InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Costesti

plangere contraventionala

(Sentinta civila nr. 1368 din data de 17.12.2010 pronuntata de Judecatoria Costesti)

Domeniu Plangeri prealabile | Dosare Judecatoria Costesti | Jurisprudenta Judecatoria Costesti

Dosar nr. 14485/280/2010
R O M A N I A

JUDECATORIA COSTESTI

SENTINTA CIVILA  Nr. 1368/2010
Sedinta publica de la 17 Decembrie 2010
Completul compus din:
PRESEDINTE Margareta Boros
Grefier Oana Maria Stefan

     
Pe rol judecarea cauzei civile privind pe petent G L si pe intimat Garda Financiara Arges, avand ca obiect - plangere contraventionala
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care:
Dezbaterile si cuvantul pe fond au avut loc la data de 15 decembrie 2010, fiind consemnate in incheierea de sedinta din acea data, parte integranta din prezenta hotarare, cand instanta a amanat pronuntarea, cu urmatoarea solutie:

INSTANTA

Deliberand asupra cauzei civile de fata, constata urmatoarele:
Prin plangerea inregistrata pe rolul Judecatoriei Pitesti la 19.07.2010, sub nr. 14485/214/2010, petentul G C L a solicitat, in contradictoriu cu intimata GARDA FINANCIARA ARGES, anularea procesului-verbal seria H nr. 0168166 din 01.07.2010.
In motivarea cererii, petentul a aratat, in esenta, ca a achizitionat cantitatea de tuica, precum si tigarile, pentru consum propriu si pentru a le oferi muncitorilor care ii lucrau la casa. Dupa o perioada de timp, a hotarat sa incerce sa schimbe tigarile pe cereale si furaje, necesare pentru cresterea animalelor.
Potrivit petentului, cand mergea sa schimbe aceste produse, a fost oprit de agentii de politie, care i-au aplicat o sanctiune nejustificata, deoarece nu este platitor de accize in intelesul legii, neavand calitatea de persoana fizica autorizata sau de persoana juridica, neaflandu-se in niciuna dintre situatiile limitativ prevazute de art. 4 din O.G. nr. 82 din 1997 si nefiindu-i aplicabile prevederile art. 193, alin. 1, art. 196 sau art. 192 si urm. din Codul fiscal.
Petentul a precizat ca nu poate fi subiect activ al contraventiei prevazute de art. 220, alin. 1, lit. k) din Codul de procedura fiscala, deoarece nu este subiect de drept fiscal, iar sanctiunea nu ii putea fi aplicata decat antrepozitarului autorizat, sens in care a invocat decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectiile Unite nr. 61 din 2007 si prevederile art. 223, 226, 231, 163, litera g) din Codul de procedura fiscala, art. 186 si art. 187 din Codul fiscal.
Petentul a mai invederat ca persoana fizica ce transporta produse accizabile fara a face dovada provenientei acestora savarseste infractiunea prevazuta de art. 269¹, lit. c) din Codul fiscal, iar nu contraventia ce i-a fost imputata si ca masura confiscarii autoturismului incalca principiile constitutionale privind dreptul de proprietate, deoarece averea dobandita licit nu se confisca.
In drept, petentul a invocat dispozitiile O.G. nr. 2 din 2001.
Plangerea este scutita de plata taxei judiciare de timbru in temeiul art. 36 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Petentul a solicitat proba cu inscrisuri si proba testimoniala si a depus la dosarul cauzei, in copie, procesul-verbal seria H nr. 0168166 din 01.07.2010 (filele 11-12), rapoartele de incercare nr. 897, 898, 899 si 900 din 24.06.2010 (filele 13-16), nota de constatare seria AG nr. 011676 din 21.06.2010 (filele 17-19), proces-verbal de prelevare din 21.06.2010 (fila 20), proces-verbal de sigilare-desigilare din 21.06.2010 (fila 21), proces-verbal de perchezitie domiciliara din 22.06.2010 (filele 22-26).
La data de 11.10.2010, intimata GARDA FINANCIARA - SECTIA JUDETEANA ARGES, a formulat intampinare (filele 32-37), prin care a solicitat respingerea plangerii ca neintemeiata, aratand ca, la 21.06.2010, ora 20, lucratorii de politie l-au depistat pe petent in trafic, pe raza comunei Lunca Corbului, transportand in portbagajul si pe bancheta din spate a autoturismului marca Dacia Logan, cu nr. B 86 HZV, urmatoarele: 454 pachete de tigari marca Plugarul cu timbre apartinand Republicii Moldova, 100 de pachete de tigari marca Gulfa, fara timbre, 21 de bidoane a cate 5 litri, pline cu lichid incolor, 7 bidoane a cate 20 de litri fiecare, pline cu lichid incolor si 5 bidoane a cate 20 de litri fiecare, pline cu lichid de culoare rosie, toate cu miros specific de alcool.
Petentul nu a prezentat documente legale de provenienta, aratand ca a cumparat tigarile din piata Ceair, iar bauturile de la o persoana necunoscuta din comuna Moraresti.
Potrivit intimatei, organele de politie au predat autoturismul si bunurile Garzii Financiare si, in urma verificarilor de specialitate s-a dovedit ca cele 33 de bidoane contineau 350 de litri de bauturi alcoolice, cu aroma de votca, tuica, rom sau visine, necorespunzand din punctul de vedere al concentratiei alcoolice. In urma declaratiilor petentului, care a aratat ca a cumparat bunurile pentru consum propriu si a buletinelor de analiza, organele de control au incheiat procesul-verbal contestat, in baza art. 220, alin. 1, lit. k) din Codul de procedura fiscala, la constatarea faptei fiind avute in vedere art. 219-220 din Codul de procedura fiscala si Decizia Curtii Constitutionale nr. 1045 din 2007. Cu privire la cele 554 de pachete de tigari, cu timbre din Republica Moldova sau netimbrate, intimata a precizat ca fapta constituie contraventia stabilita de art. 220, alin. 1, lit. c) din Codul de procedura fiscala, iar art. 220, alin. 2, lit. a) si b) prevede, ca sanctiuni complementare, confiscarea produselor, respectiv a mijlocului de transport utilizat.
Intimata a invocat prevederile art. 231, alin. 1 din Codul fiscal si art. 168, alin. 2 si 3 din H.G. nr. 44 din 2004 si a invederat ca sanctiunile prevazute de art. 220 din O.G. nr. 92 din 2003 se aplica, potrivit art. 221, alin. 2 din acelasi act normativ, persoanelor fizice si juridice, indiferent daca au sau nu calitatea de subiect fiscal, adica indiferent daca sunt sau nu platitori de accize, deci petentul are calitatea de subiect activ al contraventiei, iar masura confiscarii autoturismului este prevazuta ope legis, ca sanctiune complementara, fara a distinge dupa cum autoturismul apartine sau nu contravenientului, nefiind deci o masura abuziva.
In drept, intimata si-a intemeiat sustinerile pe textele de lege mentionate si pe art. 115 si urm. din Codul de procedura civila, art. 16, art. 17 si art. 32, alin. 2 din O.G. nr. 2 din 2001.
Intimata a solicitat proba cu inscrisuri si a depus la dosarul cauzei: borderou (fila 38) si, in copie certificata pentru conformitate cu originalul, procesul-verbal contestat (filele 39-40), rapoartele de incercare nr. 897, 898, 899 si 900 din 24.06.2010 (filele 41-44), nota explicativa din 01.07.2010 (filele 45-46), nota de constatare din 21.06.2010 (filele 47-49), nota explicativa din 21.06.2010 (filele 50-51), proces-verbal de prelevare din 21.06.2010 (fila 52), proces-verbal de sigilare-desigilare din 21.06.2010 (fila 53), proces-verbal din 21.06.2010 (filele 54-56), proces-verbal din 21.06.2010 (filele 57-59).
Prin sentinta civila nr. 7923 din 11.10.2010, Judecatoria Pitesti a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Costesti.
Cererea a fost inregistrata pe rolul Judecatoriei Costesti la data de 10.11.2010, sub nr. unic 14485/280/2010.
La termenul de judecata din 15.12.2010, petentul a depus la dosar extrase din acte normative, copia Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 61 din 2007 si practica judiciara.
In cauza a fost incuviintata proba cu inscrisuri.

Analizand materialul probator administrat in cauza, instanta retine:

In fapt, prin procesul-verbal seria H nr. 0168166, incheiat de intimata la data de 01.07.2010 (filele 39-40), petentul a fost sanctionat contraventional cu amenda in cuantum de 20000 lei, respectiv cu avertisment, dispunandu-se si confiscarea tigaretelor si a bauturilor alcoolice, precum si a mijlocului de transport, in temeiul art. 220, alin. 1, lit. c) din O.G. nr. 92 din 2003 raportat la art. 220, alin. 2 din O.G. nr. 92 din 2003, respectiv al art. 220, alin. 1, lit. k) din O.G. nr. 92 din 2003 raportat la art. 7 din O.G. nr. 2 din 2001.  S-a retinut in fapt ca, la data de 21.06.2010, la ora 20.00, petentul, persoana fizica neautorizata, detinea in autoturismul Dacia Logan, cu nr. de inmatriculare B 86 HZV, in afara unui antrepozit fiscal, urmatoarele cantitati de tigari, care constituie produse accizabile, supuse marcarii, potrivit titlului VII din Codul fiscal, fara ca acestea sa fie marcate cu timbre de marcaj prevazute de legislatia in vigoare, respectiv Legea nr. 571 din 2003 cu modificari: 454 pachete. Plugarul, pe care erau aplicate timbre de Republica Moldova si 100 de pachete Gulfa care nu erau marcate. De asemenea, cu ocazia controlului din 21.06.2010, s-a constatat ca petentul transporta si cantitati de bauturi alcoolice cu diverse arome, care, potrivit art. 2062 si 2063 din Codul fiscal constituie produse accizabile si care nu au fost insotite de DAI. Bauturile erau transportate in bidoane de plastic de 20 de litri fiecare si in pet-uri de 5 litri fiecare, care nu aveau aplicate sigilii ale supraveghetorilor fiscali. Din rapoartele de incercare nr. 900, 899, 898, 897, din 24.06.2010, emise de INCDBM Stefanesti, rezulta ca produsele analizate reprezinta bauturi alcoolice intermediare cu concentratie de alcool cuprinsa intre 16,82% si 17,96 %, cantitatile transportate fiind cele din nota de control 11676 din 21.06.2010, iar autoturismul apartine RCI Leasing Bucuresti, utilizator fiind petentul.
In procesul-verbal contestat s-a mai retinut ca, in conformitate cu art. 220, alin. 2, lit. a) din O.G. nr. 92 din 2003, au fost confiscate tigarile si bauturile alcoolice descrise mai sus si, in baza art. 220, alin. 1, lit. b) din O.G. nr. 92 din 2003, a fost confiscat autoturismul mentionat, in care au fost transportate bauturile alcoolice, acesta fiind sigilat si parcat in incinta DGFP Arges.
Procesul-verbal a fost semnat de petent, care a consemnat ca nu se considera subiect activ al contraventiei prevazute la art. 220, lit. k).
In drept, conform art. 34, alin. 1 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, instanta verifica legalitatea si temeinicia procesului-verbal de contraventie, pronuntandu-se, de asemenea, si cu privire la sanctiunea aplicata de catre agentul constatator prin acesta.
Sub aspectul legalitatii procesului-verbal contestat, verificand respectarea conditiilor de forma, instanta retine ca acesta cuprinde mentiunile obligatorii prevazute de art. 16, alin. 7 si art. 17 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Referitor la indeplinirea conditiilor de fond, potrivit art. 2062 din Codul fiscal, accizele sunt taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului anumitor produse. Tutunul prelucrat sub forma de tigarete si bauturile alcoolice intermediare descrise in procesul-verbal contestat sunt produse accizabile, conform art. 2062, lit. a) si b) si art. 2063, punctul 1 raportate la art. 20615, lit. a) si art. 20613, alin. 1 din Codul fiscal.
Prin art. 2066, alin. 1 din Codul fiscal, s-a stabilit ca accizele devin exigibile in momentul eliberarii pentru consum. Eliberarea pentru consum este definita de art. 2067 din Codul fiscal si inseamna, printre altele, detinerea de produse accizabile in afara unui regim suspensiv de accize pentru care accizele nu au fost percepute in conformitate cu dispozitiile prezentului capitol.
Mai mult, art. 20621, alin. 10 din Codul fiscal, interzice detinerea unui produs accizabil in afara antrepozitului fiscal, daca acciza pentru acel produs nu a fost perceputa, iar art. 20661, alin. 3 din Codul fiscal stabileste ca produsele accizabile pot fi eliberate pentru consum numai daca au fost marcate corespunzator.
In baza art. 2069, punctul 2, lit. b) din Codul fiscal, este platitoare de accize persoana care detine produsele accizabile sau orice alta persoana implicata in detinerea acestora, fara a se distinge dupa cum aceasta persoana este fizica sau juridica, autorizata sau nu (ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus). Prin urmare, instanta nu poate primi argumentul petentului in sensul ca nu este platitor de accize deoarece nu se afla printre persoanele enumerate de art. 4 din O.G. nr. 82 din 1997.
Totodata, textul invocat de petent in sprijinul acestui argument (O.U.G. nr. 82 din 1997 privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte) este abrogat din anul 2000, prin art. 57, alin. 2 al O.G. nr. 27 din 2000, precum si art. 192 si 193 din Codul fiscal, sediul materiei la data constatarii faptei fiind Titlul VII din Codul fiscal.
Legiuitorul a prevazut, la art. 220, alin. 1, litera a) din O.G. nr. 92 din 2003 privind Codul de procedura fiscala, ca reprezinta contraventie detinerea de produse accizabile in afara regimului suspensiv, care nu au fost introduse in sistemul de accizare conform titlului VII din Codul fiscal. Totodata, potrivit art. 220, alin. 1, lit. k) din Codul de procedura fiscala, constituie contraventie transportul de produse accizabile care nu sunt insotite de documentul administrativ de insotire a marfii - DAI - prevazut la titlul VII din Codul fiscal (art. 20646 din Codul fiscal, n.n.), precum si transportul de produse accizabile efectuat prin cisterne ori recipiente care nu poarta sigiliile supraveghetorului fiscal ori au sigilii deteriorate.
Instanta constata ca, in raport cu descrierea celor doua fapte contraventionale retinute in sarcina petentului, incadrarea juridica a acestora in textele amintite din Codul de procedura fiscala este corecta.
Conform art. 221, alin. 2 din Codul de procedura fiscala, sanctiunile contraventionale prevazute la art. 220 se aplica, dupa caz, persoanelor fizice sau celor juridice. Nici in acest caz legea nu distinge dupa cum persoana este autorizata sau nu. De altfel, o asemenea distinctie ar fi fost contrara ratiunii textului, din interpretarea logico-juridica si sistematica a normelor incidente in cauza si expuse mai sus, rezultand fara dubiu ca, pentru a combate comercializarea si consumul unor produse sustrase de la plata accizelor legiuitorul nu putea restrange sfera subiectilor activi ce pot savarsi aceste contraventii la persoanele care au calitatea de comercianti sau la antrepozitarii autorizati, astfel cum a sustinut petentul.
Aceasta concluzie este intarita de modificarea textului art. 221, alin. 2 din Codul de procedura fiscala, prin eliminarea sintagmei (persoanelor fizice sau juridice)"care au calitatea de subiect in raportul juridic fiscal“, dupa pronuntarea Deciziei Sectiilor Unite ale I.C.C.J. nr. 61 din 2007, invocata de petent in sprijinul ideii ca doar subiectele raportului de drept fiscal pot fi sanctionate. Este deci vadita intentia legiuitorului de a largi sfera persoanelor ce pot fi sanctionate, iar decizia nu este aplicabila in speta, aceasta referindu-se la o forma a textului ce nu mai era in vigoare la data constatarii faptei.
De asemenea, sustinerea petentului ca fapta savarsita de persoanele fizice neautorizate nu poate constitui decat infractiunea prevazuta de  art. 269¹, lit. c) din Codul fiscal, nu si contraventia prevazuta de art. 220, alin. 1, lit. k) din Codul de procedura fiscala, care este rezervata comerciantilor si antrepozitarilor autorizati, este lipsita de suport logic, intrucat aceeasi fapta nu poate fi sanctionata mai grav cand este savarsita de un neprofesionist, pentru acesta reprezentand infractiune, iar pentru persoana autorizata, contraventie.
Prin urmare, instanta nu poate retine nici al doilea argument al petentului, care a sustinut ca nu putea avea calitatea de subiect activ al contraventiei prevazute de art. 220, alin. 1, lit. k) din Codul de procedura fiscala, intrucat nu era subiect al raportului de drept fiscal, argument in sustinerea caruia acesta a citat, intre altele, textele abrogate ale fostelor art. 163, 186, 187 din Codul fiscal.
Cat priveste legalitatea sanctiunilor aplicate, acestea se incadreaza in limitele prevazute de textul art. 220, alin. 2 din Codul de procedura fiscala (amenda de la 20 000 la 100 000 lei), iar posibilitatea aplicarii avertismentului este prevazuta de art. 7 din O.G. nr. 2 din 2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Sanctiunile complementare constand in confiscarea produselor accizabile gasite la control (tigaretele si bauturile alcoolice), precum si a mijlocului de transport utilizat pentru deplasarea produselor accizabile, in cazul faptei prevazute la art. 220, alin. 1, lit. k), sunt prevazute de art. 220, alin. 2, lit. a), respectiv lit. b) din Codul de procedura fiscala.
Deci, masura confiscarii autoturismului nu este abuziva, incalcand principiile constitutionale referitoare la proprietate, ci este o sanctiune complementara prevazuta de lege si aplicata in temeiul acesteia. Dreptul de proprietate privata ocrotit de art. 44 din Constitutia Romaniei, revizuita in 2003, nu este unul absolut, ci este supus unor limitari, intre care si cea prevazuta expres de alin. 9 al acestui articol, care stabileste ca bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate, in conditiile legii.
Deci, chiar textul legii fundamentale permite confiscarea bunurilor folosite in savarsirea unor contraventii, cu conditia respectarii legii. Or, in cauza, au fost respectate prevederile Codului de procedura fiscala ce instituie aceasta masura complementara.
Faptul ca petentul detine autoturismul in temeiul unui contract de leasing nu prezinta relevanta, intrucat textul art. 220, alin. 1, lit. b) nu instituie conditia ca persoana contravenientului sa fie proprietarul bunurilor respective, iar raportul juridic dintre petent si societatea de leasing nu formeaza obiectul prezentei cauze, societatea de leasing urmand a-si recupera eventualul prejudiciu in temeiul raspunderii contractuale sau delictuale a petentului, dupa caz.
In acelasi sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala a Romaniei, in decizia nr. 1054 din 2007, prin care a respins exceptia de neconstitutionalitate a art. 220, alin. 2, lit. b) din O.G. nr. 92 din 2003 in raport cu art. 44 din Constitutia Romaniei, statuand ca proprietatea privata poate constitui obiectul unor masuri restrictive, cum sunt cele care vizeaza bunurile folosite sau rezultate din savarsirea unor infractiuni ori contraventii; potrivit dispozitiilor art. 44 alin. (8) teza intai din Constitutie, "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata“, ceea ce presupune, per a contrario, ca poate fi confiscata averea dobandita in mod ilicit.
In ceea ce priveste faptul ca bunurile confiscate nu apartin contravenientului, ci unei terte persoane, Curtea Constitutionala a aratat ca aceasta nu poate atrage ineficienta acestei masuri sanctionatorii. In acest sens, a retinut ca, pe de o parte, Constitutia prevede in art. 44 alin. (9) ca "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii“, fara a distinge dupa calitatea de proprietar sau detentor precar a contravenientului, iar o alta interpretare ar conduce la posibilitatea eludarii cu usurinta a dispozitiilor legale, deoarece de fiecare data contravenientul s-ar putea apara invocand faptul ca este un simplu detentor precar al bunului, iar activitatea ilicita de transport ar putea continua. Pe de alta parte, a aratat ca proprietarul bunurilor utilizate in mod ilicit nu se poate prevala de caracterul personal al raspunderii contraventionale, deoarece a incredintat folosinta bunului sau, asumandu-si riscul ca activitatea utilizatorului sa genereze un pericol pentru societate. De altfel, pentru a-si recupera prejudiciul, proprietarul are la indemana calea actiunii in justitie impotriva utilizatorului, in temeiul contractului incheiat cu acesta.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal de contraventie contestat, instanta constata ca intimata a depus la dosarul cauzei: procesul-verbal contestat (filele 39-40), rapoartele de incercare nr. 897, 898, 899 si 900 din 24.06.2010 (filele 41-44), nota explicativa din 01.07.2010 (filele 45-46), nota de constatare din 21.06.2010 (filele 47-49), nota explicativa din 21.06.2010 (filele 50-51), proces-verbal de prelevare din 21.06.2010 (fila 52), proces-verbal de sigilare-desigilare din 21.06.2010 (fila 53), proces-verbal din 21.06.2010 (filele 54-56), proces-verbal din 21.06.2010 (filele 57-59).
Din aceste inscrisuri rezulta ca, in data de 21.06.2010, pe DN 65, pe raza comunei Lunca Corbului, petentul a fost depistat la volanul autoturismului marca Dacia Logan, cu nr. de inmatriculare B 86 HVZ, transportand in portbagaj si pe bancheta din spate, urmatoarele: 454 pachete de tigari marca Plugarul, cu timbre apartinand Republicii Moldova, 100 de pachete de tigari marca Gulfa, fara timbre, 21 de bidoane a cate 5 litri, pline cu lichid incolor, 7 bidoane a cate 20 de litri fiecare, pline cu lichid incolor si 5 bidoane a cate 20 de litri fiecare, pline cu lichid de culoare rosie, toate cu miros specific de alcool. In urma analizei probelor prelevate din bidoane, s-a constatat ca acestea contineau 350 de litri de bauturi alcoolice, cu aroma de votca, tuica, rom sau visine si concentratie alcoolica cuprinsa intre 16,82% si 17,96 %.
Petentul nu a prezentat nici un document legal de provenienta a bunurilor, aratand ca a cumparat bunurile in urma cu 50-60 de zile, pentru consum propriu, pentru rude si pentru muncitori cu ziua. El a precizat ca a cumparat bauturile de la o persoana necunoscuta din Morarsti, iar tigarile din piata Ceair si ca, in momentul in care a fost oprit, se ducea sa le schimbe pe furaje si cereale (nota explicativa, filele 45-46), pozitie pe care petentul a mentinut-o si in cuprinsul plangerii formulate.
In cuprinsul notei explicative din 21.06.2010 (fila 50), petentul a recunoscut ca intentiona sa valorifice tigarile, vanzandu-le persoanelor din comuna (fila 49). Avand in vedere  acest aspect, precum si cantitatea foarte mare de tigari si bauturi alcoolice gasite asupra sa, instanta apreciaza drept nesincere sustinerile petentului ca bunurile erau destinate consumului propriu si ca le deplasa spre Slatina, la ora opt seara, pentru a le schimba pe furaje si cereale.
In primul rand, cantitatile detinute (454 pachete de tigari si 350 litri de bauturi alcoolice) sunt cu foarte mult peste ceea ce 20643 din Codul fiscal  raportat la art. 99 din Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal (H.G. nr. 44 din 2004, partea a doua) permite a se presupune ca este o achizitie pentru consum propriu (800 tigarete si 20 litri de bauturi alcoolice intermediare).
In al doilea rand, bunurile gasite cu ocazia perchezitionarii domiciliului petentului conduc la concluzia ca acesta nu este un novice in ceea ce priveste producerea si comercializarea de bauturi alcoolice intermediare: 28 sticlute de plastic de 25 ml de esenta de rom; 6 sticlute goale cu etichete pe care era mentionat colorant alimentar rosu; 39 de bidoane din plastic de 20 de litri si 22 de bidoane din plastic de 25 de litri, toate cu miros de alcool; 4 bidoane de 25 de litri; 1100 de pet-uri de 5 litri si o lada cu manere atasabile acestora; recipient albastru de 100 litri prevazut cu robinet, cu miros specific de alcool (conform procesului-verbal de perchezitie domiciliara din 22.06.2010, filele 22-26).
De altfel, scopul achizitionarii bunurilor accizabile nu prezinta relevanta, cata vreme si in cazul cumpararii acestora pentru consum propriu, persoanele fizice datoreaza accize (in baza art. 20643 din Codul fiscal), iar, pentru calificarea drept contraventie a faptelor prevazute de art. 220, alin. 1, litera a), respectiv lit. k) din O.G. nr. 92 din 2003, nu se cere urmarirea unui anumit scop, fiind suficienta detinerea, respectiv transportul de produse accizabile in alte conditii decat cele stabilite de aceste texte. In caz contrar, contravenientii ar putea invoca mereu argumentul achizitionarii bunurilor in scopul consumului propriu, spre a eluda prevederile legale.
Coroborand toate probele administrate, instanta retine temeinicia contraventiilor imputate petentului prin procesul-verbal contestat.
In privinta sanctiunii, pentru prima fapta contraventionala, agentul constatator i-a aplicat petentului o amenda in cuantum de 20 000 lei, ceea ce reprezinta minimul prevazut de art. 220, alin. 2, litera a) din O.G. nr. 92 din 2003 privind Codul de procedura fiscala, iar pentru a doua, i-a aplicat avertisment. Au fost aplicate si masurile complementare a confiscarii bunurilor accizabile gasite in autoturismul petentului,  precum si a mijlocului de transport.
Asupra cererii subsidiare, potrivit art. 21, alin. 3 din O.G. nr. 2 din 2001, sanctiunea aplicata trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de urmarea produsa, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si de celelalte date inscrise in procesul-verbal.
Faptele imputate petentului sunt fapte de pericol, ratiunea instituirii lor fiind, in primul rand, prevenirea evaziunii fiscale si a punerii in circulatie a unor produse sustrase de la plata accizelor si de la controalele prevazute de lege, iar limitele ridicate ale amenzii contraventionale (intre 20 000 lei si 100 000 lei), denota un pericol social sporit.
Avand in vedere elemente prevazute de art. 21, alin. 3 din O.G. nr. 2 din 2001, precum si atitudinea nesincera a petentului, care, in ciuda cantitatii foarte mari de bunuri accizabile gasite asupra sa si a bunurilor gasite la domiciliul sau cu ocazia perchezitiei domiciliare, a continuat sa nege faptul ca a cumparat bunurile pentru a le comercializa in mod ilegal, la un pret mai scazut decat cel al bunurilor similare, aflate in circuitul obisnuit al comertului, instanta apreciaza ca sanctiunile aplicate sunt proportionale cu gravitatea faptelor savarsite, iar agentul constatator a procedat la o corecta individualizare a acestora.
Instanta retine si faptul ca activitatea contraventionala a petentului a pus in pericolul semnificativ sanatatea publica, prin incercarea de a distribui bauturi alcoolice intermediare.
Chiar daca am primi sustinerea petentului ca este prima data cand a savarsit asemenea fapte (sustinere neverosimila, tinand seama de constatarile consemnate in procesul-verbal de perchezitie domiciliara din 22.06.2010), acest argument nu poate justifica, in sine, inlaturarea sanctiunilor contraventionale.
Prin urmare, nu se impune inlocuirea sanctiunii amenzii cu cea a avertismentului, nici inlaturarea masurii complementare a confiscarii mijlocului de transport, fiind necesara asigurarea scopului preventiv si a scopului educativ al sanctiunii contraventionale, avand in vedere ca petentul a savarsit nu una, ci doua fapte contraventionale si i-a fost deja aplicat avertismentul pentru una dintre acestea, desi faptele prezinta o gravitate deosebita. Mijlocul de transport a fost utilizat pentru a savarsi contraventiile, petentul asumandu-si riscul confiscarii acestuia (nemo censetur ignorare legem).
In consecinta, constatand legalitatea si temeinicia procesului-verbal contestat, in temeiul art. 34, alin. 1 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, instanta va respinge plangerea ca nefondata.

PENTRU TOATE ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE: Respinge plangerea, formulata de catre petentul G L, cu domiciliul ales la Cabinet Individual Avocat F P, P, str. Ion Antonescu, Galeriile Praxis, et. x, jud. Arges, in contradictoriu cu intimata Garda Financiara Arges.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, 17.12.2010.

S.G. 03 Ianuarie 2011

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Plangeri prealabile

plangere impotriva procurorului - Hotarare nr. 3794 din data de 21.12.2017
alte plangeri - Hotarare nr. 3792 din data de 13.12.2017
Plangere impotriva rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale Competenta prim procurorului adjunct in solutionarea plangerii - Decizie nr. 141 din data de 19.04.2010
Plangere contra solutiei procurorului. Casare cu trimitere pentru nerespectarea dispozitiilor art.278/1 al.8 lit.b. Nemotivare. - Decizie nr. 298 din data de 18.12.2009
- Sentinta penala nr. 78 din data de 28.05.2008
abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, prev. de art.246 C.pen. ?i favorizarea infractorului prev. de art.264 C.pen - Sentinta penala nr. 1 din data de 21.03.2012
Plangerea petentului vizeaza un act al procurorului, efectuat in cursul urmaririi penale, care nu poate fi atacat decat in fata procurorului ierarhic superior, nu si in fata instantei de judecata. Legea nu permite atacarea in fata instantei de judecata, d - Hotarare nr. 558/R din data de 07.06.2013
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/F din data de 16.03.2011
Santaj. Elemente constitutive. - Sentinta penala nr. 1/R din data de 16.03.2011
PLANGERE ORDONANTA PROCUROR, ADMITERE - Sentinta penala nr. Sedinta Camerei de Consiliu din data de 16.05.2013
Plangere contraventionala - Decizie nr. 188/R din data de 15.02.2013
Respins recurs plangere contaventionala OPC. - Decizie nr. 253/R din data de 18.02.2010
Recurs, infractiune urmaribila la plangerea prealabila a partii vatamate. - Decizie nr. 127 din data de 05.04.2012
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 332/S din data de 30.11.2011
Art. 2781 Cod Procedura Penala. - Sentinta penala nr. 337/S din data de 07.12.2011
Plangere prealabila, momentul in care incepe sa curga termenul prevazut de art. 284 alin. 1 Cod Procedura Penala. Cu opinie separata. - Sentinta penala nr. 577/R din data de 16.12.2011
Recurs plangere rezolutie procuror. Respins - Sentinta penala nr. 3 din data de 29.10.2009
Recurs plangere rezolutie procuror – respins - Sentinta penala nr. 1 din data de 29.10.2009
Plangere impotriva deciziei C.N.S.C. Inaplicabilitatea dispozitiilor O.U.G. nr.34/2006. Desfiintarea deciziei atacate si trimiterea contestatiei spre solutionare instantei competente. - Decizie nr. 2160 din data de 27.07.2011
Anularea din oficiu a procedurii de atribuire de catre C.N.S.C.Conditii. - Decizie nr. 1 din data de 05.01.2010