alte cereri
(Sentinta civila nr. 244 din data de 06.07.2009 pronuntata de Tribunalul Arges)Dosar nr.1901/109/2009 R O M A N I A
TRIBUNALUL ARGES
SECTIA CIVILA
Complet specializat in solutionarea litigiilor de contencios administrativ si fiscal
SENTINTA CIVILA NR. 244/CA
Sedinta publica de la 06 iulie 2009
Completul compus din:
PRESEDINTE M. P.
Grefier D. I. C.
Pe rol fiind solutionarea, in prima instanta a litigiului de contencios administrativ intervenit intre reclamant SC P.-A. G. SRL, cu sediul in municipiul Pitesti, b-dul P., km ., judetul Arges in contradictoriu cu parat A. F. P. P., cu sediul in municipiul P., B-dul R., nr.., judetul Arges, avand ca obiect alte cereri.
Dezbaterile asupra fondului au avut loc la data de 29.06.2009 si au fost consemnate prin incheierea de sedinta pronuntata la acea data, incheiere care face parte integranta din prezenta hotarare.
Instanta, avand nevoie de timp pentru a delibera si pentru a da posibilitatea partilor de a depune la dosar concluzii scrise, a amanat pronuntarea la data de 06.07.2009, cand a pronuntat urmatoarea hotarare:
INSTANTA
Deliberand constata ;
Prin actiunea inregistrata la data de 11.05.2009 reclamanta SC P.-A. G. SRL a chemat in judecata pe parata A. F. P.pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligata parata la restituirea taxei de poluare achitata cu chitanta seria TS5 nr. 3187104/12.12.2008 si seria TS 5 nr. 3187105/12.12.2008 pentru inmatricularea autoturismului marca Volkswagen , tip Cravelle ,categoria auto M1, seria sasiu WV.................... fabricat in anul 1993, seria cartii de identitate G.......... si inmatricularea autoturismului marca Volkswagen, tip Transporter , categoria auto M1 , seria sasiu WV2Z...................... , fabricat in anul 1003 , seria cartii de identitate G6............ , in cuantum total de 23.874 lei, cate 11.937 lei pentru fiecare din cele doua autovehicule suma ce urmeaza a fi actualizata cu dobanda legala si a cheltuielilor de judecata .
In motivare , a aratat ca in anul 2008 a achizitionat din Germania 2 autoturisme marca Volkswagen una tip Cravelle si cealalta tip Transporter fabricate in anul 1993, pentru inmatricularea carora a fost obligat sa plateasca paratei , in Romania la data de 12.12.2008 , o taxa speciala pentru fiecare din cele doua in cuantum total de 23.874 lei , respectiv cate 11.937 lei pentru fiecare .
Prin cererile inregistrate la parata sub numerele 33767/10.02.2009 si 33787/10.02.2009 a solicitat restituirea acestor taxe ca fiind contrare reglementarilor comunitare , insa prin adresa nr. 6/20/33787/20.02.2009, aceasta i-a comuniat ca " in raport cu legislatia fiscala in vigoare , cererea de restituire nu poate fi solutionata".
In baza art. 7 din Legea nr. 554/2004, in termen legal , a formulat plangere prealabila impotriva raspunsului paratei , iar prin adresa nr. 59754/05.03.2009 aceasta i-a comunicat ca taxa de poluare instituita de OUG nr.50/2008 ,respecta criteriile europene si l-a indrumat sa se adreseze Administratiei Fondului pentru mediu in calitate de titular al contului in care a fost virata taxa , deoarece in acceptiunea lor, AFP Arges este doar casei al bugetului de stat si nu are obligatia restituirii sumelor incasate necuvenit .
La data de 19.06.2009 parata A. F. P. P. a formulat intampinare invocand lipsa calitatii procesuale pasive.
La dosarul cauzei au fost depuse inscrisuri .
Examinand materialul probator administrat in cauza, tribunalul constata urmatoarele :
Consideram ca esential pentru rezolvarea problemelor de drept deduse judecatii , este acceptarea aplicarii in cauza a dispozitiilor art. 148 alin.2 din Constitutia Romaniei care statueaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne . Aliniatul 4 al aceluiasi articol , prevede , ca , intre alte institutii , autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din alin. mentionat.
Analizand disp.art. 90 paragraful 1 din Tratatul Comunitatii Europene , invocat de reclamanta, instanta a constatat ca acesta prevede ca " nici un stat membru nu aplica , direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai m ari decat cele care se aplica , direct sau indirect , produselor nationale similare".
In consecinta prevederile mentionate din Tratat limiteaza libertatea statelor in materie fiscala de a restrictiona libera circulatie a marfurilor prin interzicerea taxelor discriminatorii si protectioniste . Astfel , art. 90 (1) interzice discriminarea fiscala intre produsele importate si cele provenind de pe piata interna si care sunt de natura similara. Esentialul acestei taxe interzise este ca perceperea ei este determinata de traversarea granitei de catre autoturismul supus taxei, dintr-o tara comunitara, in Romania.
In privinta reglementarii interne,remarcam ca taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule a fost introdusa in codul fiscal prin legea nr. 343/2006, sub forma unui nou impozit , cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2007 , initial pentru toate autoturismele si autovehiculele , inclusiv cele comerciale, prevazandu-se categorii de persoane exceptate ( cele cu handicap , misiuni diplomatice , etc . ) , cat si situatii de scutire de la plata taxei , in cazul vehiculelor istorice,etc. Potrivit reglementarii in vigoare la data importului autoturismului de catre reclamanta , taxa speciala pentru autoturisme se datoreaza cu ocazia primei inmatriculari in Romania a unui autoturism sau autovehicul comercial , enumerat la art.2141 din Codul fiscal.
Cuantumul taxei speciale, datorata bugetului statului , se calculeaza dupa formula prevazuta de art. 2141 alin.3 in functie de capacitatea cilindrica , vechimea autovehiculului si unii coeficienti de corelare ori de reducere a taxei prevazuti in anexele speciale ale legii . Esentialul ramane ca taxa speciala nu este perceputa pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania , si aceasta stat comunitar de la 1 ianuarie 2007, fiind perceputa numai pentru autoturismele inmatriculate in celelalte state comunitare, si neinmatriculare in Romania , dupa aducerea acestora in tara.
Diferenta de aplicare a taxei demonstrata in modul aratat, introduce un regim juridic fiscal discriminatoriu pentru autovehiculele aduse in Romania din Comunitatea Europeana in scopul reinmatricularii lor in Romania , in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta , in timp ce pentru reinmatricularea autovehiculelor inmatriculate deja in Romania , taxa nu se mai percepe.
Intre principiile dreptului comunitar , obligatorii pentru instantele judecatoresti romane , astfel cum s-a mentionat prin referirile la art. 148 alin.2 si 4 din Constitutie, facem referiri la suprematia dreptului comunitar , in speta a art. 90 (1) din tratat si conchidem ca prin modificarea codului fiscal si introducerea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule , legiuitorul a incalcat in mod direct dispozitiile mentionate ale tratatului .
Ca urmare a efetului direct a art. 90(1) din tratat pentru ordinea juridica interna a Romaniei , instanta este datoare sa constate ca art. 2141 -2143 din Codul fiscal sunt reglementari contrare si ca nu pot fi mentinute in continuare ca aplicabile in cauza de fata . Neputand fi aplicabile in dreptul intern, aceste reglementari impun concluzia ca taxa speciala achitata pentru reinmatricularea autoturismului de catre reclamanta , in cuantum de 6287 lei , a fost incasata in contul bugetului statului ,cu incalcarea art. 90(1) al tratatului , inclusiv a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei s la Uniunea Europeana , ratificat de Romania prin Legea nr. 157/2005, care prevede ca de la data aderarii , dispozitiile tratatelor originare _inainte de aderare , sunt obligatorii pentru Romania si se aplica in conditiile stabilite prin Tratate si prin actul de aderare .
Apararea paratei ca actiunea este inadmisibila intrucat nu se solicita anularea unui act administrativ fiscal de plata a taxei este neintemeiata si speculativa . Intr-adevar ,reclamanta a achitat taxa confirmandu-se dispozitiilor citate din codul fiscal , precum si a unei calculatii privind taxele speciale pentru autoturisme ,stabilita de Ministerul Finantelor si care este afisata, in forma electronica , in mod public. Astfel cum parata confirma , operatiunea tehnica de inmatriculare a autoturismelor second-hand importate dintr-un stat membru al Uniunii Europene nu este posibila fara plata taxei . Intr-adevar , nici un organ administrativ din Romania , nici cel care inmatriculeaza autoturisme , nici cel care incaseaza taxa si nici Ministerul Finantelor care administreaza bugetul statului , nu emite un act fiscal , titlu de creanta . care sa o materializeze. In consecinta , insa-si obligatia de plata a taxei , de natura legala si conditionarea inmatricularii de dovada platii acesteia , echivaleaza cu existenta unui act administrativ de obligare la plata care nu are un suport material, ci doar asa cum s-a aratat , o baza legala de reglementare si calcul si o calculatie efectiva , afisata electronic de Ministerul Finantelor.
A considera ca reclamanta nu poate contesta incalcarea dreptului comunitar prin reglementarea si perceperea in acest mod a taxei speciale pentru autoturisme ,in lipsa unui titlu de creanta cu suport materiale, ar echivala cu negarea dreptului reclamantei de a avea acces liber la justitie si ar contraveni art. 21 alin.1 din Constitutia Romaniei care statueaza ca orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor sale legitime , in timp ce nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de A.F.P.Pitesti ,tribunalul urmeaza a o respinge , avand in vedere ca taxa auto a fost incasata de aceasta institutie .
Fata de considerentele aratate,tribunalul urmeaza a admite actiunea si a o obliga pe parata sa restituie reclamantei suma de 23.874 lei, cate 11.937 lei pentru fiecare dintre cele doua autovehicule, reprezentand taxa pe poluare pentru autovehicule achitata prin chitantele seria TS5 nr. 3187105 din data de 12.12.2008 si respectiv seria TS5 nr.3187104 din data de 12.12.2008, suma ce urmeaza a fi actualizata la data platii.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge exceptia.
Admite actiunea formulata de reclamanta SC P.-A.G. SRL, cu sediul in municipiul P., B-dul P., km., judetul Arges in contradictoriu cu parat A. F. P. P., cu sediul in municipiul P., b-dul R., nr. ., judetul Arges.
Obliga pe parata sa restituie reclamantei suma de 23.874 lei, cate 11.937 lei pentru fiecare dintre cele doua autovehicule, reprezentand taxa pe poluare pentru autovehicule achitata prin chitantele seria TS5 nr. 3187105 din data de 12.12.2008 si respectiv seria TS5 nr.3187104 din data de 12.12.2008, suma ce urmeaza a fi actualizata la data platii.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica de la 06.07.2009, la Tribunalul Arges, sectia civila, Complet specializat contencios administrativ si fiscal.
PRESEDINTE ,
M. P.
Grefier,
D.-I. C.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007