InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT.ADM.:Contestatie formulata impotriva deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiei fiscale la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate

(Sentinta comerciala nr. 3287/2010 din data de 21.12.2010 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

             

          Deliberand asupra actiunii in contencios administrativ fiscal de fata,
          In baza actelor si lucrarilor dosarului,constata si retine urmatoarele :
          Prin cererea introdusa la Tribunalul Buzau la data de 21 mai 2010 si inregistrata la Sectia civila sub numarul unic 2302/114/2010,reclamantul C.A. , ,a formulat,in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Buzau  contestatie impotriva Deciziei nr.923 din 19 februarie 2010,emisa de parata.
          In motivarea cererii sale,reclamantul a aratat ca,in fapt,prin decizia contestata,i-au fost stabilite obligatii de plata la FNUASS ,retinandu-se ca are de achitat la acest fond suma de 8 365 lei,cu titlu de obligatii restante,suma de 7 lei,cu titlu de penalitati de intarziere si suma de  6 838 lei,cu titlu de dobanzi.
          Impotriva acestei decizii a formulat contestatie conform dispozitiilor art.205 din OG nr.92/2003,prin care a invocat : aplicarea retroactiva a dispozitiilor Legii nr.95/2006 si nelegalitatea obligarii sale la plata contributiilor la acest fond,in raport de toate veniturile obtinute din salariu si din pensia pe care o incaseaza in baza Deciziei de pensionare nr.228427 din 9 noiembrie 2009.
          Prin Decizia nr.5 din 23 aprilie 2010 contestatia a fost respinsa,in continutul acesteia retinandu-se,pe de o parte,faptul ca nu a fost aplicata retroactiv Legea nr.95/2006,iar pe de alta parte faptul ca,in temeiul art.257 din legea mentionata,calculul contributiilor la FNUASS  se face in raport de toate veniturile incasate,din pensie si salariu.
          Reclamantul a precizat ca,prin prezenta contestatie,intelege sa conteste doar modul in care a fost solutionata critica sa relativa la aplicarea retroactiva a Legii nr.95/2006,in acest sens intelegand sa arate urmatoarele :
           • Conform reglementarilor anterioare aparitiei Legii nr.95/2006, respectiv art.53 alin.(4) din OUG nr.150/2002,contributiile neachitate la fondul asigurarilor sociale de sanatate se puteau solicita retroactiv doar pe perioada a trei ani anterior datei la care asiguratul solicita acordarea unor servicii medicale.
            • Dispozitiile Legii nr.95/2006 nu mai contin o reglementare similara insa,in aceasta lege se face trimitere la dispozitiile Codului de procedura fiscala referitoare la executarea silita reglementata de art.216 din OG nr.92/2003.
          Prin urmare,dispozitia contestata nu se poate aplica decat pentru creantele nascute ulterior aparitiei Legii nr.95/2006,in nici un caz creantelor nascute in temeiul OUG nr.150/2002,creante care se supun dispozitiilor art.53 alin.(4) din acest act normativ.
          Pentru a dovedi buna sa credinta in achitarea restantelor care pot fi solicitate conform dispozitiilor legale in vigoare,reclamantul a achitat o parte din debitele restante,conform chitantelor anexate prezentei contestatii.
          Actiunea formulata de reclamant nu este motivata in drept.
          Pentru dovedirea sustinerilor sale,reclamantul a depus la dosarul cauzei,in copie,chitantele seria BZ DEF nr.042878 din 29 martie 2010,pentru suma de 1 500 lei si seria BZ DEF nr.044781 din 13 mai 2010,pentru suma de 1 500 lei, Decizia nr.5 din 23 aprilie 2010,emisa de CJAS  Buzau,Decizia nr.923 din 19 februarie 2010,referitoare la obligatiile de plata accesorii obligatiei fiscale la FNUASS si Procesul-verbal de constatare nr.2390 din 15 februarie 2010,intocmit de A.D. si C.M.,consilieri superiori in cadrul CJAS Buzau.
          In termenul legal,in temeiul dispozitiilor art.115-118 din Codul de procedura civila,parata CJAS  Buzau a formulat intampinare,in cuprinsul careia a solicitat respingerea contestatiei ca neintemeiata.
          Parata a precizat ca intelege sa invoce exceptia de necompetenta materiala functionala a Sectiei civile a Tribunalului Buzau,deoarece actiunea este in fapt o contestatie impotriva actului administrativ fiscal reprezentat de Decizia nr. 923 din 19 februarie 2010 de stabilire a obligatiei de plata la FNUASS,aferenta veniturilor obtinute din activitati independente desfasurate de reclamantul C.A.,act administrativ emis de CJAS Buzau,in conformitate cu prevederile Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii,precum si cu dispozitiile OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala,solicitand admiterea acestei exceptii si declinarea competentei in favoarea Sectiei de contencios administrativ a Tribunalului Buzau.
          In ceea ce priveste fondul cauzei,parata a aratat ca,in fapt,reclamantul a formulat contestatie impotriva Deciziei nr.923/2677 din 19 martie 2010 referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiei fiscale la FNUASS .In cuprinsul acestei contestatii, reclamantul a precizat ca este angajat pe perioada nedeterminata la SC X si este pensionar cu Decizia de pensionare nr.228427 din 9 noiembrie 2009,ca a contestat decizia mentionata deoarece considera ca dispozitiile Legii nr. 95/2006 nu au caracter retroactiv si ca accepta plata contributiei de asigurari de sanatate de la data de 1 mai 2006.
          Din  cuprinsul Deciziei nr.923 din 19 martie 2010 referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente obligatiei fiscale la FNUASS,rezulta ca reclamantul a realizat venituri in calitate de persoana care desfasoara activitati independente,conform deciziilor de impunere emise de AFP Buzau.Contestatorul a incalcat dispozitiile legale aplicabile in perioada 2005-2009,care prevad obligativitatea contributiei de asigurari sociale de sanatate, respectiv:art.1 alin.(2) lit.d) din OUG nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate si art.208 alin.(3) lit.e) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii,care prevad ca asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si au la baza principiul participarii obligatorii la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;art.4 din OUG nr.150/2002 si art.211 din Legea nr.95/2006,care prevad ca sunt asigurati toti cetatenii romani cu domiciliul in tara,cetatenii straini si apatrizii care domiciliul sau resedinta in Romania,iar in aceasta calitate ei au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate;art.51 alin.(2) lit.b) din OUG nr.150/2002 si art.257 alin.(2) lit.b) din Legea nr.95/2006,care instituie obligatia persoanelor asigurate sa achite contributia de asigurari sociale de sanatate calculata la veniturile realizate,respectiv la veniturile realizate din activitati independente;art.17 alin.(5) din Ordinul nr.617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat,respectiv asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la FNUASS ,prevede ca persoanele care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin.(2) lit.a)-d) si f) din lege platesc contributia asupra tuturor acestor venituri; art.257 alin.(3) din Legea nr.95/2006 prevede ca in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la alin.(2) lit.a)-e),alin.(2?) si la art.213 alin.(2) lit.b),contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri realizate,respectiv daca persoana in cauza realizeaza in acelasi timp venituri din salarii,pensii si venituri din activitati independente,contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza asupra tuturor acestor venituri realizate.
          Pentru neachitarea la termen a contributiilor datorate fondurilor de asigurari sociale de sanatate,CNASS ,prin organismele sale,a calculat majorarile de intarziere,in conformitate cu dispozitiile art.216 si 261 din Legea nr.95/2006,precum si cu dispozitiile art.21,22,119 si 120 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
          Potrivit art.91 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala,dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani,iar termenul incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala.Anterior aparitiei OG nr.92/2003,termenul de prescriptie de 5 ani pentru recuperarea creantelor fiscale era prevazut de art.97 si 98 din OG nr.11/1996 privind executarea creantelor bugetare,precum si de art.137 si 138 din OG nr.61/2002 privind colectarea creantelor bugetare.
          Prin urmare,nu se poate retine sustinerea reclamantului in sensul ca dispozitiile Legii nr.95/2006 nu au caracter retroactiv,motiv pentru care accepta plata contributiei de asigurari sociale de sanatate de la data de 1 mai 2006,cata vreme pana la aceasta data erau aplicabile dispozitiile OUG nr.150/2002.
          Prin Incheierea din 5 iulie 2010 pronuntata in dosarul nr.2302/114/ 2010 Completul specializat de litigii de munca si asigurari sociale  din cadrul Sectiei civile a Tribunalului Buzau a dispus scoaterea cauzei de pe rol si inaintarea dosarului,spre competenta solutionare,Sectiei comerciale si contencios administrativ
          Cauza a fost introdusa la Sectia comerciala si de contencios administrativ a Tribunalului Buzau la data de 19 iulie 2010 si inregistrata sub numarul unic x/2010.
          La solicitarea expresa a instantei,reclamantul a depus la dosarul cauzei un cupon de pensie al reclamantului pentru luna august 2010 si Adeverinta nr.449 din 29 octombrie 2010,eliberata de Sc Proiect Buzau SA.
          Examinand intregul material probator administrat in cauza,in contextul dispozitiilor legale incidente,tribunalul constata si retine ca actiunea in contencios administrativ fiscal formulata de reclamantul C.A. este neintemeiata,pentru considerentele ce se vor arata in continuare :
          Asa cum rezulta din Procesul-verbal de constatare nr.2390 din 15 februarie 2010,A.D.  si C.M.,consilieri superiori in cadrul CJAS Buzau,au procedat la verificarea modului de constituire si virare a contributiei la FNUASS la contribuabilul C.A.,ca urmare a nedepunerii de catre acesta a declaratiilor privind obligatia si plata contributiei la fondul national unic de asigurari sociale de sanatate in perioada 2004-2009.In urma actiunii de control s-a constatat ca acesta datoreaza la FNUASS suma totala de 8 365,00 lei,suma ce reprezinta contributia de asigurari sociale de sanatate fara accesoriile aferente neplatii in termen.Prin Decizia nr.923 din 19 februarie 2010,emisa de CJAS Buzau in temeiul art.86 lit.c) si art.119 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala,pentru plata cu intarziere a contributiilor sociale pentru perioada 2005 - 2009 s-au calculat urmatoarele : dobanzi,in suma de 6 838,00 lei;penalitati de intarziere,in suma de 7,00 lei si contributie restanta,in suma de 8 365,00 lei,obligatia restanta a reclamantului la FNUASS fiind de 15 210,00 lei.
          Aceasta decizie a fost contestata de reclamant,insa contestatia acestuia a fost respinsa ca neintemeiata prin Decizia nr.5 din 23 aprilie 2010.
          Din analiza documentelor existente la dosarul cauzei rezulta ca reclamantul este angajat al SC Proiect Buzau SA din anul 1996,in functia de director, initial cu contract individual de munca pe durata nedeterminata, transformat ulterior in contract de management. Dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta,societatea fiind cu capital integral privat, reclamantul si-a continuat activitatea in aceeasi functie.
          Conform deciziilor de venit,emise de AFP  Buzau pentru anii 2005-2009,reclamantul,in calitate de persoana fizica,a realizat venituri impozabile din activitati independente,nu a declarat aceste venituri la CJAS  Buzau si nu a achitat in termenul legal contributia la FNUASS ,incalcand astfel dispozitiile legale aplicabile in perioada mentionata,respectiv : art.1 alin.(2) lit. d),art.4 si art.51 alin.(2) lit.b) din OUG nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate si art.208 alin.(3) lit.e),art. 211 si art.257 alin.(2) lit.b) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii. Potrivit art.257 alin.(3) din Legea nr.95/2006,in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri din salarii,din pensii si venituri din activitati independente,contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza asupra tuturor acestor venituri realizate.
          Potrivit dispozitiilor art.259 alin.(7) lit.b) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii,"Persoanele care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi plata contributiei sunt obligate,pentru a obtine calitatea de asigurat : [_](b) sa achite pe intreaga perioada a termenelor de prescriptie privind obligatiile fiscale contributia lunara calculata asupra veniturilor impozabile realizate,precum si obligatiile fiscale accesorii de plata prevazute de OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala,daca au realizat venituri impozabile pe toata aceasta perioada",iar potrivit art.91 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala,dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani,iar termenul incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala.
          Prin urmare,in mod corect reprezentantii CJAS  Buzau au stabilit in sarcina reclamantului C.A.,prin Decizia nr.923 din 19 februarie 2010,obligatia de plata a contributiei la FNUASS  pentru perioada de activitate trimestrul I 1005 - trimestrul IV 2009,in suma totala de 8 365,00 lei,dar si dobanzi in suma de 6 838,00 lei si penalitati de intarziere in suma de 7,00 lei si au respins ca neintemeiata contestatia acestuia,prin Decizia nr.5 din 23 aprilie 2010.,dispozitiile Legii nr.95/2006 nefiind aplicate retroactiv,asa cum pretinde reclamantul.
          Pentru considerentele ce preced, prin sentinta nr.1408 din 5.11.2010, retinandu-se ca  Decizia nr.923 din 19 februarie 2010  emisa de CJAS  Buzau este temeinica si legala , instanta a respins  ca neintemeiata actiunea in contencios administrativ fiscala formulata de reclamantul C.A.
          

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007