InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Babadag

contestatie la executare

(Sentinta civila nr. 717 din data de 07.07.2010 pronuntata de Judecatoria Babadag)

Domeniu Contestatie la executare | Dosare Judecatoria Babadag | Jurisprudenta Judecatoria Babadag

Dosar nr.918/179/2010
         Domeniu alocat : Contestatie la executare
         Tip speta : sentinta civila
         Data spetei : s.c. nr. 717/07.07.2010
         Titlu: contestatie la executare
      
      Prin contestatia la executare adresata acestei instante la data de 18.06.2010 si inregistrata sub nr.918/179/2010, contestatoarea COMUNA X PRIN PRIMAR in contradictoriu cu intimata PRIMARIA BABADAG - SERVICIUL TAXE SI IMPOZITE, a contestat titlul executoriu nr.177 din 31.0.52010 si somatia nr.177 din 31.05.2010 emise de Primaria Babadag - Serviciul Impozite si Taxe, solicitand, in esenta, anularea titlului executoriu si a somatiei sus mentionate ca nelegale si neintemeiate.
      In motivarea contestatiei, s-a aratat ca prin titlul executoriu si somatia inregistrate sub nr.177 din 31.05.2010, Primaria Babadag - Serviciul Impozite si Taxe o instiinteaza pe contestatoare ca datoreaza acesteia suma de 16.880 lei ce reprezinta prestari servicii evidenta populatie.
      Considera ca cele doua acte fiscale sunt nule intrucat sunt emise de o persoana lipsita de capacitate juridica.
      Astfel, potrivit art.18 din Legea nr.215/2001 republicata, capacitatea juridica deplina au unitatile administrativ teritoriale, in speta, Orasul Babadag.
      S-a invederat ca unitatile administrativ teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu, acestea fiind subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. De asemenea, unitatile administrativ teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
      In justitie, unitatile administrativ teritoriale sunt reprezentate de primar, astfel ca cele doua acte fiscale sunt nule.
      A doua chestiune invocata de contestatoare se refera la calitatea juridica a Primariei Jurilovca de debitori fata de Primaria Babadag. Astfel, somatia si titlul executoriu nr.177 din 2010 sunt emise fata de o institutie fara capacitate juridica, respectiv Primaria Jurilovca, iar, potrivit textului de lege invocat mai sus, nu poate solicita obligarea unei persoane lipsita de capacitate sa-i plateasca sume de bani.
      Pe fondul cauzei, considera ca Primaria Babadag solicita obligarea sa la plata sumei de 16.880 fara nici un temei legal.
      Facturile emise de aceasta institutie au fost returnate cu mentiunea refuzate la plata, iar Protocolul de colaborare inregistrat sub nr.463 din 04.02.2008 a incetat conform adresei nr.812/01.03.2010.
      In drept, contestatia este intemeiata pe dispozitiile art.169 din O.G. nr.92/2003 modificata si completata
      In sustinerea contestatiei s-au depus, in copie, urmatoarele inscrisuri: titlu executoriu si somatia sus mentionate, factura fiscala nr.00007 din 12.05.2010, factura nr.00009 din 11.02.2010 si adresa nr.812 din 01.03.2010.
      Partile nu s-au prezentat la judecarea cauzei, intimata neformuland  exceptii si aparari, contestatoarea solicitand judecarea cauzei in lipsa.
      Din evaluarea judiciara, criticile invocate de contestatoare se apreciaza a fi fondate.
      Executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor codului de procedura fiscala de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
      In titlul executoriu emis, potrivit legii, de organul de executare se inscriu toate creantele fiscale neachitate la scadenta, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat, precum si accesoriile aferente acestora, stabilite in conditiile legii.
      Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.
      Executarea silita incepe prin comunicarea somatiei. Daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se stinge debitul, se continua masurile de executare silita. Somatia este insotita de un exemplar al titlului executoriu.
      Din analiza somatiei si a  titlului executoriu se constata ca acestea nu au fost emise cu respectarea cerintelor impuse de codul de procedura fiscala, cu cuprinderea elementelor prevazute de actul normativ ce reglementeaza procedura fiscala.
      Potrivit O.G. nr.84/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de evidenta persoanelor, serviciile publice comunitare de evidenta persoanelor, se organizeaza la nivelul consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, precum si la nivelul consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
      In considerarea prevederilor O.G. nr.84/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de evidenta persoanelor, aprobata prin Legea nr.372/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Metodologiei privind criteriile de dimensionare a numarului de functii din aparatul serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, constituirea patrimoniului si managementul resurselor umane, a fost incheiat un Protocol de colaborare intre Consiliul Local Babadag si Consiliul Local Jurilovca, la data de 04.02.2008, obiectul protocolului reprezentandu-l asigurarea solutionarii problemelor specifice pentru cetatenii comunei Jurilovca, date in competenta Serviciului Public Comunitar de Evidenta Persoanelor a orasului Babadag.
      Drepturile si obligatiile partilor au fost stipulate in Protocolul incheiat intre parti, Consiliul Local Babadag rezervandu-si dreptul de a incasa lunar sumele necesare ce acopera cota parte din cheltuielile serviciului de evidenta a persoanei.
      Prin Protocol s-a stipulat obligatia Consiliului Local Jurilovca de a vira lunar in contul Consiliului Local Babadag sumele necesare ce acopera cota parte din cheltuielile serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor, cota parte determinandu-se procentual functie de numarul populatiei existente in comunitatea locala si numai pentru diferenta dintre necesarul de cheltuieli si sumele alocate din bugetul Consiliului Local Babadag.
      Ulterior, s-a facut cunoscut Primariei Babadag ca pentru anul 2010, la stabilirea sumelor defalcate din TVA pentru bugetul Comunei Jurilovca, Directia Generala a Finantelor Publice Tulcea nu a cuprins si suma solicitata pentru plata serviciilor furnizate de Serviciul Public Comunitar de Evidenta Persoanei Babadag, motivat de faptul ca la alocarea sumelor primariilor orasenesti s-a avut in vedere acordarea sumelor pentru functionarea serviciilor publice de evidenta a persoanelor, fara participarea unitatilor administrativ teritoriale arondate.
      In aceste context, s-a facut cunoscut Primariei Babadag ca Protocolul de colaborare incheiat isi inceteaza efectele incepand cu data de 01.01.2010, fiind returnata factura ce cuprinde facturarea serviciilor de evidenta a populatiei prestate de catre Serviciul Public de Evidenta a Persoanelor Babadag.
      Verificandu-se titlul executoriu contestat in cauza, se constata ca, desi Protocolul de colaborare este incheiat intre cele doua consilii locale, debitorul inserat in titlul executoriu este Primaria Jurilovca.
      De asemenea, somatia a fost emisa Primariei Jurilovca in calitate de debitor conform sus mentionatului titlu executoriu.
      Intimata nu s-a prezentat la judecata cauzei si nu a formulat aparari sau exceptii.
      In cauza, desi Consiliul Local Jurilovca nu este persoana debitoare din titlul executoriu si somatia emise, se apreciaza ca este legitima calitatea sa procesuala de a solicita anularea titlului executoriu si al somatiei, in contextul in care Protocolul de colaborare privind asigurarea serviciilor publice comunitare de evidenta persoanelor este incheiat intre aceasta institutie si Consiliul Local Babadag, iar serviciul public local de evidenta se afla in subordinea consiliului local.
      Primaria Jurilovca nefiind parte in Protocolul de colaborare incheiat intre cele doua consilii locale si neavand in subordine serviciul de evidenta a persoanelor, se apreciaza ca nu are calitatea de subiect de drept in raportul juridic de drept substantial dedus judecatii.
      Prin urmare, pentru considerentele sus retinute, se apreciaza ca titlul executoriu si somatia au fost emise cu incalcarea dispozitiilor prevazute de Codul de procedura fiscala, context in care se apreciaza ca se impune anularea acestora.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contestatie la executare

Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 31 Camera Consiliu din data de 02.07.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 115 din data de 12.03.2013
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 270 din data de 13.08.2013
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 143 din data de 13.04.2017
Contestatie la executare - Sentinta penala nr. 387 din data de 06.10.2017
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 710 din data de 20.09.2017
Recurs nul - oral - Hotarare nr. 1913 din data de 25.01.2010
Conflict de drepturi. Contestatii la titlu - Sentinta civila nr. 16/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sechestru asigurator asupra bunurilor imobile proprietate comuna - Decizie nr. 930 din data de 26.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Sentinta civila nr. 900 din data de 19.11.2015
Anulare proces verbal de distributie a pretului - Decizie nr. 900 din data de 19.11.2015
Plangere contraventionala admisa. Obligatia de restituire a amenzii achitate. - Decizie nr. 118 din data de 02.04.2014
Anularea incheierii de incuviintare a executarii silite - Decizie nr. 60 din data de 30.01.2014
Acte de executare emise de autoritatile germane de tragere la raspundere a reprezentantei contestatoarei - Sentinta civila nr. 287 din data de 18.04.2013
Contestatie impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii - Decizie nr. 175 din data de 14.03.2013