la instanta de judecata de contencios administrativ, in fata instantei investite cu contestatie la executare nu mai pot fi invocate aspecte de fond ale acestui titlu de creanta fiscala.
Pe cale de consecinta, limitele posibilitatii de analiza a instantei de executare sunt doar cele ce tin de respectarea conditiilor de forma ale actelor de executare emise in baza titlului de creanta.
Fata de considerentele de mai sus, instanta constata ca titlul executoriu si somatia indeplinesc conditiile de forma prevazute de lege.
Astfel, conform art. 141 alin.4 Cod procedura fiscala, titlul executoriu va cuprinde :" pe langa elementele prevazute la art. 43 alin. (2), urmatoarele: codul de identificare fiscala, domiciliul fiscal al acestuia, precum si orice alte date de identificare; cuantumul si natura sumelor datorate si neachitate, temeiul legal al puterii executorii a titlului". Titlul executoriu cuprinde elementele cerute pe langa cele vizate de art. 43 alin. 2 Cod procedura fiscala, iar mentiunile din art. 43 alin.2 Cod procedura fiscala sunt intrunite in cadrul deciziei de impunere care face parte integranta practic din titlul executoriu.
Mai mult, conform art. 46 din Codul de procedura fiscala, actul administrativ fiscal ce constituie titlu executoriu in baza art. 141 alin.3 Cod pr.fisc. este nul doar pentru :" lipsa unuia dintre elementele actului administrativ fiscal, referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal, numele si prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnaturii persoanei imputernicite a organului fiscal, cu exceptia prevazuta la art. 43 alin. (3)", iar in speta inscrisul denumit titlu executoriu cuprinde aceste elemente obligatorii vizate de art. 46. Fata de prevederea expresa a elementelor obligatorii sub sanctiunea nulitatii, rezulta ca lipsa oricaror alte mentiuni ar atrage nulitatea relativa in conditiile in care debitorul ar dovedi  ca a suferit o vatamare ce nu poate fi inlaturata in alt mod decat prin anulare (art.105 alin.2 cod procedura civila).
Instanta constata insa ca executarea silita a  fost pornita cu nerespectarea dispozitiilor art. 141 alin. 1 si 2 Cod procedura fiscala, in sensul ca titlul de  creanta aratat de organul de executare - deciziile de  impunere nu au fost comunicate in conformitate cu dispozitiile legale, ceea  ce  are drept consecinta faptul ca acest titlu de creanta nu a  putut deveni titlu executoriu.
S-a aratat de catre organul de executare prin adresa nr. 62145/18.10.2013 ( f. 93) ca deciziile de impunere au fost comunicata prin publicitate conform art. 44 din OUG 92/2003 ( instanta solicitand acesteia sa precizeze daca anterior comunicarii prin publicitate s-a incercat comunicarea si prin vreo alta modalitate din cele prevazute de art. 44 din OUG 92/2003).  Prin posta cu confirmare de primire au fost comunicate doar titlul executoriu nr. 8315/ si somatia nr. 17775.
Procedura de  comunicare prin publicitate a  fost urmata in mod nelegal de catre organul administrativ, intrucat art. 44 alin. 2 din  Codul de  procedura fiscala dispune ca: "Actul administrativ fiscal se comunica dupa cum urmeaza:
a) prin prezentarea contribuabilului  la sediul organului fiscal emitent si primirea actului administrativ fiscal de catre acesta sub semnatura, data comunicarii fiind data ridicarii sub semnatura a actului;
b) prin remiterea, sub semnatura,  a actului administrativ fiscal de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicarii fiind data remiterii sub semnatura a actului;
c) prin posta, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, precum si prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia;
d) prin publicitate.
Potrivit alineatului 3: "Comunicarea prin publicitate se face prin afisarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent si pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, a unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. In cazul actelor administrative emise de organele fiscale prevazute la art. 35, afisarea se face, concomitent, la sediul acestora si pe pagina de internet a autoritatii administratiei publice locale respective.  In lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judetean.  In toate cazurile, actul administrativ fiscal se considera comunicat in termen de  15  zile  de  la data afisarii anuntului".
Alineatul 4 prevede  ca "Dispozitiile Codului de procedura civila privind comunicarea actelor de procedura sunt aplicabile in mod corespunzator".
Creditoarea nu se poate prevala de faptul ca a facut comunicarea pe pagina de internet intrucat aceasta modalitate de comunicare prin publicitate este subsidiara celorlalte forme de comunicare ale actului administrativ fiscal prevazute de art. 44 Cod procedura fiscala, fiind permisa numai daca identificarea domiciliului destinatarului este imposibila, intrucat dispozitiile art. 95 alin. 1 Cod procedura civila, privind citarea/comunicare prin publicitate, sunt pe deplin aplicabile,  complinindu-le pe cele ale Codului de procedura fiscala.
Art. 45 din Codul de procedura fiscala prevede  ca actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este comunicat contribuabilului sau la o data ulterioara mentionata in actul administrativ comunicat, potrivit legii.
Corelativ, art. 86 alin. 6 din acelasi cod dispune ca decizia de  impunere si decizia referitoare la obligatiile de  plata accesorii constituie si instiintari de  plata, de la data comunicarii acestora,  in conditiile in care se  stabilesc sume  de  plata.
Prin decizia nr. 536/28.04.2011 pronuntata de Curtea Constitutionala s-a admis exceptia de neconstitutionalitate si s-a constatat ca dispozitiile art. 44 alin. 3 din O.G. nr. 92/2003 sunt neconstitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca organul fiscal emitent poate sa procedeze la comunicarea actului administrativ fiscal prin publicitate, cu inlaturarea nejustificata a ordinii de realizare a modalitatilor de comunicare prevazute la art. 44 alin. 2 lit. a-d din aceeasi ordonanta.
Cum deciziile de  impunere nu i-au fost comunicata niciodata debitorului in  conformitate  cu  dispozitiile legale, obligatia de  plata nu era exigibila, iar titlurile executorii au  fost nelegal emise.
Tot prin adresa nr. 62145/18.10.2013 intimata a comunicat si faptul ca in urma popririlor infiintate  a incasat suma totala de 2062 lei, din care suma de 68 lei in data de 29.03.2013 si suma de 1994 lei in data de 16.04.2013, cu mentiunea ca popririle au fost infiintate in bata titlului executoriu nr. 8315/21.12.2010 emis de CAS Iasi si a titlului executoriu nr. 223020014420336/08.04.2013. 
Fata de considerentele expuse, instanta constata ca prezenta contestatie este intemeiata, astfel ca o va admite si va anula actele de executare emise pe numele contestatorului in baza titlurilor executorii nr. 223020014420336/08.04.2013 si nr. 8315/21.12.2010 si a deciziilor nr. 404139/01.07.2012, nr. 2230233409940/31.12.2012 si nr. 4139/11.10.2010.
Intrucat contestatorului i-a fost deja retinuta suma de 2062 lei in urma popririlor infiintate, desi obligatiile de plata stabilite in sarcina acestuia nu erau exigibile, instanta va obliga intimata sa restituie contestatorului aceasta suma.
In baza dispozitiilor art. 274 cod proc. civ. intimata va fi obligata si la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 186,93 lei.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE :

Admite in parte cererea formulata de contestatorul S R. I domiciliat in sat in contradictoriu cu intimata ANAF-ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE A MUNICIPIULUI PASCANI, cu sediul in Pascani, strada Gradinitei, nr. 16, jud. Iasi.
Anuleaza actele de executare emise pe numele contestatorului in baza titlurilor executorii nr. 223020014420336/08.04.2013 si nr. 8315/21.12.2010 si a deciziilor nr. 404139/01.07.2012, nr. 2230233409940/31.12.2012 si nr. 4139/11.10.2010.
Obliga intimata sa restituie contestatorului suma de 2062 lei incasata in urma popririlor infiintate.
Obliga intimata sa plateasca contestatorului suma de 186,93 lei reprezentand cheltuieli de judecata.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 08.11.2013.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contestatie la executare

Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013