InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arad

Anulare act administrativ

(Sentinta civila nr. 5723 din data de 17.09.2013 pronuntata de Tribunalul Arad)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Arad | Jurisprudenta Tribunalul Arad

Prin sentinta civila nr. 5723 din 17.09.2013 a Tribunalului Arad, pronuntata in dosarul nr. 5317/108/2013, s-a respins actiunea reclamantei pentru anularea dispozitiilor emise de parat si obligarea acestuia din urma la emiterea unei noi dispozitii de majorare a salariului de baza brut cu 7,4% fata de nivelul acordat pentru luna noiembrie 2012, in conformitate cu OUG nr. 19/2012, cu incepere de la 01.12.2012.
Tribunalul a retinut ca rezulta cu prisosinta din lucrarile dosarului ca prin dispozitia atacata dintru-nceput cu actiunea in anulare cuantumul salariului de baza brut al reclamantei a fost majorat in conformitate cu actul normativ sus mentionat cu 7,4%, dar majorarea salariala s-a aplicat la salariul de baza recalculat fara includerea salariului de merit in procent de 15% si tocmai aceasta reprezinta chestiunea esentiala asupra careia este investita sa se pronunte instanta de contencios administrativ, imprejurare de altfel necontestata de catre partile litigante chiar in contextul apararilor si criticilor pe larg formulate de catre acestea.
Or, sub acest aspect, s-a reamintit de catre instanta vis-a-vis de dispozitiile legale aplicabile spetei de fata ca in conformitate cu prevederile exprese si lipsite de orice echivoc ale art. 481 alin. 1 pct. 13 din Legea nr. 330/2009, prevederile referitoare la acordarea salariului de merit incepand cu anul 2010 au fost abrogate, ultimul salariu de merit legal acordat fiind cel stabilit in anul 2009 pentru o perioada de 12 luni calendaristice de la data acordarii in conditiile in care pentru perioada in care acordarea acestuia s-a intins si in anul 2010 acesta a fost inclus in salariul de baza.
Pe aceasta linie de idei, judicios a observat paratul potrivit apararilor in fond formulate la actiunea introductiva de instanta ca cel putin sub acest aspect legiuitorul a fost consecvent ratiunii legislatiei anterioare si a conturat in mod neechivoc acestuia spor natura juridica a unui drept cu caracter temporar.
Pe de alta parte, dar pe aceeasi linie de idei s-au amintit si dispozitiile art. 5 alin. 4 din OUG nr.1/2010 in conformitate cu care s-a stabilit iarasi intr-un mod expres si neechivoc ca salariile de merit stabilite in anul 2009 pe o perioada care se intinde si in anul 2010 se introduc in salariul de baza pana la expirarea perioadei pentru care au fost acordate, iar dupa aceasta perioada se recalculeaza in mod corespunzator salariul de baza si celelalte sporuri calculate la acesta tocmai pentru aceea ca incepand cu anul 2010 acest drept nu se mai stabileste, altfel spus, rezulta indeniabil ca a fost in intentia legiuitorului sa nu permanetizeze pentru doar 20% din angajatii institutiei un drept temporar acordat intuitu personae pentru o perioada de 12 luni calendaristice.
Nu este lipsit de importanta ca interpretarea judiciara a dispozitiilor legale aplicabile spetei de fata si redate deja mai sus nu trebuie realizata numai gramatical, dupa sensul cuvintelor folosite de catre legiuitor si modul cum sunt ele asezate si legate in fraza, ci si teleologic, cautandu-se sa se descopere scopul urmarit de legiuitor prin adoptarea normelor juridice de care s-au prevalat partile, tocmai pentru a discerne, in raport cu acest scop, semnificatia ce trebuie atribuita textelor si care sa fie cat mai apropiata de intentia presupusa a legiuitorului, dar si sistematic, metoda care sa tina seama de locul normei juridice ce trebuie interpretata in contextul legii sau in contextul intregii legislatii conexe, si nu in ultimul rand logic, context in care trebuie sa se tina seama si de regulile specifice de interpretare exprimate, in doctrina, prin formulari precum aceea ca legea speciala deroga de la cea generala precum si ca dispozitiile legale trebuie interpretate in sensul in care ele produc efecte iar nu in sensul in care ele nu ar produce niciun efect.
In concret, este pertinenta si a fost insusita de catre instanta apararea paratului din intampinare in sensul ca in executarea dispozitiilor OUG nr. 1/2010 institutia Primariei Municipiului Arad s-a conformat conduitei prescrise de actul normativ si a emis dispozitia pentru sistarea salariului de merit acordat personalului din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Arad salariile de baza recalculate rezultate in urma sistarii salariilor de merit fiind prevazute in anexa care face parte integranta din dispozitie si in acest context odata cu acordarea majorarii de 7,4% supusa dezbaterilor contradictorii ale partilor in cauza de fata beneficiarilor salariului de merit li s-a aplicat majorarea la un salariu de baza corect calculat fara salariul de merit tocmai pentru aceea ca acordarea in continuare a acestui spor ar transforma un drept reglementat de catre legiuitor ca fiind temporar intr-unul cu caracter permanent, ceea ce nu poate fi acceptat.
Astfel fiind, s-a impus cu necesitate concluzia ca prin emiterea dispozitiei atacate, si ca un corolar si a dispozitiei privind incetarea temporara a exercitarii functiei publice de conducere, reclamanta nu este vatamata in drepturile/interesele sale legitime, in sensul art. 1 alin. 1 raportat la art. 2 alin. 1 lit. a), o) si p) din Legea nr. 554/2004, cum eronat a considerat aceasta si in orice caz actele atacate nu au fost emise cu exces de putere in sensul prevederilor art. 2 alin. 1 lit. n) din aceeasi lege mai inainte mentionata.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014