InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Galati

Obligatia de a face. Legea 165/2013. Prematuritate.

(Sentinta civila nr. 176 din data de 12.02.2015 pronuntata de Tribunalul Galati)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Galati | Jurisprudenta Tribunalul Galati

Obligatia de a face. Legea 165/2013. Prematuritate. Din interpretarea dispozitiilor art. 35  alin. 2 din Legea 165/2013 rezulta  ca acestea conditioneaza exercitiul dreptului la actiune sub aspect suspensiv, in sensul ca reclamantul se poate adresa instantei doar dupa expirarea termenului de 60 de luni, pe care il are Comisia Nationala pentru Compensarea Imobilelor pentru a emite decizia de compensare prin puncte.

Sectia civila, sentinta nr. 176 din 12 februarie 2015

Reclamantul T. G. a solicitat obligarea paratei  Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor sa emita in favoarea sa titlu de despagubire , incorporand dreptul de creanta pentru un teren situat in Galati. In motivare a aratat, in esenta, ca prin Dispozitia nr. X a Primariei Municipiului Galati s-a stabilit valoarea echivalenta a imobilului imposibil de restituit in natura, situat in Galati, respectiv suma de 212.368.319 ROL, in limita careia se vor acorda titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital.
Prin sentinta civila nr. 176 din 12 februarie 2015 a fost admisa exceptia prematuritatii si s-a dispus respingerea cererii ca prematur formulata.
S-a retinut ca prematuritatea este o sanctiune procedurala ce intervine atat pentru neparcurgerea unei proceduri prealabile obligatorii, cat si pentru incalcarea unui termen dilatoriu sau prohibitiv. Astfel, prematuritatea unei actiuni se transpune intr-o conditionare a exercitiului dreptului la actiune sub aspect suspensiv sau intr-o afectare a dreptului procesual de un termen cu caracter suspensiv.
 Potrivit art. 4 din legea nr. 165/2013, dispozitiile aceste legi se aplica cererilor formulate si depuse, in termen legal, la entitatile investite de lege, nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cauzelor in materia restituirii imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instantelor, precum si cauzelor aflate pe rolul Curtii Europene a Drepturilor Omului suspendate in temeiul Hotararii-pilot din 12 octombrie 2010, pronuntata in Cauza Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei, la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Dispozitiile Legii nr. 165/2013 prevad mai multe etape administrative care trebuie urmate, pentru constituirea comisiilor precum si pentru solutionarea cererilor formulate.
Din economia dispozitiilor art. 17 alin. (1) lit. a si b, precum si art. 21 - 26 din lege, rezulta  ca procedura de solutionare a dosarului de despagubire se finalizeaza prin validarea sau invalidarea, in tot sau in parte, de catre Comisia Nationala pentru Compensarea Imobilelor a deciziei entitatii investite de lege, prin care s-a propus acordarea de despagubiri.
Totodata, potrivit prevederilor art. 21 alin. 6 din Legea nr.165/2013, "evaluarea imobilului ce face obiectul deciziei se face prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrarii in vigoare a prezentei legi de catre Secretariatul Comisiei Nationale si se exprima in puncte. Un punct are valoarea de un leu."
Numai in situatia in care dosarul este validat de catre Comisia Nationala pentru Compensarea Imobilelor, aceasta emite o decizie de compensare prin puncte a imobilului preluat abuziv conform art. 21 alin. 9 din lege.
Potrivit art. 34 alin.1 din Legea 165/2013 "dosarele inregistrate la Secretariatul Comisiei centrale pentru stabilirea despagubirilor vor fi solutionate in termen de 60 de luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cu exceptia dosarelor de fond funciar, care vor fi solutionate in termen de 36 de luni."
Potrivit art. 35  alin. 2 din actul normativ mentionat in cazul in care entitatea investita de lege nu emite decizia in termenele prevazute de art. 34, persoana care se considera indreptatita se poate adresa instantei judecatoresti prevazute la alin. 1 in termen de 6 luni de la expirarea termenelor prevazute de lege pentru solutionarea cererilor.
Fata de dispozitiile legale enuntate, instanta a retinut ca acestea conditioneaza exercitiul dreptului la actiune sub aspect suspensiv, in sensul ca reclamantul se poate adresa instantei doar dupa expirarea termenului de 60 de luni, pe care il are Comisia Nationala pentru Compensarea Imobilelor pentru a emite decizia de compensare prin puncte.
Aceeasi concluzie rezulta si din interpretarea Deciziei nr. 269/2014 a Curtii Constitutionale potrivit careia prevederile art. 4 teza a doua din Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania sunt constitutionale in masura in care termenele prevazute la art. 34 alin. (1) din aceeasi lege nu se aplica si cauzelor in materia restituirii imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instantelor la data intrarii in vigoare a legii.
Asadar, termenul cu caracter suspensiv de 60 de luni reglementat de art. 34 alin. 1 din Legea 165/2013 se aplica doar cauzelor in materia restituirii imobilelor preluate abuziv, inregistrate pe rolul instantelor ulterior intrarii in vigoare a legii (20.05.2013) cum este prezenta speta.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007