InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Cluj

Cerere de rambursare a TVA. Prestari de servicii aferente unor activitati care nu au fost inscrise in statutul comerciantului. Principiul specialitatii capacitatii de folosinta a persoanei juridice. Lipsa dreptului la rambursare

(Decizie nr. 73 din data de 13.01.2011 pronuntata de Curtea de Apel Cluj)

Domeniu Taxa pe valoare adaugata | Dosare Curtea de Apel Cluj | Jurisprudenta Curtea de Apel Cluj

Curtea de Apel Cluj, Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 73 din 13 ianuarie  2011

Prin sentinta civila nr. 1.134 din 2 aprilie 2010 pronuntata in dosarul nr.  5611/117/2009 de Tribunalul Cluj s-a respins cererea formulata de reclamanta S.C. B.D.M. S.R.L. Dej, in contradictoriu cu intimata AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA - DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE A JUDETULUI CLUJ.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca in urma efectuarii inspectiei fiscale la societatea reclamanta, pentru rambursarea TVA,  s-au constatat urmatoarele: nu s-au constatat deficiente cu privire la utilizarea formularelor cu regim special, nu s-au constatat deficiente la evidentierea formularelor cu regim special in evidentele primare si in cele contabile cu privire la indeplinirea obligatiilor ce revin platitorilor de TVA , conform legislatiei in vigoare nu se impun nici un fel de masuri; nu s-au constatat deficiente referitor la conducerea evidentei  operatiunilor impozabile la TVA; nu s-au constatat diferente de TVA fata de evidenta contabila.
In urma efectuarii inspectiei fiscale a fost emisa  Decizia  de impunere nr. 26/28.01.2009 privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala prin care  s-a stabilit suma de 6947 lei reprezentand TVA respinsa la rambursare si stabilita suplimentar de plata.
In cuprinsul deciziei se retine "Agentul economic si-a exercitat dreptul de deducere TVA pentru activitate care nu este cuprinsa in obiectul de activitate al societatii, respectiv videochat destinat persoanelor peste 18 ani. Activitatile cuprinse in statutul si in actele aditionale ale societatii nu include prestarea de servicii efectuata de SC B.D.M. SRL, aceasta activitate neregasindu-se in codul CAEN - Clasificarea activitatilor din economia nationala."
Impotriva deciziei 26/28.01.2009 emisa de ANAF -DGFP Cluj reclamanta a formulat contestatie, inregistrata la DGFP Cluj sub nr. 5455/16.02.2009 care a fost solutionata prin Decizia  nr. 97/08.05.2009 ANAF-DGFP Cluj a dispus respingerea ca neintemeiata a contestatiei pentru suma de 6947 lei reprezentand TVA stabilita suplimentar. Din copia  actului aditional la statutul societatii, a incheierii nr. 4558/12.04.2006 si Certificatului constatator emis de Oficiul Registrului Comertului Cluj rezulta ca obiectul de activitate al agentului economic, se completeaza cu urmatoarele coduri CAEN:-7230 -"Prelucrarea informatica a datelor" (furnizarea de date intr-o anumita ordine prin metoda de cautare on-line sau acces direct pentru utilizatori) - 7240 -"Activitati legate de bazele de date" (analizarea si implementarea sistemului de comunicare on-line , realizarea si implementarea altor sisteme on-line);9272 -"Alte activitati recreative (activitati de recrutare a persoanelor pentru film, televiziune, teatru)".
Potrivit descrierii din O.M.F. nr. 601/2002 privind actualizarea clasificarii activitatilor din economia nationala -CAEN,  obiectul de activitate inscris sub cod nr. 7230  vizeaza prelucrarea informatica a datelor, aceasta clasa incluzand activitati legate de bazele de date si anume furnizarea de date intr-o anumita ordine, prin metode de cautare on-line sau  acces direct pentru utilizatori, prelucrarea   datelor folosind,   fie   programele   proprii,   fie   ale   clientului: prelucrarea completa a datelor, servicii de introducere de date (data entry), scanarea documentelor etc; gestiunea si exploatarea curenta a datelor care apartin clientilor, administrarea de pagini web. De asemenea, obiectul de activitate inscris sub cod nr. 7240,  vizeaza activitati legate de bazele de date, aceasta clasa incluzand: analiza, proiectarea si implementarea bazelor de date on-line, realizarea si implementarea sistemului de comunicare on-line,realizarea si implementarea altor sisteme on-line, realizarea de portale de  cautare web. Aceasta clasa exclude: publicarea prin Internet, in conexiune cu alte modalitati de  publicare.
In ceea ce priveste obiectul de activitate inscris sub cod nr.  9272, tribunalul a aratat ca acesta priveste alte activitati  recreative, clasa care  include: servicii referitoare la utilizarea parcurilor de distractie si a plajelor (inchirierea de cabine de baie, vestiare etc.), targuri si expozitii cu caracter recreativ etc., activitati de recrutare a persoanelor pentru film, televiziune, teatru etc., exploatarea jocurilor video, pe baza de monede, clasa care exclude activitati exercitate de catre agentiile artistice pentru obtinerea unor angajamente in teatru sau alte spectacole.
Analizand descrierile mai sus aratate, tribunalul a retinut faptul ca  in mod evident, activitatea de "video chat destinat persoanelor peste 18 ani", nu este cuprinsa in descrierea si prezentarea facuta de legiuitor activitatilor, unde petenta a aratat ca s-ar  include, asa cum ar rezulta din actul aditional la statut  si pentru care Oficiul Registrului Comertului Cluj i-a eliberat Certificatul Constatator nr. 17878/06.04.2006, prin care a fost autorizata pentru functionare.
 Potrivit dispozitiilor  art. 145 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, dreptul de deducere ia nastere la momentul exigibilitatii taxei, iar orice persoana impozabila are   dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul unor  operatiuni taxabile; or, intrucat activitatea desfasurata de reclamanta nu este cuprinsa in obiectul sau de activitate descris in actul aditional la statut  si nici  in codurile CAEN din Clasificarea activitatilor din economia nationala , tribunalul a apreciat ca acesta nu desfasoara o activitate taxabila si in concluzie nu poate beneficia de dreptul de deducere al TVA.
Cu privire la sustinerile reclamantei in sensul ca  suma de 6947 lei reprezentand suma negativa de TVA, solicitata la rambursare nu este formata doar din TVA-ul aferent prestarilor de servicii efectuate de societate si a carui validitate este negat de parata, ci si din TVA-ul aferent achizitionarii unui autoturismului in leasing de catre societatea, tribunalul a retinut ca aceste aspecte nu au facut obiect de analiza a contestatiei formulate impotriva deciziei de impunere nr. 26/28.01.2009, motiv pentru care le-a respins ca inadmisibil a fi invocate direct in cadrul contestatiei impotriva anularea deciziei  nr. 97/08.05.2009 emisa de AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA-DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE A JUDETULUI CLUJ.
Prin prisma dispozitiilor legale mai sus enuntate, tribunalul a constatat ca  decizia  nr. 97/08.05.2009 emisa de AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA - DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE A JUDETULUI CLUJ, a carei anulare se solicita  este legala si temeinica.
Impotriva acestei hotarari, reclamanta S.C. "B.D.M." S.R.L. DEJ a declarat recurs, solicitand admiterea acestuia, modificarea hotararii atacate si rejudecand cauza, sa se admita in intregime actiunea formulata, avandu-se in vedere dispozitiile art. 304 pct. 7 si 9 si art. 3041 C.pr.civ., cu cheltuieli de judecata.
In motivarea recursului, reclamanta a adus critici de nelegalitate si netemeinicie hotararii atacate.
Astfel in ceea ce priveste retinerea instantei potrivit careia activitatea de "video chat destinat persoanelor peste 18 ani" nu este cuprinsa in descrierea si prezentarea facuta de legiuitor activitatilor prin Codul CAEN, reclamanta a sustinut ca judecatorul fondului nu a facut decat sa preia motivarea paratei, neprezentand argumente cu privire la motivul pentru care aceasta activitate nu se incadreaza in codurile mentionate, ceea ce atrage incidenta disp. art. 261 alin. 5 C.pr.civ. Totodata, desi se invoca prev. cuprinse in O.M.F. nr. 601/2006 privind actualizarea clasificarii activitatilor economice nationale CAEN, instanta omite sa analizeze descrierea obiectului de activitate inscris sub cod nr. 7240, analiza ce i-ar fi permis sa constate ca activitatea de "video chat" se incadreaza in acest cod, deoarece acesta vizeaza activitati care includ, printre altele, realizarea si implementarea sistemului de comunicare on line, realizarea si implementarea altor sisteme on-line.
Astfel cum a aratat initial, in Preambulul Ordinului nr. 337/2007 privind clasificarea din 20.04.2007 a activitatilor din economia nationala, in capitolul "Glosar" se face precizarea potrivit careia descrierile cuprinse in codul CAEN nu urmaresc sa asigure sensuri definitive,. valabile in toate imprejurarile. Prin urmare, descrierea activitatilor din Codul CAEN nu are un caracter exhaustiv, motiv pentru care nu se poate face o raportare strict la aceste descrieri. Or, coroborand aceasta cu actul normativ invocat - OMF nr. 601/2002, rezulta in mod cert ca activitatea desfasurata de catre reclamanta este cuprinsa in obiectul de activitate descris in actul aditional la statut. Tocmai in acest sens s-a decis in anul 2006 modificarea statutului, intrucat atunci societatea a initiat activitatea de "video chat".
Avand in vedere aceste considerente, reclamanta apreciaza ca in speta era necesar a se face aplicarea art. 145 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, aceasta cu atat mai mult cu cat a beneficiat anterior de rambursarea TVA-ului.
In privinta sustinerilor sale cu privire la faptul ca rambursarea solicitata nu este formata doar din TVA-ul aferent prestatiilor de servicii efectuate de catre societate, ci si din TVA-ul aferent achizitionarii unui autoturism in leasing, reclamanta a sustinut ca si din aceasta perspectiva hotararea instantei de fond este nelegala prin faptul ca in mod eronat s-a apreciat ca acestea sunt inadmisibile, dat fiind faptul ca "nu au facut obiect de analiza a contestatie formulate impotriva deciziei de impunere nr. 26/28.01.2009".
In acest context, a aratat reclamanta, contestatia formulata pe cale administrativa are caracterul unui recurs gratios, in cadrul careia a solicitat anularea deciziilor de impunere si, pe cale de consecinta, rambursarea TVA, adica aceleasi chestiuni pe care le-a solicitat si in fata instantei. Prin urmare, in fata instantei nu a formulat noi solicitari, motiv pentru care instanta nu doar ca nu are un temei legal ca fundament la sustinerilor sale, dar incalca chiar si prevederile constitutionale, respectiv art. 21 alin. 1 si 4. Din aceasta perspectiva, reclamanta mentioneaza ca nici una din contestatiile adresate organului fiscal nu este admisa, motiv pentru care refuzul instantei de a analiza sustinerile sale incalca aceste prevederi constitutionale, reprezentand un act de denegare de dreptate.
Organul fiscal era obligat asadar sa constate toate temeiurile de rambursare a TVA, mai ales ca in contabilitatea reclamantei nu s-a gasit nici o neregula. In conditiile in care nu s-a procedat in consecinta, instanta este cea in masura sa sanctioneze aceste aspecte, chiar in conditiile in care s-au omis unele sustineri pe calea recursului gratios.
Date fiind toate aceste considerente, reclamanta solicita admiterea prezentului recurs.
Intimata A.N.A.F. - DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE  desi legal citata, nu si-a delegat reprezentant in instanta si nu a depus intampinare la dosar prin care sa isi exprime pozitia procesuala.
Analizand recursul prin prisma motivelor invocate si a actelor atasate la dosar, Curtea de apel constata ca este nefondat pentru urmatoarele considerente:
 Art. 34 din Decretul nr. 31/1954 consacra principiul specialitatii capacitatii de folosinta a persoanei juridice, conform caruia prin acte juridice, o persoana juridica nu poate avea decat acele drepturi si obligatii civile care sunt in concordanta cu scopul ei, asa cum este stabilit prin lege (scopul generic), prin actul de infiintare sau statut (scopul concret).
In speta, din analiza inscrisurilor aflate la dosarul cauzei, in mod corect a retinut prima instanta ca activitatea de video chat nu se circumscrie obiectului de activitate al societatii reclamantei, astfel cum a fost acesta stabilit initial prin statut, cat si prin actele subsecvente modificatoare.
Este adevarat ca descrierea activitatilor din Codul CAEN nu are caracter exhaustiv, dar interpretarea data de reclamanta obiectului de activitate inscris sub codul nr. 7240 excede in mod evident intentiei legiuitorului, neputand constitui realizare si implementare a unui sistem de comunicare on line activitatea de video chat.
Prima instanta si-a motivat in conformitate cu exigentele art. 261 alin. 1 pct. 5 Cod procedura civila solutia de respingere a cererii deduse judecatii, raspunzand criticilor formulate de reclamanta si prezentand argumentele de fapt si de drept pentru care acestea nu pot fi primite.
Nu prezinta relevanta imprejurarea ca reclamanta ar fi beneficiat anterior de rambursarea taxei pe valoare adaugata in conditii similare, deoarece nu poate fi acoperita prin nici un act al organelor fiscale nulitatea decurgand din incalcarea principiului specialitatii capacitatii de folosinta.
Cat priveste solicitarea de rambursare vizand taxa pe valoare adaugata aferenta achizitionarii unui autoturism in leasing, aceasta nu a fost formulata in cadrul contestatiei administrative. Fata de temeiul juridic invocat direct prin actiunea cu care a fost sesizata instanta de fond, corect a apreciat aceasta ca este o cerere noua, ce nu poate face obiectul analizei sale in conditiile in care nu a fost parcursa procedura administrativa.
Prin decizia nr. 39 din 27 ianuarie 2005, Curtea Constitutionala a aratat ca textul constitutional care se refera la caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative nu este aplicabil dispozitiilor ce instituie obligatia persoanei vatamate de a se adresa cu reclamatie organului administrativ emitent mai inainte de sesizarea instantei de judecata cu anularea actului considerat ilegal. Nici o dispozitie constitutionala nu interzice ca prin lege sa se instituie o procedura administrativa prealabila, fara caracter jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura recursului administrativ, gratios sau ierarhic.
Cum criticile formulate sunt neintemeiate, in conformitate cu dispozitiile art. 20 si 28 din Legea nr. 554/2004 coroborat cu art. 312 alin.1 cod procedura civila va fi respins recursul ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Taxa pe valoare adaugata

Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
TVA – tranzactii imobiliare. Admitere recurs DGRFP B. Admitere in parte a actiunii. Anularea numai in parte a actelor fiscale, ca efect al hotararii CJUE din 7 noiembrie 2013, pronuntata in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12, acestea fiind mentinute cu p - Decizie nr. 1112/R din data de 28.03.2014
. Decizie impunere TVA tranzactii imobiliare anterioare anului 2010, accesorii inlaturate partial. - Decizie nr. 1116/R din data de 01.04.2014
Anulare act control taxe si impozite – Deductibilitate TVA Potrivit dispozitiilor art. 145 alin. 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal „(2) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea ... - Decizie nr. 2580/R din data de 23.05.2012
Contencios fiscal. Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata – verificarea indeplinirii conditiilor prevazute de art. 6 din H.G. nr. 831/1997 a facturilor fiscale prin care s-au achizitionat bunuri. - Decizie nr. 121/R din data de 09.05.2006
Servicii prestate care nu sunt in legatura cu bunurile imobile. Lipsa de relevan?a a locului prestarii acestora. Jurispruden?a CJUE. - Decizie nr. 546 din data de 04.04.2016
Refuzul organelor fiscale de a o inregistra pe reclamanta in scopuri de TVA. Inciden?a cauzei CJUE C-527/11 – Ablessio privind existen?a unor indicii serioase din care sa rezulte utilizarea numarului de identificare in scop fraudulos. - Decizie nr. 548 din data de 04.04.2016
Inexisten?a dreptului de deducere pentru TVA-ul aferenta serviciilor de consultan?a achizi?ionate pentru realizarea unui transfer de active. - Decizie nr. 977 din data de 21.06.2016
Aplicarea Hotararilor CJUE Corina-Hrisi Tulica si Calin Ion Plavosin si Radu Florin Salomie si Nicolae Vasile Oltean sub aspectul modului de calcul al TVA si al respectarii principiului proportionalitatii stabilirii accesoriilor fiscale. - Decizie nr. 3195 din data de 21.10.2015
Activitatea desfasurata de PFA. Conditii necesare pentru avea calitatea de persoana impozabila. - Hotarare nr. 1411 din data de 08.04.2015
Conditiile exercitarii dreptului de deducere a TVA de catre persoana impozabila. - Decizie nr. 7812 din data de 17.11.2014
Modalitatea de calcul a TVA-ului la imobile. Aplicabilitatea Hotararii pronuntate de CJUE in cauzele conexate C-249/12 si C-250/12 in litigiile aflate pe rolul instantelor de judecata. - Decizie nr. 13151 din data de 04.12.2013
Contribuabili declarati inactivi. Tranzactii efectuate de un contribuabil declarat inactiv sau cu un contribuabil declarat inactiv. Efecte. - Decizie nr. 9002 din data de 11.12.2012
Stabilirea calitatii de persoana impozabila in scop de TVA in cazul operatiunilor de vanzare-cumparare imobile realizate de persoane fizice. - Decizie nr. 3229 din data de 23.05.2012
Operatiuni cu imobile realizate de persoane fizice. Obligatia de plata a taxei pe valoarea adaugata. Notiunea de teren construibil in sensul Codului fiscal. Obligatia de inregistrare in scop de TVA in situatia bunurilor detinute in coproprietate sau ... - Decizie nr. 1916 din data de 04.04.2012
Cabinete asociate de avocatura. Calitatea de persoana impozabila din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata. - Decizie nr. 2494 din data de 02.05.2012
TVA de plata pentru tranzactii cu imobile. Scutire de plata TVA pentru vanzare teren intravilan afectat de interdictie temporara de construire. Interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 141 alin.2 lit. f din Codul fiscal. - Decizie nr. 1455 din data de 18.05.2011
TVA de plata pentru tranzactii cu imobile. Scutire de plata TVA pentru vanzare teren intravilan afectat de interdictie temporara de construire. Interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 141 alin.2 lit. f din Codul fiscal. - Decizie nr. 1455 din data de 18.05.2011
TVA. Depasire plafon de scutire. Inregistrarea cu intarziere ca platitor de TVA. - Decizie nr. 2605 din data de 20.12.2010
Aplicarea regulii „taxare inversa” pentru taxa pe valoare adaugata aferenta tranzactionarii unui imobil intre doua societati comerciale. - Decizie nr. 1134 din data de 22.10.2008