InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arad

Restituire taxa auto

(Sentinta civila nr. 1218 din data de 22.06.2010 pronuntata de Tribunalul Arad)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Arad | Jurisprudenta Tribunalul Arad

Prin sentinta civila nr. 1218 din 22.06.2010 a Tribunalului Arad, pronuntata in dosar nr. 1827/108/2010, s-a respins exceptia inadmisibilitatii actiunii invocata de chemata in garantie, s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei, s-a respins actiunea in contencios administrativ exercitata de reclamant si s-a respins cererea de chemare in garantie formulata de parate.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, conform contractului de vanzare - cumparare a unui autoturism si a certificatului de inmatriculare eliberat de autoritatile germane, reclamantul a cumparat din Germania, un autoturism. In urma cererii acestuia de reinmatricularea autoturismului in Romania, parata a emis decizia de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule prin care a fost stabilita in sarcina reclamantului obligatia de plata a taxei pe poluare in baza OUG nr. 50/2008, avand in vedere caracteristicile tehnice ale autoturismului: categoria auto M 1, norma de poluare Euro 2, acesta achitand taxa respectiva in data de 02.02.2010, dupa cum reiese din copia chitantei depusa la dosar, dar reclamantul a formulat contestatie impotriva deciziei de calcul a taxei pe poluare de mai sus, solicitand anularea acestora si restituirea contravalorii taxei, cererea fiind inregistrata la 10.02.2010 la Administratia Finantelor Publice a Municipiului Arad, iar prin decizia nr. 916/16.03.2010 parata Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Arad a respins contestatia reclamantului.
OUG nr. 50/21.04.2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, si a intrat in vigoare la data de 01.07.2008, conform art. 14 din acest act normativ.
A fost modificata prin OUG nr. 2008/2008, ce a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 825/08.12.2008. OUG nr. 50/2008 a fost modificata, din nou, prin OUG nr. 218/2008, ce a intrat in vigoare la 11.12.2008 - data publicarii actului in Monitorul Oficial. Prin art. I al acestei din urma ordonante de urgenta a fost abrogata OUG nr. 2008/2008. OUG nr. 50/2008 a fost modificata, pentru a treia oara, prin OUG nr. 7/2009 ce a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 103/1902.2009. OUG nr. 50/2008 a fost modificata pentru a patra oara prin art. 35 din Legea nr. 329/05.11.2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, ce a intrat in vigoare la data de 12.11.2009. O alta completare a dispozitiilor referitoare la taxa pe poluare a avut loc prin OUG nr. 117/2009 (publicata in M.O. nr. 926/30.12.2009).
 In perioada 01.07.2008 - 18.02.2009 s-au aplica taxele stabilite conform anexelor la OUG nr. 50/2008, in varianta initiala, iar, incepand cu data de 19.02.2009 au devenit incidente taxele stabilite conform OUG nr. 7/2009, in urmatoarele conditii:
In intervalul 01.07.2008 - 10.12.2008 s-au aplicat taxele stabilite conform anexelor la OUG nr. 50/2008, in varianta initiala, in conditiile in care in perioada 08.12.2008 - 10.12.2008, cand a fost in vigoare OUG nr. 2008/2008, s-a achitat o taxa de poluare majorata, fiind, insa, abrogata prin OUG nr. 218/2008, al carei art. IV alin. 1 a prevazut obligatia de restituire a taxelor platite conform anexelor la OUG nr. 2008/2008 in perioada celor trei zile de mai sus pana la valoarea taxelor instituite prin OUG nr. 50/2008, in varianta initiala.
 In perioada 11.12.2008 - 14.12.2008 s-au aplicat taxele stabilite conform anexelor la OUG nr. 50/2008, in varianta initiala, potrivit art. IV alin. 2 din OUG nr. 218/2008. In intervalul 15.12.2008 - 18.02.2009 au fost incidente taxele stabilite conform anexelor la OUG nr. 50/2008 modificata prin OUG nr. 218/2008, in conditiile in care la 15.12.2008 au intrat in vigoare anexele prevazute de art. II din OUG nr. 218/2008, conform art. V din OUG nr. 218/2008.
Insa, ulterior, art. II alin. 1 din OUG nr. 7/2009 a stabilit ca pentru autoturismele achizitionate inainte de 15.12.2008 si care nu au fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 7/2009 se aplica nivelul taxei pe poluare pentru autovehicule prevazut in OUG nr. 50/2008 in forma initiala, iar la alin. 2 a prevazut ca, pentru autoturismele inmatriculate dupa 15.12.2008 si pentru care s-a platit taxa majorata conform OUG nr. 218/2008, se realizeaza restituirea diferentei dintre taxa majorata si taxa initiala, la cerere, in termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire insotite de documentatia necesara.
Conform art. 4 din OUG nr. 50/2008, obligatia de plata a taxei intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania (lit. a) si la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri dintre cele la care se face referire la art. 3 si 9 (lit. b).
Art. 5 alin. 1 si art. 7 din OUG nr. 50/2008 stabileste obligatia de calculare a taxei in sarcina autoritatii fiscale competente, precum si cea de verificare, colectare si executare silita a acesteia, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili. Alin. 4 al art. 5 prevede obligatia contribuabilului de a plati taxa pe poluare intr-un cont distinct deschis la unitatile Trezoreriei Statului pe numele Administratiei Fondului pentru Mediu. Art. 5 alin. 5 din acelasi act normativ conditioneaza inmatricularea autoturismului de dovada platii taxei.
Conform art. 3 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 50/2008 aprobate prin HG nr. 686/2008, taxa se calculeaza de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, si anume: organul fiscal la care persoana este inregistrata ca platitor de impozite si taxe, in cazul persoanelor juridice si al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (lit. a) si, respectiv, organul fiscal in a carui raza teritoriala isi au domiciliul fiscal persoanele fizice (lit. b).
In aceste imprejurari, vazand ca Administratia Finantelor Publice a Mun. Arad este organul fiscal caruia ii revine obligatia de a stabilii taxa pe poluare aferenta autoturismului reclamantului, ce are domiciliul fiscal in mun. Arad, precum si obligatia de colectare a taxei, potrivit dispozitiilor legale de mai sus, iar, in plus, este emitentul deciziei de calcul al taxei pe poluare nr. 18206/ad/27.01.2010, precum si a deciziei nr. 182008/ad/27.01.2010 contestata de reclamant, decizii ce au valoare de act administrativ fiscal, in conditiile art. 41 din Codul de procedura fiscala, aspect recunoscut de insasi Administratia Finantelor Publice a Mun. Arad prin mentionarea in cele doua decizii ale faptului ca acestea reprezinta titluri de creanta si ca pot fi contestate in 30 de zile de la comunicarea lor, potrivit art. 207 alin. 1 din OG nr. 92/2003 republicata,  tribunalul constata ca parata Administratia Finantelor Publice a Mun. Arad are legitimare procesuala pasiva, existand identitate intre calitatea sa de parata si cea de emitent al celor doua act administrative de mai sus contestate, astfel ca va respinge exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a acestei parate. 
In aceste imprejurari, tinand cont de faptul ca actiunea reclamantului vizeaza, in principal, anularea unor acte administrative, si anume a decizia de calcul al taxei pe poluare nr. 18206/ad/27.01.2010, precum si a deciziei de stabilire a diferentelor de taxa pe poluare pentru autovehicule nr. 182008/ad/27.01.2010 ale Administratiei Finantelor Publice a Municipiului Arad, ce au valoarea de acte administrative fiscal conform art. 41 din Codul de procedura fiscala, si anume de acte emise de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei in scopul stabilirii, modificarii sau stingerii drepturilor si obligatiilor fiscale, precum si decizia nr. 916/16.03.2010 a Directiei Generale a Finantelor Publice a judetului Arad, cuprinzand solutia asupra contestatiei administrativ fiscale a reclamantului, si, ca o consecinta, restituirea taxei pe poluare, fiind astfel respectate prevederile art. 8 din Legea nr. 554/2004, dar si procedura contestatiei administrative prevazute de titlul IX al Codului de procedura fiscala, tribunalul va respinge exceptia inadmisibilitatii actiunii invocate de chemata in garantie Administratia Fondului pentru Mediu.     
Incepand cu OUG nr. 218/2008 au fost instituite diferite exceptii de la plata taxei pe poluare.
Astfel, potrivit art. III alin. 1 din OUG nr. 218/2008, au fost scutite de la plata taxei de poluare autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica ce nu depaseste 2.000 cmc, precum si pentru toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4 care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15.12.2008 - 31.12.2009 inclusiv. Alin. 2 al art. III a prevazut obligatia de plata a taxelor, conform anexelor nr. 1 si 2, pentru autovehiculelor M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc, precum si tuturor autovehiculelor N1 cu norma de poluare Euro 4, inmatriculate pentru prima data in afara Uniunii Europene si care se inmatriculeaza in Romania.
Deci pentru aceeasi categorie de autovehicule, daca erau noi erau scutite de la plata taxei pe poluare, fiind obligatorie, insa, taxa pentru cele second hand, inmatriculate pentru prima oara in afara Comunitatii Europene si pentru care se solicita reinmatricularea in Romania. 
Aceasta exceptie de la plata taxei de poluare a fost extinsa prin OUG nr. 117/2009 (publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 926 din 30 decembrie 2009) la toate autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4, a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cm3, precum si autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, inmatriculate pentru prima data intr-un stat membru al Uniunii Europene in perioada 15.12.2008 - 31.12.2009 inclusiv, cu conditia ca inmatricularea sa aiba lor pentru prima data in Romania in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta.
Deci, reclamantul nu beneficiaza de scutirea de la plata taxei pe poluare avand in vedere faptul ca autoturismul sau, era un vehicul M1 cu norma de poluare Euro 2.  
Conform art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana (actualmente art. 110 al noului Tratat privind functionarea Uniunii Europene, cu acelasi continut), conform caruia:
"Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.
De asemenea, nici un stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie".
In interpretarea art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana, in Hotararea Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene din 5 decembrie 2006 - data in cauzele reunite C-290/05 si C-333/05, Ákos Nádasdi c. Vam-és Penzugyörseg Észak-Alföldi Regionalis Parancsnoksága, respectiv Ilona Németh c. Vam-és Penzügyörség Del-Alfoldi Regionális Parancsnoksága - Curtea Europeana de Justitie a aratat urmatoarele:
"45. Asa cum Curtea a statuat deja, in sistemul Tratatului instituind Comunitatea Europeana art. 90 suplimenteaza dispozitiile referitoare la abolirea taxelor vamale si a masurilor cu efect echivalent. Scopul acestuia este acela de a asigura libera circulatie a marfurilor intre statele membre in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricaror forme de protectie care pot rezulta din aplicarea unor impozite interne care discrimineaza produsele provenite din alte state membre (cauzele reunite C-393/04 si C-41/05, Air Liquide Industries Belgium, Culegere 2006 p.I-0000, par.55 si jurisprudenta acolo citata).
46. In ceea ce priveste importarea autoturismelor second-hand importate, Curtea a apreciat de asemenea ca art. 90 cauta sa asigure completa neutralitate a impozitarii interne sub raportul concurentei intre produsele care se afla deja pe piata nationala si produsele importate (cauza C-387/01,Weigel, Culegere 2004, p.I-4981, par. 66 si jurisprudenta acolo citata).
47. Conform unei jurisprudente bine stabilite, art. 90 par. 1 este incalcat atunci cand taxa aplicata produselor importate si taxa aplicata produselor nationale similare sunt calculate diferit pe baza unor criterii care conduc, chiar daca numai in anumite cazuri, la un nivel al taxei mai mare in cazul produselor importate (a se vedea cauza Weigel, par. 67, precum si jurisprudenta acolo citata). Totusi, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile pentru existenta unei asemenea discriminari, impozitarea poate fi discriminatorie in mod indirect, datorita efectelor pe care le produce.
48. In scopul de a asigura neutralitatea impozitarii interne prin respectarea regulilor de concurenta intre autoturismele uzate aflate deja pe piata nationala si autoturismele similare importate, este necesar sa fie comparate efectele taxei de inmatriculare pentru vehiculele nou importate dintr-un alt stat membru decat Ungaria cu efectele valorii reziduale a taxei de inmatriculare care afecteaza vehiculele similare inmatriculate deja in Ungaria si carora, pentru acest scop, le-a fost deja aplicata aceasta taxa.
49. O comparatie cu autoturismele second-hand plasate in circulatie in Ungaria inainte de intrarea in vigoare a Legii privind taxele de inmatriculare nu este relevanta. Scopul art. 90 nu este acela de a impiedica statele membre sa introduca noi impozite sau sa schimbe cota de impunere sau baza de impunere a unor impozite existente.
51. Cat priveste criteriile care pot fi folosite pentru determinarea unei taxe, Curtea observa ca, in stadiul sau actual, dreptul comunitar nu restrange libertatea fiecarui stat membru de a construi un sistem fiscal care face diferentieri intre anumite produse, chiar daca este vorba de produse similare in sensul art. 90 par. 1 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana pe baza unor criterii obiective, cum ar fi provenienta materiilor prime folosite sau procesul de productie aplicat. Totusi, o asemenea diferentiere este compatibila cu dreptul comunitar numai daca urmareste obiective care sunt ele insele compatibile cu cerintele Tratatului si ale legislatiei comunitare secundare si daca regulile in cauza sunt de natura sa evite orice forma de discriminare, directa sau indirecta, indreptata impotriva importurilor din alte state membre sau orice alta forma de protectie a produselor nationale concurente (cauza Outokumpu, par. 30).
52. In contextul sistemul taxelor de inmatriculare, criterii precum tipul motorului, capacitatea cilindrica si clasificarea fundamentata pe motive de protectie a mediului reprezinta criterii obiective. Prin urmare ele pot fi folosite intr-un asemenea sistem. Pe de alta parte, nici nu exista vreo cerinta ca valoarea taxei sa fie legata de pretul autoturismului.
53 Totusi, o taxa de inmatriculare nu trebuie sa impovareze produsele provenind din alte state membre mai mult decat produsele nationale similare.
54. Un autoturism nou pentru care taxa de inmatriculare a fost platita in Ungaria isi pierde, in timp, o parte din valoarea sa de piata. Pe masura deprecierii autoturismului, se diminueaza de asemenea cuantumul taxei de inmatriculare incluse in valoarea reziduala a autoturismului. Din moment ce acesta este un autoturism folosit, el nu poate fi vandut decat pentru un pret ce corespunde unei parti din valoarea sa initiala, care contine valoarea reziduala a taxei de inmatriculare.
[_]
56. Deci, desi scopul inmatricularii este acela de protectie a mediului si nu tine cont de valoarea de piata a autoturismului, aplicarea art. 90 par. 1 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana implica luarea in considerare a deprecierii autoturismelor folosite atunci cand acestea sunt impozitate, din moment ce aceasta taxa este perceputa numai o data, atunci cand autoturismul este pentru prima data inregistrat in vederea punerii in circulatie in statul membru in cauza, fiind incorporata in aceasta valoare.
57. Rezulta din consideratiile de mai sus ca raspunsul la intrebarile adresate Curtii in cauza C-290/05, respectiv in prima parte a intrebarii a treia si intrebarea a patra din cauza C-333/05 trebuie sa fie acela ca art. 90 par. 1 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana trebuie interpretat ca interzicand o taxa de tipul celei prevazute de Legea privind taxele de inmatriculare, atata timp cat:
- taxa este perceputa asupra autoturismelor second-hand puse pentru prima data in circulatie pe teritoriul unui stat membru;
- valoarea taxei, determinata exclusiv prin raportare la caracteristicile tehnice ale autoturismului (tipul motorului, capacitatea cilindrica) si clasificarea din punct de vedere al poluarii, este calculata fara a se lua in calcul deprecierea autoturismului, de o asemenea maniera incat, atunci cand se aplica autoturismelor second-hand importate din statele membre, aceasta excede valoarea reziduala a unor autoturisme second-hand similare care au fost deja inregistrate in statul membru in care sunt importate.
O comparatie cu autoturismele second-hand plasate in circulatie in acest stat membru inainte de aplicarea a Legii privind taxele de inmatriculare nu este relevanta."
In consecinta, stabilirea unei taxe pe poluare nu este incompatibila prin ea insasi cu art. 90 din TCE (actualmente art.110).
Cuantumul taxei de poluare pentru un anumit autovehicul este indicat la art. 6 din OUG nr. 50/2008, conform unei formule de calcul care ia in considerare urmatorii parametri: valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km; taxa specifica, exprimata in euro/1 gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 1 a Ordonantei de Urgenta nr. 50/2008; capacitatea cilindrica; taxa specifica pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2 a OUG nr. 50/2008; cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4 a OUG nr. 50/2008. Astfel, taxa pe poluare se calculeaza tinand cont de deprecierea autoturismului, aspect, care, de altfel, nu a fost contestat, de reclamant.
Pe de alta parte, scopul OUG nr. 50/2008 este determinat in art. 1 alin. 1 in sensul stabilirii cadrului legal "pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumita in continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului", fiind relevate in alin. 2 programe si proiecte pentru protectia mediului ce urmau a fi finantate cu sumele colectate din incasare taxei.
Doar ulterior, prin OUG nr. 218/2008 acest scop a fost deturnat de la necesitatea sustinerii unor programe de protectie a mediului, la protejarea industriei  interne de autovehicule si pastrarea locurilor de  munca angrenate in productia de autovehicule, ce constituie, in sine o incalcare a art. 90 alin. 2 al TCE.
Astfel, in  preambulul OUG nr. 218/2008 se prevede faptul ca adoptarea acesteia a fost necesara avand in vedere concluziile analizei gradului de adancire a crizei financiare si economice in luna octombrie, care releva o scadere importanta a pietelor auto si a productiei industriei furnizoare, precum si masurile de sustinere a sectorului de automobile, afectat de criza financiara internationala; faptul ca Guvernul Romaniei se preocupa de luarea masurilor care sa asigure pastrarea locurilor de munca in economia romaneasca, iar la un loc de munca in industria constructoare sunt 4 locuri de munca in industria furnizoare, tinand cont de faptul ca toate aceste elemente constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata si totodata avand in vedere ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata".
Astfel, aceasta modificare a OUG nr. 50/2008 nu mai are legatura cu scopul declarat al adoptarii OUG nr. 50/2008, care  potrivit enuntului din preambulul  acestui act normativ urmarea, initial, asigurarea protectiei mediului prin realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului si pentru incadrarea in valorile limita prevazute de legislatia comunitara in acest domeniu tinand cont de necesitatea adoptarii de masuri pentru a asigura respectarea normelor de drept comunitar aplicabile, inclusiv a jurisprudentei Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, avand in vedere faptul  ca aceste masuri trebuie adoptate in regim de urgenta, pentru evitarea oricaror consecinte juridice negative ale situatiei  actuale.
Insa, OUG nr. 50/2008 modificata prin OUG nr. 218/2008 a fost din nou, modificata, prin OUG nr. 117/2009 in maniera mentionata mai sus.
Caracter discriminatoriu in ceea ce priveste modul de stabilire a taxei pe poluare poate fi retinut doar in privinta OUG nr. 50/2008 in forma in care a fost modificata prin OUG nr. 218/2008 si nr. 7/2009 (in intervalul 15.12.2008 - 31.12.2009) astfel cum rezulta  din  comunicatul Comisiei Europene  din 05.02.2010 referitor la clasarea procedurii pornite impotriva Romaniei.
Argumentele folosite pentru adoptarea OUG nr. 218/2008 vizeaza, intr-adevar, protejarea industriei nationale de  autovehicule, dar intre timp a fost adoptata OUG nr. 7/2009 de modificare a OUG nr. 50/2008, in al carui preambul se recunoaste impactul negativ al OUG  nr. 218/2008 in plan social si discriminarea nejustificata a persoanelor (care au achizitionat autovehiculele anterior datei de 15.12.2008 in considerarea unui anumit nivel al taxei de poluare). Ulterior Guvernul Romaniei a adoptat ordonanta de urgenta nr. 117/2009 in scopul punerii in acord a OUG nr. 218/2008 de modificare a OUG nr. 50/2008 cu prevederile art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. Prin acest ultim act normativ a fost extinsa exceptia de la plata taxei pe poluare a autovehiculelor M 1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depasea 2000 cmc si a autovehiculelor M 1 cu norma  de poluare Euro 4 la toate autovehiculele de acest tip din Uniunea Europeana ce se inmatriculau pentru prima oara in uniune stabilind insa si o anumita perioada de existenta a exceptiei.
In acest context, Comisia Europeana a clasat plangerea nr. 2009/2002, astfel  cum rezulta din comunicatul  acesteia 05.02.2010, concluzionand, dupa analizarea OUG nr. 218/2008, ca aceasta nu respecta art. 110 din TFUE (fostul art. 90 din TCE), in conditiile in care anumite autovehicule uzate par a fi suprataxate in comparatie cu vehicule similare inmatriculate ca noi. S-a retinut ca scutirea acordata de OUG nr. 218/2008 nu pare a se baza pe criterii obiective si tinde sa favorizeze producatorii autohtoni de autovehicule, motiv pentru care la 26.06.2009 Comisia a emis o scrisoare de punere in intarziere prin care punea in vedere Romaniei sa modifice aceste prevederi legale. Insa, in urma anuntului statului roman privitor la abrogarea, prin OUG nr. 117/2009, incepand cu 01.01.2010 a scutirii reglementate de OUG nr. 218/2008, Comisia europeana a considerat ca autoritatile romane au luat masurile necesare pentru a asigura respectarea legislatiei comunitare, retinand ca "in momentul de fata se pare ca legislatia romana privind taxa de inmatriculare a vehiculelor este conforma cu art. 110 din TFUE", motiv pentru care a propus clasarea cazului cu care a fost investita. Comisia Europeana a retinut neconformitatea OUG nr. 50/2008 modificata prin OUG nr. 218/2008 doar prin prisma unui singur criteriu, si anume cel al discriminarii.
Astfel, Romania a indeplinit cerinta Uniunii Europene de inlaturare a  prevederilor nationale ce tindeau la protejarea productiei nationale de  autovehicule, dispozitii ce s-au  aplicat in perioada 15.12.2008 - 31.12.2009 asa cum a aratat si reclamantul in actiune, deci in perioada  anterioara achitarii de catre reclamant a taxei pe poluare in discutie.
Instanta inlatura argumentele reclamantului privitoare la "scrisoarea de  somare" trimisa Romaniei de Comisia Europeana "ca prima etapa a procedurii de  incalcare a dreptului  comunitar si la procedura de infrigement declansata de Comisia Europeana la 25.06.2009, avand in vedere ca asa cum au aratat deja, procedura la care se refera reclamantul a fost inchisa deja, prin clasarea plangerii deschise impotriva Romaniei, astfel cum rezulta din comunicatul din 05.02.2010 al Comisiei Europene.
 De altfel, din ansamblul motivelor invocate de reclamant rezulta faptul ca  acesta contesta neconformitatea cu dreptul comunitar (art. 110 din TFUE fostul art. 90 din TCE) a  prevederilor OUG nr. 218/2008.
Or, asa cum am aratat deja, deciziile de calcul al taxei pe poluare contestate de reclamant au fost emise in baza OUG nr. 50/2008 modificata ultima oara prin OUG nr. 117/2009, iar nu in temeiul OUG nr. 50/2008 modificata prin OUG nr. 218/2008.
Deci, taxa pe poluare calculata in sarcina reclamantului a fost determinata in baza unor dispozitii legale considerate de Comisia Europeana ca fiind conforme cu art. 110 din  Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014