Taxa de timbru. Ajutor social in temeiul Legii nr. 416/2001
(Decizie nr. 174 din data de 13.02.2008 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Taxa de timbru. Ajutor social in temeiul Legii nr. 416/2001. Scutire. Potrivit art. 30 alin. 1 din Legea 416/2001 dispozitia primarului privind acordarea, neacordarea, modificarea, suspendarea, incetarea platii drepturilor prevazute de prezenta lege, schimbarea titularului acestora, precum si cea de recuperare a sumelor incasate necuvenit se poate ataca potrivit prevederilor Legii 554/2004 cu modificarile ulterioare, iar potrivit alin. 2 al aceluiasi articol cererile, actiunile si caile de atac privind drepturile prevazute in prezenta lege sunt scutite de taxa de timbru. Sectia de contencios administrativ si fiscal - Decizia nr. 174/13 februarie 2008 Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata pe rolul Tribunalului Alba sub nr. 3013/107/2007 reclamantele P.S. si T. R. au chemat in judecata pe paratul Primarul mun. Aiud solicitand anularea dispozitiei nr. 2248/9.07.2007 emisa de parat si obligarea acestuia la majorarea ajutorului financiar solicitat.
In motivare s-a aratat ca reclamantele sunt nemultumite de acordarea unui ajutor financiar de doar 150 lei pentru fiecare, deoarece cuantumul pensiilor este insuficient pentru tratarea bolilor de care sufera.
Prin sentinta civila nr. 1378/CA/20.11.2007 Tribunalul Alba a anulat ca netimbrata actiunea reclamantelor, in temeiul art. 20 alin. 3 din Legea 146/1997, ca urmare a faptului ca reclamantele nu au timbrat actiunea cu 4 lei taxa de timbru si 0,30 lei timbru judiciar, asa cum au fost legal citate.
Impotriva acestei sentinte au formulat recurs reclamantele care au solicitat admiterea actiunii asa cum a fost formulata.
In expunerea de motive s-a aratat ca au achitat taxa de timbru solicitata de instanta, insa din greseala au trimis chitanta la Baroul de Avocati, iar dovada o vor face la primul termen de judecata.
Paratul Primarul mun. Aiud a depus la dosar intampinare prin care a solicitat respingerea recursului reclamantelor ca tardiv, iar in subsidiar ca nefondat.
In expunerea de motive s-a aratat ca hotararea s-a comunicat la data de 28.11.2007, ultima zi de depunere a cererii de recurs fiind 13.12.2007, recursul fiind formulat la data de 14.12.2007, deci tardiv.
In ceea ce priveste fondul cauzei, s-a aratat ca primarul a aprobat cererea reclamantelor nr. 7310/2.07.2007 prin care acestea solicitau ajutor financiar de urgenta in baza Legii 416/2001 si a acordat un ajutor financiar de 300 lei, suma considerata corect stabilita in functie de necesitatile si de posibilitatile reclamantelor.
In ceea ce priveste exceptia tardivitatii recursului invocata de paratul intimat Curtea a constat ca aceasta nu este intemeiata pentru urmatoarele considerente: reclamantele au primit sentinta la data de 30.11.2007 si puteau declara recurs pana la data de 16.12.2007, zi nelucratoare, astfel incat termenul s-a prelungit pana la data de 18.12.2007, in temeiul art. 101 alin. 5 Cod procedura civila. Dupa cum se observa de pe plicul de la fila 3 reclamantele au expediat cererea de recurs prin posta, data postei fiind 14.12.2007, astfel ca, in conformitate cu art. 104 Cod procedura civila, recursul este formulat in termenul legal de 15 zile prevazut de art. 301 Cod procedura civila.
Recursul este fondat.
Instanta de fond a fost sesizata cu o actiune avand ca obiect acordarea ajutorului social prevazut de Legea nr.416/2001, reclamantele fiind nemultumite de cuantumul acestui ajutor, asa cum a fost el stabilit de primar.
Potrivit art. 30 alin. 1 din Legea nr.416/2001 dispozitia primarului privind acordarea, neacordarea, modificarea, suspendarea, incetarea platii drepturilor prevazute de prezenta lege, schimbarea titularului acestora, precum si cea de recuperare a sumelor incasate necuvenit se poate ataca potrivit prevederilor Legii nr.554/2004 cu modificarile ulterioare, iar potrivit alin. 2 al aceluiasi articol cererile, actiunile si caile de atac privind drepturile prevazute in prezenta lege sunt scutite de taxa de timbru.
De asemenea, Legea nr.146/1997 stabileste la art. 15 lit. e ca sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la stabilirea si plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de sprijin, a ajutorului social, a alocatiei de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor handicapate si a altor forme de protectie sociala prevazute de lege.
Avand in vedere textele legale enumerate mai sus se constata ca in mod gresit instanta de fond a solutionat actiunea prin admiterea exceptiei netimbrarii actiunii, atata timp cat cererea reclamantelor nu este supusa taxei de timbru.
In temeiul art. 304/1 raportat la art. 312 alin. 5 Cod procedura civila, Curtea a admis recursul reclamantelor, a casat sentinta civila atacata si a trimis cauza spre rejudecare aceleiasi instante de fond, Tribunalul Alba.
In motivare s-a aratat ca reclamantele sunt nemultumite de acordarea unui ajutor financiar de doar 150 lei pentru fiecare, deoarece cuantumul pensiilor este insuficient pentru tratarea bolilor de care sufera.
Prin sentinta civila nr. 1378/CA/20.11.2007 Tribunalul Alba a anulat ca netimbrata actiunea reclamantelor, in temeiul art. 20 alin. 3 din Legea 146/1997, ca urmare a faptului ca reclamantele nu au timbrat actiunea cu 4 lei taxa de timbru si 0,30 lei timbru judiciar, asa cum au fost legal citate.
Impotriva acestei sentinte au formulat recurs reclamantele care au solicitat admiterea actiunii asa cum a fost formulata.
In expunerea de motive s-a aratat ca au achitat taxa de timbru solicitata de instanta, insa din greseala au trimis chitanta la Baroul de Avocati, iar dovada o vor face la primul termen de judecata.
Paratul Primarul mun. Aiud a depus la dosar intampinare prin care a solicitat respingerea recursului reclamantelor ca tardiv, iar in subsidiar ca nefondat.
In expunerea de motive s-a aratat ca hotararea s-a comunicat la data de 28.11.2007, ultima zi de depunere a cererii de recurs fiind 13.12.2007, recursul fiind formulat la data de 14.12.2007, deci tardiv.
In ceea ce priveste fondul cauzei, s-a aratat ca primarul a aprobat cererea reclamantelor nr. 7310/2.07.2007 prin care acestea solicitau ajutor financiar de urgenta in baza Legii 416/2001 si a acordat un ajutor financiar de 300 lei, suma considerata corect stabilita in functie de necesitatile si de posibilitatile reclamantelor.
In ceea ce priveste exceptia tardivitatii recursului invocata de paratul intimat Curtea a constat ca aceasta nu este intemeiata pentru urmatoarele considerente: reclamantele au primit sentinta la data de 30.11.2007 si puteau declara recurs pana la data de 16.12.2007, zi nelucratoare, astfel incat termenul s-a prelungit pana la data de 18.12.2007, in temeiul art. 101 alin. 5 Cod procedura civila. Dupa cum se observa de pe plicul de la fila 3 reclamantele au expediat cererea de recurs prin posta, data postei fiind 14.12.2007, astfel ca, in conformitate cu art. 104 Cod procedura civila, recursul este formulat in termenul legal de 15 zile prevazut de art. 301 Cod procedura civila.
Recursul este fondat.
Instanta de fond a fost sesizata cu o actiune avand ca obiect acordarea ajutorului social prevazut de Legea nr.416/2001, reclamantele fiind nemultumite de cuantumul acestui ajutor, asa cum a fost el stabilit de primar.
Potrivit art. 30 alin. 1 din Legea nr.416/2001 dispozitia primarului privind acordarea, neacordarea, modificarea, suspendarea, incetarea platii drepturilor prevazute de prezenta lege, schimbarea titularului acestora, precum si cea de recuperare a sumelor incasate necuvenit se poate ataca potrivit prevederilor Legii nr.554/2004 cu modificarile ulterioare, iar potrivit alin. 2 al aceluiasi articol cererile, actiunile si caile de atac privind drepturile prevazute in prezenta lege sunt scutite de taxa de timbru.
De asemenea, Legea nr.146/1997 stabileste la art. 15 lit. e ca sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la stabilirea si plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de sprijin, a ajutorului social, a alocatiei de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor handicapate si a altor forme de protectie sociala prevazute de lege.
Avand in vedere textele legale enumerate mai sus se constata ca in mod gresit instanta de fond a solutionat actiunea prin admiterea exceptiei netimbrarii actiunii, atata timp cat cererea reclamantelor nu este supusa taxei de timbru.
In temeiul art. 304/1 raportat la art. 312 alin. 5 Cod procedura civila, Curtea a admis recursul reclamantelor, a casat sentinta civila atacata si a trimis cauza spre rejudecare aceleiasi instante de fond, Tribunalul Alba.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Taxa de timbru
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017